Pinkpop 2016

JeroenJ

Campingartiest
22 okt 2015
97
0
Ik weet dan niet waar jij je oor te luister legt, maar de mensen die ik spreek (IRL of op fora) vergelijken wel degelijk enorm met Werchter en RaR (en nu dus de DEAG festivals daar). Toch een grote groep die z’n geld maar één keer uit kan/wil geven, en dan kan het best in je nadeel zijn dat andere al (met voordelige early-birds of niet) in de VVK zijn. Een festival is niet alleen concurrentie als het in hetzelfde week zit hé…

Ik denk echt dat die groep meevalt, ik ken de meeste op fora en sommige mensen uit vriendenkringen. En dat zijn nou niet echt grote aantallen. Ik ben van mening dat het veel gemakzucht is waar mensen (lees: de massa) tussen kiezen, ongeacht welk festival dan ook. Ik ontmoet op festivals ook vaak mensen die er meerdere jaren al komen, puur op die gedachte. Er komt wat bekends, draait in de top 40, is het prima. En of dat een buurman nu die naam heeft of een andere, daar wordt niet naar omgekeken...

Ik verwacht echt niet dat een Pinkpop, pak 'm beet, 10.000 kaarten minder verkoopt omdat andere festivals eerder met namen komen. Dan had dat al veel eerder moeten gebeuren.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.576
6.773
DennisvdBr wrote:
Mooier imo dat Pinkpop samenspeelt met Download, Rock am Ring en Rock im Revier.
Meer bands met echte instrumenten in de hand en liefst met gitaren imo.


Dat zijn (hard)rock en metal festivals Dennis. In de jaren dat er een ‘harde act’ speelt zoals in 2014 en 2016 dan zal die wellicht gezocht worden met vooral Rock Am Ring
maar dan wel door MOJO. MOJO speelt sedert 2013 toen ze zich zijn gaan moeien met FortaRock een beetje met vastleggen van bands voor Pinkpop en FortaRock
en verdeelt de mainstream harde acts. Het volgende festival van Metallica in NL is wellicht FortaRock.
Eerder dacht ik dat de nieuwe festivals Rock im Revier en Download FR een nadeel worden voor Pinkpop, ik begin hier langzaam anders over te denken.
Waarom, omdat gebleken is dat Rock im Revier ook een aantal acts deelde met Pinkpop vorig jaar, dit jaar zit Rammstein door 3 dagen achtereen touren zomaar wel op Pinkpop tussen de twee Downloads in.
Vooral de Duitse festivals zitten niet in hetzelfde weekend, waardoor verdeling aantrekkelijk is en Jan zelfs persoonlijk op RaR een kijkje gaat nemen.
Rock im Revier en Rock am Ring zorgen voor aanvoer van bands vroeg in het festival seizoen, Pinkpop is bewust buiten Pinksteren gaan zitten achter deze festivals.
Download hoeft Pinkpop in principe geen acts mee te delen omdat dit een metal-festival is, maar een aantal voor een "verharding" van het affiche is gewoon mooi, imo.
Download is dus een ander verhaal, zit gelijktijdig, vist groot deel uit de zelfde vijver met Rock im Revier en zal qua hele harde namen wellicht samenwerken met RaR.
FortaRock is een fantastische plek om de echte harde acts naar toe te schuiven, maar dat zal allemaal lang niet passen in 1 dag FortaRock.
Rest van die harde namen zal verdeeld worden over zaaltjes in Nederland, Jera, Dynamo nog wat en maar een handvol staat op Pinkpop.
Dus idd, de 'mainstream harde acts' maken nog kans.
Ik ben vooral benieuwd naar de hoeveelheid acts Pinkpop aankomend jaar wel deelt met Rock am Ring, ze zitten maar een week van elkaar.

btw, ik vind dit goed nieuws uit bovenstaande posts, of niet??
– Jan zei dat hij heel graag Pinkpop Classic weer wil organiseren, en dat het ‘op het punt staat om door te gaan’.
 

JeroenJ

Campingartiest
22 okt 2015
97
0
Eerder dacht ik dat de nieuwe festivals Rock im Revier en Download FR een nadeel worden voor Pinkpop, ik begin hier langzaam anders over te denken.
Waarom, omdat gebleken is dat Rock im Revier ook een aantal acts deelde met Pinkpop vorig jaar, dit jaar zit Rammstein door 3 dagen achtereen touren zomaar wel op Pinkpop tussen de twee Downloads in.
Vooral de Duitse festivals zitten niet in hetzelfde weekend, waardoor verdeling aantrekkelijk is en Jan zelfs persoonlijk op RaR een kijkje gaat nemen.
Rock im Revier en Rock am Ring zorgen voor aanvoer van bands vroeg in het festival seizoen, Pinkpop is bewust buiten Pinksteren gaan zitten achter deze festivals.
Download hoeft Pinkpop in principe geen acts mee te delen omdat dit een metal-festival is, maar een aantal voor een “verharding” van het affiche is gewoon mooi, imo.
Download is dus een ander verhaal, zit gelijktijdig, vist groot deel uit de zelfde vijver met Rock im Revier en zal qua hele harde namen wellicht samenwerken met RaR.
FortaRock is een fantastische plek om de echte harde acts naar toe te schuiven, maar dat zal allemaal lang niet passen in 1 dag FortaRock.
Rest van die harde namen zal verdeeld worden over zaaltjes in Nederland, Jera, Dynamo nog wat en maar een handvol staat op Pinkpop.
Dus idd, de ‘mainstream harde acts’ maken nog kans.
Ik ben vooral benieuwd naar de hoeveelheid acts Pinkpop aankomend jaar wel deelt met Rock am Ring, ze zitten maar een week van elkaar.

Zo, zeg jij even goed wat ik denk. Ik kon het alleen niet goed onder woorden brengen
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Wat concludeert in dat beide eigenlijk hetzelfde doen. Ik weet niet, als ik alles in de breedte bekijk, verkoopt PP het beter. Daarmee zeg ik niet dat het automatisch beter is, want dat kan niet, want 1 festival duurt langer en boekt bredere acts. Apple verkoopt zich ook beter, maar blijft een einde lange discussie of het wel beter is als Windows..

De originele discussie was of PP niet of wel moest aanpassen en zichzelf ‘in de vingers zou snijden’. En ik denk van niet, omdat mensen blijven gaan omdat het naam is. Het is inmiddels al zo’n status dat mensen automatisch gaan, want sfeer etc etc., alles wat eigenlijk niks met de line-up te maken heeft. Die maken zich heus geen zorgen, zolang ze maar niet weer zo’n fiasco als 2005 boeken…

Maar goed, ik trapte een beetje op je teentjes volgens mij, sorry. Ik geef ook alleen mijn redenering.

Ik zeg toch ook niet dat het ene beter is dan het ander, dat is namelijk allemaal subjectief. Ik zeg alleen dat het onzin is dat het niet uit maakt naar welk festival je gaat. En daarom snijd PP zichzelf in de vingers want sommige mensen willen de beste keuze maken en moeten dat doen terwijl ze al meer weten over RW dan over PP.

En natuurlijk zijn er mensen die naar een festival gaan voor de naam. Maar dat zijn niet de mensen waar we het nu over hebben lijkt me. Ik heb trouwens al eens eerder gezegt dat met een goede line-up elk festival uitverkoopt ongeacht de concurrentie.

In mijn ogen zijn er grofweg 3 groepen: Groep 1 gaat sowieso naar PP. Groep 2 gaat als de line up goed is. Groep 3 maakt een bewuste keuze. Met die laatste groep snijden ze zichzelf in de vinger en dit moeten ze goed maken met voornamelijk groep 2.

Ps. Beetje kinderachtige opmerking dat laatste, vind je zelf ook niet? ;)
 

JeroenJ

Campingartiest
22 okt 2015
97
0
Ik zeg toch ook niet dat het ene beter is dan het ander, dat is namelijk allemaal subjectief. Ik zeg alleen dat het onzin is dat het niet uit maakt naar welk festival je gaat. En daarom snijd PP zichzelf in de vingers want sommige mensen willen de beste keuze maken en moeten dat doen terwijl ze al meer weten over RW dan over PP.

En natuurlijk zijn er mensen die naar een festival gaan voor de naam. Maar dat zijn niet de mensen waar we het nu over hebben lijkt me. Ik heb trouwens al eens eerder gezegt dat met een goede line-up elk festival uitverkoopt ongeacht de concurrentie.

In mijn ogen zijn er grofweg 3 groepen: Groep 1 gaat sowieso naar PP. Groep 2 gaat als de line up goed is. Groep 3 maakt een bewuste keuze. Met die laatste groep snijden ze zichzelf in de vinger en dit moeten ze goed maken met voornamelijk groep 2.

Ps. Beetje kinderachtige opmerking dat laatste, vind je zelf ook niet?

Met het 1e ben ik het eens, klopt. Dat is enkel heel lame voor de 'Groep 3' mensen. Het grote probleem is dat Groep 1 bestaat uit denk ik 65/70%. Ongeacht wat er staat, gaan die mensen, gebaseerd op de afgelopen 5 jaar. Groep 2 gaat denk ik ook sowieso, want daar treed het bekende FOMO op (Fear Of Missing Out) door vriendjes uit Groep 1. Dat is denk ik 15/20%... Dan blijft Groep 3 over.. voor 10/15%. Grofweg dit he. Mensen gaan ongeacht, omdat het "Pinkpop" is en gemakzucht, zoals eerder aangekaart.

Ik denk dat Pinkpop niet wakker ligt van die 10%.

En je PS: Klopt inderdaad :), maar het werkte wel, je reageert nu wel acceptabel. Alleen jij scoort ook geen punten door te beginnen met "Wat een onzin, je komt zeker uit Nederland hè?!" Even goede vrienden, ik ben ook maar nieuw hier ;)
 

Land Graaf

Geliefde act
14 mrt 2014
1.355
0
@dennisvdbr

Ik volg je verhaal en er zijn jaren bij dat het ook zal gelden maar het zullen altijd maar een handjevol (harde) bands zijn op PP want het is een ander soort festival. Ik denk dat uiteindelijk alle festivals deels van elkaar profiteren en deels mekaar in de weg zitten.

Wat betreft PP classic: heel mooi nieuws! Let's hope...

Nerd vraag off topic: Waarom kan ik op de app via mijn mobiele foon niet quoten of bewerken?
 

Romy

Dagopener
15 sep 2015
602
0
@land-graaf daar heb ik ook last van. Ik vind sowieso de app niet echt fijn om te gebruiken.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
En je PS: Klopt inderdaad :), maar het werkte wel, je reageert nu wel acceptabel. Alleen jij scoort ook geen punten door te beginnen met “Wat een onzin, je komt zeker uit Nederland hè?!” Even goede vrienden, ik ben ook maar nieuw hier ?

Omdat je tweede reactie geen onzin was ;) Je presenteerde zonder onderbouwing dat de marketing van PP beter is dan die van RW als een feit. Maar laten we daar maar over ophouden want dit is toch geen interessante discussie xD

Wat betreft die 10% (of wat het ook is daadwerkelijk is), ik denk juist wel dat ze daar iets mee moeten doen. Als het voor de overige 90% niet uit maakt kun je voor die 10% de boel wel aanpassen. Daarnaast is het voor de vaste pinkpop gangers ook fijner omdat die dan eerder hun kaartje kunnen kopen. (Did someone say pre-sale? :p)
 

JeroenJ

Campingartiest
22 okt 2015
97
0
En je PS: Klopt inderdaad :), maar het werkte wel, je reageert nu wel acceptabel. Alleen jij scoort ook geen punten door te beginnen met “Wat een onzin, je komt zeker uit Nederland hè?!” Even goede vrienden, ik ben ook maar nieuw hier
1f609.png


Omdat je tweede reactie geen onzin was
1f609.png
Je presenteerde zonder onderbouwing dat de marketing van PP beter is dan die van RW als een feit. Maar laten we daar maar over ophouden want dit is toch geen interessante discussie xD

Wat betreft die 10% (of wat het ook is daadwerkelijk is), ik denk juist wel dat ze daar iets mee moeten doen. Als het voor de overige 90% niet uit maakt kun je voor die 10% de boel wel aanpassen. Daarnaast is het voor de vaste pinkpop gangers ook fijner omdat die dan eerder hun kaartje kunnen kopen. (Did someone say pre-sale? :p)

Presenteren als een feit, niet echt.. Misschien kwam het zo over. Eerder wat ik er zelf van zie en eigen ervaringen dan echt een feit. Laten we het zo houden inderdaad.

Ik denk dat die aantallen best reëel zijn. En het zou wel mooi zijn voor die 10%. Enkel voor het nu loopt, dat het in 1 dag uitverkoopt. Maar ik zie het niet snel gebeuren... Zou een mooie gedachte zijn. Hoe zou jij het aanpakken dan? Want de vaste Pinkpop gangers hebben er al jaren geen problemen mee dat het zo laat is.
 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
489
36
Pinkpop zou een hele goede zet doen om Adèle te boeken imo, ze is populair bij mainstream publiek, maar volgens mij wel getalenteerd genoeg om ook nog wel de goedkeuring van de andere groepen weg te dragen. Verder denk ik dat ze een perfecte subheadliner is voor een zwakkere dag. En ik vind de nieuwe single echt BRIL-JANT
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.473
716
Pinkpop zou een hele goede zet doen om Adèle te boeken imo, ze is populair bij mainstream publiek, maar volgens mij wel getalenteerd genoeg om ook nog wel de goedkeuring van de andere groepen weg te dragen. Verder denk ik dat ze een perfecte subheadliner is voor een zwakkere dag. En ik vind de nieuwe single echt BRIL-JANT

Adele is niets minder dan een sterke headliner hoor, wat kaartenverkoop betreft toch. Ze heeft overigens deze ochtend nog bevestigd geen festivals te doen.
 

Baas

Gouden Tip
21 okt 2013
489
36
@Kereltje tja ik dacht dat subheadliner goed was aangezien ze wel veel in populariteit is afgenomen na 4 jaar weg te zijn, en heel jammer dat ze geen festivals doet
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.576
6.773
Adele is totaal geen optie. Ze kan niet optreden voor grote massa's, flink geval ernstig podium vrees. Daarom doet ze dus al helemaal geen festivals.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.524
4.854
WeckoJ wrote:
Stel ik zit te twijfelen tussen Pinkpop of Rock Werchter. Rock Werchter raakt bijna uitverkocht en voor Pinkpop kan ik nog geen kaarten kopen. Tja, dan moet ik toch echt snel gaan kiezen want voor ik het weet is RW uitverkocht. En als er dan kaarten te koop zijn voor PP en deze zijn zo snel uitverkocht als het jaar met The Stones dan heb ik dus helemaal niks op dat moment. Dus dat zou ik persoonlijk willen voorkomen. Natuurlijk geldt dit verhaal niet alleen voor twijfelaars tussen RW en PP maar voor iedereen die keuzes wil/moet maken. Pinkpop benadeeld zichzelf hier gewoon echt enorm mee imo.


Pinkpop heeft betere marketing dan Rock Werchter. Pinkpop ‘verkoopt’ zich beter, vooral met zon opgevoerde show in de Paradiso, slaat totaal nergens op. Het is ook veel makkelijk om het op jouw genoemde manier te doen. Maar dat verkoopt wel, hype wordt uitstekend gebracht.

En jouw voorbeeld (het volgende is relatief hè), stel je koopt je kaartje voor RW, welke daarna uitverkoopt. Dan komt de volledige line-up van Pinkpop, wat bijna dezelfde line-up is als RW. Al jouw keuzes staan op beide festivals. Wat had het dan uitgemaakt om voor RW te kiezen of PP?

En bottom line, wint RW eigenlijk altijd, want die hebben een extra dag.. Alleen wil je ervoor betalen?

Pinkpop heeft geen betere marketing dan Werchter. Wat een onzin. Bij Pinkpop gaat het allemaal veel rommeliger, de helft van de line up is al bekend voor de persconferentie. De marketing van Werchter is veel meer in-control en gefocused. Recent voorbeeld: de bekendmaking van Rammstein.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.576
6.773
Bij Pinkpop gaat het allemaal veel rommeliger, de helft van de line up is al bekend voor de persconferentie. De marketing van Werchter is veel meer in-control en gefocused.
Dat is maar hoe je dat ziet.
Bij de persconferentie zijn pas ca 10 namen officieel bekend gemaakt.
Tijdens de persconferentie worden op ca 10 namen na alle namen bekend gemaakt.
In de aanloop naar Pinkpop volgt de rest.
Beide festivals hebben een bepaald beleid.
Kan je noemen wat je wilt, wat is 'in contro' en rommelig, om de zoveel tijd met bulk namen komen of kunnen achterhouden tot een persmoment.
Onderling tussen festivals en acts zijn afspraken over naar buiten brengen van nieuws, dat is wat aan de hand is. Niets te maken met marketing van het festival, meer wel van de act. Gaat de act mee met het moment van het festival of hebben ze zelf een aankondiging moment voor ogen.
 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.397
592
>Adèle
>BRIL-JANT

Err..

Overigens is er één festival in deze wereld die het voor elkaar weet te krijgen om op marketing/communicatief vlak alles fout te doen en dat is Pinkpop. Die 'aankondiging' van Rammstein is inderdaad weer voorbeeld genoeg. Pinkpop moet en zal elk jaar alles precies op haar eigen manier doen, maar vergeet dat de festivalwereld om meer festivals draait dan Pinkpop. Je kan gewoon niet pas in februari beginnen met de kaartverkoop en dan ook nog eens twee dagen van tevoren de hele lineup droppen, wie denkt dat dat een goed idee is heeft er werkelijk helemaal niets van begrepen. Je moet zorgen dat je constant in het nieuws blijft zoals Werchter doet door regelmatig een aantal namen bekend te maken. Pinkpop heeft geluk dat artiesten zelf ook dingen bekend maken waardoor ze niet helemaal irrelevant meer zijn, plus dat ze het enige grote Nederlandse festival in juni/juli zijn en dus toch wel alle grote namen binnenhalen.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.473
716
Paddy wrote:
Bij Pinkpop gaat het allemaal veel rommeliger, de helft van de line up is al bekend voor de persconferentie. De marketing van Werchter is veel meer in-control en gefocused.


Dat is maar hoe je dat ziet.
Bij de persconferentie zijn pas ca 10 namen officieel bekend gemaakt.
Tijdens de persconferentie worden op ca 10 namen na alle namen bekend gemaakt.
In de aanloop naar Pinkpop volgt de rest.
Beide festivals hebben een bepaald beleid.
Kan je noemen wat je wilt, wat is ‘in contro’ en rommelig, om de zoveel tijd met bulk namen komen of kunnen achterhouden tot een persmoment.
Onderling tussen festivals en acts zijn afspraken over naar buiten brengen van nieuws, dat is wat aan de hand is. Niets te maken met marketing van het festival, meer wel van de act. Gaat de act mee met het moment van het festival of hebben ze zelf een aankondiging moment voor ogen.

Wat Paddy bedoelt is dat Rock Werchter perfect in de hand heeft wie op welk moment bekend gemaakt wordt, en niet vroeger. Zij hebben zo te zien alles onder controle. Pinkpop heeft een pak meer te maken met lekken uit anonieme bronnen, de media die namen uit Jan proberen los te weken, artiesten die zichzelf bevestigen in aanloop naar hun officiele aankondiging. Wat de communicatie vanuit Pinkpop rommelig doet lijken.

Rammstein is daar inderdaad het perfecte voorbeeld van. Behalve voor ons hier op het forum kwam de aankondiging van Rammstein op Werchter totaal uit het niets. Goed geheim gehouden. Pinkpop lekt vanuit Zégut, en vervolgens de Nederlandse pers. Jan die daarop meerdere keren impliciet bevestigd dat Rammstein ook naar Pinkpop komt. Maar ondertussen staat er nog niets op de sites van Pinkpop en Rammstein zelf, en zoiets zorgt voor 'chaos'. Kijk maar op de Facebookpagina van Festileaks: daar zitten mensen tussen die niet willen geloven dat Rammstein komt tot ze hen bevestigd zien op een officiele website.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.524
4.854
Wat Pinkpop dan wel weer goed doet de laatste jaren is een headliner boeken die veel mensen trekt en niet op Werchter staat: Rage Against The Machine, Bruce Springsteen, the Rolling Stones.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.473
716
Wat Pinkpop dan wel weer goed doet de laatste jaren is een headliner boeken die veel mensen trekt en niet op Werchter staat: Rage Against The Machine, Bruce Springsteen, the Rolling Stones.

Mja, daar kan je dan weer tegenover inbrengen dat Werchter ook met de typische headliners op herhaling kan uitverkopen, en Live Nation zo extra winst kan maken uit die unieke namen. Bij Pinkpop heb ik het gevoel dat ze het van die speciale headliners moeten hebben. Als je kijkt naar de recente edities zie je toch dat de dagen met 'typische' headliners niet bepaald hard gingen, op enkele uitzonderingen na (FF, Coldplay). Neemt niet weg dat ik (en vele andere Werchtergangers) wel jaloers zijn op zo'n headliners.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Want de vaste Pinkpop gangers hebben er al jaren geen problemen mee dat het zo laat is.

Dan zal ik nog eens terug lezen in topics van vorige jaren, of zelfs een paar pagina's terug als ik het me goed herinner.

Wat Pinkpop dan wel weer goed doet de laatste jaren is een headliner boeken die veel mensen trekt en niet op Werchter staat: Rage Against The Machine, Bruce Springsteen, the Rolling Stones.

Dit is idd wel een plus van Pinkpop, de namen die RW weg zet op TW Classic of Boutique staan regelmatig wel op Pinkpop. Logische keuze van Live Nation natuurlijk maar wel jammer voor de bezoekers. De valkuil van RW is dat ze kwa headliners niet goed genoeg programmeren en de goede namen wegzetten op losse dagen. Beetje net als wat Lowlands deed, ruk programmeren omdat iedereen toch wel komt. Gelukkig is de hype er daar sinds vorig jaar vanaf en moeten ze weer aan de bak.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken