Pinkpop 2025

Davidd

Support act
7 jul 2021
934
1.699
Ik stond ergens in het midden van het veld. Als enige zowat rechtop, want de rest om me heen zat op picknickkleedjes de dag door te nemen.
Ja toch zonde dat het publiek van Pinkpop dit soort acts dus blijkbaar steeds minder kan waarderen en dit soort acts dus ook waarschijnlijk steeds minder vaak hun weg gaan vinden richting Landgraaf.
 
  • Leuk
Waarderingen: DennisvdBr

Maria

Campingartiest
9 okt 2023
89
40
Op basis waarvan zou ze in hemelsnaam zo'n positie kunnen claimen?
Nou inderdaad! Laatst eens bekeken omdat haar naam hier opdook, maar de nummers zeiden me helemaal niets (zal wel met mijn Spotify algoritme te maken hebben) en ik vind het ook niets.
 

Maria

Campingartiest
9 okt 2023
89
40
Ik heb ook even mijn lijstje gemaakt met voorspellingen voor 2025. Wellicht is deze iets te veel gebaseerd op mijn smaak en iets te optimistisch, maar een poging doen is nooit verkeerd :p

Headliners:
Foo Fighters
Post Malone
Muse

Daaronder:
Fountaines DC
Vampire Weekend
Sam Fender
Oscar and the Wolf
Son Mieux
The War On Drugs
Jamie XX
Luke Combs
Sabrina Carpenter
Dropkick Murphys
Disturbed
Benson Boone

Nederlandse inbreng:
Bente, Sor, Sophie Straat, Bökkers, Sef, Yade Lauren, Lucas & Steve, Spinvis
Afgezien van Sabrina een hele fijne lijst!
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.844
4.802
Naja, alles hangt af van wat er allemaal tourt eind juni 2025. Mojo zal acts als TWOD (en vergelijkbaar) altijd proberen te programmeren op Pinkpop. Tegelijkertijd gaan ze nooit nieuwe popsensaties een hoge spot geven. Die zetten ze los neer en dat is prima.
 

Joris

Subheadliner
7 feb 2016
3.834
3.157
Dan hebben we het over een hype, aangezien nagenoeg niemand er ooit van had gehoord een klein jaar geleden. Moet een hype een dergelijke spot op de grote majors krijgen?
Het huidige muzieklandschap draait op kortstondige hypes. Maar geld is geld. Sommige acts die over de breedte misschien minder bekend zijn, maar wel veel tickets verschuiven eisen dan ook best veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.743
5.250
Dat vind ik tof voor haar, netjes. Maar dat beantwoord de vraag voor mij onvoldoende.

Dan hebben we het over een hype, aangezien nagenoeg niemand er ooit van had gehoord een klein jaar geleden. Moet een hype een dergelijke spot op de grote majors krijgen?
De op basis waarvan vraag is toch letterlijk zo simpel te beantwoorden als hoeveel kaarten het schuift? Kennelijk trekt ze hele grote groepen naar de Ziggo Dome. Als je dat doet, en laten we de toppersvergelijking dan maar even weglaten, heb je toch gewoon één van de hogere plekken op Pinkpop?
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: team-0 en brutus257

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.269
7.217
Nou inderdaad! Laatst eens bekeken omdat haar naam hier opdook, maar de nummers zeiden me helemaal niets (zal wel met mijn Spotify algoritme te maken hebben) en ik vind het ook niets.
Maar er zijn dus echt duizenden mensen die daar anders over denken, en die misschien ook wel een dagkaartje Pinkpop zouden kopen om haar te kunnen zien.

Maar Pinkpop kennende zullen ze het wel proberen in de jaren nadat ze alle andere festivals al geheadlined heeft haha.
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.844
4.802
De op basis waarvan vraag is toch letterlijk zo simpel te beantwoorden als hoeveel kaarten het schuift? Kennelijk trekt ze hele grote groepen naar de Ziggo Dome. Als je dat doet, en laten we de toppersvergelijking dan maar even weglaten, heb je toch gewoon één van de hogere plekken op Pinkpop?
Of Mojo kiest er gewoon voor om dit soort artiesten apart weg te blijven zetten in een Ziggo Dome of wellicht nog groter.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.743
5.250
Of Mojo kiest er gewoon voor om dit soort artiesten apart weg te blijven zetten in een Ziggo Dome of wellicht nog groter.
True, dat kan heel goed. Denk dat heel veel nieuwere artiesten, of dat nou op basis van hun eigen keuze of die van Mojo is, voor de losse concerten gaan.
Dat maakt het concept dat Pinkpop hanteert ook zo lastig toekomstbestendig wat mij betreft
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.269
7.217
Of Mojo kiest er gewoon voor om dit soort artiesten apart weg te blijven zetten in een Ziggo Dome of wellicht nog groter.
Dan blijf je wel met diezelfde beperkte headlinepoule zitten. Weer Pearl Jam, weer Metallica, weer Red Hot Chili Peppers, weer Muse etc.
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.844
4.802
True, dat kan heel goed. Denk dat heel veel nieuwere artiesten, of dat nou op basis van hun eigen keuze of die van Mojo is, voor de losse concerten gaan.
Dat maakt het concept dat Pinkpop hanteert ook zo lastig toekomstbestendig wat mij betreft
Precies. Dubbel lastig, want Mojo blijft de 'luxe' houden om artiesten in heel NL weg te zetten. Dan blijft Pinkpop toch een beetje zitten met de leftovers aangevuld met een paar voltreffers (maar meestal te weinig).
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
3.844
4.802
Dan blijf je wel met diezelfde beperkte headlinepoule zitten. Weer Pearl Jam, weer Metallica, weer Red Hot Chili Peppers, weer Muse etc.
Ik heb het idee dat ze qua headliners die veilige route voorlopig blijven bewandelen. Af en toe met een uitstapje naar een veilige pop (en vergelijkbaar) headliner, maar dan wel eentje voor een zeer breed publiek. De zgn. vernieuwing zit dan met name in het boeken van de toch wat kleinere popacts, die dan in de tent of zelfs op Stage 4 staan. Ik vraag me echter af of ze daarmee structureel nieuw publiek aan zich weten te binden.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.269
7.217
Ik heb het idee dat ze qua headliners die veilige route voorlopig blijven bewandelen. Af en toe met een uitstapje naar een veilige pop (en vergelijkbaar) headliner, maar dan wel eentje voor een zeer breed publiek. De zgn. vernieuwing zit dan met name in het boeken van de toch wat kleinere popacts, die dan in de tent of zelfs op Stage 4 staan. Ik vraag me echter af of ze daarmee structureel nieuw publiek aan zich weten te binden.
Misschien ben ik dan weer (te) pessimistisch, maar ik zie Pinkpop dan geen heel rooskleurige toekomst tegemoet. Het is jammer dat Mojo het festival toch niet zo hoog op de prioriteitlijst heeft staan.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
934
1.699
Ik denk dat Pinkpop vooral nieuw publiek kan aantrekken door (ik weet dat er veel mensen allergisch voor zijn op PP) het totaal plaatje beter op orde te hebben. Randprogramma, nachtprogramma, gevarieerder programma, alternatieve tijdens de headliners. En anders de komende jaren wel uitverkopen met de standaard namen a la Pearl Jam, Metallica etc, maar dan zit je over een aantal jaar zodra deze bands met pensioen zijn wel zonder een nieuwe generatie festivalgangers op je festival.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.765
9.714
Misschien ben ik dan weer (te) pessimistisch, maar ik zie Pinkpop dan geen heel rooskleurige toekomst tegemoet. Het is jammer dat Mojo het festival toch niet zo hoog op de prioriteitlijst heeft staan.
Zoals al gezegd in het RW topic, heeft de komst van BKS en DTRH Pinkpop niet een grote klap gekregen, ook op lange termijn?

Dat is een heel segment / type naam die ineens uit de lineup verdwijnt (een beetje het middensegment die je op RW wel hebt). Zonder die laag is Pinkpop toegewezen op "de rest", zijnde grote stadionheadliners, de betaalbare pure pop- en mainstream rocknamen, NL namen, DJ's...

Daarbij komt ook nog eens de versplintering van je festivalmarkt.
 

JohndeBever

Randprogramma
12 okt 2023
109
83
Ik denk dat Pinkpop vooral nieuw publiek kan aantrekken door (ik weet dat er veel mensen allergisch voor zijn op PP) het totaal plaatje beter op orde te hebben. Randprogramma, nachtprogramma, gevarieerder programma, alternatieve tijdens de headliners. En anders de komende jaren wel uitverkopen met de standaard namen a la Pearl Jam, Metallica etc, maar dan zit je over een aantal jaar zodra deze bands met pensioen zijn wel zonder een nieuwe generatie festivalgangers op je festival.
Of juist niet al zijn geld steken in het randprogramma maar juist in je normale programma. Met meer geld daarin zou je (afhankelijk van wat er tourt uiteraard) een sterk affiche neer kunnen zetten. Zo was het eerst ook, goede muziek en geen poespas eromheen, en dat heb ik altijd de kracht van Pinkpop gevonden.

Dat ze qua artiesten mee moeten met de tijd begrijp ik helemaal. Maar behoudt je concept gewoon aan, de grootste headliners en daaronder sterke live-acts.
Straks lijkt alles op een lowlands of DTRH die ook doordraaien qua randprpogramma en beginnen we weer te klagen oh was er maar een festival waar de muziek nog centraal stond...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.269
7.217
Zoals al gezegd in het RW topic, heeft de komst van BKS en DTRH Pinkpop niet een grote klap gekregen, ook op lange termijn?

Dat is een heel segment / type naam die ineens uit de lineup verdwijnt (een beetje het middensegment die je op RW wel hebt). Zonder die laag is Pinkpop toegewezen op "de rest", zijnde grote stadionheadliners, de betaalbare pure pop- en mainstream rocknamen, NL namen, DJ's...

Daarbij komt ook nog eens de versplintering van je festivalmarkt.
De namen (of iig de headliners) die op BKS en DTRH staan zullen voor Pinkpop doorgaans ''te moeilijk'' zijn. Om die reden (te moeilijk) staat bv een Arctic Monkeys of Radiohead ook niet op Pinkpop.
 

zworp3

Support act
17 mei 2018
959
665
Dan hebben we het over een hype, aangezien nagenoeg niemand er ooit van had gehoord een klein jaar geleden. Moet een hype een dergelijke spot op de grote majors krijgen?
Als nagenoeg niemand van haar had gehoord een jaar geleden is het best knap dat ze toen in een paar minuten de Max van de Melkweg uitverkocht kreeg ...
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken