Jochen De Smet wrote:
jarne wrote:
selurxela wrote:
mattman wrote:
selurxela wrote:
Probleem voor festivals als RW en PP is natuurlijk dat er eigenlijk geen nieuwe stadionacts zijn opgestaan de laatste 7 a 8 jaar, dus je komt vanzelf iedere keer weer bij dezelfde namen uit die de topplekken op het hoofdpodium moeten vullen.
Net daarom vind ik het achternajagen van zulke ‘stadion acts’ een beetje achterhaald. RW heeft de luxe om dagen te maken die in de breedte enorm sterk zijn, in plaats van de helft te laten afhangen van een grote headliner.
Het handige aan zo’n extra podium is ook gewoon dat je extra acts kan boeken, waardoor je van een bepaald genre gewoon iets meer namen kan boeken. Zo had je dit jaar bv Zeal & Ardor, Our Last Night, Amyl And The Sniffers, The Vintage Caravan, The Murder Capital, SWMRS, Yonaka op de slope staan. Voor veel rock/metal/punk fans wel leuke namen! Zonder de slope zouden denk ik enkel Yonaka en SWMRS mss een plekje hebben kunnen krijgen in een van de tenten.
Door dat extra podium kunnen ze kleine bands van alle genres programmeren zodat de breedte binnen een bepaald genre niet afneemt door bv wat meer hip-hop namen te zetten. Ze kunnen wat meer uitproberen (bv, dit jaar toch opvallend meer stevig materiaal op de slope i.v.m. vorig jaar). Wie weet testen ze volgend jaar wel wat meer hoe ‘ready’ het werchter publiek is voor hip-hop (die nog niet is plat gedraaid op de radio) en zetten ze er wat meer jonge hip-hop. (ik hoop alvast dat ze het op stevige rock houden
)
Ze kunnen fans van wat meer atypische werchter bands als Parkway drive nog wat extra metal geven zonder het gemiddelde Werchter publiek weg te jagen van de main stage door nog extra metal daar te zetten.
En ze kunnen vooral gewoon jonge bands waar zij mss van denken dat er heel wat potentie in zit warm maken voor het werchterpubliek. Veel artiesten zeggen dat de organisatie van Werchter gewoon top is en dat ze er alleen daarvoor al graag terug willen spelen. Als je jonge (dan nog goedkope artiesten) al eens hebt geboekt en hun kan overtuigen met je organisatie gaan ze mss als er keuze is tussen bv Werchter en een ander internationaal festival mss eerder kiezen voor Werchter. (maar mss is dit niet echt een reden maar wel ook mooi meegenomen)
Haha mss denk ik te fel door
maar ik hou alvast van dat extra podium, ook om de zeitgeist wat mee op te vangen en wat te experimenteren! Om het met Herman zijn woorden te zeggen. ‘stilstaan is achteruit gaan’.
Misschien ben ik een cynische zak, maar ik heb toch vooral het gevoel dat The Slope een soort dumpplaats is voor bands die in package deals zaten ofzo. Het wordt in de hoek van het terrein geduwd, er wordt totaal niet rechtlijnig geprogrammeerd, er zit niet echt een deftig idee achter.. Ja, er staan een aantal acts op die wat alternatiever klinken, maar als het echt om een experimenteerruimte gaat van Schueremans zou het allemaal toch iets anders aangepakt en geprogrammeerd worden, niet?
Uiteraard komen er ook package deals en Belgisch grut terecht. Is ook hun goed recht, zeker als we daarmee vermijden dat nietszeggende acts een plekje op Main Stage of in de Barn gaan opeisen. Maar je kan niet ontkennen dat The Slope ook een scherper randje aan de affiche gegeven heeft. Acts als Idles, The Murder Capital, Zeal & Ardor, Amyl & The Sniffers, Sam Fender, … kreeg je vroeger veelal pas te zien op het moment dat het grote publiek hun potentieel begint te ontdekken.
En eerlijk? Als je naar die “ontdekkingspodia” op andere majors kijkt, zie ik daar evenmin een lijn in. Tenzij je “gepusht door het label/management” als een lijn beschouwt.