Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Chiel

Support act
18 jul 2014
923
327
Chiel wrote:
Ik snap ook wel dat dan weer consequenties heeft voor het budget voor de artiesten.

Uitverkopen is niet hetzelfde als break-even draaien.

Dat snap ik. Maar als je al van tevoren weet dat je 15.000 minder combitickets verkoopt, plus de bijbehorende inkomsten van eten en drinken, ga je als Werchter zijnde natuurlijk je hele begroting aanpassen. En dan ga je niet net zoveel besteden aan de artiesten, dan wanneer je hoopt 90.000 bezoekers per dag te krijgen.
En dan ga je richting Pinkpop, waarbij artiesten die op gratis en stadsfestivals staan, de undercard gaan vullen. Dat ontloop je nu grotendeels wel op Werchter.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.060
2.161
Yannick wrote:

Chiel wrote:
Ik snap ook wel dat dan weer consequenties heeft voor het budget voor de artiesten.


Uitverkopen is niet hetzelfde als break-even draaien.

Nee, uitverkopen is winst maken.
Zeer veel winst zelfs.
Als je weet dat wanneer Live Nation in het sportpaleis een concert laat doorgaan zijn ticketprijs zodanig opstelt dat ze winst maken vanaf dat het middenplein is uitverkocht zullen ze ook wel zo'n berekening maken bij hun andere evenementen.
 

Yann

Randprogramma
5 jan 2016
136
0
Met "op herhaling" bedoelen sommige mensen hier - volgens mij - niet enkel keren opgetreden op Werchter maar in België in het algemeen. Dit kan voor frequente festival en/of zaalbezoekers wel lijken dat deze artiesten op herhaling komen en weinig innoverend zijn.
Akkoord, als een band nieuwe muziek uitbrengt is het niet meer dan logisch dat deze gaan touren (omdat dit waarschijnlijk een contractuele beslissing is).

Om het argument even bij te staan:

- Pearl Jam: Werchter 2007 - 2010 - 2012 - 2014 - 2018
- System of a Down: Werchter 2018 (nu terug zonder (voorlopig) nieuwe muziek)
- Kendrick Lamar: Sportpaleis 2018 + Pukkelpop 2018 (ook (voorlopig) zonder nieuwe muziek)
- Twenty One Pilots: Pukkelpop 2019 + Paleis 12 2019 + AB 2016 + Vorst Nationaal 2016
- Anderson .Paak: Pukkelpop 2019 + Lotto Arena 2019 + Pukkelpop 2018
- The Streets: Pukkelpop 2019 + AB 2019

Zo, sorry als ik hierdoor een neurotische eikel lijk maar ik wou gewoon maar een paar data aanhalen van de grotere namen.
Langs de ene kant begrijp ik de frustratie van de mensen die zeggen "ugh, weeral" of "ugh, weinig innovatie seg" maar langs de andere kant: fuck it. Als het een van uw favoriete bands is, who gives a fuck?? Geniet er gewoon van. Ik begrijp jullie ook.
Ik begrijp ook dat sommige mensen niet de middelen/tijd hebben om elk jaar 1-2 festivals te doen of gewoon pech hebben dat jullie je artiest in een zaal niet hebt kunnen zien.

Feit is dat we gewoon minder zuur moeten zijn en elkaars plezier willen gunnen. Ik ga me bijvoorbeeld op vrijdag kapot amuseren en mijn stem kwijt spelen bij The Strokes en Liam Gallagher. Ik gun het iedereen die op zondag ook wil genieten van System of a Down met daarna het buurtvriendelijk vuurwerk. Klaar!

PS: Enorm benieuwd naar de nieuwe namen straks om 16u. Voorlopig wordt het enkel een vrijdag ticket maar hey, wie weet kunnen ze me nog overtuigen voor een combi!
 

Ista Cédric

Playlistbediener
25 okt 2015
8
0
Wat dat 'veel spelen in België' in betreft, is het gewoon simpel: een policy maken zoals Roskilde. Roskilde wil bijvoorbeeld elk jaar één headliner die enkel bij hun een festivalshow speelt (Eminem (2018), Neil Young & Promise of the Real (2016), Metallica (2013) en boekt ook enkel bands die zes maanden voor en na het festival niet in Denemarken spelen. Zo moet je als festival in golven headliners durven creëren (zie Die Antwoord in 2014 of 2015 (?) en ook oog hebben voor kwalitatieve (buitenlandse) acts. Stom voorbeeld: Amenra. En moest er een headliner door één of andere reden wegvallen, is dat ook een unieke spot waarvoor artiesten wel eens durven overvliegen. Zie Jack White in 2014. Nu, Roskilde met Werchter is appelen met peren vergelijken omdat het één zevendaags festival is met ook kunst en het andere vier dagen dat enkel mikt op de best verkopende/ grootste acts, al is daar ook stilletjes aan verandering in aan het komen. Maar het kan ook anders als je kijkt naar Primavera met hun genderquota. Als Werchter op lange termijn al enkele aspecten van beide bovenvermelde boekingskeuzes implementeert, gaan het volgens mij nog spannende jaren worden waarbij de ticketverkoop soms moeizamer loopt maar het gros van het publiek wel degelijk z'n kaartje koopt voor de muziek. Iets dat de laatste jaren op Werchter naar mijn mening echt wel niet aan de orde was (Ik was er in 2014, 2015, 2016 en 2018).
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.060
2.161
Laat Rock Werchter gewoon zichzelf zijn.
Vernieuwen wat mij betreft meer dan genoeg en niet te snel. Zit ook wel degelijk een strategie achter.

Voor mij hoeven al die quota trouwens niet. Het ene jaar wat meer vrouwen dan het andere jaar, daar is toch niets mis mee? Als je per se elk jaar evenveel vrouwen als mannen op de affiche wil riskeer je aan kwaliteit in te boeten.
Zelfde met de gedachtegang achter volledig Veggie gaan in je voedselaanbod...
 

pigital

Dagopener
15 okt 2018
722
651
Laat Rock Werchter gewoon zichzelf zijn.
Vernieuwen wat mij betreft meer dan genoeg en niet te snel. Zit ook wel degelijk een strategie achter.

Voor mij hoeven al die quota trouwens niet. Het ene jaar wat meer vrouwen dan het andere jaar, daar is toch niets mis mee? Als je per se elk jaar evenveel vrouwen als mannen op de affiche wil riskeer je aan kwaliteit in te boeten

Wat?
Alsof er niet meer dan genoeg kwalitatieve vrouwen zijn?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.060
2.161
Joe wrote:
Laat Rock Werchter gewoon zichzelf zijn.
Vernieuwen wat mij betreft meer dan genoeg en niet te snel. Zit ook wel degelijk een strategie achter.

Voor mij hoeven al die quota trouwens niet. Het ene jaar wat meer vrouwen dan het andere jaar, daar is toch niets mis mee? Als je per se elk jaar evenveel vrouwen als mannen op de affiche wil riskeer je aan kwaliteit in te boeten

Wat?
Alsof er niet meer dan genoeg kwalitatieve vrouwen zijn?
Dat zeg ik niet.
Ik zeg dat als je per se een even aantal vrouwen en mannen wil neerzetten dat het dan kan zijn dat je een mindere affiche neer zet dan dat je anders zou hebben. Dat telt dan uiteraard in alle 2 de richtingen.
 

dinofest

Gouden Tip
5 feb 2016
310
0
pigital wrote:

Joe wrote:
Laat Rock Werchter gewoon zichzelf zijn.
Vernieuwen wat mij betreft meer dan genoeg en niet te snel. Zit ook wel degelijk een strategie achter.

Voor mij hoeven al die quota trouwens niet. Het ene jaar wat meer vrouwen dan het andere jaar, daar is toch niets mis mee? Als je per se elk jaar evenveel vrouwen als mannen op de affiche wil riskeer je aan kwaliteit in te boeten


Wat?
Alsof er niet meer dan genoeg kwalitatieve vrouwen zijn?

Dat zeg ik niet.
Ik zeg dat als je per se een even aantal vrouwen en mannen wil neerzetten dat het dan kan zijn dat je een mindere affiche neer zet dan dat je anders zou hebben. Dat telt dan uiteraard in alle 2 de richtingen.

Ik ga daar helemaal mee akkoord. Laat gewoon goede muziek komen. Denk je echt dat werchter nadenkt oh een mannelijke artiest, beter. En hoe ver trek je dat door. Moeten er dan ook evenveel vrouwen het vuilnis ophalen? Moeten er evenveel vrouwen als mannen in een band zitten? Eilish zingt de Bond song, maar Adele deed het vorige keer, was het tijd voor een man? Laat muziek muziek zijn en of dat een man of vrouw is maakt me niet uit.
Dat Lana del Rey niet komt dit jaar komt door moeilijke onderhandelingen volgens Ken. Moet er dan persé een vrouw I'd plek komen? Nee, gewoon een goede band.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.229
8.915
Benieuwd of we vandaag een sub krijgen vr vrijdag of een paar namen voor de undercard.

Als het goed is hebben we de sub al met Liam haha. Hopen op een co-headliner naast Strokes.

We moeten ook nog de twee grootste Barn namen voor die vrijdag krijgen niet? Daar ben ik eigenijk even benieuwd naar.
 

Yann

Randprogramma
5 jan 2016
136
0
Kevin Parker van Tame Impala had in een interview met StuBru gezegd dat ze "100% terug naar Belgie terugkomen".
Als het niet voor Werchter zou zijn dan denk ik dat het terug een zaalshow zal zijn in het eindjaar of begin volgend jaar.

Vorige zaalshow was Vorst Nationaal (uitverkocht) voor hun plaat Currents.
 

randyrw

Support act
9 mrt 2018
1.065
1.355
Werchter is altijd een vernieuwend festival geweest (op vlak van podia, organisatie, back stage,...) en zal dat ook blijven. Elke 5 jaar voeren ze een grote verandering door (zie porseleinen wc's, nieuwe tenten, slope,...). Maar ze gaan echt niet omdat de verkoop dit jaar wat minder draait heel hun strategie omgooien. Quota op festivals vind ik sowieso nogal belachelijk. Elk groot festival heeft betere en mindere jaren.

Ik denk trouwens dat het probleem hem een beetje ligt bij de 2 grootste namen op de affiche. Pearl Jam komt idd vrij snel op herhaling. De grote fans hebben hen onlangs kunnen zien. Kendrick is de laatste jaren vaak in BE geweest. Hij heeft een grote fanbase, maar die hebben hem intussen wel minstens 1 x gezien. Het blijven toch de grote headliners die mensen over de streep trekken om een ticket te kopen. Ik weet niet hoe het zit met de verkoop van TW classic, maar ik kan me voorstellen dat Paul Mccartney ook wel wat Werchtergangers afsnoept.

Ik hoop wel dat ze toch elk jaar blijven inzetten op een sterke undercard, want ik vind het voorlopig ook weer een mooie affiche met veel afwisseling en ook sterke kleine bands.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.229
8.915
Kevin Parker van Tame Impala had in een interview met StuBru gezegd dat ze “100% terug naar Belgie terugkomen”.
Als het niet voor Werchter zou zijn dan denk ik dat het terug een zaalshow zal zijn in het eindjaar of begin volgend jaar.

Vorige zaalshow was Vorst Nationaal (uitverkocht) voor hun plaat Currents.

Hélemaal off topic, maar zit net dat interview te bekijken met Kevin Parker en moet nog maar eens zeggen dat Michèle Cuvelier echt een verademing is op StuBru. Eindelijk nog eens iemand in de primetime spots die echt van muziek houdt, veel van muziek afweet en ook nog eens helder kan interviewen. Samen met Stijn Van de Voorde toch de sterkhouder van die zender imo.
 

Kirsch

Campingartiest
27 okt 2015
71
2
Tijdje geleden kreeg ik wat lieden hier over me heen toen ik aangaf dat na mijn mening Livenation teveel het Werchter terrein wil vol proppen cq uitmelken. Maar voeg TW dag of Boutique dag toe aan RW en het is volle bak. Waarom 6 of als ze hun zin krijgen 7 festivaldagen op Werchter. Kennelijk zijn er te weinig grote namen om dit vol te krijgen. Tel dan je zegeningen en houd t bij 4 ..... het is maar een mening ....

 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.249
4.408
dinofest wrote:
Benieuwd of we vandaag een sub krijgen vr vrijdag of een paar namen voor de undercard.

Als het goed is hebben we de sub al met Liam haha. Hopen op een co-headliner naast Strokes.

We moeten ook nog de twee grootste Barn namen voor die vrijdag krijgen niet? Daar ben ik eigenijk even benieuwd naar.

Dat zou dan een magere sub zijn. Een veredelde coverband zou jij zeggen.
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
626
701
Het zal wel aan mij liggen, ik weet dat Kendrick Lamar een grote naam is, maar die is toch een héél pak kleiner dan Pearl Jam of in andere jaren Rammstein, RHCP, McCartney, Linkin Park, Foo's, Radiohead, etc? Mijn inziens hebben ze dit jaar maar één klepper en dat is Pearl Jam en die komen inderdaad voor de zoveelste keer naar Werchter (hoewel ik ze nog nooit heb gezien). Het is dat ik het totaalprogramma ijzersterk vind dat ik binnenkort wel een kaartje koop maar ik kan nou niet zeggen dat de mega-headliners me overhalen om te komen .. Maarja ik ben dan ook die zeur die vind dat de vrijdag en zondag geen échte headliner hebben maar gewoon enkel co-heads waarvan ik de vrijdag gewoonweg niet spannend vind.

Sorry ik moest me even ventileren .. verder gaat alles goed hoor!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken