Ik weet niet of dat toeval is of bewust geprogrammeerd, het aantal NLse acts op welk podium. In mijn beleving probeert pinkpop altijd redelijk op genre te programmeren qua podium indeling, al zijn daar ook nog genoeg uitzonderingen op (Doe Maar - Rammstein om maar iets te zeggen). Maar qua grootte vind ik Danny Vera iets te groot op het hoofd te openen, Wies daarvoor perfect qua muziek en NBT - TOP een goede noord combi tegenover GvF - Nightwish - Metallica. Vandaar op deze manier. Andere optie zou zijn dat IDLES het hoofdpodium opent, Wies naar de tent schuift en Grandson naar Stage 4.
ik geloof niet dat Pinkpop specifiek genres per podium rangschikt. Wat ik wel veelal terug zie is dat per tijdslot genres wisselen, dus niet 2 punkrockers gelijktijdig in tijdslot bijvoorbeeld. Maar ook NL acts niet gelijktijdig in een tijdslot vallen.
Wat je doorgaans ziet is dat op Mainstage meestal maar 1 NL act staat. Op een dag met veel NL acts (wat voor 2022 wel aannemelijk lijkt) kunnen er 2 staan, maar dan zie ik de kans groter zoals Kraantje Pappie en Krezip in 2019 dat er dan een tijdslot met een internationale act tussen zit.
Opvallend afgelopen jaren is dat Noord vrij weinig NL acts heeft. In afgelopen 5 jaar kom ik enkel op Jett Rebel (2014), Kensington en Typhoon (2015), De Staat (2016, maar was als vervanger Ghost) en Golden Earing en Rowwen Heze (2019). Vandaar dat ik denk dat er meer NL acts in Brightlands tent staan (komt vaak voor dat daar zelfs 3 staan van 4), veel minder op Noord en een enkele op mainstage. Dat zie je bijvoorbeeld op de 2019 lineup ook terug.