Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

LJCK
BMTH
BBJJ
PATD

Loyle carner
James Bay
Catfish and the bottlemen
Kensington

Bombay bicycle club
Mabel
Tones and i
Howl & the hum

Brutus
Bloody beetroots
Jc stewart
Jimmy eat world

Placebo
Angel Olsen
The dead South
Deus

Panic! at the disco zou een erg sterke naam zijn wel. Gezien in de Lotto Arena zonder te hoge verwachtingen en ik was echt wel onder de indruk. Beetje een The Killers vibe met aanstekelijke poprock deuntjes en een erg goeie zanger. Laat maar komen

Panic! at the disco zou een erg sterke naam zijn wel. Gezien in de Lotto Arena zonder te hoge verwachtingen en ik was echt wel onder de indruk. Beetje een The Killers vibe met aanstekelijke poprock deuntjes en een erg goeie zanger. Laat maar komen

Die touren niet denk ik.

eloelo wrote:
Placebo, meh. Maar prima dag voor de conservatieve rockliefhebber hoor. Thom Yorke biedt een meer dan waardig alternatief voor de ellende op main die dag.

Ook voor de progressieve rockliefhebber hoor. ?
Maar muziek die je zelf niet leuk vindt maar afdoen als ‘ellende’, over conversatief gesproken..

Jaja, blabla, altijd weer hetzelfde liedje als iemand durft kritiek te hebben op telkens diezelfde uitgekauwde blanke mannen rock uit de vorige eeuw. Ben ik nou de enige die dat bijzonder repetitief begint te vinden?

@eloelo heeft gewoon gelijk in dat deze muziek vrij conservatief is, en dus op dat niveau mensen aanspreekt. Kun je daarnaast nog allerlei progressieve dingen leuk vinden, als je dit leuk vindt maakt dat je (in ieder geval ten dele) een conservatieve rockliefhebber. Daar is niks mis mee, dat ben ik zelf ook ten dele (zie mijn avatar, over blanke mannen rock uit de vorige eeuw gesproken). Maar toevallig vind ik dat rijtje mainstage namen, op SOAD na, ook nogal ellendig. Waarom zou dat niet gezegd mogen worden?

Maar vaak als dit soort meningen gegeven worden staat er wel iemand klaar om diegene te vertellen dat ze het bij het verkeerde eind hebben, wat altijd op veel bijval kan rekenen van telkens dezelfde forum leden. En ik snap dat dit soort muziek een grote groep aanhangers heeft hier, het is traditioneel gezien het grootste genre op Werchter en vele andere festivals. Maar waarom moet die mening telkens bevestigd worden, en moet al het andere telkens weer op dezelfde weerstand stuiten? Wordt het niet eens tijd om te accepteren dat sommige mensen sommige muziek een beetje zat zijn, en voor andere stijlen naar festivals komen? Laat mensen gewoon die mening uitten, dan laten wij jullie in alle rust elkaar aftrekken over hoe kut Kendrick Lamar wel niet is. Thanks.

Edit: en om de "ik vind Kendrick Lamar wél tof" of wat dan ook voor te zijn, voel je vooral niet te persoonlijk aangesproken hierdoor Ruben. Ik gebruik jouw berichtje even om iets aan te kaarten over de algemene circlejerk sfeer die hier soms heerst, niet om jou persoonlijk aan te vallen.

Kleine toevoeging: we zijn hier met z'n allen toch de hele tijd ontzettend hypocriet aan het doen. Is het mogelijk om dan die van ook meteen te doorbreken?

RubenFrusciante wrote:

eloelo wrote:
Placebo, meh. Maar prima dag voor de conservatieve rockliefhebber hoor. Thom Yorke biedt een meer dan waardig alternatief voor de ellende op main die dag.

Ook voor de progressieve rockliefhebber hoor.
1f609.svg

Maar muziek die je zelf niet leuk vindt maar afdoen als ‘ellende’, over conversatief gesproken..

Jaja, blabla, altijd weer hetzelfde liedje als iemand durft kritiek te hebben op telkens diezelfde uitgekauwde blanke mannen rock uit de vorige eeuw. Ben ik nou de enige die dat bijzonder repetitief begint te vinden?

@eloelo heeft gewoon gelijk in dat deze muziek vrij conservatief is, en dus op dat niveau mensen aanspreekt. Kun je daarnaast nog allerlei progressieve dingen leuk vinden, als je dit leuk vindt maakt dat je (in ieder geval ten dele) een conservatieve rockliefhebber. Daar is niks mis mee, dat ben ik zelf ook ten dele (zie mijn avatar, over blanke mannen rock uit de vorige eeuw gesproken). Maar toevallig vind ik dat rijtje mainstage namen, op SOAD na, ook nogal ellendig. Waarom zou dat niet gezegd mogen worden?

Maar vaak als dit soort meningen gegeven worden staat er wel iemand klaar om diegene te vertellen dat ze het bij het verkeerde eind hebben, wat altijd op veel bijval kan rekenen van telkens dezelfde forum leden. En ik snap dat dit soort muziek een grote groep aanhangers heeft hier, het is traditioneel gezien het grootste genre op Werchter en vele andere festivals. Maar waarom moet die mening telkens bevestigd worden, en moet al het andere telkens weer op dezelfde weerstand stuiten? Wordt het niet eens tijd om te accepteren dat sommige mensen sommige muziek een beetje zat zijn, en voor andere stijlen naar festivals komen? Laat mensen gewoon die mening uitten, dan laten wij jullie in alle rust elkaar aftrekken over hoe kut Kendrick Lamar wel niet is. Thanks.
Je mist het hele doel van mijn opmerking.
Die progressieve rockfan was niet meer dan een woordgrap.
Het gaat me totaal niet om dat mensen specifiek rock conservatief vinden. Van alle genres is rock ook waarschijnlijk het meest conservatief dus dat is niet raar. Gaat mij erom dat je iets wat je niet leuk vindt meteen weg moet zetten als ellende of rotzooi. Ik vind het net zo irritant als mensen het hele rapgenre bij voorbaat al afserveren. Ik zelf heb niks met "heilighuisjes" als Nick Cave, The National, Bon Iver, Thom Yorke solo, maar dan joef ik het niet weg te zetten als 'ellendig', het is gewoon mijn muziek niet.
En het kan dat jij ervaart dat "er steeds weerstand is als het niet over rock gaat" maar ik ervaar het hier juist vaak genoeg dat "als het rock is, is het sowieso al minder goed dan de rest" door sommige leden. Geen van beide zal compleet waar zijn, gewoon hoe je het interpreteert. Voor zover dat kan, worden 'objectief' goeie boekingen als Tool, The Strokes hier goed ontvangen, en herhalingsacts (Pearl Jam) en nieuwe dingen (Kendrick) krijgen meer kritiek.
Concluderend, het boeit mij niks als je rock of metal of hiphop of pop niks vindt, maar je hoeft het dan niet te kleineren en te doen alsof jouw muzieksmaak superieur is.
Edit: ik had door dat dit niet persoonlijk bedoeld wordt, ik snap je frustratie deels, maar het gaat mij erom dat omdat jij een genre/dag/line-up/act niet leuk vind, het dan niet ook objectief ellende/slecht is.

Ja, ik kan mij in jouw standpunt daar ook goed vinden hoor Ruben! Het is in ieder geval duidelijk dat er grofweg twee groepen zijn als het om oudere rock acts gaat, en waar de ene groep misschien wat te vooringenomen dat genre verdedigt, heeft de andere groep een misschien iets te sterk vooroordeel ertegen. Dat zijn allemaal redelijk normale groepsprocessen op een forum als dit.

En natuurlijk zou het fijn zijn als meningen niet als objectief feit geponeerd zouden worden, maar dat is nu eenmaal hoe het gaat. Een goede lezer kan toch gemakkelijk zelf interpreteren welke stellingen duidelijk een subjectieve mening zijn, en welke echt als objectief feit bedoelt zijn? Het woord "ellendig" viel voor mij hier toch duidelijk in de eerste categorie.

Ik denk dat wij het persoonlijk best eens zijn dan. Heb ik de verkeerde aanleiding gekozen om mijn betoog bij af te steken. Sorry. Maar in algemene zin blijf ik achter mijn punt staan. Als we het dan toch over "kleineren" hebben, gebeurt dat toch wel het meest structureel door rock fans jegens niet-rock fans. Die sfeer zou ik graag willen doorbreken.

“het meest structureel door rock fans jegens niet-rock fans. Die sfeer zou ik graag willen doorbreken.”

Eerder andersom imo.

Die progressieve rockfan was niet meer dan een woordgrap.

En ja, ik zag de knipoog ook hoor! Het was meer deze opmerking in combinatie met @rocking-joe z'n "Conservatieve :roll: " wat mij deed uitleggen waarom hett woord "conservatief" in deze context niet meer dan terecht is, in mijn ogen.

Ja, ik kan mij in jouw standpunt daar ook goed vinden hoor Ruben! Het is in ieder geval duidelijk dat er grofweg twee groepen zijn als het om oudere rock acts gaat, en waar de ene groep misschien wat te vooringenomen dat genre verdedigd, heeft de andere groep een misschien iets te sterk vooroordeel ertegen. Dat zijn allemaal redelijk normale groepsprocessen op een forum als dit.

En natuurlijk zou het fijn zijn als meningen niet als objectief feit geponeerd zouden worden, maar dat is nu eenmaal hoe het gaat. Een goede lezer kan toch gemakkelijk zelf interpreteren welke stellingen duidelijk een subjectieve mening zijn, en welke echt als objectief feit bedoelt zijn? Het woord “ellendig” viel voor mij hier toch duidelijk in de eerste categorie.

Ik denk dat wij het persoonlijk best eens zijn dan. Heb ik de verkeerde aanleiding gekozen om mijn betoog bij af te steken. Sorry. Maar in algemene zin blijf ik achter mijn punt staan. Als we het dan toch over “kleineren” hebben, gebeurt dat toch wel het meest structureel door rock fans jegens niet-rock fans. Die sfeer zou ik graag willen doorbreken.
Dat denk ik ook dat wij het eens zijn. En je hoeft zeker geen sorry te zeggen, discussies zijn we hier voor. Alleen dat vond ik dus net het punt vanmiddag "die mainstage die dag, wat een ellende" dat levert geen ruimte voor discussie.

Zoals ik al zei, dat jij het ervaart (misschien klopt het wel) dat rock-fans het meest "kleineren", ik ervaar het vooral andersom maar de essentie is inderdaad dat het chill zou zijn als dat niet gebeurt.

We maken ons er bijna allemaal weleens schuldig aan denk ik. Ik vind het bv altijd irritant als acts als Eilish of Swift (om maar wat te noemen) door rockfans worden afgeschilderd als acts waar alleen tieners op afkomen (of hiphop is maar van een bandje oid) maar kan soms zelf net zo kortdoordebocht in comments zijn als het om oudere rockbands gaat.

Het fijne van het Festileaks forum vind ik ondanks dat dat mensen over het algemeen wel altijd respectvol zijn naar elkaar en dat zelfs fellere discussies normaal kunnen. Wat dat aangaat (en ook in andere aspecten) is dit gewoon een enorm fijn en welkom forum.

Overigens super nieuwsgierig naar de namen van morgen.
Is het al vrijdag 4u?

“het meest structureel door rock fans jegens niet-rock fans. Die sfeer zou ik graag willen doorbreken.”

Eerder andersom imo.

Laat ik het zo zeggen: rock is duidelijk de status quo (haha) op Rock Werchter. Nogmaals, niet meer dan logisch. Maar dat is ook langzaam aan het veranderen, net zoals dat het hele muziek landschap verandert. Die status quo dan op een aanvallende manier proberen in stand te houden voelt voor mij kleinerender, dan die status quo aan te vallen. Iets met "punching down" en "punching up" enzo.

Maar onder de streep is het allemaal een beetje kut, en zal ik zelf in ieder geval nog meer mn best doen niet op een kleinerende manier over andere muzieksmaken te spreken. Daar ben ik al een tijdje mee bezig, ik merk dat het mij veel gelukkiger maakt, en ik hoop anderen ook.

Net op Twitter gezien dat iemand een screenshot van een "Bandsintown" notificatie op zijn/haar smartphone kreeg waarbij er op stond: "Cigarettes after Sex @ Rock Werchter".
Die zullen ook bij het lijstje van morgen zitten dan.

Net op Twitter gezien dat iemand een screenshot van een “Bandsintown” notificatie op zijn/haar smartphone kreeg waarbij er op stond: “Cigarettes after Sex @ Rock Werchter”.
Die zullen ook bij het lijstje van morgen zitten dan.

Staat er inderdaad nog steeds op. Alleen klopt de maand niet. Staan genoteerd voor Rock Werchter op 3 juni.
Zal wel juli zijn.

Dit is allemaal zo pointless en het is constant dezelfde klote riedel die hier wordt afgezeken tot we weer op een punt komen dat "we allemaal onze eigen smaken hebben en dat we die van anderen wat meer moeten respecteren" en andere soort bullshit en drie dagen later voelt iemand anders zich wel weer aangevallen omdat iemand anders wat heeft gezegd over rock, hiphop, metal, pop of weetikveel welk genre of weetikveel welke artiest en zijn we weer terug bij af..

Dit is allemaal zo pointless en het is constant dezelfde klote riedel die hier wordt afgezeken tot we weer op een punt komen dat “we allemaal onze eigen smaken hebben en dat we die van anderen wat meer moeten respecteren” en andere soort bullshit en drie dagen later voelt iemand anders zich wel weer aangevallen omdat iemand anders wat heeft gezegd over rock, hiphop, metal, pop of weetikveel welk genre of weetikveel welke artiest en zijn we weer terug bij af..

Ik vind het niet zinloos om elkaar daar af en toe aan te herinneren. Ook al is het nooit 100% effectief, het houdt in mijn ogen wel een redelijk open en vriendelijke sfeer in stand.

RubenFrusciante wrote:

eloelo wrote:

Ook voor de progressieve rockliefhebber hoor.
1f609.svg

Edit: en om de “ik vind Kendrick Lamar wél tof” of wat dan ook voor te zijn, voel je vooral niet te persoonlijk aangesproken hierdoor Ruben. Ik gebruik jouw berichtje even om iets aan te kaarten over de algemene circlejerk sfeer die hier soms heerst, niet om jou persoonlijk aan te vallen.

Veel mensen vinden dit niet repetitief maar heerlijk om een goede rockband of stadionact terug te zien zoals Pearl Jam. En persoonlijk vind ik placebo een mooie toevoeging. Van het woord blanke mannenrock krijg ik dan weer de kriebels, wat een zinloos woord is dat toch. Ik vind muziek goed of niet goed, dat is iets heel persoonlijks.

Los daarvan, het is vrijdag! En zou de J, of JC niet kunnen staan voor Jarvis Cocker?

@dinofest ik heb het er ook niet over of die muziek repetitief wordt of niet, dat is een hele andere discussie. Ik heb het puur over telkens dezelfde gang van zaken hier op het forum, elke keer als er kritiek geleverd wordt op die muziek. Dat is inmiddels elke keer hetzelfde liedje. Want dat lijkt niet te mogen ofzo.

En tja, blanke mannen rock... jeuk of niet, het is de beste feitelijke omschrijving van het type muziek waar ik een punt over wilde maken. Sorry als dat je gevoelens kwetst ?

Yannick wrote:
Dit is allemaal zo pointless en het is constant dezelfde klote riedel die hier wordt afgezeken tot we weer op een punt komen dat “we allemaal onze eigen smaken hebben en dat we die van anderen wat meer moeten respecteren” en andere soort bullshit en drie dagen later voelt iemand anders zich wel weer aangevallen omdat iemand anders wat heeft gezegd over rock, hiphop, metal, pop of weetikveel welk genre of weetikveel welke artiest en zijn we weer terug bij af..

Ik vind het niet zinloos om elkaar daar af en toe aan te herinneren. Ook al is het nooit 100% effectief, het houdt in mijn ogen wel een redelijk open en vriendelijke sfeer in stand.
Klopt, respect daarvoor dat je even die lans wilde breken. Het is de laatste maanden hier al vaak erg hard op de spits gedreven, van beide kanten en ik kan me gewoonweg niet herinneren dat dat vorige jaren ook al zo was. Toch? Het constant mensen eraan doen herinneren dat ze wat meer respect mogen tonen voor de mening, smaak en ga zo maar door is vermoeiend. Het maakt dat, voor mij persoonlijk dan, dat ik me minder geëngageerd voel om in discussies te treden dan vroeger.

Users who are viewing this thread