Precies, alle concurrenten gaan bij de eerste aankondigingen in de verkoop. Pinkpop kan niet anders dan daarin mee gaan.
Dat is natuurlijk de voornaamste reden voor Mojo om het te doen.
Het komt ten goede aan de verkoopcijfers.
Men kan al een kaartje kopen voor andere festivals en die twijfelaars kan je mondjesmaat alsnog binnenhalen.
Nu zal de kaartverkoop niet storm lopen, maar ook voor Ticketmaster is dit een behoorlijke ontlasting.
Was het voorheen, zo goed als, alle kaarten die normaal verkocht worden er direct bij het eerste verkoop weekend uit, dan sluimerd het normaal na.
Nu, krijg je een meer gefaseerde verkoop, met misschien een run bij een grote aankondiging, maar verder sluimerd het door tot de perspresentatie.
Je hebt nu dus eerst een worp kaarten met de Die Hard Pinkpop-gangers, daarmee hebben ze, verwacht ik, rondom 15.000 a 20.000 weekendtickets wel verkocht.
Maar, stel ze komen eerst ook met een grote headliner, dan zal de dag en weekendkaarten wel een run kunnen ondervinden.
Kijk naar dit jaar, Mumford-dag de slechtste verkoopdag. Dat, terwijl Mumford voorheen Goffertpark of Ziggo uitverkoopt, met de lijnen al open na de aankondiging was die dag veel drukker geweest, ben ik van overtuigd.
Voor Pinkpop en Mojo natuurlijk fijn als ze meer kaarten verkopen, maar voor de bezoekers is een dag >60.000 héél druk, dan moet er toch minstens iets aan de toiletten gedaan worden. Dat is wel een verbeterpunt, er zijn al meer en betere toiletten, maar afgelopen editie liet zien dat zelfs met circa 45.000 het daar veel te druk is (waat ik nog altijd raar vind). Maar Pinkpop en Mojo komt het natuurlijk financieel heel goed uit als er meer kaarten verkocht worden.
Aan andere kant, voor de 'vaste' bezoekers is het fijn dat de voorverkoop eerder start. Zeker de pinkpop-gangers, die zonder 1 naam, een kaart kopen puur op vertrouwen dat Pinkpop toch wel goed komt, die mensen wil je misschien ook als organisatie wel 'binden'.
Hoe fijn zal dat zijn, met het kaartje op zak rustig aan achterover zitten en de aankondigingen afwachten... tot aan de perspresentatie...
Voor de fans van artiesten is het een ander verhaal, echter stromen zij gefaseerd in de verkoop natuurlijk. Al zullen zij het aantal beschikbare kaarten tegen zich in hebben, 30 duizend dagkaarten kunnen er rap minder zijn. Of de keuze die gemaakt wordt voor een weekend kaart zal je niet lang mee moeten wachten.
Wat zou dat een ander gevoel zijn, om vóór de perspresentatie al het kaartje te hebben...
Ik had het in 2016 via OOR, voor de perspresentatie en dat was prettig, heel prettig!
Laten we hopen dat de eerste naam geen enorme publiekstrekker is, of better nog de lijnen al open gaan vóór de eerste naam.
Maar, zoals bij uitspraken van Jan, eerst zien en dan geloven
(
nuance )