Raskolnikov wrote:
Maar Ruben, er is toch niemand die Pinkpop verplicht popmuziek te programmeren? Ze doen dat toch zelf? Mede ingegeven ongetwijfeld door het gegeven dat een festival dat enkel op rock gericht is (zoals zovelen hier dat graag zouden willen) niet voldoende kaarten verkoopt. Dus ofwel: kiezen voor een kleiner festival voor een specifieke doelgroep, of het aantal smaken uitbreiden om een van de grootste festivals van Nederland te blijven (wat ze nu proberen). Beide keuzes zijn legitiem wat mij betreft.
Overigens is het een drogredenering te stellen dat Pinkpop programmeert voor mensen die uiteindelijk naar andere festivals zoals BKS en DTRH gaan. Dat zou echt van een onvoorstelbare onkunde getuigen. Je brengt toch in kaart wie je doelgroep is en daar richt je je vervolgens op. Het merendeel van de doelgroepen van BKS en DTRH bereiken ze helemaal niet met de programmering van de laatste jaren. Al zijn er ongetwijfeld stukjes overlap, dat zie ik ook wel.
Ja dat is ook zo, en ik ben voor de keuze om dan kleiner te worden en je eigen identiteit te behouden, maar zo sta ik er in.
Met betrekking tot BKS en DTRH bedoel ik, de mensen hier op het forum die blij zijn met Post Malone verruilen Pinkpop denk ik eerder voor een BKS als daar een Nick Cave, Arcade Fire of Radiohead, The National staat en degene die niet blij zijn met Post Malone, zoals Dennis bijvoorbeeld, zouden met een standaard Pinkpop line up zoals 2018 (2 grote rock acts en een frisse pop naam) allang content zijn. Dat jaar veekocht ook geweldig natuurlijk. Het is niet voor niks dat 2014 met The Stones en Metallica voor velen een hoogtepunt is en een show van Bieber alleen tienermeisjes een leuke avond heeft bezorgd. En wat betreft een Bruno Mars dan, dat is zeker leuk, niks mis mee, 1 zo’n headliner per editie heeft mijn voorkeur, maar krijgt geen status als de optredens van RHCP, Pearl Jam, Muse in de geschiedenis van Pinkpop.