Pinkpop 2025

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.514
2.656
Voor een festival wat puur om muziek draait, komen er bar weinig goeie en vooral relevante namen terug op de line-up van dit jaar.. ;) Dus geld investeren in een mooi en goed affiche ben ik het helemaal mee eens.

Op het randprogramma punt na(iets wat ik persoonlijk wel fijn vind op een festival) hebben mijn punten volgens juist alleen maar invloed op muziek. Zorgen dat je festival muziekaal goed staat kan je juist realiseren door een mooier, uitgebreider en langer programma neer te zetten en misschien door het terrein zodanig in te richten dat het uitnodigd om van stage, naar stage te lopen en veel optredens actief te zien i.p.v. te bivakkeren op het veld. Dus het kan wat mij betreft prima een festival blijven welke puur om muziek draait en geen Lowlands of DTRH achterna gaat, alleen dan moeten ze wel wat veranderingen gaan treffen, zeker nu de echte grote namen toch wegblijven en hun eigen concerten geven.

Ik heb me de laatste jaren namelijk best verbaasd dat ik op een LL of DTRH (waar veel meer andere dingen te beleven zijn) gemiddeld veel meer optredens van dichtbij zie en meemaak dan op Pinkpop (puur een muziekfestival).
Ik denk ook dat PP toch vooral een muziekfestival is, maar dat keuzes van Mojo en van Pinkpop zelf hen niet echt helpen. Pinkpop had de route van Werchter kunnen volgen, met een breder en meer alternatief programma naast grote headliners. Maar die route is deels afgesneden met de komst van DTRH.

De steeds kleinere pool van headliners. In de kern richt PP zich nog altijd op de bands die groot waren in de jaren 90 en begin van de jaren 00. Dat houdt een keer op. En PP en Mojo kiezen er zelf ook deels voor om die pool klein te houden.
- De eigen interne concurrentie. Een nieuwe headliner kan net zo gemakkelijk op LL, PP of in een groot stadion of een stadspark worden neergezet. PP heeft bovendien concurrentie gekregen vanuit Groningen. Het is ook duidelijk dat DTRH en LL als de 'eigen' festivals van Mojo vaak voorrang krijgen.
- Door grote namen als Radiohead en Arctic Monkeys die een eigen publiek trekken, en in het verleden het festival zelfs geheadlined hebben, nu opeens als "te moeilijk" neer te zetten. En daarmee je festival ook voor een deel van het publiek als niet interessant neer te zetten.
- Waar er in België, Frankrijk, Duitsland of Scandinavië (laat staan de VK) het geen enkel probleem is om een eigen binnenlandse act als headliner neer te zetten is dit voor PP nog altijd een veel te grote stap

De keuze om meer naar pop-headliners te kijken is een logisch, maar het is de vraag of de toch wat belegen namen waarvoor PP nu kiest (Robbie Williams, Pink, Calvin Harris, Justin Bieber...) nu de namen zijn waarmee je PP op de kaart zet. Ook hier weer die interne concurrentie, want waarom zou je in Landgraaf gaan spelen als je eigenlijk naar Amsterdam wil...

Tenslotte vind ik de keuze om het noordpodium te draaien funest voor PP als muziekfestival. Het versterkt het beeld van dat lamlendige middenveld waar geen beweging in te krijgen is. Een Rock Werchter heeft met the Barn een tent neergezet met eigen problemen, maar waar acts een grote show van Ziggo-formaat kunnen geven. En daarmee dus ook echt bijzondere shows neer kunnen zetten. Dat gaat op dat gedraaide noordpodium, waar alle acts in het licht moeten spelen, niet lukken.

Ik zie het niet heel rooskleurig in voor PP, maar het zou wellicht wel helpen als ze een keer echt kunnen uitpakken met een band als Oasis.
 

WTSGD

Campingartiest
22 jul 2024
66
164
Ik denk dat Pinkpop vooral nieuw publiek kan aantrekken door (ik weet dat er veel mensen allergisch voor zijn op PP) het totaal plaatje beter op orde te hebben. Randprogramma, nachtprogramma, gevarieerder programma, alternatieve tijdens de headliners. En anders de komende jaren wel uitverkopen met de standaard namen a la Pearl Jam, Metallica etc, maar dan zit je over een aantal jaar zodra deze bands met pensioen zijn wel zonder een nieuwe generatie festivalgangers op je festival.

Zelfs dan betwijfel ik het eerlijk gezegd. De mensen die op een rand- en nachtprogramma zitten te wachten gaan toch al naar LL, BKS of DTRH. En Pinkpop heeft een te saai/suf imago voor een groot deel van die doelgroep (slapen doe je niet voor niets op pinkpop ;) )…
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.269
7.217
Tenslotte vind ik de keuze om het noordpodium te draaien funest voor PP als muziekfestival. Het versterkt het beeld van dat lamlendige middenveld waar geen beweging in te krijgen is. Een Rock Werchter heeft met the Barn een tent neergezet met eigen problemen, maar waar acts een grote show van Ziggo-formaat kunnen geven. En daarmee dus ook echt bijzondere shows neer kunnen zetten. Dat gaat op dat gedraaide noordpodium, waar alle acts in het licht moeten spelen, niet lukken.
Exact dit. Het zou mooi zijn als ze dit eens terugdraaien, maar dat zal wel niet, door dat Skydeck.
 
  • Leuk
Waarderingen: elo en puncturewounds

EastRocks

Campingartiest
3 nov 2015
64
52
mijn voorlopige voorspelling:
Billie Eilish: 3 uitverkochte concerten, dus veel vraag en uitverkocht dus bijt niet met PP25, ook gaat in tourschema na 15 juni.
Linkin Park: als Rock am ring/park deze aankondigt serieuze kans op PP25 denk ik, zelfde periode en Linkin zal niet voor 2 optredens komen, maar volledige tour, ze zijn niet zo groot en excl als FF dit jaar
Foo Fighters: als organisatie zo naar ze linkt en teased dan zijn ze redelijk zeker anders zijn het ongelofelijke slechte marketeers door hun publiek lekker te maken met niks

Als Noordafsluiter/sub main zie ik wel iets komen uit rijtje Ghost, Volbeat, Script, Luke Combs, Morgan Wallen, 21 Pilots, Gojira, Oscar en de wolf

Undercard met oa Turnstile, Gaslight Anthem, (en uit NL) Chefs Special, Kane, Bankzitters
 

puncturewounds

Campingartiest
2 dec 2023
60
63
mijn voorlopige voorspelling:
Billie Eilish: 3 uitverkochte concerten, dus veel vraag en uitverkocht dus bijt niet met PP25, ook gaat in tourschema na 15 juni.
Linkin Park: als Rock am ring/park deze aankondigt serieuze kans op PP25 denk ik, zelfde periode en Linkin zal niet voor 2 optredens komen, maar volledige tour, ze zijn niet zo groot en excl als FF dit jaar
Foo Fighters: als organisatie zo naar ze linkt en teased dan zijn ze redelijk zeker anders zijn het ongelofelijke slechte marketeers door hun publiek lekker te maken met niks

Als Noordafsluiter/sub main zie ik wel iets komen uit rijtje Ghost, Volbeat, Script, Luke Combs, Morgan Wallen, 21 Pilots, Gojira, Oscar en de wolf

Undercard met oa Turnstile, Gaslight Anthem, (en uit NL) Chefs Special, Kane, Bankzitters
Ik zou er direct voor tekenen. Al twijfel ik of Twenty One Pilots voor minder komt dan headliner.
 

JohndeBever

Randprogramma
12 okt 2023
109
83
mijn voorlopige voorspelling:
Billie Eilish: 3 uitverkochte concerten, dus veel vraag en uitverkocht dus bijt niet met PP25, ook gaat in tourschema na 15 juni.
Linkin Park: als Rock am ring/park deze aankondigt serieuze kans op PP25 denk ik, zelfde periode en Linkin zal niet voor 2 optredens komen, maar volledige tour, ze zijn niet zo groot en excl als FF dit jaar
Foo Fighters: als organisatie zo naar ze linkt en teased dan zijn ze redelijk zeker anders zijn het ongelofelijke slechte marketeers door hun publiek lekker te maken met niks

Als Noordafsluiter/sub main zie ik wel iets komen uit rijtje Ghost, Volbeat, Script, Luke Combs, Morgan Wallen, 21 Pilots, Gojira, Oscar en de wolf

Undercard met oa Turnstile, Gaslight Anthem, (en uit NL) Chefs Special, Kane, Bankzitters
Als Bankzitters en Kane komen ga ik zeker NIET. Dat zou toch een dieptepunt zijn, Met nadruk op de Bankzitters dan
 

MarkvD

Dagopener
24 apr 2023
573
586
mijn voorlopige voorspelling:
Billie Eilish: 3 uitverkochte concerten, dus veel vraag en uitverkocht dus bijt niet met PP25, ook gaat in tourschema na 15 juni.
Linkin Park: als Rock am ring/park deze aankondigt serieuze kans op PP25 denk ik, zelfde periode en Linkin zal niet voor 2 optredens komen, maar volledige tour, ze zijn niet zo groot en excl als FF dit jaar
Foo Fighters: als organisatie zo naar ze linkt en teased dan zijn ze redelijk zeker anders zijn het ongelofelijke slechte marketeers door hun publiek lekker te maken met niks

Als Noordafsluiter/sub main zie ik wel iets komen uit rijtje Ghost, Volbeat, Script, Luke Combs, Morgan Wallen, 21 Pilots, Gojira, Oscar en de wolf

Undercard met oa Turnstile, Gaslight Anthem, (en uit NL) Chefs Special, Kane, Bankzitters
Denk dat Pinkpop Gojira dan exclusief wil hebben, wat niet gaat gezien die op Dynamo Metalfest staan.
Billie na 3 Ziggo Domes klinkt meer als noodgreep, net als die keer met Robbie Williams. Zou kunnen, maar verwacht dus niet dat het een eerste keuze is.

Ben ook benieuwd of een Goldband, Di-Rect of Son Mieux niet een flink hoge spot gaat claimen.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
959
665
Ben ook benieuwd of een Goldband, Di-Rect of Son Mieux niet een flink hoge spot gaat claimen.
Son Mieux doet 2x ZiggoDome, Goldband 4x ZiggoDome, Di-Rect 3x De Kuip. Als die op Pinkpop staan lijkt het niet meer dan gerechtvaardigd dat die een hoge spot krijgen, daar is niks te "claimen" aan.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
934
1.699
Son Mieux doet 2x ZiggoDome, Goldband 4x ZiggoDome, Di-Rect 3x De Kuip. Als die op Pinkpop staan lijkt het niet meer dan gerechtvaardigd dat die een hoge spot krijgen, daar is niks te "claimen" aan.
Maar misschien is juist het feit dat deze artiesten de komende periode al zo veel concerten geven in eigen land een goede reden om ze juist niet ook nog is op Pinkpop neer te zetten of een hoge plek te geven.
 

Landgraver

Support act
13 apr 2021
1.121
503
Maar misschien is juist het feit dat deze artiesten de komende periode al zo veel concerten geven in eigen land een goede reden om ze juist niet ook nog is op Pinkpop neer te zetten of een hoge plek te geven.
En het scheelt ook in de verkoop van dagtickets, denk niet dat veel mensen uit pakweg de randstad dan afzakken naar PP.
 

puncturewounds

Campingartiest
2 dec 2023
60
63
Snow Patrol doet in februari zaalshows en in augustus UK festivals, zouden ze in juni nog een rondje hier doen? Ik vraag mij wel af op wat voor spot Pinkpop ze zou zetten tegenwoordig, laatste keer dat ze er waren is toch alweer wat jaren geleden.
 

Joss

Gouden Tip
29 mrt 2023
496
712
Snow Patrol doet in februari zaalshows en in augustus UK festivals, zouden ze in juni nog een rondje hier doen? Ik vraag mij wel af op wat voor spot Pinkpop ze zou zetten tegenwoordig, laatste keer dat ze er waren is toch alweer wat jaren geleden.
Het lijkt me dat je Snow Patrol al kunt opschrijven voor Pinkpop. Dit jaar op Rock Werchter waren ze afsluiter van de Barn, wat zowel qua publieke belangstelling (stampvol plus nog duizenden mensen buiten) als optreden een groot succes was. Verschil is wel dat het op RW het eerste optreden sinds jaren was en ze volgend jaar al in de Ziggo hebben gestaan. Niettemin afsluiter op Noord of sub op Zuid, denk ik zo.
 
  • Leuk
Waarderingen: puncturewounds

elo

Headliner
3 dec 2013
5.585
4.686
Het lijkt me dat je Snow Patrol al kunt opschrijven voor Pinkpop. Dit jaar op Rock Werchter waren ze afsluiter van de Barn, wat zowel qua publieke belangstelling (stampvol plus nog duizenden mensen buiten) als optreden een groot succes was. Verschil is wel dat het op RW het eerste optreden sinds jaren was en ze volgend jaar al in de Ziggo hebben gestaan. Niettemin afsluiter op Noord of sub op Zuid, denk ik zo.
Prima naam op de plek van Greta van Fleet denk ik. Als Noord-afsluiter hoop je toch iets anders qua grootte, maar het kan ook wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: puncturewounds

puncturewounds

Campingartiest
2 dec 2023
60
63
Ik hoop verder nog op iets als Sam Fender, Biffy Clyro, Gaslight Anthem, VV, Boston Manor, Ethel Cain, Been Stellar, Bad Omens, zoiets. Maar goed, mijn ervaring de laatste jaren is dat ik me vaak voor niets verheug haha, dus we gaan het weer zien. Ik ben heel benieuwd waar andere festivals mee gaan komen de komende tijd. Volgens mij is P!NK destijds ook al in oktober ofzo aangekondigd, dus het is te hopen dat ze al eerder iets zullen loslaten en niet weer wachten tot december.
 

MarkvD

Dagopener
24 apr 2023
573
586
Oh oh, misschien wel een leuke voor de Bospop discussie haha:
Als No Doubt van de comeback werk maakt en een 30 jaar Tragic Kingdom World Tour gaat doen. Waar in NL zou jij ze dan plaatsen?
Zeg maar, wordt het PP headliner, PP sub, Bospop, Paaspop/CaS/Zwarte Cross, losse show?
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken