Pinksteren 2020 geen Pinkpop, wat een raar gevoel?
Als het al vreemd is dat er tijdens Pinksteren geen Pinkpop is, of een jaar Pinkpop overslaan, hoe gek is het dan een jaar zonder überhaupt Pinkpop, festivalseizoen of de grote concerten?
Maar hoe omschrijf ik dat, die live-beleving, hoe leg ik dat gevoel uit.
De live-beleving is meer dan alleen maar er bij zijn. Meer dan enkel het luisteren naar een bandje en meer dan het zien van een bandje. Het voelen van de trillingen van de muziek, het ruiken van de omgeving, weersomstandigheden, interactie publiek, nog een hapje eten of een drankje er bij, het gevoel dat het optreden of bepaalde nummers je geven.
De live-beleving prikkelen de zes zintuigen: het fysiek lichaam, de ogen, de tong, de neus, de oren, en de geest.
Niets een beter voorbeeld dan Bruce Springsteen op Pinkpop 2009.
Dat gevoel, die beleving…
De kleine grootmeester Springsteen komt op, voor de eerste keer Pinkpop en zelfs eerste keer een festival überhaupt en ja: "Hello Pinkpop, lets go, 1, 2…" BAM!!!!
Volledig bij de schouders gegrepen ontfermt hij zich 3 uur lang over je. Die eerste tonen van Badlands schalt over Landgraaf en het kippenvel komt op plekken waarvan ik niet eens wist dat ik kippenvel kon krijgen. Het hele nummer en misschien wel het hele optreden was meer dan gewoon een concert van Springsteen, perfectie!
Nu nog, na 11 jaar, als Badlands op radio ingezet wordt, kippenvel. Dat gevoel omschrijft het wel…
De beeldopname zijn dan niet al te best, maar het gevoel kan ik me nog goed voor de geest halen. Niets komt over dit gevoel heen, misschien nog Springsteen op Pinkpop 2012? Misschien Muse in Goffertpark 2010 of Iron Maiden Gelredome 2018, of LIVE op Pinkpop 2017, heel veel vergeet je niet zomaar!
Op dit moment zou de opbouw van Pinkpop 2020 begonnen moeten zijn, maar niets, het heilige gras blijft leeg en wacht op ons voor volgend jaar.
Dan als dat moment daar is en ik bovenaan de trappen sta na binnenkomst en het terrein overzien kan, dat moment is onbeschrijfelijk en zal volgend jaar meer waarde hebben… Badlands: Well, lights out tonight, Trouble in the heartland, Got a head on collision, Smashin' in my guts, man, I'm caught in a cross fire, That I don't understand…
https://youtu.be/OfbanbtAyZo