Pinkpop 2020 – Nieuws en geruchten

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.165
Op de Swap kun je niet met dikke winst verkopen. :wink:

Leuk voor de echte PP fans iig. Ik zou voor PP nooit early bird halen. Precies om de reden die Dennis daar aangeeft. :p
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
maar ondertussen...

kaartverkoop Pinkpop 2020 start (waarschijnlijk) in november.
Mag duidelijk zijn dat ik dit een hele goede ontwikkeling en verbetering vind.
Heel erg blij mee...

 

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.150
1.184
Een act die de Ziggo niet eens kan uitverkopen hoort imo de main niet af te sluiten. Legende of niet. Dan is er blijkbaar gewoon niet voldoende animo voor. Zonde als dat ten koste gaat van een main act die wel veel mensen willen zien.

Ik ben naar Neil Young in het Sportpaleis geweest afgelopen dinsdag. Ook niet uitverkocht. Maar: het is een zaalshow in juli en de goedkoopste tickets waren 90 euro... Op een festival gaan meer mensen hem willen zien. Want: hij is een absolute legende en vooral: hij brengt nog altijd zeer hoge kwaliteit! Voorts geeft een Neil Young-boeking een festival meteen de nodige credibiliteit en status mee vind ik (voor mij mag hij ook op Werchter komen mocht dat niet duidelijk zijn) :)).
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.176
10.518
maar ondertussen…

kaartverkoop Pinkpop 2020 start (waarschijnlijk) in november.
Mag duidelijk zijn dat ik dit een hele goede ontwikkeling en verbetering vind.
Heel erg blij mee…


Terecht! Het lijstje vaste kritiekpunten van de criticasters wordt steeds minder zo. Erg goede verbetering. Denk ook dat het zomaar kan zorgen tot meer kaartverkoop. Rond die tijd maken veel mensen hun festival plannen al en wachten tot maart met kopen is dan lang, plus risico van er naast grijpen.
 

Franzzz

Gouden Tip
9 mrt 2017
390
134
DennisvdBr wrote:
maar ondertussen…

kaartverkoop Pinkpop 2020 start (waarschijnlijk) in november.
Mag duidelijk zijn dat ik dit een hele goede ontwikkeling en verbetering vind.
Heel erg blij mee…



Terecht! Het lijstje vaste kritiekpunten van de criticasters wordt steeds minder zo. Erg goede verbetering. Denk ook dat het zomaar kan zorgen tot meer kaartverkoop. Rond die tijd maken veel mensen hun festival plannen al en wachten tot maart met kopen is dan lang, plus risico van er naast grijpen.
Precies, alle concurrenten gaan bij de eerste aankondigingen in de verkoop. Pinkpop kan niet anders dan daarin mee gaan.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Precies, alle concurrenten gaan bij de eerste aankondigingen in de verkoop. Pinkpop kan niet anders dan daarin mee gaan.
Dat is natuurlijk de voornaamste reden voor Mojo om het te doen.
Het komt ten goede aan de verkoopcijfers.
Men kan al een kaartje kopen voor andere festivals en die twijfelaars kan je mondjesmaat alsnog binnenhalen.

Nu zal de kaartverkoop niet storm lopen, maar ook voor Ticketmaster is dit een behoorlijke ontlasting.
Was het voorheen, zo goed als, alle kaarten die normaal verkocht worden er direct bij het eerste verkoop weekend uit, dan sluimerd het normaal na.
Nu, krijg je een meer gefaseerde verkoop, met misschien een run bij een grote aankondiging, maar verder sluimerd het door tot de perspresentatie.
Je hebt nu dus eerst een worp kaarten met de Die Hard Pinkpop-gangers, daarmee hebben ze, verwacht ik, rondom 15.000 a 20.000 weekendtickets wel verkocht.
Maar, stel ze komen eerst ook met een grote headliner, dan zal de dag en weekendkaarten wel een run kunnen ondervinden.
Kijk naar dit jaar, Mumford-dag de slechtste verkoopdag. Dat, terwijl Mumford voorheen Goffertpark of Ziggo uitverkoopt, met de lijnen al open na de aankondiging was die dag veel drukker geweest, ben ik van overtuigd.

Voor Pinkpop en Mojo natuurlijk fijn als ze meer kaarten verkopen, maar voor de bezoekers is een dag >60.000 héél druk, dan moet er toch minstens iets aan de toiletten gedaan worden. Dat is wel een verbeterpunt, er zijn al meer en betere toiletten, maar afgelopen editie liet zien dat zelfs met circa 45.000 het daar veel te druk is (waat ik nog altijd raar vind). Maar Pinkpop en Mojo komt het natuurlijk financieel heel goed uit als er meer kaarten verkocht worden.

Aan andere kant, voor de 'vaste' bezoekers is het fijn dat de voorverkoop eerder start. Zeker de pinkpop-gangers, die zonder 1 naam, een kaart kopen puur op vertrouwen dat Pinkpop toch wel goed komt, die mensen wil je misschien ook als organisatie wel 'binden'.
Hoe fijn zal dat zijn, met het kaartje op zak rustig aan achterover zitten en de aankondigingen afwachten... tot aan de perspresentatie...

Voor de fans van artiesten is het een ander verhaal, echter stromen zij gefaseerd in de verkoop natuurlijk. Al zullen zij het aantal beschikbare kaarten tegen zich in hebben, 30 duizend dagkaarten kunnen er rap minder zijn. Of de keuze die gemaakt wordt voor een weekend kaart zal je niet lang mee moeten wachten.

Wat zou dat een ander gevoel zijn, om vóór de perspresentatie al het kaartje te hebben...
Ik had het in 2016 via OOR, voor de perspresentatie en dat was prettig, heel prettig!
Laten we hopen dat de eerste naam geen enorme publiekstrekker is, of better nog de lijnen al open gaan vóór de eerste naam.
Maar, zoals bij uitspraken van Jan, eerst zien en dan geloven ;) ( nuance )
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.352
1.808
"Hoe fijn zal dat zijn, met het kaartje op zak rustig aan achterover zitten en de aankondigingen afwachten… tot aan de perspresentatie…"

Nu maar hopen dat niemand zijn kaartje kwijt raakt als ze zo ver van te voren worden aangeschaft ;-)
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
“Hoe fijn zal dat zijn, met het kaartje op zak rustig aan achterover zitten en de aankondigingen afwachten… tot aan de perspresentatie…”

Nu maar hopen dat niemand zijn kaartje kwijt raakt als ze zo ver van te voren worden aangeschaft
1f609.svg

kijk, daarvoor kan je altijd contact opnemen met ticketmaster, ik denk ook dat er alleen nog maar online-verkoop is straks.
Overigens, collector tickets worden pas een maand vóór het festival toegezonden.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.165
Heb zo'n vermoeden dat Raskolnikov een grapje maakte nav de uitspraken van Smeets. ;-)

Laten we hopen dat aankondiging 1 meteen een klapper wordt. Benieuwd ook hoeveel procent van de tickets met de early bird in de verkoop gaan. Hopelijk meteen alles.
Hoop ook dat het het dagprogramma niet negatief beïnvloed in de zin van we verkopen met die drie headliners toch wel uit voor de presentatie dus dat dagprogramma zien we wel....
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Laten we hopen dat aankondiging 1 meteen een klapper wordt. Benieuwd ook hoeveel procent van de tickets met de early bird in de verkoop gaan.
Early Bird verkoop is er niet, gewoon volle prijs (althans als je uitgaat van het principe Early Bird waar er een percentage korting is)
Ja, wie weet is de intentie van eerder verkopen ook wel ivm 1 grote klapper.
Stel ze komen met een AC/DC of een Coldplay dan klapt Ticketmaster er alsnog uit.
Denk niet dat een Muse, Iron Maiden, Neil Young, Metallica, Volbeat, of noem maar op dat voor elkaar krijgt?

Ik ga er voorlopig niet van uit dat het te maken heeft met specifiek één headliner, maar meer toekomstgericht tov "concurentie" op andere festivals.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.165
Dan weten we idd ook de kaartprijs al eind dit jaar. Hopelijk blijft die gelijk of daalt die. Meer kan niet. Dat zou absurd zijn.
 

Rockbeer

Sunset slot
6 okt 2016
2.519
3.019
Zeer goed voornemen om eerder tickets in de verkoop te doen. Het belangrijkste argument is al dat dit een heel stuk chiller is voor mensen die gewoon voor de Pinkpop-beleving zelf komen.

Ja, je kunt ook een fles azijn naar binnen werken en zeggen dat andere festivals gezelliger zijn, maar er zijn meer dan genoeg mensen die juist de sfeer op Pinkpop fantastisch vinden. Ikzelf ga persoonlijk nog altijd liever naar een festival waar de organisatie gewoon zorgt voor goede bands, een goed geluid en een goed aanbod aan (betaalbaar) eten en drinken. Ik hoef echt geen kreeft te hebben, maar de keuze uit friet met snack, vis, luxe burger, salade, pasta etc. moet gewoon aanwezig zijn. Pinkpop voorziet in al mijn behoeften en als Pinkpop een keer een affiche neerzet waar ik tevreden van word, ben ik gewoon op Pinkpop te zien.

Ditzelfde geldt voor Down The Rabbit Hole of Lowlands waar men veel meer doet aan randactiviteiten. Ik maak toch geen gebruik van touwtjespringen, hoelahoepen en cabaret, dus of het er nou wel of niet is: met een goede muzikale line-up ben ik er gewoon bij.

Er is slechts één festival waarbij ik voornemens ben blind elk jaar te gaan: Graspop. Ik weet gewoon zeker dat ik ongeacht het affiche een heerlijk schema kan samenstellen. Bij elk ander festival hangt het af van de keuzes die zij maken uit het aanbod. Zo kan het zijn dat ik dit jaar Pukkelpop bezoek en volgend jaar juist een Best Kept Secret.
 

RickHuissen

Geliefde act
24 apr 2018
1.956
1.735
Ik zal nooit helemaal blind een kaart kopen voor Pinkpop, maar als de juiste headliner(s) gedropt worden, koop ik de kaart ook ruim voordat het gehele affiche bekend is. Maar er zijn niet heel erg veel headliners die daarvoor in aanmerkingen komen. Een hele grote rocknaam zal de truc doen...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.037
6.078
Nou, post nr 10001...

Laat ik eens een poging doen aan mijn persoonlijke voorspelling van headliners voor Pinkpop in 2020.
Momenteel heb ik zelf een aantal suspects die ik sterk in de gaten ga houden.

Muse - grote kans op festivaltour in de zomer 2020, laatste keer Pinkpop 2015. Met 5 keer Pinkpop achter de rug en pupliekslieveling zou het een gemakkelijke notatie zijn?
Coldplay - gaan al een paar jaar geruchten over een festivaltour 2017/2018/2019, maar steeds op de lange baan geschoven. Laat Pinkpop nu een lange (ren)baan hebben... Blijkbaar 2019 niet gelukt, na 2011 terug te komen. 2020, nieuwe poging?
Neil Young - al jaren grootste wens van Jan. Ook in 2012 was het niet gelukt Neil Young binnen te halen, omdat Jan het bod te laag inzette. Helemaal van de baan nadat Buffalo Springfield de tour in 2012 de vriezer in gooide. In 2019 was Mojo in verre gescprekken voor Neil op (zelfs 4de dag) Pinkpop, maar door prive omstandigheden starte de tour een maand later, met enkel Tinderbox als festival. In 2020, verwacht ik, de grote festivals met Neil Young, zoals hij Glastonbury, Mad Cool, Roskilde, Rock Werchter ook al eens aandeed in het verleden.
AC/DC - de zomer van 2020 zijn de mannen terug door Europa, voornamelijk stadions. Maar, evenals Neil Young ook hoog op de wenslijst van Jan Smeets. Wellicht is 2020 de kans een stuk groter. Download festival wil AC/DC ook graag terug zien in Donington Park. Misschien kan er een ommezwaai komen voor festivals en AC/DC in 2020. Het nieuwe album zou er ook zijn en Brian is weer terug ipv Axl/DC.
Iron Maiden - geruchten van een album dat pas laat in 2020 uitkomt, maar ook een 3de jaar van de fenomenale Legacy of the Beast Tour. Als deze LOTB tour in 2020 terug tourt eind mei en in juni, met dien verstande dat exact deze show vorige passage al op Hellfest en Graspop stond (dus niet met nieuwe leg retour), en oook welke festivals in 2020 tijdens Pinkpop zijn? Misschien is de kans in 2020 groter dan gedacht. Is deze best of setlist, vol grandioze showmomenten, de uitgelezen kans voor een afsluiting op Pinkpop!
Guns N Roses - met de gedachte dat er een nieuw album komt en de band niet vies is van een headliner show op een festival. Eigenlijk is deze rockband te makkelijk voor te stellen. Liepen begin 90's nog gesprekken op losse concerten spaak op Megaland, met Slash al inmiddels 4 keer op Pinkpop kan hij de weg toch wel wijzen?
Volbeat - met splinternieuwe album en tour die op 2 europese gigs na start overzee's en europese zaalshows in 2019, kan het niet anders dan dat deze Americana-Metal Cash/Metallica rockers een zomertour langs festivals gaat maken. Laatste Pinkpop passage 2011, sinds FortaRock 2016 en Graspop 2018 groeit deze band naar de headliner status die Metallica met hun hoge gage kan verdringen van de festivalposters.
The Who - Weer een wens van Jan. Maar laat deze band in 2019 bij elkaar zijn gekomen en enkel in Wembley gespeeld hebben in 2019 in Europa. Dat kan toch niet anders dan dat deze band in 2020 nog eens terug komt op het Europese vaste land. Wat Mad Cool in 2016 kan, zou Pinkpop dat ook kunnen in 2020?
Metallica - gaan ze nu wel of niet een derde jaar toevoegen aan de wereldtour WorldWired. Touren sinds 2016 maar de festivals zijn ver te zoeken.

en dan vergeet ik vast wel een paar (grote) kanshebbers...
Op dit moment durf ik niet 3 aan te wijzen die ik als headliner zou kunnen noteren.
Al lijken me Muse, Coldplay en Neil Young momenteel de meest logische in mijn ogen.
3 maanden, dan weten we vast meer, bij de start van de kaartverkoop.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Al lijken me Muse, Coldplay en Neil Young momenteel de meest logische in mijn ogen.

Muse/Coldplay/Imagine Dragons
 

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.230
744
ik hoop heel erg met je mee
maar ik vrees dat we hooguit 1 van deze bands op PP 2020 gaan zien
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.493
6.165
The Who liep in Engeland voor geen meter. Zelfs niet met dat fantastische voorprogramma. Neil Young krijgt de Ziggo niet eens uitverkocht. Muse dit jaar al 2x in Nederland geweestt. Guns n Roses is vergane glorie. Dus die allen liever niet op Pinkpop.

Ik hoop op Coldplay - Ed Sheeran - Kendrick Lamar (of Eminem) met Volbeat, Billie Eilish en 21 Pilots op sub. Topeditie imo!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken