Pinkpop 2019 – Nieuws en geruchten

Gaat lekker met die oudjes. Eerst wordt mijn concert in NY uitgesteld door de hartoperatie Mick Jagger en nu worden optredens gecanceld van.......Fleetwood Mac! Stevie Nicks kampt al weken met een stemproblemen.

...serieus aftellen is wel begonnen...

Nog 2 maanden tot Pinkpop 2019,
kleine 9 weken.
Over 6 weken start de opbouw al.

nog even wachten op het officiële tijdschema, zal verwacht ik, wel eind april komen.
daarna plattegronden en uitsluitsel over de hoogte van de consumptieprijs.

Kaartverkoop loopt niet geweldig of wel? Waar het ene na het andere festival uitverkoopt of tegen uitverkoop aanlopen blijft PP angstvallig stil. Hoop tickets ook op de Swap.

Verwachten jullie dat 1 van de dagen gaat uitverkopen?

Nee er zal niks uitverkopen, denk ik. Concurrentie is sowieso groot, je ziet dat veel traditionele PP gangers al tevreden zijn met braderie-festival ParkCity Live in Heerlen, en anderszijds wegtrekken naar Graspop, voor de liefhebber van hardrock en metal. De liefhebbers van alternatieve muziek, kunnen door naar DTRH, waar degen die echt nieuwe artiesten wil ontdekken en openstaat voor andere genres (in hoeverre die nog bestaan) naar BKS kan. Daarnaast heb je in augustus op 40 minuutjes rijden Pukkelpop liggen die dit jaar een ijzersterk programma (afijn, zeker voor hun doen) hebben. Dan vergeet ik gemakshalve nog even Werchter (55 minuten rijden + 99/100 keer een betere line up), Lowlands en Rock am Ring. Pinkpop heeft afgelopen jaren weten uit te verkopen door als het ware losse concerten van stadionactw + een -voor de doelgroep- geschikt voorprogramma neer te zetten. Ikzelf ben blij met deze (voor mij beste sinds 2014) line up. Conclusie is denk ik echter dat Pinkpop stadionacts nodig heeft, aangezien een lijn of koers verder ontbreekt. Wat Pinkpop wél kan doen is volledig de pop-kant opgaan, waarbij je acts als Bieber/Bruno Mars/Katy Perry, steevast zal boeken, om op deze manier een nieuwe doelgroep aan te spreken (iets waar ze al mee bezig zijn). Het is echter wel belangrijk dat je deze doelgroep dan vasthoudt, en dit jaar ontbreekt een dusdanige headliner (ik tel Armin niet mee) om deze doelgroe vast te kunnen houden. Interessant richting de toekomst, ben benieuwd.

Verwachten jullie dat 1 van de dagen gaat uitverkopen?

Zoals eloelo het ook al zegt. In Nederland/België en geheel Europa eigenlijk heb je zo veel keuze qua muziek op festivals. Er is bijna altijd wel wat.
Voor ieder wat wils.

Pinkpop is een top/down festival en ze hebben nu gewoon niet de klappers om het zo te doen. In de breedte is het veel beter dan de afgelopen jaren maar daar zit niet iedereen op te wachten. Te hoge verwachtingen bij het gros van de Pinkpopgangers plus minder artiesten die touren . Geen Coldplay, Eminem, Rammstein, Springsteen.

Ik doe een swapje denk ik. 160 euro moet te doen zijn. Het wordt een rustige Pinkpop.

Volgend jaar drie kneiters en een veel mindere undercard. Ga daar maar vanuit.

Ik moet voorzichtig zijn met conclusies, maar ik denk/vrees ook dat de gemiddelde Pinkpopganger niet zit te wachten op een sterke lineup in de breedte. Als hun (mega)headliner goed is, boeit de rest een pak minder. Als ze geen Foo Fighters, Coldplay, Metallica, Muse of andere (clichématige) headliner(s) zien, dan is het vaak 'een tegenvallende lineup'.

Vraag aan de gemiddelde Pinkpopganger of ze volgend jaar een dagje 'Rammstein + kleine meuk' of een dagje vol grotere namen (zoals dit jaar) willen, dan zullen er veel voor het eerste kiezen. Wil niet te veel veralgemenen natuurlijk. Er zullen ongetwijfeld veel bezoekers voor sterke lineup doorheen de dag kiezen.

Hoop dat ze in ieder geval blijven doorbijten en blijven kiezen voor een lineup in de breedte. Lijkt mij gezonder naar de toekomst toe.

Na maanden van beloftes vallen de headliners voor veel mensen gewoon wat tegen. En ik weet niet of dat zo zo zeer met het te weinig mega zijn van de namen maar meer met het soort muziek van de headliners is. Fleetwood Mac en The Cure zijn beide classics. FM echt golden oldie en The Cure trekt sowieso een alternatief/alternatiever publiek. Ook Mumford is een love hit or hate it dingetje. Alle drie niet echt headliners waar je, als je niet een groot fan bent, toch blijft hangen. Hebben ze met Armin toch geprobeerd het veld niet halfleeg te laten lopen maar betwijfel hoeveel mensen bij de headliners blijven hangen.

Denk dat PP meer een festival is voor een (meer) toegankelijkere headliner met daaronder een aantal sterke namen. En dit jaar is dat niet het geval en is Pinkpop als headliner festival met 230 euro voor een weekend voor veel mensen best veel of gewoon teveel geld als ze daarvoor ook drie grote bands kunnen zien waar ze wel van houden.

Ik denk trouwens dat, als we toch 1 band moeten noemen, The Cure de grootste publiekstrekker op de lineup is. Nog een geluk dat ze die alsnog hebben gestrikt in ieder geval, anders was het een pak minder geweest qua respons en verkoop denk ik.

Ik denk dat Fleetwood Mac en Tenacious D juist de grote publiekstrekkers zijn. Toch de meest exclusieve namen.

Ik denk dat Fleetwood Mac en Tenacious D juist de grote publiekstrekkers zijn. Toch de meest exclusieve namen.

De meest exclusieve namen, dat wel. En je noemt er 2. Is puur nattevingerwerk, maar gok dat The Cure nog iets meet kaarten verkoopt dan Fleetwood. The Cure is een iets herkenbaardere festivalband en zijn de laatste tijd weer hot. Als we het puur over 1 naam hebben he (en niet over een combo van meerdere namen).

zo...

playlist Pinkpop2019 nu ook in de auto ;)

voor de extra kriebels in de aanloop komende weken

Fleetwood Mac annuleert tour in de VS. Ze staan ook niet op Jazz Fest als vervanging van de Rolling Stones op 2 mei. Het zal toch niet dat ze Pinkpop cancellen...... Kensington als vervanger?

Fleetwood Mac annuleert tour in de VS. Ze staan ook niet op Jazz Fest als vervanging van de Rolling Stones op 2 mei. Het zal toch niet dat ze Pinkpop cancellen…… Kensington als vervanger?

Krezip speelt 2x.

Fleetwood Mac annuleert tour in de VS. Ze staan ook niet op Jazz Fest als vervanging van de Rolling Stones op 2 mei. Het zal toch niet dat ze Pinkpop cancellen…… Kensington als vervanger?

Ouch.... dat zou rottig zijn. Gelukkig duurt juni nog even.

Stevie Nicks heeft sinds eind vorige week een stevige griep te pakken.
Dat is over een een maand wel voorbij. Met een beetje tijd nodig om weer beetje fit te worden lijkt me geen probleem voor de concerten in juni.
New Orleans Jazz is uit voorzorg gecanceld, zal meer met fitheid te maken hebben dan dat verwacht wordt dat ze dan nog ziek is.

Misschien dat er voorzichtig naar vervanging gekeken zal worden, maar met een griep in april lijkt me dat niet heel problematisch...

Gelukkig is er met de black keys ineens een fantastische headliner beschikbaar. Al hoop ik dat ze op lowlands spelen.

Black Keys is imo geen headlinerband voor Pinkpop.

Als FM cancelt zullen ze Armin wel eerder laten beginnen.

Black Keys is imo geen headlinerband voor Pinkpop.

Als FM cancelt zullen ze Armin wel eerder laten beginnen.
Armin staat op zondag na The Cure.
Fleetwood sluit maandag af.
Ik denk niet dat vervangen nodig is. Zo'n griepje duurt doorgaans een week of 3. Er is uit voorzorg een maand gecanceld. Allemaal losse concerten die verplaatst kunnen worden, alleen NOJazz is kind van de rekening geworden...

Als er een vervangend headliner nodig is, verwacht ik doorschuiven Bastille en misschien wat doorschuiven op Mainstage. Max een NL act als sub. Verbaasd me niet als dat Kensington kan zijn trouwens. Maar verwacht er op korte termijn geen rare verandering in. Verwacht ik ook geen cancel van de Europese tour van Fleetwood.

Users who are viewing this thread