https://t.co/VFIWrqMSrP
Waarom een Pinkpop-kaartje bijna 200 euro kost
Een weekendkaartje voor Pinkpop kost dit jaar bijna tweehonderd euro. Tien jaar geleden was dat nog de helft van dat bedrag.
Tsjonge, was dat even schrikken. Meer dan honderd euro vroeg Pinkpop in 2006 voor een weekendticket, inclusief servicekosten. Voor het eerst in de lange geschiedenis van het festival betaalde de bezoeker een bedrag van drie cijfers, enkel om het terrein op te komen.
200 euro
Daar kreeg je onder meer een liveoptreden van Red Hot Chili Peppers voor terug, dat dan weer wel. Nu, tien jaar later, als diezelfde band opnieuw een van de headliners vormt, nadert er een nieuwe grens. Die van tweehonderd euro. In amper een decennium tijd is een weekendje Megaland twee keer zo duur geworden. Hoe kan dat?
Vooropgesteld: de prijzen die Pinkpop hanteert – 195 euro voor een driedagenticket en 95 euro voor een dagkaartje – zijn marktconform. Voor het vierdaagse Rock Werchter betaal je nu 236 euro voor een combiticket. Rock Am Ring: 195 euro voor drie dagen. Vergelijkbare bedragen dus.
Grote acts
Dat neemt evenwel niet weg dat de prijzen de afgelopen jaren explosief zijn gestegen. Deze ontwikkeling valt deels terug te voeren op de toegenomen kosten van de productie en veiligheid. Die zijn echter peanuts vergeleken met de haast obscene gages die de grote acts, als reactie op dalende inkomsten uit albumverkoop, tegenwoordig durven te vragen. Waar Pinkpop in 2005 nog een miljoen euro begrootte voor de programmering, is dat nu acht keer zoveel. En van dat geld gaat – in elk geval dit jaar - meer dan de helft naar de drie headliners. Met name voor Paul McCartney moest Pinkpop diep in de buidel tasten.
McCartney
Bedragen noemt Jan Smeets niet, maar hij wil wel kwijt dat de voormalige Beatle duurder was dan The Rolling Stones. Mick Jagger en co toucheerden in 2014 naar verluidt ver boven de twee miljoen euro. Daarnaast moet de festivaldirecteur nog extra lappen om de peperdure show van McCartney – inclusief aanpassing van het hoofdpodium en extra grote videoschermen – te kunnen produceren. Een half miljoen meer dan begroot, aldus Smeets. „Mede daardoor hebben we dit jaar de prijs van de weekendtickets moeten verhogen.
Miljoenen
Wat Smeets maar wil zeggen: als je Champions League wilt blijven spelen in festivalland, moet je mee met de grote jongens. Als je de Messi’s en Ronaldo’s wilt strikken, moet je bereid zijn om miljoenen op tafel te leggen, met als gevolg dat de ticketprijzen steeds duurder worden.