Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.565
6.243
Lamar verkocht in nog geen vier minuten de Ziggo Dome uit. Er was zoveel animo op Ticketswap dat hij makkelijk een tweede had kunnen vullen.
 

werchter12

Geliefde act
21 mrt 2019
1.257
928
Dat eerste is ook gewoon niet waar, The Script speelde in 2018 in een uitverkochte Vorst en Gorillaz het jaar ervoor. Dus weet niet waar je dat vandaan haalt?
Maar het lijkt me duidelijk dat Gorillaz gewoon geboekt wordt op kwaliteit, de legacy van Albarn en dat het een wat alternatievere headliner is en niet per se alleen op ticketsales.
The script had daar maanden voor nodig en Gorillaz maar enkele minuten. Toch een verschil denk ik. Maar goed deze discussie is niet zo relevant. Wou maar gewoon aantonen dat er ook bij internationale bands soms een groot verschil in populariteit zit.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.447
6.158
Raoul wrote:
Het zal wel aan mij liggen, ik weet dat Kendrick Lamar een grote naam is, maar die is toch een héél pak kleiner dan Pearl Jam of in andere jaren Rammstein, RHCP, McCartney, Linkin Park, Foo’s, Radiohead, etc? Mijn inziens hebben ze dit jaar maar één klepper en dat is Pearl Jam en die komen inderdaad voor de zoveelste keer naar Werchter (hoewel ik ze nog nooit heb gezien).

Ik zie Kendrick Lamar wel als een hele grote naast Pearl Jam eigenlijk. Hangt er natuurlijk ook vanaf in welk kader je het ziet. Lamar is wereldwijd gewoon een grotere act dan Pearl Jam, maar binnen het kader van festivals is Pearl Jam een gigantische sterkhouder.

Yes. En ik denk dat de combi Volbeat - SOAD ook echt wel goed is voor de ticketverkoop, beter dan je vanuit het “relevantie” oogpunt wellicht zou denken. The Strokes zorgen dan weer voor best wat hype. Ik denk eigenlijk dat elke dag op zn eigen manier wel iets sterks heeft hoor. Alleen is het allemaal wel goed maar niet wáuw, zeker niet als totaalplaatje. Dus komt het toch neer op matige verkoop.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
randyrw wrote:
En gelukkig maar! De dag dat de pop echt de bovenhand krijgt op RW moet ik een nieuw “huis” festival zoeken.

Kendrick is ook echt geen popmuziek toch.

Dat bedoelde ik niet. Eerder op de redenering dat Werchter de capaldis boven de gallaghers van deze wereld zou gaan boeken, puur omdat die populairder zijn bij het grote publiek. Kendrick kijk ik best naar uit, al mag hij voor mij vooral veel uit to pimp a butterfly spelen.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.097
8.750
mattman wrote:

Raoul wrote:
Het zal wel aan mij liggen, ik weet dat Kendrick Lamar een grote naam is, maar die is toch een héél pak kleiner dan Pearl Jam of in andere jaren Rammstein, RHCP, McCartney, Linkin Park, Foo’s, Radiohead, etc? Mijn inziens hebben ze dit jaar maar één klepper en dat is Pearl Jam en die komen inderdaad voor de zoveelste keer naar Werchter (hoewel ik ze nog nooit heb gezien).


Ik zie Kendrick Lamar wel als een hele grote naast Pearl Jam eigenlijk. Hangt er natuurlijk ook vanaf in welk kader je het ziet. Lamar is wereldwijd gewoon een grotere act dan Pearl Jam, maar binnen het kader van festivals is Pearl Jam een gigantische sterkhouder.

Yes. En ik denk dat de combi Volbeat – SOAD ook echt wel goed is voor de ticketverkoop, beter dan je vanuit het “relevantie” oogpunt wellicht zou denken. The Strokes zorgen dan weer voor best wat hype. Ik denk eigenlijk dat elke dag op zn eigen manier wel iets sterks heeft hoor. Alleen is het allemaal wel goed maar niet wáuw, zeker niet als totaalplaatje. Dus komt het toch neer op matige verkoop.

Uit interesse: wat vind jij de beste RW lineup van de laatste jaren? Ik ben allang blij dat ze niet zoals vorig jaar (of 2017) te veel inzetten op de headliners, maar meer op het totaalplaatje.
 

Verwijderd lid 37501

Campingartiest
13 dec 2017
69
0
Werchter is altijd een vernieuwend festival geweest (op vlak van podia, organisatie, back stage,…) en zal dat ook blijven. Elke 5 jaar voeren ze een grote verandering door (zie porseleinen wc’s, nieuwe tenten, slope,…). Maar ze gaan echt niet omdat de verkoop dit jaar wat minder draait heel hun strategie omgooien.

Volledig mee eens. Wij maken ons druk om de programmatie, terwijl RW zich als festival ook profileert als innoverend, vernieuwend. Vergelijk het met andere festivals en je zal concluderen dat het inderdaad het beste festival ter wereld is. Is het vorig jaar iemand opgevallen hoe de mix/geluidstoren voor het podium een grondig vernieuwd werd? Een totaal nieuwe constructie, een wereldprimeur. Dit jaar wordt de inkom grondig aangepakt. Allemaal voor ons comfort. Denk daar eens aan voor je gaat jammeren over de programmatie.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.565
6.243
Jammeren over de programmatie is wat kort door de bocht niet? Met name omdat het die programmatie is waar het uiteindelijk allemaal om draait. En volgens mij jammert er hier niemand maar wordt er gewoon over gediscusseerd.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.447
6.158
Dr. Hannibal wrote:

mattman wrote:

Raoul wrote:
Het zal wel aan mij liggen, ik weet dat Kendrick Lamar een grote naam is, maar die is toch een héél pak kleiner dan Pearl Jam of in andere jaren Rammstein, RHCP, McCartney, Linkin Park, Foo’s, Radiohead, etc? Mijn inziens hebben ze dit jaar maar één klepper en dat is Pearl Jam en die komen inderdaad voor de zoveelste keer naar Werchter (hoewel ik ze nog nooit heb gezien).


Ik zie Kendrick Lamar wel als een hele grote naast Pearl Jam eigenlijk. Hangt er natuurlijk ook vanaf in welk kader je het ziet. Lamar is wereldwijd gewoon een grotere act dan Pearl Jam, maar binnen het kader van festivals is Pearl Jam een gigantische sterkhouder.


Yes. En ik denk dat de combi Volbeat – SOAD ook echt wel goed is voor de ticketverkoop, beter dan je vanuit het “relevantie” oogpunt wellicht zou denken. The Strokes zorgen dan weer voor best wat hype. Ik denk eigenlijk dat elke dag op zn eigen manier wel iets sterks heeft hoor. Alleen is het allemaal wel goed maar niet wáuw, zeker niet als totaalplaatje. Dus komt het toch neer op matige verkoop.

Uit interesse: wat vind jij de beste RW lineup van de laatste jaren? Ik ben allang blij dat ze niet zoals vorig jaar (of 2017) te veel inzetten op de headliners, maar meer op het totaalplaatje.

Van waar ik bij geweest ben 2018, maar verder ook alleen 2014 en 2019 geweest. Al denk ik dat 2018 er voor mij ook wel bovenuit steekt met andere jaren meegerekend. 2017 had mooie headliners, maar verder toch vrij mager idd.

Edit: 2013 ziet er ook wel heel tof uit maar die heb ik dus net gemist helaas.
 

manous

Nieuw lid
14 feb 2020
3
0
Dit jaar wordt mijn tweede keer Rock Werchter, ik heb er onwijs veel zin in (en hopelijk is het iets koeler dan in 2019). Even vraagje voor de doorgewinterde RW-gangers: op de website lees ik dat op de campings geen steekwagentjes meegenomen mogen worden. Wij vroegen de organisatie of dit ook geldt voor bolderkarren en het antwoord is dat die ook niet mee mogen. Weten jullie of dit een nieuwe regel is? Ik vrees dat wij zonder bolderkar onze tent niet het terrein op gaan krijgen ;-)
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.447
6.158
Dit jaar wordt mijn tweede keer Rock Werchter, ik heb er onwijs veel zin in (en hopelijk is het iets koeler dan in 2019). Even vraagje voor de doorgewinterde RW-gangers: op de website lees ik dat op de campings geen steekwagentjes meegenomen mogen worden. Wij vroegen de organisatie of dit ook geldt voor bolderkarren en het antwoord is dat die ook niet mee mogen. Weten jullie of dit een nieuwe regel is? Ik vrees dat wij zonder bolderkar onze tent niet het terrein op gaan krijgen ?

Dat lijkt mij een nieuwe regel? Of eendie niet gehandhaafd wordt. Niet op the Hive althans. Vorige jaren zelf met een steekkarretje geweest, zonder problemen, en ook talloze andere steekkarretjes en bolderkarren gezien. Lijkt me bizar als ze die opeens allemaal aan de poort gaan weigeren...
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.423
1.925
RubenFrusciante wrote:
Liam Gallagher rond 6 uur op de main…
Dan vóór Post Malone zeker, die zingt over een rockstar, en dan Liam Gallagher die IS een rockstar.
Maar fijn ieder z’n mening natuurlijk, en het zal toch niet gebeuren dat Liam als 3 na laatste op de main staat.
Benieuwd wat we vanmiddag krijgen.

Malone is wel de grotere act. Verschuift ook meer kaarten. Zou logisch zijn als die voor Gallagher speelt. Gallagher zou imo echt een matige sub zijn.

Op Pinkpop stond die een paar jaar geleden ook rond 6u op Noord.
Een paar jaar geleden stonden Editors en KOL ook op de middag te spelen op Werchter. Jaren kan je niet vergelijken ivm nieuwe albums, gewonnen/herwonnen populariteit, hypes etc.
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.423
1.925
Tevens zullen Capaldi en Liam wel met elkaar overweg kunnen denk ik, gezien de vete tussen Capaldi en Noel :lol:
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.348
6.585
Tevens zullen Capaldi en Liam wel met elkaar overweg kunnen denk ik, gezien de vete tussen Capaldi en Noel ?

Aan de andere kant is Liam wel bijna zijn oom en je weet hoe hij wordt tegenover familie ;)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.097
8.750
mattman wrote:

Dr. Hannibal wrote:

mattman wrote:

Raoul wrote:
Het zal wel aan mij liggen, ik weet dat Kendrick Lamar een grote naam is, maar die is toch een héél pak kleiner dan Pearl Jam of in andere jaren Rammstein, RHCP, McCartney, Linkin Park, Foo’s, Radiohead, etc? Mijn inziens hebben ze dit jaar maar één klepper en dat is Pearl Jam en die komen inderdaad voor de zoveelste keer naar Werchter (hoewel ik ze nog nooit heb gezien).


Ik zie Kendrick Lamar wel als een hele grote naast Pearl Jam eigenlijk. Hangt er natuurlijk ook vanaf in welk kader je het ziet. Lamar is wereldwijd gewoon een grotere act dan Pearl Jam, maar binnen het kader van festivals is Pearl Jam een gigantische sterkhouder.


Yes. En ik denk dat de combi Volbeat – SOAD ook echt wel goed is voor de ticketverkoop, beter dan je vanuit het “relevantie” oogpunt wellicht zou denken. The Strokes zorgen dan weer voor best wat hype. Ik denk eigenlijk dat elke dag op zn eigen manier wel iets sterks heeft hoor. Alleen is het allemaal wel goed maar niet wáuw, zeker niet als totaalplaatje. Dus komt het toch neer op matige verkoop.


Uit interesse: wat vind jij de beste RW lineup van de laatste jaren? Ik ben allang blij dat ze niet zoals vorig jaar (of 2017) te veel inzetten op de headliners, maar meer op het totaalplaatje.

Van waar ik bij geweest ben 2018, maar verder ook alleen 2014 en 2019 geweest. Al denk ik dat 2018 er voor mij ook wel bovenuit steekt met andere jaren meegerekend. 2017 had mooie headliners, maar verder toch vrij mager idd.

Edit: 2013 ziet er ook wel heel tof uit maar die heb ik dus net gemist helaas.

Ah, 2013 heb ik ook gemist. Enige edities die ik van 2008 tot nu gemist heb eigenlijk. Door een reis trouwens, niet door de lineup. Die was inderdaad bovengemiddeld goed. (Blur, Nick Cave, The National, Frank Ocean, Depeche Mode, Vampire Weekend, Sigur Ros, Kendrick Lamar...oef wat een lekker rijtje).

Ik kan niet wachten tot de 2020 lineup compleet is, kunnen we weer vergelijken met andere lineups. Deze gaat hoog eindigen bij mij denk ik.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.485
4.663
randyrw wrote:

Werchter is altijd een vernieuwend festival geweest (op vlak van podia, organisatie, back stage,…) en zal dat ook blijven. Elke 5 jaar voeren ze een grote verandering door (zie porseleinen wc’s, nieuwe tenten, slope,…). Maar ze gaan echt niet omdat de verkoop dit jaar wat minder draait heel hun strategie omgooien.

Volledig mee eens. Wij maken ons druk om de programmatie, terwijl RW zich als festival ook profileert als innoverend, vernieuwend. Vergelijk het met andere festivals en je zal concluderen dat het inderdaad het beste festival ter wereld is. Is het vorig jaar iemand opgevallen hoe de mix/geluidstoren voor het podium een grondig vernieuwd werd? Een totaal nieuwe constructie, een wereldprimeur. Dit jaar wordt de inkom grondig aangepakt. Allemaal voor ons comfort. Denk daar eens aan voor je gaat jammeren over de programmatie.

dat zou ik nu ook niet zeggen, bij elke verandering die ze doorvoeren kan ik al minstens 1 belgisch festival zeggen die dit ook al gedaan heeft. Ze zijn goed in wat ze doen, logistiek zit het heel goed maar vernieuwend zou ik ze niet noemen.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.674
1.208
Volledig mee eens. Wij maken ons druk om de programmatie, terwijl RW zich als festival ook profileert als innoverend, vernieuwend. Vergelijk het met andere festivals en je zal concluderen dat het inderdaad het beste festival ter wereld is. Is het vorig jaar iemand opgevallen hoe de mix/geluidstoren voor het podium een grondig vernieuwd werd? Een totaal nieuwe constructie, een wereldprimeur. Dit jaar wordt de inkom grondig aangepakt. Allemaal voor ons comfort. Denk daar eens aan voor je gaat jammeren over de programmatie.

Goh ik vind programmatie toch een pak belangrijker voor een festival dan comfort. Ik verkies sowieso meer van mijn favoriete bands in combinatie met dixie toiletten. Dan gewoon een hoop "oké" bands en een porselien pot...
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.194
4.350
Timmetje wrote:

RubenFrusciante wrote:
Liam Gallagher rond 6 uur op de main…
Dan vóór Post Malone zeker, die zingt over een rockstar, en dan Liam Gallagher die IS een rockstar.
Maar fijn ieder z’n mening natuurlijk, en het zal toch niet gebeuren dat Liam als 3 na laatste op de main staat.
Benieuwd wat we vanmiddag krijgen.


Malone is wel de grotere act. Verschuift ook meer kaarten. Zou logisch zijn als die voor Gallagher speelt. Gallagher zou imo echt een matige sub zijn.

Op Pinkpop stond die een paar jaar geleden ook rond 6u op Noord.

Een paar jaar geleden stonden Editors en KOL ook op de middag te spelen op Werchter. Jaren kan je niet vergelijken ivm nieuwe albums, gewonnen/herwonnen populariteit, hypes etc.

Editors was in 2008. Noem je dat een paar jaar?
En natuurlijk kun je jaren wel vergelijken. Liam Gallagher is de afgelopen jaren niet echt gegroeid in populariteit imo. Gezien zijn setlists leunt hij ook nog stevig op de Oasis periode.
 

ChiquitaChaser

Support act
27 sep 2016
1.007
271
suomi65 wrote:

randyrw wrote:

Werchter is altijd een vernieuwend festival geweest (op vlak van podia, organisatie, back stage,…) en zal dat ook blijven. Elke 5 jaar voeren ze een grote verandering door (zie porseleinen wc’s, nieuwe tenten, slope,…). Maar ze gaan echt niet omdat de verkoop dit jaar wat minder draait heel hun strategie omgooien.

Volledig mee eens. Wij maken ons druk om de programmatie, terwijl RW zich als festival ook profileert als innoverend, vernieuwend. Vergelijk het met andere festivals en je zal concluderen dat het inderdaad het beste festival ter wereld is. Is het vorig jaar iemand opgevallen hoe de mix/geluidstoren voor het podium een grondig vernieuwd werd? Een totaal nieuwe constructie, een wereldprimeur. Dit jaar wordt de inkom grondig aangepakt. Allemaal voor ons comfort. Denk daar eens aan voor je gaat jammeren over de programmatie.

dat zou ik nu ook niet zeggen, bij elke verandering die ze doorvoeren kan ik al minstens 1 belgisch festival zeggen die dit ook al gedaan heeft. Ze zijn goed in wat ze doen, logistiek zit het heel goed maar vernieuwend zou ik ze niet noemen.

Scanningsysteem waren zij toch wel één van de eerste dacht ik
Maar voor de rest hebben ze gelijk, laat de andere maar vernieuwen (en de kinderziektes erbij nemen). Als het op punt staat zullen zij het wel goed uitwerken :)
 

jimmywe

Headliner
21 feb 2014
5.192
5.530
Kritiek vorig jaar was dat RW te comfortabel is als festivalganger. Zo goed georganiseerd dat er minder sfeer en aandacht was tijdens concerten. Toch zeker aan de main stage.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken