Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.412
3.383
theblackmadness wrote:

jarne wrote:

wenteldave wrote:

jarne wrote:
Vanavond Fever 333, hoewel ik denk dat ze eerder mss Lokerse feesten zullen doen dit jaar (hebben al enkele tourdata begin augustus in Europa) hoop ik toch dat zij volgend jaar de slope mogen onveilig maken of de main stage openen! Na Graspop 2019 en Pukkelpop 2018, Rock werchter 2020?
1f600.svg
1f600.svg



Veel plezier! Ik ben vanavond, muzikaal gezien, weer toe aan de grote boze wolf. En dan morgen wel FEVER 333. Laat vooral even weten hoe het was.
Los daarvan, die gaan echt niet op de Mainstage van Rock Werchter staan.


Stel je voor, main stage geopend door Fever 333, afgesloten door Rage Against The machine. Beide enorm politiek, crossover tussen rock/hiphop/metal, Fever kan daar heel wat fans sprokkelen dan! Gooi daartussen de herhaling van het jaar (Yungblud), Rise Against, Foals, Sam Fender (luister White Privilige) en laat die vlaggenzwaaiers van op Pukkelpop dan nog maar eens komen zeggen dat politiek geen plek heeft op festivals. ;D


Drop daar nog maar soad bij, als het toch om politiek getinte teksten gaat!

Een co-headline dagje van SOAD gevolgd door RATM zou ik voor tekenen hoor!
En dan de overige dagen RHCP, Pearl Jam en een co-headline van Tame Impala/Strokes
1f609.svg
Dit zou ook mijn line up zijn als ik hem zelf mocht samenstellen en dan na RHCP nog een pop act als The Weeknd of Kendrick Lamar.
 

Bato_V

Dagopener
17 mei 2017
679
308
RHCP en PJ op dezelfde dag is misschien zelfs ook wel mogelijk op Werchter, met RHCP op de plek van Jack White 2 jaar geleden en een niet al te dure Barn headliner die dag. Kan Eddie meteen weer ff een nummertje meezingen met de Peppers.
In dat geval zou er nog een (of zelfs twee) pop/hiphop headliner(s) kunnen komen op de overige dag, en kunnen ze mooi Thom daartegenover in de Barn zetten :wink:
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.030
8.674
RHCP en PJ op dezelfde dag is misschien zelfs ook wel mogelijk op Werchter, met RHCP op de plek van Jack White 2 jaar geleden en een niet al te dure Barn headliner die dag. Kan Eddie meteen weer ff een nummertje meezingen met de Peppers.
In dat geval zou er nog een (of zelfs twee) pop/hiphop headliner(s) kunnen komen op de overige dag, en kunnen ze mooi Thom daartegenover in de Barn zetten
1f609.svg

Maar het wordt wel een potje huilen bij mij als Thom tegenover Kendrick Lamar zou staan. Tegenover Dua Lip zou ik er dan weer geen probleem mee hebben. ?
 

Heemstock

Gouden Tip
20 feb 2014
256
0
Een naam die ik niet heel vaak voorbij zie komen, maar zeker plausibel (nieuw album en echt een festivalband): The Black Keys.

Lijkt mij een meer dan prima naam die sub-/coheadliner kan zijn. Ik zag ze in 2014, dat viel helaas een beetje tegen omdat België net verloren had op het WK, het regende en zij zelf ook routineus hun ding deden. Maar desondanks: zeker welkom wat mij betreft. Paar fijne gitaarnummers in hun repertoire.

Iemand enig idee of zij concreet een optie zijn?
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.412
3.383
Een naam die ik niet heel vaak voorbij zie komen, maar zeker plausibel (nieuw album en echt een festivalband): The Black Keys.

Lijkt mij een meer dan prima naam die sub-/coheadliner kan zijn. Ik zag ze in 2014, dat viel helaas een beetje tegen omdat België net verloren had op het WK, het regende en zij zelf ook routineus hun ding deden. Maar desondanks: zeker welkom wat mij betreft. Paar fijne gitaarnummers in hun repertoire.

Iemand enig idee of zij concreet een optie zijn?
Geen optie. Heeft zanger al bevestigd dat die voorlopig geen oversteek naar Europa maken. Misschien 2021, als ze dan in Europa zijn, en geen zaaltour doen, lijken ze me de grootste inkopper voor RW.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
969
291
jarne wrote:

FEVER 333. Laat vooral even weten hoe het was.
Los daarvan, die gaan echt niet op de Mainstage van Rock Werchter staan.

En het was goed! Maar blijf erbij, lijken mij echt ideaal als opener voor de main stage. Zo veel energie! Kunnen echt een bommetje droppen zoals frank carter dat enkele jaren geleden deed (was imo, de beste main stage opener die ik al gezien heb, wat een sfeer!!). Maar de slope is mss beter voor hen. Geniet er alvast van vanavond!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.189
10.552
wenteldave wrote:

jarne wrote:

FEVER 333. Laat vooral even weten hoe het was.
Los daarvan, die gaan echt niet op de Mainstage van Rock Werchter staan.

En het was goed! Maar blijf erbij, lijken mij echt ideaal als opener voor de main stage. Zo veel energie! Kunnen echt een bommetje droppen zoals frank carter dat enkele jaren geleden deed (was imo, de beste main stage opener die ik al gezien heb, wat een sfeer!!). Maar de slope is mss beter voor hen. Geniet er alvast van vanavond!

Kunnen ze zeker. Heb ze dit jaar op Rock am Ring rond 2 uur het tweede podium zien afbreken (en dat podium is ook immens). Hoop van harte dat RW dit aandurft, deze mannen verdienen een nog veel groter publiek dan ze al hebben.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
selurxela wrote:
Probleem voor festivals als RW en PP is natuurlijk dat er eigenlijk geen nieuwe stadionacts zijn opgestaan de laatste 7 a 8 jaar, dus je komt vanzelf iedere keer weer bij dezelfde namen uit die de topplekken op het hoofdpodium moeten vullen.

Net daarom vind ik het achternajagen van zulke ‘stadion acts’ een beetje achterhaald. RW heeft de luxe om dagen te maken die in de breedte enorm sterk zijn, in plaats van de helft te laten afhangen van een grote headliner.

Vind het ook hoopvol om te zien de dat twee RW- mooiste dagen van de laatste 5 jaar (voor mij dan) allebei snel uitverkocht waren: de zondag van 2018 en de vrijdag van 2019.

Maar RW draait primair om dat grote podium. En dat kan maar een beperkt aantal acts aan. Als je mee wil met de tijdsgeest en een een aantal extra podia toevoegt krijg je een weer extra variant op LL of Pukkelpop. Op zich niks mis mee, maar het voegt ook niet echt iets toe. Ik vrees wel dat het traditionele PP/RW format op zijn laatste benen loopt.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.178
4.322
Ten opzichte van Pinkpop valt dat bij RW nog wel mee. The Barn staan toch ook veel aansprekende namen. Daarnaast werkt RW met het coheadliner principe, waardoor “kleinere” namen toch bovenaan het affiche kunnen staan.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
969
291
mattman wrote:

selurxela wrote:
Probleem voor festivals als RW en PP is natuurlijk dat er eigenlijk geen nieuwe stadionacts zijn opgestaan de laatste 7 a 8 jaar, dus je komt vanzelf iedere keer weer bij dezelfde namen uit die de topplekken op het hoofdpodium moeten vullen.


Net daarom vind ik het achternajagen van zulke ‘stadion acts’ een beetje achterhaald. RW heeft de luxe om dagen te maken die in de breedte enorm sterk zijn, in plaats van de helft te laten afhangen van een grote headliner.

Vind het ook hoopvol om te zien de dat twee RW- mooiste dagen van de laatste 5 jaar (voor mij dan) allebei snel uitverkocht waren: de zondag van 2018 en de vrijdag van 2019.

Maar RW draait primair om dat grote podium. En dat kan maar een beperkt aantal acts aan. Als je mee wil met de tijdsgeest en een een aantal extra podia toevoegt krijg je een weer extra variant op LL of Pukkelpop. Op zich niks mis mee, maar het voegt ook niet echt iets toe. Ik vrees wel dat het traditionele PP/RW format op zijn laatste benen loopt.

Het handige aan zo'n extra podium is ook gewoon dat je extra acts kan boeken, waardoor je van een bepaald genre gewoon iets meer namen kan boeken. Zo had je dit jaar bv Zeal & Ardor, Our Last Night, Amyl And The Sniffers, The Vintage Caravan, The Murder Capital, SWMRS, Yonaka op de slope staan. Voor veel rock/metal/punk fans wel leuke namen! Zonder de slope zouden denk ik enkel Yonaka en SWMRS mss een plekje hebben kunnen krijgen in een van de tenten.
Door dat extra podium kunnen ze kleine bands van alle genres programmeren zodat de breedte binnen een bepaald genre niet afneemt door bv wat meer hip-hop namen te zetten. Ze kunnen wat meer uitproberen (bv, dit jaar toch opvallend meer stevig materiaal op de slope i.v.m. vorig jaar). Wie weet testen ze volgend jaar wel wat meer hoe 'ready' het werchter publiek is voor hip-hop (die nog niet is plat gedraaid op de radio) en zetten ze er wat meer jonge hip-hop. (ik hoop alvast dat ze het op stevige rock houden ;))

Ze kunnen fans van wat meer atypische werchter bands als Parkway drive nog wat extra metal geven zonder het gemiddelde Werchter publiek weg te jagen van de main stage door nog extra metal daar te zetten.
En ze kunnen vooral gewoon jonge bands waar zij mss van denken dat er heel wat potentie in zit warm maken voor het werchterpubliek. Veel artiesten zeggen dat de organisatie van Werchter gewoon top is en dat ze er alleen daarvoor al graag terug willen spelen. Als je jonge (dan nog goedkope artiesten) al eens hebt geboekt en hun kan overtuigen met je organisatie gaan ze mss als er keuze is tussen bv Werchter en een ander internationaal festival mss eerder kiezen voor Werchter. (maar mss is dit niet echt een reden maar wel ook mooi meegenomen)

Haha mss denk ik te fel door :D maar ik hou alvast van dat extra podium, ook om de zeitgeist wat mee op te vangen en wat te experimenteren! Om het met Herman zijn woorden te zeggen. 'stilstaan is achteruit gaan'.

Wie weet volgend jaar wat deftige dj's rond de NWW ipv die studio brussel dj's die al elke avond op the Hive draaien. Daar lijkt mij alvast nog wat potentie in te zitten voor de komende jaren. Ben benieuw wat jullie ideeen zijn van hoe Werchter eventueel kan veranderen de komende jaren. (extra podia, randanimatie, inkleding, extra dagen, genrespecifieke podia,...)
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.190
3.018
Maar RW draait primair om dat grote podium. En dat kan maar een beperkt aantal acts aan. Als je mee wil met de tijdsgeest en een een aantal extra podia toevoegt krijg je een weer extra variant op LL of Pukkelpop. Op zich niks mis mee, maar het voegt ook niet echt iets toe. Ik vrees wel dat het traditionele PP/RW format op zijn laatste benen loopt.
Absoluut niet akkoord hiermee. Ik accepteer dat er veel Werchter gangers zijn die de hele dag aan de mainstage blijven plakken maar Werchter is toch veel meer dan dat? Ik heb al dagen gehad met een vol programma met slechts 1 concert op mainstage, ondanks dat er maar 3/4 podia waren. Je ziet dat ook altijd goed terug in het blokkenschema, soms worden bepaalde namen lager dan verwacht in The Barn gezet omdat de headliner op main erna hetzelfde publiek trekt. Zo krijg je een paar lijnen in het dagprogramma die een bepaalde doelgroep hebben.
Je opmerking over de tijdsgeest begrijp ik ook niet echt. Akkoord, met meer podia kan je breder en specifieker boeken maar ik vind dat Werchter als major nog goed de vinger aan de pols houdt. Het beperkte aantal podia houdt hen daarin niet tegen dus met het format op zich is niks mis volgens mij. Werchter zal wel moeten blijven evolueren, zowel muzikaal (cfr. de eindeloze discussies over nieuwe headliners) als niet-muzikaal (cfr. de kleine veranderingen die er elk jaar zijn zoals meer zitplaatsen, aankleding, beleving,...) The Slope was de voorbije jaren inderdaad een verademing, zoals Jarne ook aanhaalt kan je daar iets dieper gaan en meer niche acts zetten, maar nog extra podia gaan er denk ik niet meer bijkomen. Ik kan me ook niet voorstellen dat daar nog plaats voor is op het terrein en verder vind ik het ook gewoon overbodig.

Wie weet volgend jaar wat deftige dj’s rond de NWW ipv die studio brussel dj’s die al elke avond op the Hive draaien. Daar lijkt mij alvast nog wat potentie in te zitten voor de komende jaren. Ben benieuw wat jullie ideeen zijn van hoe Werchter eventueel kan veranderen de komende jaren. (extra podia, randanimatie, inkleding, extra dagen, genrespecifieke podia,…)
Opnieuw, aan het algemene format (beperkt aantal podia, aantal dagen, algemene stijl van programmeren) zie ik ze niet echt iets veranderen. Je idee van de DJ's steun ik wel volledig. North West Walls is echt een uniek project en een geweldige locatie voor wat deftige DJ's te gaan kijken dus het zou fijn zijn moest daar iets beter staan dan die platte stubru dingen. Sowieso verwacht ik dat ze de komende jaren dat deel van het terrein nog extra gaan benutten, net zoals het gebied rond The Barn aan de Apero. Vooral op vlak van aankleding en food stands verwacht ik daar veranderingen, beetje zoals de Food Wood op Pukkelpop. Verder hoop ik ook dat Werchter een voortrekker wordt en blijft op vlak van ecologie, maar dat is weer een andere discussie.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.692
2.357
Net Cate Le Bon gezien op Sonic City. Zeer goed concert, mag van mij ook een plekje krijgen op de Slope of in de KlubC.

Gisteren ook nog Deerhunter en Squid gezien die in mijn ogen zeker een plekje mogen krijgen op de Werchter-weide. Zeker Deerhunter, vreemd dat zij er nog nooit gestaan hebben.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.692
2.357
Vind persoonlijk dat Werchter een van de festivals is waar je het vaakst bij ziet dat ze moeite doen om te evolueren naar een nog betere versie van zichzelf. Soms mislukken bepaalde zaken al eens, maar meestal dragen deze veranderingen bij tot een nog succesvoller festival. Natuurlijk zijn er nog zaken die beter kunnen bij Werchter (zoals bv idd de dj's aan de NWW), maar ben ervan overtuigd dat zij dit zelf ook wel beseffen, en Werchter kennende zal het wel niet te lang duren voor ze weer een of andere aanpassing doen aan de weide, het format,... om het nog een betere ervaring te laten worden voor de bezoeker.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.150
1.184
Ken geeft eindelijk antwoord op de kwestie rond Coldplay voor RW.
Het plan is Coldplay op TW Classic.

Inderdaad, 21 juni zou dat worden. Oef. Wel opgelucht dat, als dit met Coldplay zou rondgeraken, ze niet op Rock Werchter zullen staan.

Ben geen hater, ook geen fan (meer). Maar hier zouden té veel "fans die opdagen voor één groep" op af zijn gekomen.
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.190
3.018
Ik ben misschien de enige die graag zowel Taylor Swift als Coldplay graag op RW had gezien. En nu staan ze in hetzelfde weekend midden in de examenperiode op de weide. Zonde, ik had ze graag gezien en als ik het zo lees, zou Coldplay ook nog redelijk exclusief zijn.
 

dumbo

Playlistbediener
29 jul 2017
22
5
Misschien wel een domme vraag maar bestaat er eigenlijk een kans dat RW net als vorig jaar van de donderdag maar een halve festivaldag zal maken? Of zouden er teveel klachten zijn binnen gekomen?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken