submarine wrote:
Brian wrote:
Moet me nog verdiepen in Wilco (wat te beginnen?) n
Sky Blue Sky en Yankee Hotel Foxtrot zijn aanraders om te beginnen!
zero wrote:
Wat betreft Wilco: ik lees hierboven Sky Blue Sky of Yankee Hotel Foxtrot. Ik zou dan persoonlijk toch aanraden om met Yankee Hotel Foxtrot te beginnen. Dat is echt hun klassieker en geeft naar mijn mening het meest volledige beeld van de sound van Wilco. Als die sound je bevalt, kan je inderdaad verdergaan met Sky Blue Sky. Als die sound je niet helemaal bevalt, kan je ook eens Summerteeth proberen. Die is een stuk ‘poppier’, echt een ideale lente- of zomerplaat! Als je dan een vollediger beeld van de variatie wil hebben, zou ik Being There aanraden. Die heeft nog een beetje de country-invloeden die de band in het begin kenmerkte.
Alternatief: beluister van de 5 platen (Being There / Summerteeth / Yankee Hotel Foxtrot / A Ghost Is Born / Sky Blue Sky) de opener. Die geeft wat mij betreft altijd een goed beeld van de plaat en is vaak ook wel bij de beste nummers. Kies op basis van het openingsnummer welke stijl je het meest aanspreekt.
OK, tot zover mijn Wilco-adoratie… Ik ben jaloers op je dat je al dit moois mag gaan ontdekken
Yankee Hotel Foxtrot aangezet en wat een wonderschone plaat was dat. Meteen in een stuk door verkocht. Nu de nieuwe aangezet (Ode to Joy) en die is ook leuk, maar wel een pak minder. Zal binnenkort eens Sky Blue Sky proberen. Dank voor de tip iig. Nu maar hopen dat Wilco niet met Pearl Jam clasht.
YHF is zeker de beste plaat, maar daarna staat wat mij betreft A Ghost Is Born, dan Sky Blue Sky, Being There.
The Whole Love is trouwens ook een erg goede plaat! Niet overslaan dus ?