Pukkelpop 2018 - Nieuws en geruchten

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.525
11.687
Nu ben ik al heel niet mee…
1f600.svg


<twitterwidget class="twitter-tweet twitter-tweet-rendered" id="twitter-widget-1" style="position: static; visibility: visible; display: block; transform: rotate(0deg); max-width: 100%; width: 550px; min-width: 220px; margin-top: 10px; margin-bottom: 10px;" data-tweet-id="1011579894059425792"></twitterwidget>
<script async="" src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Zegt me helemaal niets... (Mauro Pawloski natuurlijk wel). Iemand een verklaring waarom we hier blij van moeten worden?
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.160
2.376
Willy Sommers op Pukkelpop, we hebben het laatste nog niet gezien. :lol:
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
1.111
1.400
Vorig jaar headbangen en moshen op gruppo du pawloski. Dat was mijn hoogtepunt van pukkelpop 2017
Nu gaan ze wat schlager erbij zetten?
I don't get it...
Me happy?
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.015
6.421
Examens zijn gedaan, @chiquitachaser. Misschien veel studenten die nu de knoop zullen doorhakken om af te zakken, veel anders zie ik er ook niet in eigenlijk. 72% moet ca 30k zijn geloof ik wat dus niet zo'n gigantisch verschil is met die 20k. Opvallend is dat die eerste camping nu dus nog steeds niet is uitverkocht.
 

Dave

Randprogramma
8 okt 2014
137
0
Examens zijn gedaan, @chiquitachaser. Misschien veel studenten die nu de knoop zullen doorhakken om af te zakken, veel anders zie ik er ook niet in eigenlijk. 72% moet ca 30k zijn geloof ik wat dus niet zo’n gigantisch verschil is met die 20k. Opvallend is dat die eerste camping nu dus nog steeds niet is uitverkocht.
Bij Rock Werchter weet je dat er zo'n 60000 combi's zijn. Maar bij Pukkelpop? Weet er dat iemand? Als ik me niet vergis hebben ze de vorige jaren zelfs combi's omgezet naar dagtickets omdat er 1 of 2 dagen uitverkocht waren maar de combi's nog niet. Nu, nog 28% te koop op minder dan 50 dagen voor het festival start? (Dat zijn 8000 à 10000 tickets, uitverkopen gaat dus niet meer lukken lijkt me) En nog geen enkele dag uitverkocht? (Veel) grote namen gaan er nu toch echt niet meer bij komen, misschien nog enkele leuke van RW. Vind het niet erg dat het ns n kalmere editie wordt. Hopelijk trekken ze hier dan lessen uit, dan kunnen ze hun (drastische) koerswijziging van de laatste jaren maar vooral dit jaar misschien opnieuw wijzigen en volgend jaar weer n deftige(re) line-up in elkaar steken!
 

Dave

Randprogramma
8 okt 2014
137
0
Inderdaad, maar dit jaar zou het qua verkoop wel ns heel pijnlijk kunnen worden! Vind PKP n fantastisch festival, draag het n warm hart toe, maar met deze line-up verdienen ze het imo om ns keihard met hun gezicht tegen de muur te lopen! Is het bij Lowlands op n bepaald moment ook niet zo gelopen? Steeds snel uitverkocht...dan n paar jaar mindere line-ups geproduceerd .... en de laatste jaren daar n beetje op afgerekend en niet meer uitverkocht? Lijkt me dat PKP n beetje n gelijkaardig verhaal zal worden dan.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Pukkelpop is gewoon zijn identiteit kwijt en sinds enkele jaren weten ze daar echt niet meer hoe ze een degelijk programma moeten neerzetten. Nu proberen ze van 2 walletjes te eten, door de immens commerciële kaart te trekken en daarnaast nog enkele alternatieve(re) acts te boeken - in de hoop zo een breed publiek aan te spreken. Het probleem is dat dat alternatieve publiek tegenwoordig meer dan genoeg alternatieven heeft op vlak van festivals en ook vlugger de landsgrenzen oversteekt voor een affiche die hen wel aanspreekt.

Dat de line-up dit jaar slecht is, is natuurlijk ook maar één factor. Met een betere line-up zouden ze wellicht meer verkopen, maar kijk eens naar Rock Werchter. Een dijk van een affiche, maar ook daar geen sprake van uitverkopen. Oké, combi's 'raken uitgeput', maar laten we eerlijk zijn: een week voor het festival kunnen ze zeggen wat ze willen. Dan zeggen ze gewoon enkele dagen voor het festival begint dat het uitverkocht is, terwijl ze aan de kassa dan 'toevallig' nog wat tickets kunnen aanbieden. Waar ik naartoe wil: door het (over)aanbod aan festivals wordt het zelfs voor de grootste moeilijker. Van zodra je dan een mindere line-up hebt, verlies je veel mensen aan die kleinere festivals - die vaak ook wel enkele leuke namen kunnen boeken en qua prijs een heel stuk beter meevallen.

Maar dan begrijp ik werkelijk niet waarom Pinkpop het nog steeds vrij goed doet ...
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.072
667
Pukkelpop is gewoon zijn identiteit kwijt en sinds enkele jaren weten ze daar echt niet meer hoe ze een degelijk programma moeten neerzetten. Nu proberen ze van 2 walletjes te eten, door de immens commerciële kaart te trekken en daarnaast nog enkele alternatieve(re) acts te boeken – in de hoop zo een breed publiek aan te spreken. Het probleem is dat dat alternatieve publiek tegenwoordig meer dan genoeg alternatieven heeft op vlak van festivals en ook vlugger de landsgrenzen oversteekt voor een affiche die hen wel aanspreekt.

Dat de line-up dit jaar slecht is, is natuurlijk ook maar één factor. Met een betere line-up zouden ze wellicht meer verkopen, maar kijk eens naar Rock Werchter. Een dijk van een affiche, maar ook daar geen sprake van uitverkopen. Oké, combi’s ‘raken uitgeput’, maar laten we eerlijk zijn: een week voor het festival kunnen ze zeggen wat ze willen. Dan zeggen ze gewoon enkele dagen voor het festival begint dat het uitverkocht is, terwijl ze aan de kassa dan ‘toevallig’ nog wat tickets kunnen aanbieden. Waar ik naartoe wil: door het (over)aanbod aan festivals wordt het zelfs voor de grootste moeilijker. Van zodra je dan een mindere line-up hebt, verlies je veel mensen aan die kleinere festivals – die vaak ook wel enkele leuke namen kunnen boeken en qua prijs een heel stuk beter meevallen.

Maar dan begrijp ik werkelijk niet waarom Pinkpop het nog steeds vrij goed doet …
Lijkt me een goede analyse.

Dat Pinkpop het nog goed doet, lijkt me grotendeels te danken aan het feit dat het hét festival in NL is waar je drie major mainstream stadionacts in één weekend kan zien. Als je dit jaar bv. toch weer de vergelijking met RW zou maken, zie je dat ze wel beide Pearl Jam hebben, maar Foo Fighters en Bruno Mars toch een pak minder 'alternatief' zijn en meer volk zullen trekken dan Gorillaz/QOTSA/Killers/Cave/Monkeys. Daarnaast is Pinkpop in Nederland wel echt een instituut natuurlijk. Het is niet voor niets dat er ook veel ouders met kinderen heen gaan en dit van generatie op generatie doorgeven. Volgens mij gebeurt dat daar nog meer dan op andere festivals. En als laatste heb ik het idee dat er in Nederland een hele grote doelgroep is van mainstream muziekliefhebbers die wél graag naar een festival gaat, maar niet snel buiten de landsgrenzen kijkt. En 4 dagen op Werchter misschien ook wel te lang vindt. Maar dat is meer een gevoel dat ik heb.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.015
6.421
Prijs-kwaliteitgewijs is het verschil met enkele jaren terug ook enorm. Ik heb afgelopen week nog met een vriend gesproken over onze tijd op Pukkelpop van een aantal jaren terug en dat ie graag zou willen terug gaan voor een dagje maar dat het gewoon te veel kost. Een aantal jaren geleden kon je voor nog geen 200€ 4 (5?) dagen vertoeven op de wei in Kiewit, nu is dat wel al wat anders. Kijk ook naar de VS waar festivals dit jaar letterlijk op hun bek gaan, een voorbode misschien van wat er hier een aantal festivals te wachten staat door overaanbod en te hoge prijzen.

Ik draag dat festival echt een warm hart toe hoor maar met omhooggevallen rappers, commerciële radio bandjes en Belgische groepjes die we letterlijk overal kunnen zien overtuig je echt niemand denk ik. Het sluiten van de Shelter en in mindere mate Wablief? en het openen van die 2 andere podia is gewoon cruciaal hier. Misschien moeten ze hier wel een aantal mensen wat bandjes laten tippen en niet de dochter van Chokri om raad vragen of ze het liefje van een Kardashian al dan niet moeten boeken.

Ik heb nooit begrepen hoe een alternatief festival als Pukkelpop zo is kunnen veranderen terwijl Dour wel altijd zijn eigenheid heeft weten bewaren.

Rock Werchter is nog niet uitverkocht omdat Werchter dit jaar 'concurrentie' heeft van een extreem goede line up van GMM, een radiovriendelijk Boutique en Ed Sheeran die de weide voor 100€ per ticket de weide komt inpalmen, meer is daar niet aan. Pinkpop had gewoon 3 ijzersterke headliners dit jaar i.t.t. vorig jaar zijn het dit keer wél 3 die een stadium zouden kunnen uitverkopen, wat er daar onder aan het programma gebeurd doet er voor veel mensen eigenlijk toch niet toe denk ik.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.395
9.151
Volledig mee eens met Dave hierboven. Veel mensen gaan naar Pinkpop om er een leuk dagje van te maken/weekendje van te maken en daarbij nog eens een Foo Fighters of Bruno Mars mee te pikken. Gewoon gezellig, met een biertje en we zien wel. Het is ook een traditie die niet wordt verbroken... of er moet een Bieber geboekt worden waardoor je misschien één keer over de grens kijkt/een jaartje skipt. En nu waren de 3 headliners gewoon sterk, punt.

Ook Rock Werchter heeft dat wat in zich, aangezien je daar altijd veel ouder volk ziet lopen (vaak groepen mannen die al 20-30 jaar gaan), maar dat festival moet het ook wel hebben van z'n namen. Merk ik heel erg rondom mij: mensen die naam X en naam X top vinden, en daarvoor maar een (dag)kaartje kopen, en niet omdat het 'Rock Werchter' is. M'n baas kocht bijvoorbeeld een zondagticket voor Nick Cave omdat hij superfan is (hangt een mega Cave kader in z'n bureau, toch iets waar we samen over kunnen babbelen ;-)), maar hiervoor is hij er al 5 jaar niet meer geweest. Verder moet Werchter zich echt weinig zorgen maken. Hebben dit jaar (wel mede dankzij de intensieve reclamecampagne) gewoon weer een goede verkoop. En vergeet niet dat vorig jaar zelfs een recordjaar was.

Pukkelpop zit in een interessant kantelmoment. Ben echt benieuwd wat die gaan doen in de toekomst. Dat er iets moet gebeuren, is duidelijk. Want je ziet dat ze gewoon te weinig inkomsten halen uit de heel jonge doelgroep die ze nu proberen te lokken. Ja, een Charlotte De Witte is erg populair onder de late tieners, maar die zo bizar hoog op een affiche zetten komt wat onnozel over. Het vriendenclubje Oscar / Bazart / Warhola / Charlotte De Witte / Warhaus / Tamino staat er ook weer in z'n geheel. Komt op den duur bijna karikaturaal over. En zo'n Travis Scott is erg groot bij de jeugd, maar een dag trekken zie ik 'm nog niet doen. Ik denk dat ze zich daarvoor iets te veel blind staren naar de VS.

Het probleem is dat dit een neerwaartse spiraal is. Nu trekken ze veel jeugd aan, die komen voor pakweg Dua Lipa. Gevolg: de main stage gaat stukken voller staan voor haar dan voor War On Drugs, die erna spelen. Waardoor ze volgend jaar misschien nog meer geneigd zijn om zo'n Lipa dan een WOD te boeken, met een nog 'plattere' affiche als resultaat. Een beetje hetzelfde verhaal als met de Shelter: tuurlijk is er nog een publiek voor metal (zeker op dat moment in het jaar). Maar als je afkomt met een Marky Ramone als grootste metalnaam, dan moet je niet verwonderd zijn dat ze het Shelterpubliek niet aantrekken. En moet je niet doen alsof die markt aan het wegsmelten is. Daarnaast vind ik dat ze iets te veel de trends aan het achternahollen zijn, terwijl een Pukkelpop vroeger gewoon zélf de trends mee zetten.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.072
667
Het probleem is dat dit een neerwaartse spiraal is. Nu trekken ze veel jeugd aan, die komen voor pakweg Dua Lipa. Gevolg: de main stage gaat stukken voller staan voor haar dan voor War On Drugs, die erna spelen. Waardoor ze volgend jaar misschien nog meer geneigd zijn om zo’n Lipa dan een WOD te boeken, met een nog ‘plattere’ affiche als resultaat.
Het grote probleem van bovenstaande is natuurlijk ook niet moeilijk te raden. Acts als Dua Lipa trekken nu een hoop jongeren, maar die ga je daarmee niet aan je festival binden. Zodra die uitgekeken zijn op de 'plattere' acts, gaan zij ook om zich heen kijken. Gevolg is dat ze elk jaar weer nieuwe jongeren moeten trekken. Met het programmeren van 'alternatievere' acts als WOD, Arcade Fire of grotere bands als Foo Fighters bereik je een veel bredere doelgroep (in ieder geval qua leeftijd), waardoor het iets makkelijker is om publiek aan je te binden. Met nadruk op 'iets', want het huidige internationale aanbod van festivals in tegenwoordig enorm, juist met festivals die dit soort acts boeken. Lijkt me best lastig voor een Pukkelpop om daar een goede balans in te vinden.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.015
6.421
Sinds ik toch niet echt weet wat te doen met m'n tijd heb ik deze gemaakt, je weet wel.. Als we in een Ideale Wereld zouden leven ofso zeg maar..

pkpyawish.jpg
 

Chiel

Support act
18 jul 2014
961
382
Mooi affiche hierboven.

Ik vind de line-up ook niet helemaal je van het dit jaar. Maar als ik ga kijken op andere sites zoals efestivals en dan kijk wat er op de diverse festivals in augustus staat, moet ik eerlijk zijn dat alleen Lowlands in mijn ogen iets beter scoort. Verder is het niet veel soeps. Reading en Leeds hebben ook geen denderende programmering.
Ik denk er gewoon dat er een overdaad aan festivals is, waardoor acts die normaal als subheadliner of headliner van een grote tent of het tweede podium staan, nu de keuze hebben om elders headliner te zijn. Het is helaas niet anders. En ach, iets minder druk op Pukkelpop is ook niet erg.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
3.072
667
Augustus is dit jaar een lastige periode gebleken ja. Hoewel Sziget het qua lineup dan weer wel aardig voor elkaar heeft.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.015
6.421
Niet kunnen.. Of niet willen? Reading & Leeds hebben al enkele jaren een vrij povere line up. Als je Creamfields rond hetzelfde weekend hebt elk jaar in de UK dan begrijp ik deze Boiler en Dancehall line up écht niet. Daar hebben in het verleden echt zeer sterke DJs gestaan maar nu zijn set tijden langer (dus minder DJs) en ook de kwaliteit en wil om een sterk dance programma te brengen, is sterk achteruit gegaan. Kijk wederom naar Dour dat zeer dicht zit met Tomorrowland en kijk dan naar de armoede die PKP is geworden op dat vlak. Of draait het niet meer om die namen en eerder.. de beleving?
Chic staat met een show in de AB en Oostende maar had even goed ook gewoon op de main kunnen staan, Patti Smith staat 3x (!) in de AB rond hetzelfde weekend. Thirty Seconds To Mars staat totaal verkeerd op BST. Neem inderdaad een voorbeeld aan Sziget die zich sterk heeft herpakt van hun ramp verjaardagseditie vorig jaar (staan Shawn Mendes, Lana Del Rey..) en hier krijg je Oscar & The Wolf en Bazart. Ik bedoel maar. Waarom veel geld uitgeven als je het ook goedkoop kan doen, toch?

Vergeet ook niet dat de prijzen zijn opgeslagen en dat je nu wél moet beginnen betalen voor je camping. Lijkt weer een rondje Pinkpop vergelijken (zoals ik ook vorig jaar ettelijke malen heb gedaan).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken