Hoezo? Er worden nog bijna dagelijks festivals aangekondigd en de vaccinaties gaan sneller dan ooit, zowat overal in Europa.
Ik denk dat je het misschien toch iets te positief inziet. Om te beginnen is de streefdatum om alle volwassenen een eerste keer te vaccineren in België 11 juli. Ik denk wel dat we dat gaan halen, maar zelfs als dat zou lukken, moet je er nog 4 tot 12 weken bijtellen voor iedereen zijn 2e vaccinatie gehad heeft. Er van uitgaande dat mensen onder de 40 ook dan niet terug met AstraZeneca gevaccineerd worden en het dus enkel Pfizer en Moderna zijn die een 2e vaccin nodig hebben, zou dat willen zeggen dat tegen eind augustus iedereen een 2e prik gehad heeft. Tel daarbij dat het 2-3 weken duurt vooraleer je volledig beschermd bent en je zit half september.
Als iedereen, als we de streefdatum kunnen volhouden, pas half september volledig beschermd is, denk ik niet dat ze in juli 80.000 man op een wei willen zetten. Vooral omdat je dan het virus nog een 'laatste kans' geeft om zich heel hard te verspreiden, terwijl je met 2 maanden langer wachten misschien alles onder controle hebt.
Tweede bedenking: op dit moment zijn we nog niet eens 100% zeker dat de vaccinatie het ultieme redmiddel is, waarvan iedereen hoopt dat het dat zal zijn. Momenteel lijkt dat in landen die voorlopen qua vaccinatie goed te gaan, maar ook daar worden nu pas de teugels langzaam aan gelost. In de UK bijvoorbeeld, waar ze toch een tweetal maanden voorlopen op ons, gaan de pubs binnen ook pas binnen 2 weken open. Ik denk dat ze overal geleidelijk aan alles willen loslaten, om te zien wat de gevolgen zullen zijn, vooraleer ze weer 80.000 man op een wei willen zetten.
Alle festivals die nu dus aankondigen, niet alleen in België, maar in heel Europa, lijken mij toch een serieus risico te lopen...
Uiteraard hoop ik dat ik volledig ongelijk heb en dat we overal (op een veilige manier) massafestivals zien opduiken deze zomer!