Dat wordt even slikken: festivalbiertje gaat door de magische 3 eurogrens
Door
RONALD COLÉE
34 min geleden in BINNENLAND
De prijs van een festivalbiertje wordt even slikken deze zomer. Een beker gerstenat kost op veel festivals dit jaar tussen de 3 en de 3,30 euro. Voornaamste oorzaken: de gestegen productiekosten en de al voor corona verkochte toegangstickets.
3,20 euro of 3,50 euro vond het bestuur van Bospop te gortig. Toch stijgt de prijs voor een beker Jupiler dit jaar met 25 cent ten opzichte van 2019. Bezoekers betalen van 8 tot en met 10 juli 3 euro voor een pilsje in Weert. Dat heeft volgens festivaldirecteur Peter Verkennis alles te maken met de gestegen productiekosten. „Licht, geluid en technici, alles is duurder geworden. Net als de benzineprijs. Ik denk dat een stijging van 20 tot 30 procent in de productiekosten niet overdreven is.”
Daarbij hebben hij, maar ook zijn collega-festivalmanagers, te maken met een specifiek post-coronaprobleem: meer dan de helft van de entreetickets is reeds voor de pandemie verkocht. „Anders hadden we bijvoorbeeld vijf of tien euro op de ticketprijs kunnen doen. Daar hebben de meeste bezoekers minder moeite mee als het programma hen aanstaat dan dat ze 3,50 voor een biertje moeten gaan betalen. Maar ja die mogelijkheid was er nu niet. Dus moet je het toch ergens op terug zien te verdienen.”
Pinkpop
„Met de ticketverkoop dekken we voornamelijk de vaste kosten”, zegt festivalmanager Niek Murray van Pinkpop dat dit jaar van 17 tot en met 19 juni in Landgraaf plaatsvindt. „Het stukje dat we verdienen, moet daarom uit de catering komen.”
Vandaar dat Pinkpop dit jaar de prijs voor een Brand-biertje verhoogt met veertig cent ten opzichte van 2019. Van 2,80 naar 3,20 euro. „Natuurlijk kijken we ook naar de prijzen op festivals elders in het land en daar proberen we net onder te zitten. Dat de stijging nu wat fors is, komt ook doordat we tussen 2007 en 2017 nooit één cent omhoog zijn gegaan. Als je dat nu terugrekent, was dat eigenlijk niet te handhaven. Maar laat ik vooropstellen dat we dit niet voor de lol doen. Het probleem is de hele keten. Van tent tot beveiliging. Alles is duurder geworden. Wil je volgend jaar ook nog een festival kunnen houden, dan zul je dus maatregelen moeten treffen.”
Aanvankelijk leek de prijsstijging iets minder hoog te worden, bekent Murray. „Maar toen kwam de oorlog in de Oekraïne er nog eens overheen waardoor bijvoorbeeld ook frituurolie en brandstof duurder zijn geworden en dus hebben we de consumptieprijs nog een keer tegen het licht moeten houden. Maar geloof me dat we dit zeker niet doen om de mensen het geld uit de zakken te kloppen. Dat past niet bij Pinkpop en zou ook niet goed voelen. En vergeet niet dat wij in tegenstelling tot veel andere festivals het bier in 0,25 literbekers schenken.”
ParkCity Live
De grootste prijsstijger zien we op ParkCity Live dat dit jaar op 16 en 17 juli in Heerlen wordt gehouden en de prijs voor een biertje met 45 cent verhoogt. Van 2,85 naar 3,30 euro. „Dat komt omdat wij in januari 2020 al binnen een kwartier compleet uitverkocht waren”, zegt Hans-Paul Nieskens. „En al deze kaarten zijn doorgeschoven naar de editie van 2022, terwijl in de tussentijd een ontzettende inflatie plaats heeft gevonden. Daarom hoop ik dat de markt zich gaat stabiliseren en deze prijsstijging eenmalig is. En we volgend jaar wellicht terugkunnen naar 3 euro of 3,25 euro.”
Nieskens bekent in een spagaat te zitten. „De inkoop is duurder geworden, personeel schaars en de energieprijzen rijzen de pan uit. „Neem alleen al de tienduizend liter aan diesel die we elk jaar nodig hebben. Dan heb je het slechts over één facet in het totale geheel. „We móeten daarom wel met de markt meebewegen, willen we dezelfde marges behalen. Ook al worden we daarop afgerekend. Maar artiesten zijn duurder geworden, podiumbouw is duurder geworden. Die zeggen gewoon: ik kom niet meer voor het bedrag waar ik toen voor kwam. Maar als je ziet dat ze in de stad al tussen de 2,90 en 3,10 voor een biertje van 0,18 liter tellen, dan is 3,30 euro voor een beker met 0,23 liter wel in verhouding. Al snap ik goed dat een hoge bierprijs voor de maximale festivalbeleving onacceptabel is. Maar we willen niet, we moeten.”
Groove Garden en Zomerparkfeest
Een festival dat al ervaring heeft met de gestegen consumptieprijzen en de reacties daarop is Groove Garden. Het festival in Sittard trok afgelopen weekeinde weer zo’n vijftienduizend bezoekers. „En we hebben niet één klacht over de bierprijs gehad”, zegt Gert-Jan Kars van de organisatie. „Vermoedelijk omdat we die van tevoren ook duidelijk naar onze bezoekers gecommuniceerd hebben. Daarbij hebben wij de gestegen bierprijs niet volledig doorberekend. Want die is alleen al aan de inkoopkant de afgelopen drie jaar 17 procent gestegen. Dus stel dat wij 10 of 11 procent op de prijs hadden gedaan, dan waren we op 3,15 euro of zo uitgekomen. Nu hebben we 3 euro geteld. Daarmee zijn we dus niet kostendekkend geweest. Maar deze verhoging was wel noodzaak en geen geldgraaierij.”
Een van de festivals die het helemaal van de drankverkoop moet hebben, is het Zomerparkfeest in Venlo dat dit jaar van 25 tot en met 28 augustus plaatsvindt. „De toegang voor ons vierdaags festival is gratis, waardoor de horecaomzet voor onze exploitatie bepalend is. Wij hebben echter nog geen besluit genomen over de bierprijs”, zegt woordvoerder Guus Benders. „In 2019 was de prijs voor een biertje 2,80 euro voor een beker van 0,2 liter. Wat die dit jaar wordt? Daarover gaan we ons de komende maanden beraden. Gelukkig hebben we nog even, omdat we laat in het seizoen zitten. Eigenlijk hoeven we pas in augustus definitief een besluit te nemen.”
De prijs van een festivalbiertje wordt even slikken deze zomer. Een beker gerstenat kost op veel festivals dit jaar tussen de 3 en de 3,30 euro. Voornaamste oorzaken: de gestegen productiekosten en…
www.telegraaf.nl