Ik weet dan niet waar jij je oor te luister legt, maar de mensen die ik spreek (IRL of op fora) vergelijken wel degelijk enorm met Werchter en RaR (en nu dus de DEAG festivals daar). Toch een grote groep die z’n geld maar één keer uit kan/wil geven, en dan kan het best in je nadeel zijn dat andere al (met voordelige early-birds of niet) in de VVK zijn. Een festival is niet alleen concurrentie als het in hetzelfde week zit hé…
Ik denk echt dat die groep meevalt, ik ken de meeste op fora en sommige mensen uit vriendenkringen. En dat zijn nou niet echt grote aantallen. Ik ben van mening dat het veel gemakzucht is waar mensen (lees: de massa) tussen kiezen, ongeacht welk festival dan ook. Ik ontmoet op festivals ook vaak mensen die er meerdere jaren al komen, puur op die gedachte. Er komt wat bekends, draait in de top 40, is het prima. En of dat een buurman nu die naam heeft of een andere, daar wordt niet naar omgekeken...
Ik verwacht echt niet dat een Pinkpop, pak 'm beet, 10.000 kaarten minder verkoopt omdat andere festivals eerder met namen komen. Dan had dat al veel eerder moeten gebeuren.