Ik denk ook dat PP toch vooral een muziekfestival is, maar dat keuzes van Mojo en van Pinkpop zelf hen niet echt helpen. Pinkpop had de route van Werchter kunnen volgen, met een breder en meer alternatief programma naast grote headliners. Maar die route is deels afgesneden met de komst van DTRH.Voor een festival wat puur om muziek draait, komen er bar weinig goeie en vooral relevante namen terug op de line-up van dit jaar.. Dus geld investeren in een mooi en goed affiche ben ik het helemaal mee eens.
Op het randprogramma punt na(iets wat ik persoonlijk wel fijn vind op een festival) hebben mijn punten volgens juist alleen maar invloed op muziek. Zorgen dat je festival muziekaal goed staat kan je juist realiseren door een mooier, uitgebreider en langer programma neer te zetten en misschien door het terrein zodanig in te richten dat het uitnodigd om van stage, naar stage te lopen en veel optredens actief te zien i.p.v. te bivakkeren op het veld. Dus het kan wat mij betreft prima een festival blijven welke puur om muziek draait en geen Lowlands of DTRH achterna gaat, alleen dan moeten ze wel wat veranderingen gaan treffen, zeker nu de echte grote namen toch wegblijven en hun eigen concerten geven.
Ik heb me de laatste jaren namelijk best verbaasd dat ik op een LL of DTRH (waar veel meer andere dingen te beleven zijn) gemiddeld veel meer optredens van dichtbij zie en meemaak dan op Pinkpop (puur een muziekfestival).
De steeds kleinere pool van headliners. In de kern richt PP zich nog altijd op de bands die groot waren in de jaren 90 en begin van de jaren 00. Dat houdt een keer op. En PP en Mojo kiezen er zelf ook deels voor om die pool klein te houden.
- De eigen interne concurrentie. Een nieuwe headliner kan net zo gemakkelijk op LL, PP of in een groot stadion of een stadspark worden neergezet. PP heeft bovendien concurrentie gekregen vanuit Groningen. Het is ook duidelijk dat DTRH en LL als de 'eigen' festivals van Mojo vaak voorrang krijgen.
- Door grote namen als Radiohead en Arctic Monkeys die een eigen publiek trekken, en in het verleden het festival zelfs geheadlined hebben, nu opeens als "te moeilijk" neer te zetten. En daarmee je festival ook voor een deel van het publiek als niet interessant neer te zetten.
- Waar er in België, Frankrijk, Duitsland of Scandinavië (laat staan de VK) het geen enkel probleem is om een eigen binnenlandse act als headliner neer te zetten is dit voor PP nog altijd een veel te grote stap
De keuze om meer naar pop-headliners te kijken is een logisch, maar het is de vraag of de toch wat belegen namen waarvoor PP nu kiest (Robbie Williams, Pink, Calvin Harris, Justin Bieber...) nu de namen zijn waarmee je PP op de kaart zet. Ook hier weer die interne concurrentie, want waarom zou je in Landgraaf gaan spelen als je eigenlijk naar Amsterdam wil...
Tenslotte vind ik de keuze om het noordpodium te draaien funest voor PP als muziekfestival. Het versterkt het beeld van dat lamlendige middenveld waar geen beweging in te krijgen is. Een Rock Werchter heeft met the Barn een tent neergezet met eigen problemen, maar waar acts een grote show van Ziggo-formaat kunnen geven. En daarmee dus ook echt bijzondere shows neer kunnen zetten. Dat gaat op dat gedraaide noordpodium, waar alle acts in het licht moeten spelen, niet lukken.
Ik zie het niet heel rooskleurig in voor PP, maar het zou wellicht wel helpen als ze een keer echt kunnen uitpakken met een band als Oasis.