Pinkpop 2021 – Nieuws en geruchten

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.711
1.876
Heeft er iemand al een idee hoe pinkpop er in alternatieve vorm uit zal zien. Misschien met enkel artiesten uit nederland/belgië/duitsland?

Zo dit een optie zijn? En hoe zullen ze dat dan oplossen met de tickets, persoonlijk zou mij dat niet uitmaken, maar kan me voorstellen dan een hoop mensen dan liever niet gaan. En heeft dit dan misschien ook weer invloed op de ticketprijzen?

Goeie vraag, heb er eigenlijk nog niets over gehoord. Alleen de directeur van Lowlands heeft zich hierover duidelijk uitgesproken.
Als alle festivals uit dezelfde vijver moeten vissen met acts uit NL BE en Duitsland wordt hem dat denk ik ook niet..
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd redelijk pessimistisch ben over het aankomende festivalseizoen.
Het is gewoon denk ik net te vroeg ondanks dat men snel begint met vaccineren. Ik vrees dan ook dat veel internaionale artiesten ervoor kiezen om in de zomer nog niet touren...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
via : KINK
Niek Murray van Pinkpop, dat ook aangesloten is bij de Alliantie, zei in de KINKSTART op KINK dat hij begrepen heeft dat er in Den Haag een luisterend oor is voor de situatie van evenementen en heeft voorzichtige hoop.
https://youtu.be/Z9aw6gx-TQk

via 1Limburg
Pinkpopbaas Niek Murray twijfelt of het festival in Landgraaf dit jaar door kan gaan, als de overheid niet snel met een garantiefonds voor evenementenbouwers en -organisatoren komt.

Dat zei de festivalorganisator maandagmorgen bij muziekzender Kink: "We willen zo snel mogelijk duidelijkheid. Anders moeten we ons afvragen of we het risico om Pinkpop te organiseren, wel kunnen dragen."

Advertentie
De Alliantie van Evenementenbouwers plaatste maandag een advertentie in de landelijke dagbladen, waarin het de overheid opriep om voor 1 februari met zo'n garantiefonds te komen. Ook Pinkpop is aangesloten bij die alliantie.

Geen verzekering
"Op dit moment is er geen enkele verzekeraar meer die het afblazen van een festival wil vergoeden", zegt Murray. "Maar een festival als Pinkpop organiseer je niet in een week. Veel kosten maak je vooraf, dus als een evenement wordt afgeblazen is het fijn als die kosten wel gedekt zijn."

In de Alliantie zijn niet alleen festivalorganisaties betrokken, maar bijvoorbeeld ook mensen achter het Songfestival of de Grand Prix die dit jaar in Zandvoort gehouden zou moeten worden.

Hoop
"Het mooiste zou natuurlijk zijn als alles dit jaar weer gewoon door kan gaan, maar we weten het nog niet", aldus Murray. "Het kan natuurlijk ook dat we in de zomer nog niet zo ver zijn, als dat we nu hopen." Volgens de Pinkpop-organisator heeft Duitsland al een garantiefonds in het leven geroepen voor evenementen. Voor Nederland heeft hij vooralsnog goede hoop: "De reacties in de politiek zijn positief, en de noodzaak voor zo'n garantiefonds wordt gelukkig steeds duidelijker."
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
btw...
Op willekeurige volgorde neem ik aan? Of acht je de kans op ACDC of Metallica groter dan Kendrick?

Is de top2000 trouwens graadmeter voor wat de kansen betreft?
mwah, Top2000 herkenning helpt natuurlijk wel bij de doelgroep die sneller een kaart zal kopen voor Pinkpop. Het zal geen prioriteit 1 zijn, maar het helpt imo een behoorlijke slag of de act zou "werken" op Pinkpop.

en nee, niet op willekeurige volgorde, is van 1 naar 10 de verwachting zoals ik de meeste kans zie tot de mindere kans.
En ja, dan denk ik dat Kendrick minder passend is voor Pinkpop. Al zie ik Mojo de kans best pakken. Maar, zie ik een los concert dan nog minder risicovol voor Mojo bij deze artiest in deze tijd. Waar bij Muse, Metallica of AC/DC ik denk dat daar minder risico is en het veilige keuzes zijn gezien vanuit kaartverkoop.
Kendrick verkoopt makkelijk een volle Ziggo voor eigen publiek, maar of Kendrick als Pinkpop headliner meer dagkaarten verkoopt dan Muse betwijfel ik. Ik denk namelijk dat de er veel Kendrick-kaartkopers wellicht afzien doordat hij op Pinkpop zou staan, door de affiniteit met de rest van het dagprogramma.
Andere festivals doen het wel, ja... Maar ik twijfel of op een Nederlands festival dat niet geheel (of genoeg) uit dat genre put er voldoende draagvlak ontstaat. Maar, dat is mijn gedachte daarachter.

Overigens lijkt het me achteraf wel reeel als ik Kendrick nog wat naar boven zet. Zoals gezegd, ik zie Mojo de kans wel overwegen en de positie op andere grote europese festivals in gelijke pasvorm laat zien dat het niet onrealistische gedachte is. Daarnaast is het NIET terugkeren van Kendrick naar RW weer een juist een kans vergroter. Ik denk dat de Kendrick-fans het zodanig moeten bekijken, pak het affiche zoals die voor de zaterdag van Pinkpop 2020 uitzag en stel daar zou Kendrick als headliner staan, zou dat reden zijn een dagkaart te kopen?

Daarbij heb ik met meer en meer tijd die verstrijkt ook meer en meer de neiging om de al reeds aangekondigde acts in Europa meer en meer a te schrijven, dus een aankondiging te verwachten van een act die nog geen data in EU heeft staan. Dan, ja, zie ik Metallica of AC/DC meer als voornaam headliner op de open spot.
Zag wel dat Metallica inmiddels is genoemd voor RW21. Waarmee de kans op 'ook' Pinkpop headliner weer kleiner is, imo? Of de contacten tussen Metallica en Pinkpop/Mojo voor Pinkpop2021 moeten al eerder beklonken zijn, met enkel wachten op groen licht. De vraag is volgens mij ook, welke act is wellicht al langer in gesprek voor Pinpop 2021?

Van AC/DC denk ik dat ze gaan touren, maar door uitblijven aankondiging denk ik dat dat meer richting eind 2021 indoor schuift of nog verder naar de zomer van 2022 met wel outdoor. Al verwacht ik dat er op korte termijn wel wat meer bekend gaat worden, al was het maar voor Nieuw-Zeeland en Australie.

Al met al... we zitten in 2021 en gezien de ontwikkelingen is de vraag of juni nog te vroeg is. Kan verdere aankondigingen nog wel tot de traditionele periode eind februari of begin maart ( na carnaval) waar normaal de perspresentatie zou zijn, wel pas de tijd zijn dat er voor Pinkpop meer bekend zal worden...
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.453
6.116
Pinkpopbaas Niek Murray twijfelt of het festival in Landgraaf dit jaar door kan gaan, als de overheid niet snel met een garantiefonds voor evenementenbouwers en -organisatoren komt.

Dat zei de festivalorganisator maandagmorgen bij muziekzender Kink: “We willen zo snel mogelijk duidelijkheid. Anders moeten we ons afvragen of we het risico om Pinkpop te organiseren, wel kunnen dragen.”

“Op dit moment is er geen enkele verzekeraar meer die het afblazen van een festival wil vergoeden”, zegt Murray. “Maar een festival als Pinkpop organiseer je niet in een week. Veel kosten maak je vooraf, dus als een evenement wordt afgeblazen is het fijn als die kosten wel gedekt zijn.”

Wat ik een beetje mis is wat Pinkpop zelf gaat doen om ervoor te zorgen dat het festival dit jaar wellicht wel door kan gaan. Waar Lowlands voor een reële optie gaat met de Nederlandse editie, het Songfestival het misschien zonder publiek gaat doen en andere festivals kijken naar een alternatieve datum is Pinkpop nog vrij stil.

In hoe verre kijkt een festival als Pinkpop naar alternatieve mogelijkheden om het festival te laten doorgaan? Zouden ze net als een aantal andere festivals al andere plannen op tafel hebben? Een regulier Pinkpop zoals andere jaren is met het oog op het vaccinatieschema volgens mij nog volkomen kansloos maar er moeten vast andere mogelijkheden zijn om toch een festival te organiseren.

“Het mooiste zou natuurlijk zijn als alles dit jaar weer gewoon door kan gaan, maar we weten het nog niet”, aldus Murray. “Het kan natuurlijk ook dat we in de zomer nog niet zo ver zijn, als dat we nu hopen.”

Want ik weet namelijk niet wat ze daar hopen maar een normaal festival met internationale headliners in juni/juli is volgens mij op dit moment nog niet reëel.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.453
6.116
Die had ik gelezen inderdaad. Ik mis alleen een stuk waarin de festivals uitleggen met welke creatieve oplossingen ze zelf komen om ervoor te zorgen dat het festival doorgang kan vinden. Zoals Lowlands doet met de grotendeels Nederlandse editie. Enkel en alleen inzetten en hoop houden op een normale editie lijkt me niet echt reëel.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.453
6.116
Geheel offtopic trouwens maar waarom staat Down the Rabbit Hole eigenlijk niet op die poster?!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
ik denk, en dat vermoed ik oprecht, dat Pinkpop alleen inzet op een "normale editie" en niet anders...
Dus een traditionele editie of geen, dat zijn de 2 opties voor Pinkpop.
Zoeken naar creatieve oplossingen of naar een "Nederlandse editie" lijkt me geen kwestie.

De vraag is, is eind juni nog te vroeg. Wat laten onderzoeken zien, wat laten praktijktesten zien en hoe vordert de vaccinatie?
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.148
10.443
ik denk, en dat vermoed ik oprecht, dat Pinkpop alleen inzet op een “normale editie” en niet anders…
Dus een traditionele editie of geen, dat zijn de 2 opties voor Pinkpop.
Zoeken naar creatieve oplossingen of naar een “Nederlandse editie” lijkt me geen kwestie.

De vraag is, is eind juni nog te vroeg. Wat laten onderzoeken zien, wat laten praktijktesten zien en hoe vordert de vaccinatie?

Dan kan Kensington wel eindelijk Pinkpop eens headlinen. :evil:
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.453
6.116
ik denk, en dat vermoed ik oprecht, dat Pinkpop alleen inzet op een “normale editie” en niet anders…
Dus een traditionele editie of geen, dat zijn de 2 opties voor Pinkpop.
Zoeken naar creatieve oplossingen of naar een “Nederlandse editie” lijkt me geen kwestie.

Dat is echt zonde. Zou me niets verbazen als het grootste gedeelte van de tickethouders liever een alternatief Pinkpop Festival dan helemaal geen Pinkpop Festival bezoekt dit jaar.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.028
6.064
Dan kan Kensington wel eindelijk Pinkpop eens headlinen.
1f47f.svg
op dit moment.... zou ik zelfs naar een festival met Snollebollekes gaan :lol:


Dat is echt zonde. Zou me niets verbazen als het grootste gedeelte van de tickethouders liever een alternatief Pinkpop Festival dan helemaal geen Pinkpop Festival bezoekt dit jaar.
het punt is, dat alternief festival zou dat met net zo veel bezoekers zijn? Zou dat dezelfde logistiek hebben, zou dat met evenveel reisbewegingen zijn en met de zelfde terreinindeling? Met enkel Nederlandse artiesten, lijkt me lastig de klap te boven te komen...
Nee, een alternatief zou altijd met heel groot deel minder bezoekers moeten en met zodanige terrein indeling, lijkt mij voor Pinkpop geen optie.
Ik denk daarom, het is geen of het is "gewoon" Pinkpop.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.213
4.467
Ik denk ook dat Pinkpop een van de minst geschikte festivals in NL is om in alternatieve vorm door te gaan. Lijkt mij meer voor de hand liggend dat ze gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met testen en daar alvast over nadenken. Lijkt me overigens dat de evenementensector een sector bij uitstek is om dat eventueel in goede banen te leiden.

Het is verder cruciaal dat de overheid garant gaat staan voor evenementen in 2021, zou ook van de zotte zijn als dit niet gebeurt.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Ik denk ook dat Pinkpop een van de minst geschikte festivals in NL is om in alternatieve vorm door te gaan. Lijkt mij meer voor de hand liggend dat ze gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met testen en daar alvast over nadenken. Lijkt me overigens dat de evenementensector een sector bij uitstek is om dat eventueel in goede banen te leiden.

Het is verder cruciaal dat de overheid garant gaat staan voor evenementen in 2021, zou ook van de zotte zijn als dit niet gebeurt.
Mwah... DTRH en BKS nog lastiger denk ik.

Pinkpop kan redelijk uit de voeten met wat NL acts, waar er altijd al best veel van staan. Alleen het zal geen 70.000 man op de been brengen natuurlijk, dat kan ook niet helaas deze zomer.

En als ik moet kiezen tussen Kensington of Snollebollekes... uiteraard het laatste.
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.213
4.467
Oasiss wrote:
Ik denk ook dat Pinkpop een van de minst geschikte festivals in NL is om in alternatieve vorm door te gaan. Lijkt mij meer voor de hand liggend dat ze gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met testen en daar alvast over nadenken. Lijkt me overigens dat de evenementensector een sector bij uitstek is om dat eventueel in goede banen te leiden.

Het is verder cruciaal dat de overheid garant gaat staan voor evenementen in 2021, zou ook van de zotte zijn als dit niet gebeurt.

Mwah… DTRH en BKS nog lastiger denk ik.

Pinkpop kan redelijk uit de voeten met wat NL acts, waar er altijd al best veel van staan. Alleen het zal geen 70.000 man op de been brengen natuurlijk, dat kan ook niet helaas deze zomer.

Ik denk juist dat BKS en DTRH ook meer aan randprogramma te bieden heeft en ook de wat kleinere, nieuwere acts uit NL en omgeving een plek kan bieden. Ik denk niet dat je tickets van 230,- kwijt kan aan een mainstage met Kensington - Chef Special - Di-rect - Danny Vera en Miss Montreal. Bovendien , maar dat is wel een probleem dat voor alle festivals geldt, lijkt met dat het pinkpop terrein te groot is voor maar 10.000 bezoekers. Of je zou het terrein moeten verkleinen, maar dan heb je ook weer minder plek voor die mensen. Let's hope dat het vaccineren een succes wordt (een goed begin is immers ook maar de helft, dus onze valse start kan nog wel worden ingehaald ;)).
 

zworp4

Gouden Tip
23 mei 2018
268
0
Ik denk dat het beste alternatief voor Pinkpop is om het festival later in het jaar plaats te laten vinden. Aangezien Pinkpop een eigen terrein heeft waar verder geen andere evenementen gepland staan kunnen ze dat makkelijk doen (als de gemeente/veiligheidsregio daarmee akkoord gaat).
 

Oasiss

Subheadliner
4 okt 2016
4.213
4.467
Ik denk dat het beste alternatief voor Pinkpop is om het festival later in het jaar plaats te laten vinden. Aangezien Pinkpop een eigen terrein heeft waar verder geen andere evenementen gepland staan kunnen ze dat makkelijk doen (als de gemeente/veiligheidsregio daarmee akkoord gaat).

Inderdaad, twee maanden kan een wereld van verschil opleveren.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Hebben we niche acts genoeg voor BKS en DTRH? De meeste NL acts sla ik al over op BKS in ieder geval omdat het vaak niet mijn ding is.

Wat betreft Pinkpop.. ja, natuurlijk heeft die lineup dat geen € 230,-waarde. Uiteraard zal het kleiner opgezet moeten worden. Je kan ook enkel de mainstage gebruiken waarbij je 1,5 meter zones maakt. Waarbij kaartjes dicht bij het podium duurder zijn dan achter in het veld. Gooi er een paar redelijke NL acts neer en maak duidelijk dat een deel van de opbrengt ook nodig is voor de sector. Zodat er misschien een iets hoger prijskaartje acceptabel zijn voor de Denissen van deze wereld. Livestreams gewoon wel betaalbaar maar niet gratis maken zodat men thuis ook mee kan genieten.

En awkward as fuck natuurlijk, maar misschien wel beter dan niks doen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.453
6.116
Ik denk dat het beste alternatief voor Pinkpop is om het festival later in het jaar plaats te laten vinden. Aangezien Pinkpop een eigen terrein heeft waar verder geen andere evenementen gepland staan kunnen ze dat makkelijk doen (als de gemeente/veiligheidsregio daarmee akkoord gaat).

Dat is eigenlijk ook een beetje wat ik bedoelde met alternatieve oplossingen. Misschien in een andere maand. Misschien met andere acts.

Helemaal eens dat de overheid garant moet staan voor de evenementen in 2021 maar ik zou ook graag zien dat de evenementen zelf ook wat meer in creatieve en alternatieve oplossingen gaan denken. Wat Indiaantje ook zegt hierboven. Iets is toch altijd beter dan helemaal niets?

Alhoewel dat creatief denken misschien achter de schermen wel volop al gebeurt. Maar nav dat interview met Niek betwijfel ik of dat bij Pinkpop het geval is.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.547
11.022
Daarbij heb ik met meer en meer tijd die verstrijkt ook meer en meer de neiging om de al reeds aangekondigde acts in Europa meer en meer a te schrijven, dus een aankondiging te verwachten van een act die nog geen data in EU heeft staan. Dan, ja, zie ik Metallica of AC/DC meer als voornaam headliner op de open spot.
Zag wel dat Metallica inmiddels is genoemd voor RW21. Waarmee de kans op ‘ook’ Pinkpop headliner weer kleiner is, imo? Of de contacten tussen Metallica en Pinkpop/Mojo voor Pinkpop2021 moeten al eerder beklonken zijn, met enkel wachten op groen licht. De vraag is volgens mij ook, welke act is wellicht al langer in gesprek voor Pinpop 2021?

Van AC/DC denk ik dat ze gaan touren, maar door uitblijven aankondiging denk ik dat dat meer richting eind 2021 indoor schuift of nog verder naar de zomer van 2022 met wel outdoor. Al verwacht ik dat er op korte termijn wel wat meer bekend gaat worden, al was het maar voor Nieuw-Zeeland en Australie.
Staat me iets bij dat de organisatie ook al rond was met een paar concerten in de Johan Cruijf ArenA voor 2021 en 2022. Wie weet zit er daar nog iets in het vaatje (al lijkt de aankondiging voor dit jaar toch niet meer te gaan gebeuren).
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Een beetje offtopic... maar ik had ooit eens een winter editie van BKS in gedachten. Het BKS strand vol met sneeuw, dik gekleed, kraampjes ala een kerstmarkt met glühwein, oliebollen, warme chocomel, koffie met alcoholische versnaperingen, soep, worst, etc. etc. Ook mooi aangekleed met kerstlampen in de bomen, en echt een winter thema als podium.

En dan 3 dagen achter elkaar gewoon enkel losse concerten van bijvoorbeeld Sígur Rós, Björk of Bon Iver. Dus een soort losse concerten zeg maar... maar dan outdoor in een winterlandschap. Lijkt me machtig mooi, en tegen kou kan je je kleden ;).

 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken