Roadburn 2024

Fluxion

Gouden Tip
24 feb 2023
262
232
Ben heel benieuwd! Blood Incantation inmiddels al een luisterbeurt gegeven, daar zal ik me ook wel op vermaken denk ik.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.932
12.525
Ik ken gewoon niet zoveel van deze drop. Meer dan dertig namen, maar het doet me helaas niet zoveel.
Roadburn has today added over thirty new names to the 2024 lineup. Amongst the artists announced is Health who will make a triumphant return to the festival, Kavus Torabi who will perform a specially commissioned project, and a second set for experimental hip hop group, Clipping.

These artists – and more – join Blood Incantation who were announced for the festival last week. The Denver-based four piece will perform their ambient album, Timewave Zero, in full, as well as a second set that will encompass tracks from their metal catalogue.

Roadburn’s artistic director, Walter Hoeijmakers comments:
“It’s a huge pleasure to finally bring you this extensive announcement. We have been working intensely for such a long time. As we add these artists to the lineup, we can see it beginning to reflect the broad scope and feel of Roadburn 2024, truly showcasing the underground as it is today – varied, innovative and incredibly exciting.

“We are flying in a lot of these bands from all over for the festival, and we know how daunting it can be for an artist to travel halfway across the world for just one gig. With that in mind, we have asked several of them to play multiple sets. This will help make the most of their time at Roadburn, amplifying their voices as much as possible and giving them a rare chance to fully express themselves through all of their different artistic and musical facets.”

Roadburn 2024 will take place between April 18-21 in Tilburg, The Netherlands. Tickets are on sale now.


Following a mind-blowing performance at Roadburn 2022, Health will return to Tilburg to bring their distinctive sound and unparalleled energy back to the festival – this time on the main stage. With the release of their brand new album Rat Wars propelling them forward, the sky’s the limit for Health.

Clipping. have added a second set – the experimental hip hop trio will now play both Thursday, 18 April and Friday, 19 April, promising that “one will be more of a “party” (more upbeat, dance-floor-ready tracks) and the other will be something darker (more of our harsher, less beat-driven tracks).”

Kavus Torabi – renowned for his work with the likes of Gong, The Utopia Strong, Knifeworld and The Holy Family – will present a commissioned project titled Lion of The Lord’s Elect. This performance will comprise original material, performed for the very first time, commissioned by Roadburn.

Uboa will be an artist in residence at Roadburn – performing three distinctive sets over the course of the festival. The Australian noise artist will showcase different facets of her creativity across the trio of performances.

Labelmates Ragana and Drowse will perform a brand new collaborative piece of music titled The Ash from Mount Saint Helens. These two artists both release music under The Flenser label, and are uniting to create a new composition that will premiere at Roadburn.

Also announced:

  • Alber Jupiter will release a new album in 2024 and promise interstellar kosmische missives galore.
  • The experimental folk and drone of Annelies Monseré is set to leave an impression on Roadburn audiences.
  • After biding their time, Benefits will make their presence felt this coming April..
  • Birds In Row will perform their 2022 album, Gris Klein, in its entirety.
  • Body Void will return to Roadburn to perform their new release, Atrocity Machine, in full.
  • After much unavoidable delay, Cult Leader will finally perform A Patient Man at Roadburn this Spring.
  • Krautrock and misty soundscapes collide as Darsombra prepare to take to the stage.
  • The effervescent Deaf Club will make their Roadburn debut
  • Melancholic, ambient solo artist Kyle Bates aka Drowse will perform his own show as well as the collaboration with Ragana.
  • Eye Flys bring their distinctively caustic sound to Roadburn.
  • Drawing influence from the bleak tones of a post-industrial Northern England, Forest Swords will bring his spectral soundscapes to life.
  • Making their first foray into Europe, Frail Body will stop by Tilburg to perform tracks from their hotly anticipated new album.
  • Fuck Money are an incomparable band from Austin, TX – bringing their chaotic maelstrom of transgressive audio aggression to our doorstep.
  • The brand new psychedelic, organ-driven sound of Full Earth is heading to Roadburn.
  • Having dominated Europe already this year, Home Front will return with Roadburn in their sights; expect synth-driven post-punk.
  • The acerbic sound of macabre grindcore will make an appearance thanks to Knoll.
  • Industrial beats, apocalyptic noise, and gothic flourishes will all make an appearance during Lana Del Rabies’ Roadburn set
  • Laster will perform their incredible new album, Andermans Mijne, in full.
  • Titillation and transformation are high on the agenda for Patriarchy
  • Having made a huge impact with their latest album, Desolation’s Flower, Ragana will at last make their Roadburn debut.
  • Richard Dawson’s distinctive take on British folk is long overdue an appearance at Roadburn.
  • Royal Thunder will perform two sets at Roadburn; one career-spanning set titled TIME + SPACE + REVIVAL and the other being a run through of their latest magnificent opus, Rebuilding The Mountain.
  • Sunrise Patriot Motion offer up an alluring take on gothic post-punk
  • New Jersey’s Sunrot will be making their first trip to Europe, starting at Roadburn.
  • Shadowy three piece, Thantifaxath, will bring their angular take on black metal to the festival.
  • After many years, The Bevis Frond will return to Roadburn – having last appeared with their take on psychedelic sonic explorations at the festival back in 2006.
  • Oppressive doom trio Torpor will perform their latest album Abscission in full.
  • Belgian-based trio Use Knife will present their radiant energy to Roadburn.
All ticket and accommodation options for Roadburn are now on sale. For all information relating to Roadburn please visit roadburn.com. The above artists join The Jesus and Mary Chain, Khanate, Chelsea Wolfe, Clipping., Lankum, Hexvessel, Fluisteraars, Agriculture, Cloakroom, Dodsrit, Devil Master and Mat McNerney who will perform a commissioned project.
408125086_905174020977983_5996614575706868798_n.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: teunajax

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.691
4.552
Ik ken gewoon niet zoveel van deze drop. Meer dan dertig namen, maar het doet me helaas niet zoveel.

408125086_905174020977983_5996614575706868798_n.jpg
Erg matige nieuwe worp wat mij betreft. HEALTH, Blood Incantation, Kavus Torabi en Full Earth wel tof. Richard Dawson ook wel de moeite waard. clipping. vreselijk...
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Fluxion

Gouden Tip
24 feb 2023
262
232
Van de nieuwe namen enkel bekend met Health, clipping. (al stonden die er natuurlijk al), Birds in Row, Body Void, Knoll, Frail Body en Thantifaxath. Wat wel echt allemaal toffe namen zijn. Maar bij het overgrote deel dus echt nog geen idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.902
2.590
Ik ken gewoon niet zoveel van deze drop. Meer dan dertig namen, maar het doet me helaas niet zoveel.

408125086_905174020977983_5996614575706868798_n.jpg
Fantastische worp. Moet er nog even beter in duiken maar zo op het eerste gezicht al veel om blij over te zijn. Waarschijnlijk kom ik nog een hele lading andere goede namen tegen bij het inluisteren.

Alleen mis ik nog steeds de Dungen Ta Det Lugnt integraal set van 2020.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.664
5.622
Ik ken gewoon niet zoveel van deze drop. Meer dan dertig namen, maar het doet me helaas niet zoveel.

408125086_905174020977983_5996614575706868798_n.jpg
Precies hetzelfde. Twijfel om een weekend ticket te halen nog steeds. Roadburn is ook gewoon prijzig. Maar ik ga me eerst dit weekend even inluisteren. Tips zijn altijd welkom.
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.691
4.552
Ik heb enorm veel respect voor de constante vernieuwing bij Roadburn, maar ik beweeg zelf een stuk minder mee merk ik. Datzelfde heb ik in het verleden ook bij LGW? ervaren. Overigens nog genoeg pareltjes om me een lang weekend te amuseren, maar ik twijfel of het opweegt tegen de ticketprijs. Ach ja, gelukkig hebben we in NL met Samhain en Soulcrusher prima alternatieven voor oud-Roadburners die minder hebben met al die rariteiten 😉.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

fred alweer..

Dagopener
27 jan 2023
694
544
Forest Swords is heel dope. Maar de line-up heeft weinig met metalen te maken dus ik snap de teleurstelling bij sommigen...
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.932
12.525
Eens even ingeluisterd:
Birds in Row en HEALTH vond ik sowieso al aardig. clipping., tja, niet helemaal, maar wel interessant genoeg om te kijken. Forest Swords ben ik al een tijd niet overuit en nu ie geboekt is, weet ik het al helemaal niet. Waarschijnlijk wel tijd om het een kans te geven. Laster is zo'n band waar ik niet vaak naar luisteren maar wel enorm gaan waarderen. Andermans Mijne nog niet beluisterd maar klinkt, na er snel doorheen gebladerd te zijn, wel enorm goed! Richard Dawson is prima, al weet ik niet of ik daar nog een keer heen zou gaan na LGW?. The Bevis Frond klinkt op een prettige manier gezapig, maar weet niet of ik dat een heel optreden trek.

Uboa, Kavus Torabi, Drowse klinken alsof ze volledig in mijn straatje liggen. Alber Jupiter is gewoon fijne psychedelische rock. Annelies Monsoré is een fijne afwisseling (zal wel Paradox worden?). Darsombra is niet onaardig. Geen muziek van Full Earth kunnen vinden (behalve dan op Facebook, lekker), maar ik heb ze al eens eerder opgezocht dus zal wel goed zijn. Beschrijving is in ieder geval veelbelovend (en leden van Kanaan dus bueno!). Lana del Rabies is tof, donkere electronica! In datzelfde straatje is Patriarchy ook wel redelijk. Royal Thunder klinkt heerlijk klassiek (maar één set is wel genoeg)! Sunrise Patriot Motion klinkt goed, maar ik denk dat dat live tegen gaat vallen in de mix. Use Knife valt ook wel in mijn straatje, al heb ik wel het idee dat ik het na een aantal nummers wel heb gehoord.

Ragana, Knoll en Eye Flys kunnen, maar dan moet ik er echt zin in hebben. Benefits hoeft van mij niet, voegt ook niet zoveel toe, maar het is ook niet weer dusdanig storend. Frail Body gaat... Home Front ligt niet slecht op het gehoor, maar ik trek die stem niet. Sunrot en Thantifaxath: ça va. Beetje hetzelfde dat ik erin moet zitten. Sludge is niet echt mijn genre, dus voor een boeking als Torpor wordt de kans best klein dat ik daarheen wil.

Body Void hoef ik absoluut niet heen. Instrumentaal wel te pruimen, maar daar had het wel bij mogen blijven. Met de enorm harde nummers van Cult Leader kan ik niks, maar de meer rustige nummers die ook op A Patient Man staan wel, dus lastig. Deaf Club en Fuck Money slaan we over.

Al met al, beetje gemengde gevoelens en nog steeds niet echt overtuigd. Vond dat je met Chelsea Wolfe, The Jesus and Mary Chain, Lankum, Hexvessel, Fluisteraars en Mat McNerney wel al mooie boekingen had, maar het is dus nog geen wow-gevoel en ik denk ook niet dat dat nog gaat komen. Blood Incantation is ook typisch zo'n boeking dat ik qua genre slecht trek, maar wel enorm vet vind.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.932
12.525
Forest Swords is heel dope. Maar de line-up heeft weinig met metalen te maken dus ik snap de teleurstelling bij sommigen...
Die metalen zijn er echt wel, hoor, nog naast de iets hardere genres als punk. Je gaat alsnog een prima spoorboekje krijgen als je je alleen daarop zou focussen. Ik merk zelf dat ik juist de combinatie met avant-garde tof vind, alleen de grootte van de namen weegt minder op tegen de prijs, wat @Mark's Kal en @Indiaantje89 ook zeggen.
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.691
4.552
Eens even ingeluisterd:
Birds in Row en HEALTH vond ik sowieso al aardig. clipping., tja, niet helemaal, maar wel interessant genoeg om te kijken. Forest Swords ben ik al een tijd niet overuit en nu ie geboekt is, weet ik het al helemaal niet. Waarschijnlijk wel tijd om het een kans te geven. Laster is zo'n band waar ik niet vaak naar luisteren maar wel enorm gaan waarderen. Andermans Mijne nog niet beluisterd maar klinkt, na er snel doorheen gebladerd te zijn, wel enorm goed! Richard Dawson is prima, al weet ik niet of ik daar nog een keer heen zou gaan na LGW?. The Bevis Frond klinkt op een prettige manier gezapig, maar weet niet of ik dat een heel optreden trek.

Uboa, Kavus Torabi, Drowse klinken alsof ze volledig in mijn straatje liggen. Alber Jupiter is gewoon fijne psychedelische rock. Annelies Monsoré is een fijne afwisseling (zal wel Paradox worden?). Darsombra is niet onaardig. Geen muziek van Full Earth kunnen vinden (behalve dan op Facebook, lekker), maar ik heb ze al eens eerder opgezocht dus zal wel goed zijn. Beschrijving is in ieder geval veelbelovend (en leden van Kanaan dus bueno!). Lana del Rabies is tof, donkere electronica! In datzelfde straatje is Patriarchy ook wel redelijk. Royal Thunder klinkt heerlijk klassiek (maar één set is wel genoeg)! Sunrise Patriot Motion klinkt goed, maar ik denk dat dat live tegen gaat vallen in de mix. Use Knife valt ook wel in mijn straatje, al heb ik wel het idee dat ik het na een aantal nummers wel heb gehoord.

Ragana, Knoll en Eye Flys kunnen, maar dan moet ik er echt zin in hebben. Benefits hoeft van mij niet, voegt ook niet zoveel toe, maar het is ook niet weer dusdanig storend. Frail Body gaat... Home Front ligt niet slecht op het gehoor, maar ik trek die stem niet. Sunrot en Thantifaxath: ça va. Beetje hetzelfde dat ik erin moet zitten. Sludge is niet echt mijn genre, dus voor een boeking als Torpor wordt de kans best klein dat ik daarheen wil.

Body Void hoef ik absoluut niet heen. Instrumentaal wel te pruimen, maar daar had het wel bij mogen blijven. Met de enorm harde nummers van Cult Leader kan ik niks, maar de meer rustige nummers die ook op A Patient Man staan wel, dus lastig. Deaf Club en Fuck Money slaan we over.

Al met al, beetje gemengde gevoelens en nog steeds niet echt overtuigd. Vond dat je met Chelsea Wolfe, The Jesus and Mary Chain, Lankum, Hexvessel, Fluisteraars en Mat McNerney wel al mooie boekingen had, maar het is dus nog geen wow-gevoel en ik denk ook niet dat dat nog gaat komen. Blood Incantation is ook typisch zo'n boeking dat ik qua genre slecht trek, maar wel enorm vet vind.
The Bevis Frond zou ik overslaan. Gezapig is wel een goede omschrijving.
Ik verwacht overigens Bell Witch, aangezien die in het land zijn in die periode. Zoiets mag er nog wel bij voor mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

elo

Headliner
3 dec 2013
5.445
4.471
The Bevis Frond zou ik overslaan. Gezapig is wel een goede omschrijving.
Ik verwacht overigens Bell Witch, aangezien die in het land zijn in die periode. Zoiets mag er nog wel bij voor mij.
Bell Witch zou naar Heerlen komen, toch? Waar hedde da gezien?
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.932
12.525
Kleine samenvatting van de livestream al ben ik er wel wat later ingekomen.

Walter heeft toegegeven dat er, voor de organisatie, rond Roadburn weinig spannende en relevante metalacts op tour zijn, wat ook heeft bijgedragen aan het breder boeken. Ze zijn nog wel aan het kijken naar sommige acts voor 2024, dus wie weet dat er nog wat gaat veranderen. In ieder geval iets meer nadruk op 'heavy' i.p.v. echt metal.

Fuck Money is Walters favoriete aankondiging, dus gaat dat zien.

Qua 'heavy' hip-hop hebben ze ook duidelijk gemaakt dat ze er geen experts in het genre zijn, dus ook nog niet per se duidelijk of daar meer van komt. Ook niet helder vanuit Roadburn zelf of zulke artiesten überhaupt het bestaan van Roadburn weten, wat ook meespeelt in het boeken van zulke artiesten natuurlijk. Die moeten zich ook thuis kunnen voelen. Dus ze willen wel hip-hop op Roadburn, maar ze moeten er dus wel echt bij passen.

Ook een klein stukje in de financiën: soms hebben ze het geld simpelweg niet om kleine bands uit Portugal, Spanje of het VK naar Nederland te krijgen. Logischer natuurlijk in het geval van een groep van acht man uit Zuid-Amerika als die niet kunnen overkomen, maar dus ook al voor bands dichter bij huis.

Momenteel niet helemaal duidelijk hoeveel procent van de line-up al onthuld is. Sowieso meer dan 50%, al kwam dat pas nadat Becky een getal noemde. Het meeste van de 'main bands' zijn wel al aangekondigd (zoals clipping, The Jesus and Mary Chain, HEALTH, Karnate). Grootste gedeelte van de bands die nog moeten komen zullen in de Next en de Hall of Fame komen, maar ook een paar op Main.

Paradox keert terug op vrijdag en zaterdag! De jazz-georiënteerde line-up is daarvoor al klaar en komt in het nieuwe jaar pas naar buiten.

Er komt nog een heel bijzonder commisioned project aan! Ze hopen dat ze die snel kunnen aankondigen.

Ook nogmaals herhaald dat het organiseren van Roadburn voor en na de pandemie een heel ander verhaal is. Er is nog nooit zoveel moeite ingestoken om de line-up voor elkaar te krijgen. Klein bedankje aan iedereen voor de support en het vertrouwen dat ze tonen. Ga er maar vanuit dat ze alles in hun macht doen om de beste line-up te krijgen binnen de financiële mogelijkheden en de schema's van de bands.

En een persoonlijke noot: lijkt erop alsof Walter echt nog minder ziet dan de vorige keer. Kolere, wat ruk om te zien. Gelukkig lijkt het geen effect te hebben op zijn optimisme.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken