Rock Werchter 2020 - Nieuws en Geruchten

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Volgens hij-die-niet-mag-genoemd-worden op het forum-dat-niet-vermeld-mag-worden, volgen er geen namen meer dit jaar.

gallery-1457345473-vol.jpg
 

Aaran

Dagopener
8 aug 2017
576
22
26 juni KOL + Snowpatrol in t Zuiderpark in Den Haag. Zou natuurlijk logisch zijn dat hun nu ook op RW zullen spelen.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.886
2.703
26 juni KOL + Snowpatrol in t Zuiderpark in Den Haag. Zou natuurlijk logisch zijn dat hun nu ook op RW zullen spelen.

KOL lijkt me plan B, voor als er een headliner zou wegvallen. Snow Patrol zie ik eerder op Pukkelpop of LF staan, want hebben de vorige 2 jaar al op de weide gestaan (RW & TW).
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.269
1.333
Aaran wrote:
26 juni KOL + Snowpatrol in t Zuiderpark in Den Haag. Zou natuurlijk logisch zijn dat hun nu ook op RW zullen spelen.

KOL lijkt me plan B, voor als er een headliner zou wegvallen. Snow Patrol zie ik eerder op Pukkelpop of LF staan, want hebben de vorige 2 jaar al op de weide gestaan (RW & TW).

Snow Patrol staat op het Ronquières Festival begin augustus.

Kings of Leon altijd welkom.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Jezus, één week alles op alles zetten om de achterstand die ze hebben opgelopen (gezien het feit dat ze zo laat zijn dit jaar) op 4/5 dagen tijd in te halen om nadien de verkoop open te gooien en hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe namen meer te lossen tot midden/eind januari? Rotzooi man.
 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.269
1.333
Jezus, één week alles op alles zetten om de achterstand die ze hebben opgelopen (gezien het feit dat ze zo laat zijn dit jaar) op 4/5 dagen tijd in te halen om nadien de verkoop open te gooien en hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe namen meer te lossen tot midden/eind januari? Rotzooi man.

Ja (als het klopt dat er in 2019 geen namen meer volgen), de redenering achter deze aankondigingsstrategie ontgaat mij ook volledig.
 

jefferke

Subheadliner
24 nov 2013
3.657
2.272
Counter van Jazebel, er komt nog 1 naam deze week als alles blijft zoals verwacht.
Die insider clash is wel grappig, Jazebel zit korter aan het vuur dan Ken. Die wilt dan weer mee speculeren en doen, maar iedereen beschouwt dat als hints en dergelijke, wat jammer is voor hem.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.512
4.846
Yannick wrote:
Jezus, één week alles op alles zetten om de achterstand die ze hebben opgelopen (gezien het feit dat ze zo laat zijn dit jaar) op 4/5 dagen tijd in te halen om nadien de verkoop open te gooien en hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe namen meer te lossen tot midden/eind januari? Rotzooi man.

Ja (als het klopt dat er in 2019 geen namen meer volgen), de redenering achter deze aankondigingsstrategie ontgaat mij ook volledig.

Valt toch wel mee. Ze zijn wat aan de late kant, maar toch ook niet extreem. Verder nog even de afstemming met Graspop en Classic voor hun bekendmakingen.

RW wilde waarschijnlijk als eerste met Pearl Jam naar buiten. Ze hadden er wellicht ook voor kunnen kiezen om in oktober met TOP en Kendrick naar buiten te komen, maar da’s PR technisch minder handig. Dus eerst PJ en SOAD naar buiten om de rock liefhebbers gerust te stellen. Vervolgens met TOP en een klein pakketje, tenslotte Kendrick. Zijn mooi verschillende doelgroepen bediend en heeft de verkoop een prima start. De verkoop suddert nu nog een beetje door. In het nieuwe jaar mooi het moment om met een paar pakketjes het momentum weer op te pakken.
 

Jasperrr

Randprogramma
15 dec 2016
131
8
De ene insider op die ene plek spreekt die andere insider tegen (waarna de ander aangeeft dat de ander er dieper in zit).
Kortom; wat Ken (oef) zegt is mogelijk niet waar en als alles volgens plan loopt komt er deze week nog één naam.
 

Mink

Dagopener
9 apr 2013
665
127
Is gewoon het gevolg van dat dingen steeds veranderen. Daarom spreken ze elkaar soms tegen maar die 2 weten heus wel dingen die wij niet weten.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.751
1.331
Denk dat Ken gewoon dingen in de wandelgangen hoort, en Jazebel misschien toch nog een beetje dichter bij de bron zit. Maar in de wandelgangen worden dingen vaak uitvergroot, maar ik geloof wel dat het meeste wat hij zegt een grond van waarheid heeft. Maar een verhaal als "Tame Impala doet nogal moeilijk over kleine details in het contract" kan misschien snel via via vergroot worden tot "het schijnt dat Tame Impala toch niet komt"... En Ken post gewoon vaker/sneller (overhaaster?) dan Jazebel, al is Ken nu ook wel een pak voorzichtiger geworden na de kritiek van de afgelopen weken/maanden.

Heel dierbaar voor hun hints zelfs als ze niet kloppen, houd zo'n forum toch een beetje boeiender. Dromen over wat kan is toch minstens even plezant dan bevestigingen zelf!
 

daanvandingenen

Gouden Tip
24 jan 2018
257
17
Ik vind de strategie die werchter nu gebruikt eigenlijk echt niet goed. Het lijkt me duidelijk dat ze allang niet meer zo zeker zijn van hun kaartverkoop want anders zouden ze die ambassadeurs niet in het leven roepen (per groep van 11 lopen ze zo een dikke 300 euro mis). En dus snap ik niet dat ze met deze namen de winterstop ingaan. Er zijn al verschillende vrienden van mij die niet wachten en maar een pinkpop ticket al kopen omdat ze de affiche van Werchter maar mager vinden, En dat snap ik volledig. Als jonge twintigers die niet continu bezig zijn met muziek kennen ze wilco, thom yorke, the streets, syod (op chop suey na) , pixies (op where is my mind na) niet. Dan schieten er nog 4 namen over en er daar dan nog tussen zitten die hun niet aanspreken is de affiche inderdaad enorm matig. Dus ik weet dat de kans klein is maar ik hoop toch echt nog op een pakketje namen vooraleer ze er weer even mee stoppen want ik denk dat ze op deze manier toch echt wel tickets mislopen...
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.777
3.538
Ik denk dat je Volbeat hier toch een beetje overschat. Zie hen eerder als een prima sub voor een Pearl Jam, als ze er staan.
Ik ben het helemaal eens met iedereen die zegt dat Volbeat een wat karige sub is en System of a Down een wat karige headliner, voor Rock Werchter dan. Toch denk ik dat ze op deze zondag de metal-doelgroep aanspreken en los van mijn eigen mindere live-ervaring met Volbeat van vorig jaar denk ik dat de gemiddelde metalfan heel erg blij wordt van Volbeat + System of a Down. Gooi je er overdag nog namen als Billy Talent, Jimmy Eat World, Gojira, The Pretty Reckless en Theory? tegenaan en ik denk dat je redelijk goed zit.

Wordt dit dan niet te eenzijdig? Met Thom Yorke is alvast een uitermate sterk alternatief voorhanden in de tenten en ik weet zeker dat Rock Werchter het overige programma op een dusdanige manier invult dat ook de mensen die meer hebben met de pop, indie en hiphpop aan hun trekken komen.
 

parelconfituur

Geliefde act
7 dec 2019
1.310
2.060
The Frames bestaan in 2020 dertig jaar, en houden op 20 juni al een reunie concert in Dublin. Zou een heerlijke naam zijn voor The Barn
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Valt toch wel mee. Ze zijn wat aan de late kant, maar toch ook niet extreem. Verder nog even de afstemming met Graspop en Classic voor hun bekendmakingen.
I'll elaborate.

Vergeleken met de meest recente jaren zijn ze gewoon laat en naar mijn gevoel liepen bekendmakingen van headliners gewoon wekelijks vanaf periode oktober/november. Er zijn jaren waarbij dat vroeger op gang werd getrokken (Rammstein wil traditioneel bv. zeer vroeg aankondigen). Het is élk jaar echter zo dat de aankondigingen/boekingen niet lopen zoals ze waren ingepland (denk aan het lange wachten tem Pearl Jam in 2018 bv.). Dat kan één van de redenen zijn geweest om dit jaar zo lang te wachten om die eerste naam te droppen en meteen met Pearl Jam te komen want zoals je zelf aangeeft; wat als RW als eerste met Twenty One Pilots was gekomen ergens begin november? Gemor waarschijnlijk. Wat er precies toe heeft geleid dat Werchter heeft beslist om met die eerste aankondiging te wachten tot begin december, dat zullen we waarschijnlijk nog niet snel te weten komen. Was Coldplay die voor de zoveelste keer beslist hebben om dan toch niet te touren? Was het RATM dat dan volgens de directeur van Hellfest blijkbaar toch maar in 2021 zijn ogen zou gaan richting buiten de VS? Etc.

Festivals als Dour, GMM of Lokerse Feesten zijn idd van invloed maar geen rede om langer te wachten dan normaal om de headliners uit te rollen, vrijdag 8/16u was toch vroeger altijd van Werchter terwijl GMM vaak op maandag/donderdag aankondigt, niet? Boutique en Pop-Up waren al van ver daarvoor aangekondigd, als ik me niet vergis eind september/begin oktober? Dat TWC opeens terug tot leven werd gebracht, kwam door Eilish die op haar plek werd gezet en is gewoon onvoorzien.

Het gevoel dat Werchter mij - en blijkbaar hierboven voor de vrienden van Daan ook - nu geeft, is dat ze vorige week alles op alles hebben gezet om toch maar in die eerste week van december zeker hun verkoop te kunnen starten zodat ze niet in het vaarwater zouden komen van Stubru's Warmste Week en hiermee wat tijd gecreëerd tot en met midden januari, want 'er zat toch al een pakketje tussen en dat volstaat waarschijnlijk wel!'. Voor mij is dat dus niet het geval. Sure, er waren 8 namen aangekondigd (Lamar kwam om 16u) en is dus vrij vergelijkbaar (alhoewel, is dat niet vrij weinig?) met vorige jaren maar het is vooral de manier waarop. Zeker omdat ze deze week die lijn van elke dag aan te kondigen niet door trekken tot de winterstop ookal zou je namen als alt-J, Tyler, The Creator etc. in principe kunnen aankondigen. Pinkpop doet dat in elk geval dit jaar een pak beter (startte eveneens zijn verkoop met 18 (!) namen) waardoor je gewoon een net iets beter beeld krijgt en meer redenen om je kaarten meteen te kopen - zeker omdat het festival maar ca 55 namen telt.

Bovendien is een doorwinterde festivalganger als jij of ik al iets makkelijker te overtuigen wanneer een bepaalde favoriete band wordt aangekondigd, maar dat betekent daarom niet dat dat voor de meer casual bezoeker ook zo is (zie opnieuw Daan's vrienden). Ik kan me ergens wel voorstellen dat die meer zitten te wachten op een aantal namen die ze direct kunnen herkennen en niet door de reeds aangegeven voorbeelden hierboven.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.449
7.442
En dus snap ik niet dat ze met deze namen de winterstop ingaan. Er zijn al verschillende vrienden van mij die niet wachten en maar een pinkpop ticket al kopen omdat ze de affiche van Werchter maar mager vinden, En dat snap ik volledig. Als jonge twintigers die niet continu bezig zijn met muziek kennen ze wilco, thom yorke, the streets, syod (op chop suey na) , pixies (op where is my mind na) niet.

Gelukkig is daar Spotify voor uitgevonden. :wink:

De Werchter lineup is imo iig al meer het overwegen waard dan die van Pinkpop. De headliners en namen van het dagprogramma die bekend zijn zijn over het algemeen imo nu al stukken beter. En de rest daar heb ik ook wel vertrouwen in.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.512
4.846
Sir Macca heb je niet op een achternamiddag geregeld hoor.
Misschien zijn er zaken anders gelopen, maar dat er nu paniekvoetbal zou zijn geloof ik ook niet.
En als in het nieuwe jaar na een paar weken de driekwart line up bekend is, dan zijn we vast blij, mopperen we op de namen, die de ander juist leuk vindt en heeft Werchter weer de mooiste line up.

Van de pinkpopnamen komen er waarschijnlijk ook nog wel een zooi over RW. En de headliners vind ik daar nu ook niet echt overtuigend.
 

Magical12

Randprogramma
19 nov 2014
202
24
Ik vind de strategie die werchter nu gebruikt eigenlijk echt niet goed. Het lijkt me duidelijk dat ze allang niet meer zo zeker zijn van hun kaartverkoop want anders zouden ze die ambassadeurs niet in het leven roepen (per groep van 11 lopen ze zo een dikke 300 euro mis). En dus snap ik niet dat ze met deze namen de winterstop ingaan. Er zijn al verschillende vrienden van mij die niet wachten en maar een pinkpop ticket al kopen omdat ze de affiche van Werchter maar mager vinden, En dat snap ik volledig. Als jonge twintigers die niet continu bezig zijn met muziek kennen ze wilco, thom yorke, the streets, syod (op chop suey na) , pixies (op where is my mind na) niet. Dan schieten er nog 4 namen over en er daar dan nog tussen zitten die hun niet aanspreken is de affiche inderdaad enorm matig. Dus ik weet dat de kans klein is maar ik hoop toch echt nog op een pakketje namen vooraleer ze er weer even mee stoppen want ik denk dat ze op deze manier toch echt wel tickets mislopen…

Het is even geleden, maar ik reageer toch maar even omdat ik dit een interessante discussie vind. Wat is precies het probleem dat ze niet nu aankondigen, maar pas na feestdagen weer - buiten dan misschien voor ons festivalfreaks ;-) ?
Begrijp me niet verkeerd: ik zou heel graag nog wat namen zien, maar als je graag naar Werchter gaat, of naar Pinkpop, of eender welk festival met een aanvaardbare tijdspanne waarin VVK niet binnen het uur of de week uitverkocht is, wacht je toch gewoon tot de volgende namen komen?

Volgens mij loopt een ticketverkoop met de huidige namen niet top, en gaat ook een Pinkpop niet snel uitverkopen. Waarom dan nu een beslissing maken op basis van respectievelijk plusminus 10 en 30 procent van de namen?

Toen ik naar festivals begon te gaan (heyo, ik ben al 29 ?), was dat de normaalste zaak van de wereld. Maar nu wilt iedereen er maar bij zijn, precies, en dan zien ze achteraf wel hoe het eruit ziet.

Ik heb zelf een ticketje gescoord voor Macca - heel blij mee overigens - en kijk voor de rest de kat uit de boom. In januari komt er misschien zo een mooi pakketje of een bom van een headliner, die me over de streep trekt. :)

Dit is trouwens geen kritiek ofzo, ik ben oprecht benieuwd wat de redenering is om nu RW2020, met 10% van de namen en pakweg 50% van de headliners, af te schrijven ten voordele van een ander festival. ;)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken