Rock Werchter 2022 - Nieuws en Geruchten

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.432
6.195
Ja, oké maar hier is het intussen al 1 op 3? Is dat verschil dan nog zó gigantisch groot? We benen zo stilaan wel bij hoor.
Het is blijkbaar vooral het gebrek aan zekerheid dat parten speelt. We zitten met een groot deel in de publieke opinie dat vastgeroest is in hun tuintje en liefst heeft om heel het land op slot te houden tot er geen enkele besmetting meer is. Wat ook de 'experten' munitie geeft, en dan druk op de politiek etc...
Een gebrek aan daadkrachtige politiek missen we al langer in België. Verder geef ik je volledig gelijk hoor.
Maar op dit vlak gaat Werchter geen risico's nemen. Maar zoals ik al zei, ze kunnen heel snel schakelen indien nodig.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.389
3.411
Het is blijkbaar vooral het gebrek aan zekerheid dat parten speelt. We zitten met een groot deel in de publieke opinie dat vastgeroest is in hun tuintje en liefst heeft om heel het land op slot te houden tot er geen enkele besmetting meer is. Wat ook de 'experten' munitie geeft, en dan druk op de politiek etc...
Een gebrek aan daadkrachtige politiek missen we al langer in België. Verder geef ik je volledig gelijk hoor.
Maar op dit vlak gaat Werchter geen risico's nemen. Maar zoals ik al zei, ze kunnen heel snel schakelen indien nodig.
Ik begrijp de frustraties maar je slaat de plank hier wel een beetje mis. Ik denk dat er in de media en de publieke opinie tegenwoordig veel meer personen zijn die juist sneller willen versoepelen dan personen 'die vastgeroest zitten in hun tuintje'. Tuurlijk zal er bij elk initiatief tot normaliteit wel kritiek komen (ik beschouw het als een soort traumatische reactie), maar om nu te beweren dat meer dan 90% van de mensen niet het liefst deze zomer op een feestje zou staan, vind ik niet correct. Daarna trek je de expertise van de experten nog in twijfel met die aanhalingstekens, tja...

On topic: grote Jan kwam vanochtend op Studio Brussel bevestigen "Geen 'normale' Pukkelpop, wel andere vormen van festivals deze zomer."
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Het is blijkbaar vooral het gebrek aan zekerheid dat parten speelt. We zitten met een groot deel in de publieke opinie dat vastgeroest is in hun tuintje en liefst heeft om heel het land op slot te houden tot er geen enkele besmetting meer is. Wat ook de 'experten' munitie geeft, en dan druk op de politiek etc...
Een gebrek aan daadkrachtige politiek missen we al langer in België. Verder geef ik je volledig gelijk hoor.
Maar op dit vlak gaat Werchter geen risico's nemen. Maar zoals ik al zei, ze kunnen heel snel schakelen indien nodig.
Ik zie die opinie de laatste weken eigenlijk sinds de Paasvakantie nu toch wel veranderen eerlijk gezegd. Die zogenaamde lockdownbrigade waar op Twitter dan meer vaak sprake van is, daar merk ik de laatste tijd toch minder en minder van - en terecht want, het gaat de goede kant uit. Maar ik geef je zeker gelijk dat zeker vanuit de Vlaamse overheid weinig beweging telkens wordt gemaakt om proactief beleid te voeren met zicht op de komende maanden. Ik geef nu maar een voorbeeld maar dat vaccinatiepaspoort bv. waar Beke deze week opeens mee af kwam... Maar bon, ik begrijp ook de organisaties wel; het is ook gewoon alles of niets voor hen en zo'n kleine concertjes zijn weinig rendabel natuurlijk hè. Ik blijf alleszins mee hopen dat ze vanuit de overheid ook inzien dat er moét gesprongen worden of het is gewoonweg wéér niets terwijl het elders wél kan.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
Horen we het in dit topic niet te hebben over 2022? Als we Corona al weer achter ons hebben gelaten? Voor 2021 is er een ander draadje.

On topic:
Voor 2022 hoop ik dat Green Day aan RW voorbij gaat, maar ben er een beetje bang voor.
Benieuwd welke namen er komen en welke op Graspop gaan staan. Volbeat, SOAD, Rise Against, Metallica...
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Horen we het in dit topic niet te hebben over 2022? Als we Corona al weer achter ons hebben gelaten? Voor 2021 is er een ander draadje.

On topic:
Voor 2022 hoop ik dat Green Day aan RW voorbij gaat, maar ben er een beetje bang voor.
Benieuwd welke namen er komen en welke op Graspop gaan staan. Volbeat, SOAD, Rise Against, Metallica...
Het lijkt er steeds meer op dat SOAD gewoonweg niet tourt in 2022. Anders hadden Rock Am Ring, Novarock, Resurrection Fest (nu trouwens gewoon weer op hun normale datum) hen wel gedeeld. Misschien om te werken aan alsnog een nieuw album?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
13.258
13.606
Het lijkt er steeds meer op dat SOAD gewoonweg niet tourt in 2022. Anders hadden Rock Am Ring, Novarock, Resurrection Fest (nu trouwens gewoon weer op hun normale datum) hen wel gedeeld. Misschien om te werken aan alsnog een nieuw album?
2023 it is! Ben er helemaal klaar. Baal nog steeds als een stekker dat ze hun concert in de Ziggo Dome volledig hebben geannuleerd.
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.432
6.195
Ik begrijp de frustraties maar je slaat de plank hier wel een beetje mis. Ik denk dat er in de media en de publieke opinie tegenwoordig veel meer personen zijn die juist sneller willen versoepelen dan personen 'die vastgeroest zitten in hun tuintje'. Tuurlijk zal er bij elk initiatief tot normaliteit wel kritiek komen (ik beschouw het als een soort traumatische reactie), maar om nu te beweren dat meer dan 90% van de mensen niet het liefst deze zomer op een feestje zou staan, vind ik niet correct. Daarna trek je de expertise van de experten nog in twijfel met die aanhalingstekens, tja...

On topic: grote Jan kwam vanochtend op Studio Brussel bevestigen "Geen 'normale' Pukkelpop, wel andere vormen van festivals deze zomer."

Ik denk dat we dat nog onderschatten, je zou is moeten weten wat er allemaal binnenkomt bij organisaties of zelfs Stubru. En in welke hoeveelheden. Nu nog steeds. Ik ben heel hard vooruitdenkend, ik wil vooruit, maar ik schrik er steeds van hoeveel mensen dagdagelijks daar niet in mee willen.
Komt er vooral op neer dat je een overheid moet hebben die daadkrachtig de toekomst tegemoet wil zien. En dat missen we. Durf inderdaad stappen zetten. Je moet toch perfect iets kunnen doen op de terreinen van RW, PKP en Graspop voor maximaal 30000 man.
Ik spreek overigens niet over 90%, een groot deel is niet 90%. Maar ik mag toch zeggen dat we hier op een forum zitten met allemaal mensen die allemaal hetzelfde willen, maar bij meetings en dergelijke (ja ook over de festivals) schrik ik toch steeds.
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
311
176
Goh, maar in de UK kunnen blijkbaar wel events wel al van 5,000 mensen (afgelopen weekend de eerste keer), dus beetje raar verhaal van die pubs ook binnen open.

Dat was wel 'maar' een testevent. De resultaten van zo'n testevent laten wellicht ook nog enkele weken op zich wachten, waarna de beslissingen vaak ook weer even op zich laten wachten. Als dit testevent meevalt, zal de kans op festivals in de UK in pakweg augustus alleszins groter zijn dan bij ons. Maar zelfs met de huidige inhaalbeweging, lopen we nog steeds wel een maand ofzo achter op de UK.

Misschien ben ik te pessimistisch en hebben we gewoon een mooie festival(na)zomer, maar ik schat de kans toch erg klein.
 

jefferke

Subheadliner
24 nov 2013
3.657
2.272
Horen we het in dit topic niet te hebben over 2022? Als we Corona al weer achter ons hebben gelaten? Voor 2021 is er een ander draadje.

On topic:
Voor 2022 hoop ik dat Green Day aan RW voorbij gaat, maar ben er een beetje bang voor.
Benieuwd welke namen er komen en welke op Graspop gaan staan. Volbeat, SOAD, Rise Against, Metallica...
Voor Green Day moet je geen bang hebben, staan 21 juni in het sportpaleis, net zoals in 2020 en 2021.
 
  • Leuk
Waarderingen: Paddy

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.432
6.195
Dat was wel 'maar' een testevent. De resultaten van zo'n testevent laten wellicht ook nog enkele weken op zich wachten, waarna de beslissingen vaak ook weer even op zich laten wachten. Als dit testevent meevalt, zal de kans op festivals in de UK in pakweg augustus alleszins groter zijn dan bij ons. Maar zelfs met de huidige inhaalbeweging, lopen we nog steeds wel een maand ofzo achter op de UK.

Misschien ben ik te pessimistisch en hebben we gewoon een mooie festival(na)zomer, maar ik schat de kans toch erg klein.
Ik, en velen met mij die ik ken uit de sector, hebben momenteel het gevoel dat de zomer een maand te vroeg komt. De vibe die we nu hebben hadden we eigenlijk nodig begin april. Er is sowieso nog tijd nodig om iedereen mee te krijgen: van lokale overheden, tot de provincie, veiligheidsdiensten... En dat kost ook enorm veel tijd.
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
311
176
Ik denk dat we dat nog onderschatten, je zou is moeten weten wat er allemaal binnenkomt bij organisaties of zelfs Stubru. En in welke hoeveelheden. Nu nog steeds. Ik ben heel hard vooruitdenkend, ik wil vooruit, maar ik schrik er steeds van hoeveel mensen dagdagelijks daar niet in mee willen.
Komt er vooral op neer dat je een overheid moet hebben die daadkrachtig de toekomst tegemoet wil zien. En dat missen we. Durf inderdaad stappen zetten. Je moet toch perfect iets kunnen doen op de terreinen van RW, PKP en Graspop voor maximaal 30000 man.
Ik spreek overigens niet over 90%, een groot deel is niet 90%. Maar ik mag toch zeggen dat we hier op een forum zitten met allemaal mensen die allemaal hetzelfde willen, maar bij meetings en dergelijke (ja ook over de festivals) schrik ik toch steeds.

Mensen die heel hard voor of tegen zijn, hoor en zie je natuurlijk steeds het meest nadrukkelijk. Ik kan me toch voorstellen dat voor elke persoon die héél hard tegen versoepelingen is er ook een persoon zal staan die vindt dat alle maatregelen het voorbije jaar onzin waren. Naar mijn gevoel zijn dat, langs beide kanten, toch nog steeds behoorlijk kleine groepen en zit het merendeel van de bevolking gewoon er tussenin.

Ik, en velen met mij die ik ken uit de sector, hebben momenteel het gevoel dat de zomer een maand te vroeg komt. De vibe die we nu hebben hadden we eigenlijk nodig begin april. Er is sowieso nog tijd nodig om iedereen mee te krijgen: van lokale overheden, tot de provincie, veiligheidsdiensten... En dat kost ook enorm veel tijd.

Dat is inderdaad ook exact mijn gevoel. De vaccinatiecampagne en de hele vibe errond is gewoon ongeveer een maand te laat voor een goede festivalzomer. Veel scheelt het niet, maar naar mijn gevoel wordt het dus net niet.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.389
3.411
Ik denk dat we dat nog onderschatten, je zou is moeten weten wat er allemaal binnenkomt bij organisaties of zelfs Stubru. En in welke hoeveelheden. Nu nog steeds. Ik ben heel hard vooruitdenkend, ik wil vooruit, maar ik schrik er steeds van hoeveel mensen dagdagelijks daar niet in mee willen.
Komt er vooral op neer dat je een overheid moet hebben die daadkrachtig de toekomst tegemoet wil zien. En dat missen we. Durf inderdaad stappen zetten. Je moet toch perfect iets kunnen doen op de terreinen van RW, PKP en Graspop voor maximaal 30000 man.
Ik spreek overigens niet over 90%, een groot deel is niet 90%. Maar ik mag toch zeggen dat we hier op een forum zitten met allemaal mensen die allemaal hetzelfde willen, maar bij meetings en dergelijke (ja ook over de festivals) schrik ik toch steeds.
Ik kan me er iets bij voorstellen wat voor reacties er allemaal binnenkomen ja, maar ik weiger gewoon te geloven dat dat 'een groot deel in de publieke opinie' is. Zoals zero ook zegt, lijkt dat voor mij nog steeds een zeer vocale kleine groep. Ik ben zelf iemand die in mijn persoonlijke omgeving altijd heeft gepleit voor een vrij strenge aanpak, maar om op het niveau te komen dat je naar organisaties berichten gaat sturen hoe schandalig het is om stappen te durven zetten... dat is nog een heel ander niveau.

Voor de rest volledig akkoord hoor. Vooral dat we hier allemaal hetzelfde willen. En dat de overheden meer daadkrachtig moeten durven zijn, ondanks die kleine groep roepers langs beide kanten. Daarin heeft België inderdaad nog veel te leren als je kijkt naar hoe dit topic wordt behandeld in het buitenland.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero en Timmetje

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Horen we het in dit topic niet te hebben over 2022? Als we Corona al weer achter ons hebben gelaten? Voor 2021 is er een ander draadje.
Voor mijn part was dat draadje veel te vroeg gesloten hoewel het technisch gezien nog steeds open staat. In twee verschillende draadjes praten over iets dat zoveel overlap heeft, blijft sowieso een beetje vreemd ma bon. Da's mijn mening.
Komt er vooral op neer dat je een overheid moet hebben die daadkrachtig de toekomst tegemoet wil zien. En dat missen we. Durf inderdaad stappen zetten. Je moet toch perfect iets kunnen doen op de terreinen van RW, PKP en Graspop voor maximaal 30000 man.
Ik spreek overigens niet over 90%, een groot deel is niet 90%. Maar ik mag toch zeggen dat we hier op een forum zitten met allemaal mensen die allemaal hetzelfde willen, maar bij meetings en dergelijke (ja ook over de festivals) schrik ik toch steeds.
Los daarvan waren er al testevents op poten gesteld in januari vertrekkende vanuit Primavera in Barcelona. In Nederland had je een tijdje terug ook al testevents die een grotere omvang hadden en ook elders in Europa. Hier in België, festivalland en toch wel home van LiveNation, wordt er niét samengewerkt met de sector. Kwalijk toch wel, terwijl de sector hoogstwaarschijnlijk staat te springen om iedere mate van het mogelijke iéts te doen bougeren. Gelukkig heb je dan wel figuren als Michael De Cock van KVS die publiekelijk druk zetten, maar toch.
Ik, en velen met mij die ik ken uit de sector, hebben momenteel het gevoel dat de zomer een maand te vroeg komt. De vibe die we nu hebben hadden we eigenlijk nodig begin april. Er is sowieso nog tijd nodig om iedereen mee te krijgen: van lokale overheden, tot de provincie, veiligheidsdiensten... En dat kost ook enorm veel tijd.
Tsja, er is in de periode januari-februari ook gewoon een maand verloren gegaan omdat de producenten van de vaccins hun afspraken niet zijn nagekomen qua leveringen. Anders hadden we wél al veel verder gezeten, natuurlijk. Op Europees niveau mag ik hopen dat daar nog het laatste niet van gezegd is geweest.
 
  • Leuk
Waarderingen: zero

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.432
6.195
Er is blijkbaar min of meer besproken met de organisatoren dat grote festivals kunnen doorgaan vanaf augustus, wel niet op full capacity, maar met de green pass als key. Ook een internationaal publiek kan niet.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Wat is eigenlijk het plan voor RW, reeks concertavonden à la TW/Boutique? Goed nieuws wel, maar waarom niet full capacity? Bij massa-events is het toch gewoon alles of niets? En wat rekent men als 'internationaal publiek', Nederlanders ook?
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.489
3.648
Er is blijkbaar min of meer besproken met de organisatoren dat grote festivals kunnen doorgaan vanaf augustus, wel niet op full capacity, maar met de green pass als key. Ook een internationaal publiek kan niet.
Ben bang dat Nederland dan ook als 'internationaal' wordt gezien? Al las ik in dat artikel van Yannick dat het kader 'Europa' zou worden. Dus dan wel Nederlanders?
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.389
3.411
Mijn vermoeden is dat Europees publiek wel zal kunnen, behalve misschien indien er bepaalde landen zijn die de epidemie nog niet goed onder controle hebben tegen dan.
Wat virologisch het verschil is tussen pakweg 20k capaciteit en 80k capaciteit, dat is mij ook niet helemaal duidelijk.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Beke zegt in De Zondag nu op schema te zitten om alle 16+'ers minstens 1x gevaccineerd te krijgen, straf als ie 't allemaal gerealiseerd krijgt maar so far so good zo blijkt na deze week. Denk dat het allemaal heel snel kan gaan de volgende weken, hopen op groen licht dinsdag voor de sector. Zal ook veel perspectief geven voor het najaar in onze concertzalen en clubhuizen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken