Nou… Pinkpop 2018 ?
Laat ik beginnen met de toch wel leuke dag gisteren in Paradiso.
Paar mensen van het Festileaks team gesproken, paar mensen van het forum gesproken, zelfs iemand die mee leest gegroet. Leuk, dat zijn leuke dingen…
Het onderonsje met Eric Corton na mijn positieve reactie op A Perfect Circle, leuk.
Elk jaar stijgt mijn aanzien naar die man, toffe vent blijft dat toch.
Na afloop stond ik moeilijk te doen met mijn bankpas bij de betaalautomaat in de parkeergarage. Word ik ineens aangetikt met de woorden:”ik had je toch niet laten schrikken?” Draai me om, ik kon enkel net zeggen “Hé Eric”… Misschien was het een moment van Pinkpop-fans onder elkaar, respect voor die man!!
Mijn mening over de line-up… In eerste instantie zie je die “kleine namen” langskomen en al dat Nederlandse grut, in de wetenschap dat De Jeugd en Mevrouw Hazes daar nog op zondag bij in komen. Volkomen teleurgesteld in ontbreken van Alice in Chains of nog een stevige rockband in de bovenste lijn… Geen 100.000 act als Pink? De second headliner zal vast Editors zijn. Snow Patrol, The Script, Offspring, Noel Gallagher of Oscar and the Wolf kan je moeilijk second headliner noemen… De belofte minder dance en minder hiphop maakt plaats voor meer rock en meer pop is ook niet terug te zien. Lil’Kleine mainstage, wat is dat? Years en Years, dat dat uberhaupt nog live mag optreden zeg? Dan ook nog een prijsverhoging… Man man man…
Maar…
Kijkend naar het affiche zie je verschillende genre’s voor verschillende mensen. Van onderaf staan de onbekende namen, met best heel aardige verrassingen. North stage en Mainstage vertegenwoordige populaire namen voor het Nederlandse publiek. Dan denk ik dat voor een Nederlands festival er juist de correcte namen staan, niet alles mijn voorkeur fyi…
Kijkend naar de posities op het podium kan je, wat je niet hoeft te zien, makkelijk ontlopen bij een ander podium, Main vs Stage 4 en Brightlands vs North. Tegenhangende genre’s zijn wel vrij correct neergezet. Dat heeft wel positieve inwerking op mijn spoorboekje. Maar, die prijs… De gage’s van de artiesten schieten omhoog en dat zien we bij concerten terug ook. Zou je naar los: Pearl Jam, Foo Fighters of Bruno Mars gaan, zal je ook rondom de 70 a 80 euro gemiddeld per kaart betalen. Hier krijg je er nog een dag bij, daarbij ook nog wel 1 a 2 ZiggoDome acts. Als je zo kijkt, denk ik dat deze prijs nog niet eens het schrikbarend is, had zelfs nog hoger kunnen uitpakken.
Mijn ontdektips voor deze editie zijn: Walden, Blackbird en Sigrid.
Wat ik zelf vooral niet wil missen naast Pearl Jam en Foo Fighters, zijn Offspring, Blaudzun, Blof, Last International, Nothing But Thieves, A Perfect Circle, Greta van Fleet, Brian Fallon, Overslept, Triggerfinger en Editors, plus Bruno Mars is wel uiteraard een Pop-topper om mee te pikken…
Waarschijnlijk mijn Spoorboekje :
Vrijdag
Walden (Brightlands) – Slydigs (Stage 4) – The Last Internationale (Brightlands) – BLOF (Main) – Blaudzun (Brightlands) – Snow Patrol (Main) – The Offspring (North) – Pearl Jam (Main)
Zaterdag
Walking on Cars (Main) – Marmozets (Brightlands) – Miss Montreal + eetmoment (main) – Parov Stelar (North) – Nothing But Thieves (Main) – A Perfect Circle (North) – The Script (Main) – bier inslaan en postitie zoeken vooraan bij mainstage – Foo Fighters (Main)
Zondag
(mogelijk tussendoor Blackbird in Garden of Love overwegen)
Greta van Fleet (Brightlands) – Tom Walker (Stage 4) – Brian Fallon (Brightlands) – The Overslept (Stage 4) – The Kooks (Main) – Triggerfinger (North) – Editors (Main) – bonnen opmaken bij mainstage – Bruno Mars (Main)
dagkaarten 20.000 a 110 euro
weekendkaarten 50.000 a 230 euro
Met de kritiek op de lineup en de wetenschap van vvk afgelopen jaar.
Denk ik dat met deze headliners de dagkaarten dit weekend uitverkocht raken.
Over de weekendkaarten maak ik me al iets minder zorgen.
Ik hoop, dat iedereen die Pinkpop lief heeft zijn weekend kaart zaterdag in the pocket heeft, want zo hoort dat…
Wat betreft 2019 vvk… zoals in de perspresentie wederom aangekaart werd, zet die lijnen eerder open. Zet ze eerder open met ca 10.000 weekend kaarten, de eerste paar duizend gaan er zeker weten uit, zelfs zonder één naam bekend! Ben ik zeker van…
Zaterdag ochtend om 10 uur zal de missie zijn : een Weekend Collector Ticket ( 234,95 euro )…
Pinkpop 2018, ik heb er zin in, no matter what!