Pinkpop 2018– Nieuws en geruchten

PJ

Headliner
4 nov 2014
8.033
2.066
The script en Kensington bv..... ik walg er van maar verkopen zou het wel.......
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
RHCP, Green Day en KOL verkochte Ziggo ook uit, maar blijken voor een festival als Pinkpop toch een stroperigge verkoper.
Misschien omdat Green Day en Kings Of Leon in 7 jaar tijd er 3x hebben gestaan? Met Red Hot Chili Peppers ben ik het overigens niet eens, maar dat is al rechtgezet zie ik :)
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.677
729
The script en Kensington bv….. ik walg er van maar verkopen zou het wel…….

Dat kan ooit wel eens gebeuren maar dat is nu overkill. En idd qua het uitverkopen van de Ziggo zijn er geen garanties om dan een Pinkpop dag uit te verkopen
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
11.257
6.740
Metallica - Foo Fighters - P!nk - The Script
Queens Of The Stoneage - Sam Smith - The Chainsmokers
Lana Del Rey - The War On Drugs - Royal Blood
Leon Bridges - Oscar & The Wolf - Triggerfinger
HAIM - Nothing But Thieves - Rise Against - Dua Lipa
Stereophonics - Foster The People - Milky Chance
Portugal. The Man - Jake Bugg - Zara Larsson
 

Teake Rooks

Gouden Tip
29 jan 2015
372
0
Ik zie sowieso weinig acts een dag in hun eentje uitverkopen, er is altijd wel een goed dagprogramma nodig.
Alleen acts als de Stones en dat soort grote bands kunnen dat, of bands die al lang niet meer in Nederland zijn geweest.
Bijvoorbeeld Green Day stond de laatste tijd vrij vaak op Pinkpop en speelde begin vorig jaar ook nog in de Ziggo Dome. En als het dagprogramma dan ook nog zo slecht is verkoop je inderdaad geen dag uit.
 

MatthijsH

Gouden Tip
15 okt 2016
335
12
Hierbij moet natuurlijk ook vermeld worden dat kaartjes voor The Script 35 tot 50 euro kosten afhankelijk van je plaats. Bij kensington waren de prijzen 35-40 euro. Bands als Foo Fighters, Green Day etc verkopen kaartjes voor 60-80 euro per stuk..
Dit scheelt dus nogal. Als The Script en Kensington 60-80 euro voor een kaartje zouden vragen, zouden ze echt niet zo vaak de ziggo dome uitverkopen. Oftewel, zegt niets. Elke band met een klein beetje bekendheid kan de ziggo dome uitverkopen, zolang ze de ticketprijs maar laag genoeg maken.

Dus nee, the script en kensington zijn niet zo groot dat ze headliner waardig zijn voor pinkpop
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
Paddy wrote:

emmers met glijmiddel wrote:

Raskolnikov wrote:
Je kunt toch ook gewoon al de voorverkoop opengooien zonder dat er een naam bekend is? Voor degenen die toch gaan, de die hards die ongeacht het programma erbij willen zijn. Je hoeft niet eens korting te geven; denk dat die groep al blij genoeg is dat ze voor de grote massa uit hun kaartje kunnen scoren.

Bij Lowlands was het ook jarenlang zo dat de voorverkoop al begon voordat er maar een naam bekend was. Ik vond dat altijd prima; het programma stelde toch nooit teleur en ik wilde er bij zijn.


Het probleem is dat PP pas de uiteindelijke ticketprijs bepaald zodra ze het merendeel van de lineup hebben geboekt. Daarom ook dat Smeets niet aan een presale wilt beginnen, want straks blijkt hij meer geld te hebben uitgegeven aan het talent dan verwacht, en loopt hij inkomsten mis.


Waarom kan RW dat dan wel? (Of zo’n beetje elk ander festival)
De duurste namen liggen in december echt wel vast. Een “opvulnaam” in de middag is misschien nog niet bekend, maar dat maakt begrotingstechnisch nauwelijks uit.


Werchter gooit toch pas de tickets in de verkoop zodra de eerste naam bekend is? Dat verschilt van een presale voor de Pinkpopmensen die een kaart willen kopen voordat de lineup uitkomt.

En de duurste namen liggen niet altijd in December vast; zie The Stones in 2014 die zichzelf bevestigden op de avond voor de persconferentie.

Werchter maakt vlak voor de verkoop start de eerste namen bekend (een deel vd headliners). Rond die tijd maakt Pinkpop vaak ook de eerste namen bekend.
Ook bij Werchter zijn dan niet altijd alle headliners bekend.
Het enige verschil is dat Werchter dan wekelijks nieuwe namen bekend, terwijl Pinkpop wacht tot de persconferentie.

Maar het punt ging vooral wanneer je de ticketprijs vaststelt. En mij ga je niet wijsmaken dat dat pas vlak voor de persconferentie gebeurt.
 
1 mei 2017
289
0
emmers met glijmiddel wrote:

Paddy wrote:

emmers met glijmiddel wrote:

Raskolnikov wrote:
Je kunt toch ook gewoon al de voorverkoop opengooien zonder dat er een naam bekend is? Voor degenen die toch gaan, de die hards die ongeacht het programma erbij willen zijn. Je hoeft niet eens korting te geven; denk dat die groep al blij genoeg is dat ze voor de grote massa uit hun kaartje kunnen scoren.

Bij Lowlands was het ook jarenlang zo dat de voorverkoop al begon voordat er maar een naam bekend was. Ik vond dat altijd prima; het programma stelde toch nooit teleur en ik wilde er bij zijn.


Het probleem is dat PP pas de uiteindelijke ticketprijs bepaald zodra ze het merendeel van de lineup hebben geboekt. Daarom ook dat Smeets niet aan een presale wilt beginnen, want straks blijkt hij meer geld te hebben uitgegeven aan het talent dan verwacht, en loopt hij inkomsten mis.


Waarom kan RW dat dan wel? (Of zo’n beetje elk ander festival)
De duurste namen liggen in december echt wel vast. Een “opvulnaam” in de middag is misschien nog niet bekend, maar dat maakt begrotingstechnisch nauwelijks uit.


Werchter gooit toch pas de tickets in de verkoop zodra de eerste naam bekend is? Dat verschilt van een presale voor de Pinkpopmensen die een kaart willen kopen voordat de lineup uitkomt.

En de duurste namen liggen niet altijd in December vast; zie The Stones in 2014 die zichzelf bevestigden op de avond voor de persconferentie.


Werchter maakt vlak voor de verkoop start de eerste namen bekend (een deel vd headliners). Rond die tijd maakt Pinkpop vaak ook de eerste namen bekend.
Ook bij Werchter zijn dan niet altijd alle headliners bekend.
Het enige verschil is dat Werchter dan wekelijks nieuwe namen bekend, terwijl Pinkpop wacht tot de persconferentie.

Maar het punt ging vooral wanneer je de ticketprijs vaststelt. En mij ga je niet wijsmaken dat dat pas vlak voor de persconferentie gebeurt.

Om terug te gaan naar dat voorbeeld van 2014: John Mayer zou hebben geheadlined als The Stones niet doorgingen. Uiteraard had Mojo een prijs vastgesteld voor die situatie, en dus ook een hogere prijs uitgerekend voor het scenario dat The Stones werden geboekt (wat dus uitkwam).

In het geval van een presale gebaseerd op de lagere prijs zonder The Stones, zou PP geld hebben verloren dat jaar omdat de uiteindelijke kosten veel groter uitkwamen. Bovendien was de gehele verdeling van dag- en weekendkaarten drastisch veranderd om het te kunnen bekostigen.

Dus totdat een boeking daadwerkelijk is ondertekend, of dat nou in december of februari gebeurt, is een berekende ticketprijs helemaal niets waard.
 
1 mei 2017
289
0
Ik krijg trouwens ook de indruk dat Werchter meer sponsors en subsidies krijgt dan Pinkpop, waardoor ze het zouden kunnen veroorloven om te gokken met de daadwerkelijke ticketprijs in verhouding met de kosten van al hun muziektalent.
 

Bianca

Randprogramma
1 mrt 2017
131
0
And what about Dotan ?

Dotan brengt 'in de eerste helft van volgend jaar' een nieuw album uit.

De dertigjarige zanger gaat in 2018 ook weer optreden op festivals, zei hij. ''Het wordt wel weer echt een jaar zoals ik dat twee, drie jaar niet meer heb gehad, maar des te meer zin heb ik er in!''
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
Fluctueren de prijzen van Pinkpop dan door de jaren heen afhankelijk van het programma? Ik heb het niet nagekeken, maar dat doen ze niet volgens mij. Ze gaan in de loop der jaren wel omhoog.

Dan nog. Waarom kunnen Lowlands, RW etc wel een prijs voor hun ticket geven, terwijl hun programma ook nog niet rond is?
 
1 mei 2017
289
0
Fluctueren de prijzen van Pinkpop dan door de jaren heen afhankelijk van het programma? Ik heb het niet nagekeken, maar dat doen ze niet volgens mij. Ze gaan in de loop der jaren wel omhoog.

Ik heb het ook niet nagekeken, maar we weten dat de verhouding van dag- en weekendkaarten nooit elk jaar hetzelfde is. Die fluctuatie is crucialer dan een prijsfluctuatie.

Dan nog. Waarom kunnen Lowlands, RW etc wel een prijs voor hun ticket geven, terwijl hun programma ook nog niet rond is?

Lowlands is over het algemeen niet afhankelijk van dure headliners om hun kaartverkoop te stimuleren.

Maar in principe heb je helemaal gelijk dat PP hun kaarten eerder in de verkoop zou kunnen gooien, of dat nou gebeurt na het bekendmaken van de allereerste headliner of zelfs eerder al. Smeets kiest er echter voor om te wachten tot na de persconferentie, met het idee dat al die media aandacht en hype de ticketverkoop beter zal stimuleren. Hij heeft daar meer vetorecht op dan de directeurs achter andere Europese festivals.

Onderschat ook niet hoe de organisatie van Buro Pinkpop in elkaar zit tegenover andere organisaties in Europa. De baas van Rock Werchter is dezelfde baas achter Live Nation Belgium, en zal alles wel professioneler in orde hebben. Vergelijk dat met Smeets die alles als een kleine winkelier runt, en daarnaast op meerdere manieren van het festival profiteert (zoals dat hij Megaland in handen heeft en daardoor van de huur aan PP geld opstrijkt).
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
8.033
2.066
EddieVerder wrote:
Tweede show voor The Script… zijn dus wel degelijk super populair op het moment.


Waar gaat het heen met de muzieksmaak in Nederland? The Script verkoopt de Ziggo Dome eerder uit dan Roger Waters.

Nou, ondertussen heeft Waters nog een derde concert toegevoegd vanwege de grote vraag naar kaarten. Na 18-19 juni nu ook de 22e. Zou hij niet geschikt geweest zijn om dan een dag op PP af te sluiten denk ik dan...... Mits hij zelf ook wil natuurlijk.....Die 2 concerten in de Ziggo zijn al uitverkocht, had hij toch ook niet misstaan als headliner vind ik zelf...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
colint wrote:

EddieVerder wrote:
Tweede show voor The Script… zijn dus wel degelijk super populair op het moment.


Waar gaat het heen met de muzieksmaak in Nederland? The Script verkoopt de Ziggo Dome eerder uit dan Roger Waters.


Nou, ondertussen heeft Waters nog een derde concert toegevoegd vanwege de grote vraag naar kaarten. Na 18-19 juni nu ook de 22e. Zou hij niet geschikt geweest zijn om dan een dag op PP af te sluiten denk ik dan…… Mits hij zelf ook wil natuurlijk…..Die 2 concerten in de Ziggo zijn al uitverkocht, had hij toch ook niet misstaan als headliner vind ik zelf…
Persoonlijke opluchting, dat Waters het toch nog zo goed deed tov The Script :lol:

Kunnen wel concluderen dat Waters nog volle zalen trekt en in NL nog Floyd populair is.
Was toch een mooie optie voor Pinkpop geweest, maar nu dus wel helemaal af te schrijven met 3 avonden Ziggo. (voor zover dat nog niet was, met die shows zo vlak tegen Pinkpop aan)

Misschien waren er voor Pinkpop al opties? ;)
 

Marco Poloo

Randprogramma
10 okt 2016
173
0
Hebben we al een lijstje van Bands die 100% touren in 2018?

Ga ervan uit dat Artic Monkeys gaan touren
De Foo Fighters zullen er een vervolg aangeven

Welke bands nog meer?
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
8.033
2.066
Hebben we al een lijstje van Bands die 100% touren in 2018?

Ga ervan uit dat Artic Monkeys gaan touren
De Foo Fighters zullen er een vervolg aangeven

Welke bands nog meer?
100% zekerheid heb je natuurlijk nooit want het blijft ook maar afwachten of bands die touren ook naar Europa komen. Voor hetzelfde geld touren ze de hele zomer op andere continenten of geven ze de voorkeur aan zalen ipv festivals. (Roger Waters bv)
Queens of the Stone Age touren ook om antwoord te geven op je vraag.
Metallica tourt tot mei in Europa. Doen ze daarna festivals in Europa of gaan ze terug naar de VS??
Van Pearl jam hebben we net de eerste tourdata ontvangen. Blijft natuurlijk gissen of ze naar Europa komen maar aannemelijk is het wel na 4 jaar.
Bon Jovi tourt ook voor zeker door Europa.
Snow Patrol is bezig met nieuw album. Die touren ook als dat album op tijd klaar is....
Voor de rest zou ik echt niet weten welke grote acts nog gaan touren.
Coldplay U2 Springsteen, daar circuleren wel wat hele vage geruchten over maar die neem ik niet al te serieus...
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
100% zekerheid heb je natuurlijk nooit want het blijft ook maar afwachten of bands die touren ook naar Europa komen. Voor hetzelfde geld touren ze de hele zomer op andere continenten of geven ze de voorkeur aan zalen ipv festivals. (Roger Waters bv)
Waters is vanochtend aangekondigd voor eerste headliner van BST Hyde Park...
...het had dus zomaar gekund hoor...

;)
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.515
4.846
Tom Petty overleden…daar gaat een droom van Jan… ?

Nog niet.
UPDATE At this time, Tom's still clinging to life. A report that the LAPD confirmed the singer's death is inaccurate tmz.me/q4gSzE2
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken