Pukkelpop is gewoon zijn identiteit kwijt en sinds enkele jaren weten ze daar echt niet meer hoe ze een degelijk programma moeten neerzetten. Nu proberen ze van 2 walletjes te eten, door de immens commerciële kaart te trekken en daarnaast nog enkele alternatieve(re) acts te boeken – in de hoop zo een breed publiek aan te spreken. Het probleem is dat dat alternatieve publiek tegenwoordig meer dan genoeg alternatieven heeft op vlak van festivals en ook vlugger de landsgrenzen oversteekt voor een affiche die hen wel aanspreekt.
Dat de line-up dit jaar slecht is, is natuurlijk ook maar één factor. Met een betere line-up zouden ze wellicht meer verkopen, maar kijk eens naar Rock Werchter. Een dijk van een affiche, maar ook daar geen sprake van uitverkopen. Oké, combi’s ‘raken uitgeput’, maar laten we eerlijk zijn: een week voor het festival kunnen ze zeggen wat ze willen. Dan zeggen ze gewoon enkele dagen voor het festival begint dat het uitverkocht is, terwijl ze aan de kassa dan ‘toevallig’ nog wat tickets kunnen aanbieden. Waar ik naartoe wil: door het (over)aanbod aan festivals wordt het zelfs voor de grootste moeilijker. Van zodra je dan een mindere line-up hebt, verlies je veel mensen aan die kleinere festivals – die vaak ook wel enkele leuke namen kunnen boeken en qua prijs een heel stuk beter meevallen.
Maar dan begrijp ik werkelijk niet waarom Pinkpop het nog steeds vrij goed doet …