Pukkelpop 2018 - Nieuws en geruchten

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Pkp wordt trouwens de laatste festivalshow van Steak Number Eight. Ze gaan er mee stoppen. Hopelijk krijgen ze voldoende tijd om afscheid te nemen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.483
11.530
Pkp wordt trouwens de laatste festivalshow van Steak Number Eight. Ze gaan er mee stoppen. Hopelijk krijgen ze voldoende tijd om afscheid te nemen.

O dat is jammer.. Was vorig jaar rond 12 uur een zeer welkome openingsact!
 

Kachelle

Gouden Tip
12 feb 2016
418
103
Zeer spijtig. Hier meer een uitgebreid artikel:
https://www.demorgen.be/muziek/steak-number-eight-stopt-ermee-als-we-geen-pijn-voelen-is-het-niet-goed-geweest-b08da476/
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Blijkbaar is het toch niet volledig juist. Steak Number Eight stopt in de huidige vorm. Geen idee wat dit zou betekenen, en SNE lijkt het zelf niet te weten.
http://www.humo.be/muziek/390147/steak-number-eight-is-duidelijk-we-stoppen-niet-als-band/?utm_campaign=Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#link_time=1525775986

Edit: typo
 

pixie6666

Randprogramma
5 mrt 2017
128
47
Ik was vorig jaar juist erg enthousiast met een mix van oude helden (PJ Harvey, Afghan Whigs), opwindende nieuwe jonge honden (Car Seat Headrest, Parquet Courts, Ty Segall, Shame) en het betere garagewerk van bands als The Black Lips. Dit jaar komen we niet eens in de buurt van vorig jaar en haak ik dus voor het eerst in jaren af.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.013
6.412
Waar is de tijd dat camping A in minder dan 1 week tijd uitverkocht (cfr 2014), nu begin mei pas het bericht dat diezelfde camping pas voor de helft is uitverkocht. Het loopt daar voor geen meter in Kiewit, wat een goed teken is..
Stiekem hoop ik dat ze volgend jaar een podium sluiten (Booth ofso) en de Shelter terug brengen. Op Efestivals was er al sprake dat dat speciale iets wel een weekend Despacio zou kunnen zijn, maar wie van de (jonge) mensen die voor Oscar & The Wolf, Travis Scott, Bazart of Dua Lipa komt heeft ooit al gehoord van James Murphy en de Dewaele broers?

Ter vergelijking, 5 jaar geleden stonden deze namen boven aan de affiche:
Eminem - Nine Inch Nails - Chase & Status - Duck Sauce - Fall Out Boy - Deftones - NERO - G!YBE - Hurts - Kendrick Lamar - Rudimental - A-Trak - Mac Miller - TNGHT
The Prodigy - EELS - Boys Noize - Major Lazer - James Blake - DJ Fresh - Skunk Anasie - Katy B - The Magician - Fun. - Killswitch Engage
The XX - Franz Ferdinand - Paul Kalkbrenner - Goose - Knife Party - The Knife Shaking Habitual Show - Triggerfinger - Foals - Alabama Shakes - Regina Spektor - Bat For Lashes - Opeth - Bonobo - Noisia - Mr Oizo - Crystal Castles - Erol Alkan - Jamie xx

vs

Arcade Fire - The War On Drugs - Dua Lipa - Bonobo - Charlotte De Witte - Martin Solveig
Oscar & The Wolf - Travis Scott - N*E*R*D - Goose - Sub Focus
Kendrick Lamar - Imagine Dragons - Bazart - Justice - Kölsch - Nina Kraviz

Als er iets is waar deze affiche me anno 2018 aan doet denken dan is het eerder Dour en niet Pukkelpop. Waarom kan Dour jaar na jaar wel hetzelfde top-notch programma presenteren en Pukkelpop niet? Dit is ook waar de kritiek vandaan komt van mensen die al jaren gaan, niet alleen dit jaar maar vorig jaar en het jaar daarvoor.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.383
9.131
Vergeet Neil Young niet hé Yannick. Stond er toen ook gewoon. Dat die vlak voor het festival cancelde heeft niks met PkP's soort boekingen te maken.

Het klinkt misschien raar, maar ik wens dit festival eens een teleurstellend jaar toe, qua verkoop.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.483
11.530
Vergeet Neil Young niet hé Yannick. Stond er toen ook gewoon. Dat die vlak voor het festival cancelde heeft niks met PkP’s soort boekingen te maken.

Het klinkt misschien raar, maar ik wens dit festival eens een teleurstellend jaar toe, qua verkoop.

Mee eens! Dan kunnen we volgend jaar weer eens naar een ouderwets sterk en alternatiever PkP
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.013
6.412
Vergeet Neil Young niet hé Yannick. Stond er toen ook gewoon. Dat die vlak voor het festival cancelde heeft niks met PkP’s soort boekingen te maken.
Het klinkt misschien raar, maar ik wens dit festival eens een teleurstellend jaar toe, qua verkoop.
Ja, ik zocht snel even een postertje op toen ik dat bericht zag. Slayer stond er volgens Wikipedia ook maar hebben moeten afzeggen. Ondenkbaar dat, anno 2018, beide nog een plek zouden hebben op het programma.

Ik ook eerlijk gezegd, hoe graag ik 't festival ook heb.. Ze zouden gewoon moeten teruggaan naar die edities van '11-'13 ('14 misschien al stonden daar al een aantal vreemde eenden tussen) en een voorbeeld nemen aan wat Dour jaar na jaar doet.

Even opgezocht hoe snel hun combi tickets waren uitverkocht per jaar, qua verdeling dag/combi is het moeilijker terug te vinden.
2017: 14 augustus (243.000 in totaal, 100.000 unieke bezoekers) Maar volgens mij klopt dat cijfer uit 2017 niet.
2016: niet (79.000 unieke bezoekers aka totaal?, 40.000 combi)
2015: 16 augustus (198.000 in totaal, 50.000 combi)
2014: 30 maart (198.000 in totaal, 50.000 combi)
2013: 18 juni (180.000 in totaal, 40.000 combi)
 

hellodaylight

Playlistbediener
15 feb 2018
17
0
Tragisch om een festival met zoveel potentieel, en dat net in m'n achtertuin, zo onderuit te zien gaan op een aantal jaar tijd. Ik heb me 16 jaar op rij geweldig geamuseerd daar. Vorig jaar de eerste keer gepast, na al een aantal jaar de neerwaartse spiraal met de mantel der liefde bedekt te hebben. En nu gun ik ze inderdaad ook eens een absoluut flopjaar, misschien dat de kopjes daar dan eens terug in de juiste richting draaien..
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Heb het festival zelf 2014 en 15 een weekend bezocht en in 2013 was ik er één dag bij. De charme was op dat moment de diversiteit van het festival. Niet alleen de line-up maar ook op het terrein had iedereen als het ware zijn plekje/stage om naar toe te gaan. Het ideale festival voor een groep waarbij de smaken ver uiteen liggen. Lekker je favoriete acts checken en dan je groepje weer opzoeken.

Tijdens mijn laatste jaar in 2015 merkt ik dat er heel veel jeugd aanwezig is omdat hun vrienden dat ook maar zijn. Heel veel volk die lang op de camping blijft hangen en zeker niet voor acts die niet in de hitlijsten terug te vinden zijn het terrein op komen. Bij de club, marquee en main-stage was het bizar rustig bij acts die op andere festivals toch hun tentje redelijk vol krijgen. Enkele uitstapjes naar het andere deel van het terrein zag ik hordes tieners rond de boiler room lopen. De uiteindelijke doorslag om Lowlands boven PKP te verkiezen was om iets anders te proberen maar ook het slechte geluid van de Club tijdens de 2015 editie. Sindsdien mede door de sfeer ook niet meer naar de meestal betere line-up van Pukkelpop. De sfeer is er naar mijn mening toch iets minder.

Ik denk dat Pukkelpop misschien wel door hun diversiteit een erg onstabiele situatie heeft gecreëerd waarbij ze flinke foute keuzes maken in hun boekingen die nu ook doorslaan op de rest van het terrein.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
1.111
1.400
Natuurlijk vind ik dit opnieuw mijn minst favoriete pukkelpop affiche ooit.
Maar als metal / gekke gitaren liefhebber. Pas op ik werd vorig jaar stil van Tamino dat weer een ander uiterste is.
Floggin Molly: Eindelijk, na zoveel jaren.
Amenra, Steak number eight en incubus op één dag is zalig.
Voor de fans van Ty Segal: King Gizzard & The Lizard
Naar het schijnt zijn die niet onbekend. En op die dag zie je oo nog West thebarton en protomartyrs dat ook nog leuke gitaren zijn.
The sore losers waren er ook nog ergens. Death from above, the wombats. Joy formiddeble vind ik ook wel leuk.
En voor de fans van de oude linkin park en rage against the machine:
Op zaterdag als opener in de lift Fever 333.
Je kan dus veel gitaren vinden. Maar vorig jaar Billy talent, at the drive in rise against en grupo pawloski was toch wel een beetje hoger gemikt.
En de dagen van Opeth, Epica, foo fighters Metallica Slipknot zijn helemaal gedaan.
Jammer, maar we hebben concurentie.
Langs ene kant is pukkelpop wel fijn om dingen te zien die ik ergens anders zoals graspop en alcatraz niet zal zien.

Ik ga wss alleen maar als ik mijn goedkopere kaarten kan vastkrijgen.

P.S. Ik weet niet of slipknot daar ooit was maar ik bedoelde dus Nirvana.
 

jarne

Support act
14 feb 2013
1.030
352
En voor de fans van de oude linkin park en rage against the machine:
Op zaterdag als opener in de lift Fever 333.

Tot nu toe de eerste lekkere ontdekking voor mij, was fan van Letlive. en ben blij om te horen dat de zanger het nog steeds actief is!
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Zelf ben ik alleen in De Shelter geweest voor optredens van Pissed Jeans en John Coffey maar die stage gaf juist een extra charme aan het festival.
Midden tussen de main-stage en de boiler room zag je de hele tijd volk hangen wachtende op het volgende optreden terwijl je eventjes in de bossen daarachter wat ging eten.

Jammer dat ze zoiets uit de programmering hebben gehaald.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.716
1.247
Zet de Main Stage van de donderdag, de Marquee van de vrijdag en De Lift van de zaterdag op 1 dag en wauwie wat een line up!

Los van die stages op die dagen zit er achter amper nog een leuke band bij voor mij.
 

Robin1617899542

Playlistbediener
16 jan 2014
18
0
De activiteit hier zegt al genoeg over de kwaliteit van de line up. lol.

Ik hoop van harte dat ze toch nog iets uit hun hoed toveren, maar ik betwijfel het sterk :)
 

TettenVogel

Support act
15 mrt 2016
796
0
Ah shit. Dan maar opnieuw.

Ik ben dus, in tegenstelling tot anderen, wel gematigd positief over de line-up. Met Kendrick Lamar, Arcade Fire, The War on Drugs en Dua Lipa zijn er voor het eerst sinds 2013 headliners die ik wil zien en de undercard vind ik wel kwalitatief en gevarieerd. De headliners van vrijdag zijn wel aarslelijk, en er missen te veel toppers in de marquee, boiler en dance hall. Ondanks dat laatste ga ik me er nog prima amuseren.

Over het feit dat het hier windstil is: er valt gewoonweg geen nieuws te rapen. Behalve Gavin James zijn er geen zelfbevestigingen. Ook met het vergelijken met andere festivals gaan we niet wijzer worden: de affiche van Lowlands is vergelijkbaar (Gorillaz ipv Arcade Fire, PKP heeft een betere undercard naar mijn mening), de affiches van Reading en Leeds/Rock En Seine zijn ondermaats, dus daar hopen we niet al te veel van over te nemen. Ik denk dat we nog moeten wachten tot na Werchter voor een deftige naam. In het beste geval is dat Fleet Foxes, in het slechtste geval is dat James Bay.

Op efestivals circuleert er wel een clashfinder met nieuwe namen. Rudimental, Lykke Li, Absynth Minded,... staan er op. Er is wel niet geweten van waar de clashfinder komt, dus het kan complete bullshit zijn. De tijdsindeling ziet er dan wel weer realistisch uit. https://clashfinder.com/s/pukkelpop2018/?user=0degov.k0

PS: naast Travis Scott vind ik ook Yungblud een grote miskleun in de programmatie. Ze staan vrij hoog in de marquee geprogrammeerd, een spot die eerder gegeven zou moeten worden aan The Sore Losers of Steak Number Eight. Ze zijn enkel bekend van het ene hitje dat op (het tegenwoordig enorm saaie en repetitieve) StuBru continue gedraaid werd. Ze zijn dus zwaar overhyped. De andere nummers lijken op B-sides van Twenty One Pilots. 'Nuff said.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.423
653
PS: naast Travis Scott vind ik ook Yungblud een grote miskleun in de programmatie. Ze staan vrij hoog in de marquee geprogrammeerd, een spot die eerder gegeven zou moeten worden aan The Sore Losers of Steak Number Eight. Ze zijn enkel bekend van het ene hitje dat op (het tegenwoordig enorm saaie en repetitieve) StuBru continue gedraaid werd. Ze zijn dus zwaar overhyped. De andere nummers lijken op B-sides van Twenty One Pilots. ‘Nuff said.

Ik zou voorlopig nog niet te veel aandacht besteden aan die volgordes op de site, want daar klopt duidelijk het een en ander nog niet:
- Ronnie Flex op hoofdpodium na Kendrick Lamar?
- Justice late namiddag voor Tamino?
- West Thebarton als Club-afsluiter na o.a. King Gizzard en Cigarettes After Sex?
- You Me At Six als Marquee-afsluiter na Incubus?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken