Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.187
4.339
Laatste keer dat ik RATM zag was in de GelreDome in 2010. Toen vroegen ze (bijna) hetzelfde als Kiss, die dezelfde periode in het GelreDome speelde. € 55,- VS € 59,-. Als je dan de productiekosten met elkaar vergelijkt...
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
299
171
Ik begrijp zeker de frustratie daarover, maar ik wil er toch ook 2 bedenkingen bij maken.

1/ Wat doet een artiest met zijn geld? Hierboven haalt iemand Neil Young aan als voorbeeld van een linkse rakker met hoge ticketprijzen. Klopt zeker, maar anderzijds staat hij ook wel bekend als iemand die veel aan goede doelen geeft. Hij had ook jarenlang een benefietfestival voor een school in San Francisco. Ik wil zeker niet zeggen dat dat meteen alles goedpraat, maar ik vind dat zeker wel een belangrijke kanttekening die we moeten maken bij de inkomsten van een artiest die linkse doelen predikt, maar waar we wellicht niet of nauwelijks zicht op hebben.

2/ Wat zou het geven als artiesten niet-marktconforme prijzen zouden vragen? Eddie Vedder werd hier als voorbeeld aangehaald. Daar heb ik vorig jaar bijna 150 euro voor betaald. Absurd veel, maar ik was wel blij dat ik hem eens solo gezien heb. En ik aanschouw me echt als die-hard fan. Stel dat hij datzelfde optreden geeft voor 40 euro, dan had het optreden in een milliseconde uitverkocht geweest en hadden er wellicht veel mensen in de zaal gezeten die véél minder fan zijn dan ik. Is dat dan per definitie een betere situatie dan nu? (Al begrijp ik ook maar al te goed dat je dit argument ook perfect kan omdraaien, en dat er hele grote fans kunnen zijn die gewoon geen 150 euro kunnen missen en zo ook uit de boot vallen, wat ik uiteraard ook zeker niet goed wil praten...)

Sowieso een zeer lastige discussie, maar ik wou maar aangeven dat ik vind dat er zeker ook een keerzijde is tegenover het eenzijdige argument dat het hypocriet is.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.397
5.113
Het is niet echt een verwijd naar die artiesten, ik zou waarschijnlijk precies hetzelfde doen als ik hun was. Natuurlijk doen ze een keer wel eens wat goeds met hun geld. Maar van de andere kant hebben ze tig kasten van huizen, dure auto's en noem het maar op. Natuurlijk hun goed recht.

Maar het zou toch gewoon fijn zijn als een keer een artiest zegt, ik kom dit keer voor € 30,00 voor jullie optreden.

Wat betreft Eddie Vedder.. het zou massive respect zijn als die na een optreden zegt dat heel zijn publiek gewoon 50% van zijn kaartje terug krijgt ;). Maar nu komt het toch over op "cashen".
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.187
4.339
Tja, ik vind een songtekst als “I don't mind stealing bread, From the mouths of decadence” toch wat dubbel klinken bij de extreme prijzen die Vedder hanteert.
 

Breinaard

Gouden Tip
8 nov 2014
445
60
Ben ook echt wel fan van PJ/Vedder, maar daar ga ik echt geen 150e voor betalen. Ben zelfs hard aant twijfelen om Iron Maiden over te gaan slaan, 10 min van huis af, 90e, veel geld..
 

Lynette

Randprogramma
4 okt 2016
136
0
Jullie moeten ook niet vergeten dat de artiest zelf niet bijzonder veel te zeggen heeft over de ticketprijzen. Dat gaat tegenwoordig allemaal via hun management, of in ieder geval voor een heel groot deel. Ook komt erbij kijken dat gigs op dit moment DE manier zijn om geld binnen te halen voor artiesten. Albums worden tegenwoordig uitgebracht zodat ze ermee kunnen gaan touren, niet per se om veel geld mee te verdienen aangezien alles illegaal gedownload wordt tegenwoordig. En als laatste, we leven nu ook in een maatschappij waar de 'consumptie' van concerten veel hoger ligt dan 10 a 20 jaar geleden, er is veel meer vraag naar dus de prijzen gaan omhoog en mensen blijven betalen dus er is geen enkele reden voor managements om de prijzen weer omlaag te doen.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.187
4.339
In het geval van Eddie Vedder of bands als Metallica, Coldplay, Bruce Springsteen, Guns N’ Roses klopt dat sowieso niet. Die hebben altijd het laatste woord en geven hun wensen & eisen van te voren door.
 

Jochen De Smet

Campingartiest
6 okt 2016
96
10
wenteldave wrote:

jarne wrote:

FEVER 333. Laat vooral even weten hoe het was.
Los daarvan, die gaan echt niet op de Mainstage van Rock Werchter staan.

En het was goed! Maar blijf erbij, lijken mij echt ideaal als opener voor de main stage. Zo veel energie! Kunnen echt een bommetje droppen zoals frank carter dat enkele jaren geleden deed (was imo, de beste main stage opener die ik al gezien heb, wat een sfeer!!). Maar de slope is mss beter voor hen. Geniet er alvast van vanavond!

Ook gezien. Persoonlijk vond ik het nu niet de beste beurt, maar als er nu één beginnende hardcore-achtige band is die ik zie doorgroeien naar Main Stage Werchter is het wel Fever 333. Zou inderdaad erg passend zijn als opener op een wat hardere dag.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.659
11.478
wenteldave wrote:

jarne wrote:

FEVER 333. Laat vooral even weten hoe het was.
Los daarvan, die gaan echt niet op de Mainstage van Rock Werchter staan.

En het was goed! Maar blijf erbij, lijken mij echt ideaal als opener voor de main stage. Zo veel energie! Kunnen echt een bommetje droppen zoals frank carter dat enkele jaren geleden deed (was imo, de beste main stage opener die ik al gezien heb, wat een sfeer!!). Maar de slope is mss beter voor hen. Geniet er alvast van vanavond!
Oh. Ik zie deze nu pas. Beetje ondergesneeuwd onder de overige reacties. Nog bedankt! :wink:
Allemachtig, wat was het weer goed. Zelfs beter dan hun show op Graspop. Sfeer zat er inderdaad goed in, veel crowdsurfen weer. Ja, dat concert gaat wel de boeken in.
 

Jochen De Smet

Campingartiest
6 okt 2016
96
10
selurxela wrote:

mattman wrote:

selurxela wrote:
Probleem voor festivals als RW en PP is natuurlijk dat er eigenlijk geen nieuwe stadionacts zijn opgestaan de laatste 7 a 8 jaar, dus je komt vanzelf iedere keer weer bij dezelfde namen uit die de topplekken op het hoofdpodium moeten vullen.


Net daarom vind ik het achternajagen van zulke ‘stadion acts’ een beetje achterhaald. RW heeft de luxe om dagen te maken die in de breedte enorm sterk zijn, in plaats van de helft te laten afhangen van een grote headliner.



Het handige aan zo’n extra podium is ook gewoon dat je extra acts kan boeken, waardoor je van een bepaald genre gewoon iets meer namen kan boeken. Zo had je dit jaar bv Zeal & Ardor, Our Last Night, Amyl And The Sniffers, The Vintage Caravan, The Murder Capital, SWMRS, Yonaka op de slope staan. Voor veel rock/metal/punk fans wel leuke namen! Zonder de slope zouden denk ik enkel Yonaka en SWMRS mss een plekje hebben kunnen krijgen in een van de tenten.
Door dat extra podium kunnen ze kleine bands van alle genres programmeren zodat de breedte binnen een bepaald genre niet afneemt door bv wat meer hip-hop namen te zetten. Ze kunnen wat meer uitproberen (bv, dit jaar toch opvallend meer stevig materiaal op de slope i.v.m. vorig jaar). Wie weet testen ze volgend jaar wel wat meer hoe ‘ready’ het werchter publiek is voor hip-hop (die nog niet is plat gedraaid op de radio) en zetten ze er wat meer jonge hip-hop. (ik hoop alvast dat ze het op stevige rock houden ;))

Ze kunnen fans van wat meer atypische werchter bands als Parkway drive nog wat extra metal geven zonder het gemiddelde Werchter publiek weg te jagen van de main stage door nog extra metal daar te zetten.
En ze kunnen vooral gewoon jonge bands waar zij mss van denken dat er heel wat potentie in zit warm maken voor het werchterpubliek. Veel artiesten zeggen dat de organisatie van Werchter gewoon top is en dat ze er alleen daarvoor al graag terug willen spelen. Als je jonge (dan nog goedkope artiesten) al eens hebt geboekt en hun kan overtuigen met je organisatie gaan ze mss als er keuze is tussen bv Werchter en een ander internationaal festival mss eerder kiezen voor Werchter. (maar mss is dit niet echt een reden maar wel ook mooi meegenomen)

Haha mss denk ik te fel door ? maar ik hou alvast van dat extra podium, ook om de zeitgeist wat mee op te vangen en wat te experimenteren! Om het met Herman zijn woorden te zeggen. ‘stilstaan is achteruit gaan’.

Misschien ben ik een cynische zak, maar ik heb toch vooral het gevoel dat The Slope een soort dumpplaats is voor bands die in package deals zaten ofzo. Het wordt in de hoek van het terrein geduwd, er wordt totaal niet rechtlijnig geprogrammeerd, er zit niet echt een deftig idee achter.. Ja, er staan een aantal acts op die wat alternatiever klinken, maar als het echt om een experimenteerruimte gaat van Schueremans zou het allemaal toch iets anders aangepakt en geprogrammeerd worden, niet?
 

drazil

Playlistbediener
11 jul 2018
26
0
Graspop heeft niet echt een spectaculaire affiche aangekondigd. Deftones en Bodycount had ik wel graag in Werchter gezien.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.411
646
jarne wrote:

selurxela wrote:

mattman wrote:

selurxela wrote:
Probleem voor festivals als RW en PP is natuurlijk dat er eigenlijk geen nieuwe stadionacts zijn opgestaan de laatste 7 a 8 jaar, dus je komt vanzelf iedere keer weer bij dezelfde namen uit die de topplekken op het hoofdpodium moeten vullen.


Net daarom vind ik het achternajagen van zulke ‘stadion acts’ een beetje achterhaald. RW heeft de luxe om dagen te maken die in de breedte enorm sterk zijn, in plaats van de helft te laten afhangen van een grote headliner.



Het handige aan zo’n extra podium is ook gewoon dat je extra acts kan boeken, waardoor je van een bepaald genre gewoon iets meer namen kan boeken. Zo had je dit jaar bv Zeal & Ardor, Our Last Night, Amyl And The Sniffers, The Vintage Caravan, The Murder Capital, SWMRS, Yonaka op de slope staan. Voor veel rock/metal/punk fans wel leuke namen! Zonder de slope zouden denk ik enkel Yonaka en SWMRS mss een plekje hebben kunnen krijgen in een van de tenten.
Door dat extra podium kunnen ze kleine bands van alle genres programmeren zodat de breedte binnen een bepaald genre niet afneemt door bv wat meer hip-hop namen te zetten. Ze kunnen wat meer uitproberen (bv, dit jaar toch opvallend meer stevig materiaal op de slope i.v.m. vorig jaar). Wie weet testen ze volgend jaar wel wat meer hoe ‘ready’ het werchter publiek is voor hip-hop (die nog niet is plat gedraaid op de radio) en zetten ze er wat meer jonge hip-hop. (ik hoop alvast dat ze het op stevige rock houden ;))

Ze kunnen fans van wat meer atypische werchter bands als Parkway drive nog wat extra metal geven zonder het gemiddelde Werchter publiek weg te jagen van de main stage door nog extra metal daar te zetten.
En ze kunnen vooral gewoon jonge bands waar zij mss van denken dat er heel wat potentie in zit warm maken voor het werchterpubliek. Veel artiesten zeggen dat de organisatie van Werchter gewoon top is en dat ze er alleen daarvoor al graag terug willen spelen. Als je jonge (dan nog goedkope artiesten) al eens hebt geboekt en hun kan overtuigen met je organisatie gaan ze mss als er keuze is tussen bv Werchter en een ander internationaal festival mss eerder kiezen voor Werchter. (maar mss is dit niet echt een reden maar wel ook mooi meegenomen)

Haha mss denk ik te fel door
1f600.svg
maar ik hou alvast van dat extra podium, ook om de zeitgeist wat mee op te vangen en wat te experimenteren! Om het met Herman zijn woorden te zeggen. ‘stilstaan is achteruit gaan’.


Misschien ben ik een cynische zak, maar ik heb toch vooral het gevoel dat The Slope een soort dumpplaats is voor bands die in package deals zaten ofzo. Het wordt in de hoek van het terrein geduwd, er wordt totaal niet rechtlijnig geprogrammeerd, er zit niet echt een deftig idee achter.. Ja, er staan een aantal acts op die wat alternatiever klinken, maar als het echt om een experimenteerruimte gaat van Schueremans zou het allemaal toch iets anders aangepakt en geprogrammeerd worden, niet?

Uiteraard komen er ook package deals en Belgisch grut terecht. Is ook hun goed recht, zeker als we daarmee vermijden dat nietszeggende acts een plekje op Main Stage of in de Barn gaan opeisen. Maar je kan niet ontkennen dat The Slope ook een scherper randje aan de affiche gegeven heeft. Acts als Idles, The Murder Capital, Zeal & Ardor, Amyl & The Sniffers, Sam Fender, ... kreeg je vroeger veelal pas te zien op het moment dat het grote publiek hun potentieel begint te ontdekken.

En eerlijk? Als je naar die "ontdekkingspodia" op andere majors kijkt, zie ik daar evenmin een lijn in. Tenzij je "gepusht door het label/management" als een lijn beschouwt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken