Pinkpop 2016

Festivaltime

Randprogramma
31 jan 2016
118
11
Thanks ; nog even geduld hebben. Ik kreeg geen bericht met datum; alleen dat na afschrijving e.e.a. zou worden opgestuurd; heb nu alleen digitale toegang tot OOR
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Haha misschien idd mijn probleem maar nog vele met mij
1f609.png
Op de grote podiums zijn in mijn optiek toch wel de bekendere namen te vinden hoor?

Het probleem dit jaar zit hem imo toch een beetje in de tent/3fm stage afsluiters en de indeling van bepaalde acts ipv de onbekende namen.

Skunk Anansie is echt wel een toffe band, maar dat hoort gewoon overdag op de mainstage te staan. En niet als 3FM stage afsluiter (of zouden we deze toch nog krijgen, ik gok van niet). Puscifer vind ik dit jaar misschien wel de tofste boeking van allemaal, maar kan me voorstellen dat veel mensen die niet kennen en het is al totaal geen 3FM naam. Major Lazer vind ik wel een waardig 3FM stage afsluiter, wat je ook van zijn muziek mag vinden.

De tent afsluiters zijn met De Staat en Balthazar 2 namen die je op veel andere (goedkopere) festivals ook kan zien. Al zal wel het bij De Staat wel uitpuilen. Robin Schulz is ok, maar niet als je indenkt dat daar vorig jaar nog een Above Beyond stond, of jaren daarvoor acts als Deadmau5, The Blodoy Beetroots, Pendulum, Justice etc. Dan is Robin Schulz toch wel matig.

De zaterdag indeling is vreemd, James Morrisson hoort prima op de mainstage thuis. Lianna La Havas niet (terwijl dit goede muziek is). Dan krijg je nog Doe Maar voor een voorste vak vol met mensen die op Rammstein zitten te wachten. Doe Maar had op een zondag moeten staan.

Ik denk dat het daar meer in zit dan in de onbekendheid van de namen.
Gelukkig kan ik de knop snel vrij omzetten. Maar toch zijn sommige acts wat vreemd ingedeeld.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Beste Dennis heb jij je combiticket inclusief OOR al binnen met de post?

Automatische incasso is nog niet afgeschreven en idd (eloelo al aangeeft) zal pas na zaterdag verzonden worden.
Hoezo? Nerveus aan het worden? @musiclover
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Nou daar gaat die… (roze bril af)
Mijn mening oover de line-up van Pinkpop 2016 so far...

Als je aftrapt met Storksky heb je in mijn ogen de beste Nu of Nooit winnaar sinds een aantal jaren wel te pakken. Ik denk wel dat een vergelijking met Royal Blood heel snel gemaakt kan worden, het bevalt mij (ook nu 2 x live gezien al) heel goed.

Wat mij op vrijdag opvalt is de insteek op ‘jeugd’, dat vind ik voor een school en werkdag vrij opvallend met Red Hot Chili Peppers als afsluiter had ik echt een 30 a 40 plus dag verwacht.
Naar mij idee was Years & Years totaal onverwacht. De namen in Stage 4 doen mij niet zo veel deze dag. Als ik kijk naar de Brand-stage is De Staat wel totaal misplaatst, deze jongens verdienen toch minstens 3FM-stage. Misschien dat ze er zelf om gevraagd hebben voor licht effecten of zo, geen idee? Misschien dat de organisatie Major Lazer tegenover de Staat deze overweging maakt. Maar waarom dan niet The Common Linnets en De Staat omwisselen, was naar mijn idee logisch geweest. Op 3FM-stage is in mijn ogen Gary Clark Jr de meest intressante naam, dat gaat lekker worden, kan ik zeer sterk waarderen. Op mainstage starten met The Common Linnets, nah Ilse is wel scherp om te zien, dat is wel ‘leuk’... Bastille voor James Bay, wat raar. Misschien dat men dacht dat Bastille pas (recent in 2013 en 2014 notabene) geweest is. Dat is heel kort geleden heel vaak. Maar James Bay op mainstage als sub is wel te veel van het goeie, kon men geen ‘echte’ sub krijgen voor deze dag? Red Hot Chili Peppers liften momenteel op hun oude successen, het nieuwe album moet nog komen en hoop voor ze dat deze goed ontvangen zal worden. Anders eindigd deze dag in een Pinkpop Classic en hebben we de zondag nog niet eens gehad.

Op zaterdag is voor mij de meest positieve verrassing lekkere ska van Doe Maar, dat de reunie gestrikt is is een groot compliment waard buiten de 3 ZiggoDome shows die de heren ook al gaan spelen. Dat was misschien een beetje onverwacht toch gelukt. Ik zal lekker meezingen, geloof me maar. De positie voor Rammstein is dan wel vreemd te noemen. Maar misschien te verklaren. Als ik kijk naar 3FM stage zie ik daar duidelijk het harde werk dat aansluit op Rammstein, waar men in 2014 op de Metallica / Metalmaandag nog alles op mainstage en 3FM-stage had gezet, hé stond Ghost er toen ook niet al... Wel compliment dat Puscifer geboekt is, zeer gewaagde zet. 3FM stage op zaterdag gaat mij wel heel goed bevallen. Wederom is Stage 4 deze dag niet aan mijn intresse te voldoen. In de Brand tent is Lucas Hamming wel de derde Nederlandse inbreng van deze dag, maar zeker geen slechte. De huisband van DWDD is niet van de Nederlandse podia weg te denken dit jaar, orgineel dus niet maar dat kan deze jongen makkelijk anders bewijzen. De Brandtent met Simons en Schulz is niet mijn ding. Nothing but Thieves is misschien wel interessant maar de keuze voor 3FM-stage gaat hier toch door voor mij. Op mainstage Walk off the Earth, wie? Ja, kan me voorstellen dat er over is nagedacht, maar misschien was de wissel Walk off the Earth met Lucas Hamming heel logisch geweest. James Morrison verklapte zijn komst op Radio 2 en had ik verwacht als 3FM afsluiter, een middaguurtje mainstage zal veel gillende tienermeisjes in een positieve vibe achterlaten zodat ze lekker op tijd naar hun tentje in de slaapzak kunnen als ik uit mijn dak ga bij de spectakel show van helden Rammstein. Lianna La Havas valt wel op hier, verfijnd zangeresje. Populaire chick hoor, goed om Doe Maar nog tussen haar en Rammstein in te zetten, lijkt me veilig genoeg.

Zondag eindigd met feest. Lionel Richie, misschien wel de meest positieve verrassing van deze line-up. Vorig jaar nog North Sea Jazz en Glastonbury laten meeslepen in de meezingers en nu naar Pinkpop. Zeer goed neergezet naast Sir Paul McCartney. Hij mag dan wel op leeftijd zijn en dat is misschien wel aan zijn vocalen te horen. Maar men moet toch onder ogen zien dat hier één van de invloedrijkste Pop-artiesten op Pink-Pop staat. Ja die ouwe man die een liedje gitaar mocht spelen met de allergrootste Rihanna en Kanye, nou nou... Sodeju, een Beatle op Pinkpop. Iedereen die Pinkpop een warm hart toedraagd en ooit tot de allerlaatste seconde is geweest weet wat dan gebeurt... The Beatles man, heeft het uberhaupt uitleg nodig. Hij heeft solo werk, werk met zijn Wings en ik weet niet hoeveel hits uit de prehistorie met The Beatles. Dat kan alleen maar succesvol worden, zoals hij op (noet de kleinste) festivals al heeft bewezen.

Oké, verder met zondag... Dat er gewoon weer iemand zijn USB stick mag komen afspelen is tot daar aan toe, maar ook nog op mainstage. Kygo, waarom... Hij zal tegenwoordig wel hits hebben, hits die door andere zijn gezongen dat wel. Beter kan zingen John Newman. Maar Douwe Bob staat er nog voor, Douwe gaat nog naar het songfestival. Nou Bob, break a leg...
Stage 4 kom ik zomaar 3 interessante namen tegen, Slaves, The London Souls en Graveyard. Die ga ik denk ik wel bekijken, zodat ik Douwe Bob, john Newman en Kygo mooi ga missen. 3FM-stage met Tom Odell. Was die er niet recent nog, en wat heeft hij in tussentijd nog gepresteerd dat hij op Pinkpop komt? De rest is wel interessant. All Time Low en Bring Me The Horizon brengen een rock/pop mix die veel mensen kan aanspreken. Miscchien wel het soort boybands dat je op Pinkpop kan verwachten. Dan het duo Skunk en Nansie als afsluiter, komt een album aan en hoop dat die niet ‘weak’ is. Anders is het nostalgie 90’s rock met Hedonism en Brazen Weep. Niet te veel drinken want dan heb je de volgende dag Charlie Big Potato. De Brand tent gaat wel een bepaalde sfeer in met St Paul, maar daar laat ik mijn woorden bij. Jamie Lawson zegt me niet veel. Vintage Trouble is wel een mooi alternatief, een moeilijke keuze tussen Bring Me The Horizon en Vintage Trouble is het wel. Belgische Balthazar staat wel erg miserable als afsluiter van Brand tent, had wel een spot op 3FM stage mogen krijgen. Daarbij zijn er veel die een mooi plekje voor Macca zoeken en dus al voor het karaoke feest van Lionel klaar gaan staan. Ik denk niet dat Skunk Anansie en Balthazar het wegtrekken en verdelen van het bijna 70 duizend tellend publiek voor elkaar gaan krijgen, jammer voor ze.

Ontbreekt nog vrijdag 2 (1 in Brand en 1 op Stage 4), zaterdag nog 4 (1 op 3fm, 1 in Brand en 2 op Stage 4) en zondag nog 3 ( 1 op 3fm, 1 in Brand en 1 op Stage 4) , dus nog 9 namen.
De verwachting hiervan is niet heel hoog, daarom een komst van Damian Rice, Tenacious D, Iggy Pop en Herbert Grönemeyer kan ik wel vergeten dacht ik zo. Hier zullen wel de kleine zaaltjes vullers komen te staan. Er zijn pas 9 Nederlandse namen, daar kan best nog een Top40 artiest bij, met bijvoorbeeld veel Drank en Drugs. Met 14 namen ui UK en 14 uit USA is het internationaal wel goed verdeeld en dan nog eens 6 verschillende andere nationaliteiten (Canada, Noorwegen, Japan, 2 uit Zweden, 2 uit Duistland en 2 uit België).

Consumtieprijs blijft 2,50 dat is fijn om te weten met vers gebakken frietjes in vooruitzicht.

Al met al, ik ben tevreden en ga 3 mooie dagen hebben op Megaland. Zonder twijfel!!
 

bram1996

Randprogramma
15 mrt 2014
198
0
Bij 3fm is het haast onmogelijk kaartjes te winnen, ben toch bang dat het zaterdag heel vroeg voor de winkel staan word.
 

Romy

Dagopener
15 sep 2015
602
0
Will and the People was al ontkracht he..

Hoe zit dat eigenlijk, als je meerdere laptops in de wachtrij hebt, dien je dan meerdere account te hebben of kan dit ook met 1?

Je hoeft pas in te loggen zodra je je kaartjes gereserveerd hebt. Je kunt dus gewoon met meerdere laptops in de wachtrij staan en wanneer je tickets gereserveerd zijn op 1 van de laptops kun je inloggen :)
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.863
9.817
Ik kan haast niet geloven dat Dennis deze verschrikkelijke lineup zit goed te praten.

Of beter: ik geloof het wel, maar ik snap het niet.

Als grote Pinkpop liefhebber zou ik zelfs extra kwaad zijn om deze lineup. Want alles zomaar 'slikken' wat ze doen is gewoonweg schadelijk voor zo'n festival. Als iedereen gewoon maar alles ok blijft vinden, kaarten koopt en dit laat uitverkopen, dan zal het volgend jaar weer zo slecht zijn. Mensen moeten duidelijk maken dat dit niet kan. Ik heb dit jaar serieus nog geen slechtere lineup gezien bij een major. James Bay is een naam die op Werchter gewoon in de middag in de Barn zou staan. Leuke muziekjes voor erbij, maar niet om hoog op de affiche te zetten. Idem voor pakweg Lianne La Havas, James Morrison (dat die kerel uberhaupt nog op een major mag spelen) en Skunk Anansie.

Zou het budget tussen een Werchter en een Pinkpop (in verhouding met de dagen) zo veel verschillen dan?
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.594
4.695
eloelo wrote:
Will and the People was al ontkracht he..

Hoe zit dat eigenlijk, als je meerdere laptops in de wachtrij hebt, dien je dan meerdere account te hebben of kan dit ook met 1?


Je hoeft pas in te loggen zodra je je kaartjes gereserveerd hebt. Je kunt dus gewoon met meerdere laptops in de wachtrij staan en wanneer je tickets gereserveerd zijn op 1 van de laptops kun je inloggen
simple-smile.png

Daar heb ik wat aan, danku.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.594
4.695
Bij 3fm is het haast onmogelijk kaartjes te winnen, ben toch bang dat het zaterdag heel vroeg voor de winkel staan word.

Rustig maar,zo moeilijk als voorgaande jaren gaat het niet worden. Het zal wel uitverkopen maar denk dat je er op internet gewoon doorheen komt, en ook via VVK adressen vanaf een uur of 6/7 lukt het wel.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.917
6.171
Ik kan haast niet geloven dat Dennis deze verschrikkelijke lineup zit goed te praten.

Of beter: ik geloof het wel, maar ik snap het niet.

Als grote Pinkpop liefhebber zou ik zelfs extra kwaad zijn om deze lineup. Want alles zomaar ‘slikken’ wat ze doen is gewoonweg schadelijk voor zo’n festival. Als iedereen gewoon maar alles ok blijft vinden, kaarten koopt en dit laat uitverkopen, dan zal het volgend jaar weer zo slecht zijn. Mensen moeten duidelijk maken dat dit niet kan. Ik heb dit jaar serieus nog geen slechtere lineup gezien bij een major. James Bay is een naam die op Werchter gewoon in de middag in de Barn zou staan. Leuke muziekjes voor erbij, maar niet om hoog op de affiche te zetten. Idem voor pakweg Lianne La Havas, James Morrison (dat die kerel uberhaupt nog op een major mag spelen) en Skunk Anansie.

Zou het budget tussen een Werchter en een Pinkpop (in verhouding met de dagen) zo veel verschillen dan?
Als Dennis de line-up wel te pruimen vind dan mag hij toch wat vinden? Dennis moet gewoon lekker blijven vinden wat hij er van vind en vooral zijn mening niet laten afhangen wat andere er van vinden.

Iedereen bekijkt alles anders, en dat mag. Maar respecteer ieder zijn mening, ook als die lijnrecht tegenover je eigen mening staat.
 

Daantje

Dagopener
21 mrt 2015
518
70
Precies @mattman..

Ach er komt vanzelf een editie dat pinkpop geen top headliners krijgt voor 3 dagen, en dan gaan ze vanzelf de deksel op de neus krijgen.
 

Stoffer

Gouden Tip
13 dec 2013
422
8
Budget hangt samen met hoeveel bezoekers je per dag kwijt kunt en wat je bezoeker verbruikt aan bonnetjes op een festival, hier word van te voren een berekening op los gelaten.

Dan heb je nog de facilitaire kosten, deze zullen elk jaar zowat hetzelfde zijn omdat ze afspraken maken met verhuurders en standhouders van eetkraampjes etc. (alhoewel deze laatste misschien wel betaalt om ook te mogen staan/een x % van de opbrengst naar Pinkpop gaat).

Personeelskosten moet je er ook nog bij zetten. Echter verdient een festivalorganisator geen uurloon omdat je nooit weet hoelang je vergaderingen e.d. duren (op het weekend zelf zal vast wel een uurloon gelden).

Nou dan doe je 30.000 x 190 (de servicekosten worden namelijk bepaald door de venue/het festival er zit geloof ik alleen een minimum bedrag van 2,50 aan vast en alles erboven is 50/50)

90x30.000 x 3

Nou dan heb je het budget wat je goedmaakt met kaartverkoop, dan reken je uit wat de gemiddelde besteding van de bezoeker afgelopen jaren was en voila dat is je budget. Rock werchter is groter = meer bezoekers = meer mensen die wat besteden = hoger budget.

Dus om terug te komen op de vraag: Ja, Rock werchter heeft een hoger budget.
 

Romy

Dagopener
15 sep 2015
602
0
Dan heb je nog de facilitaire kosten, deze zullen elk jaar zowat hetzelfde zijn omdat ze afspraken maken met verhuurders en standhouders van eetkraampjes etc. (alhoewel deze laatste misschien wel betaalt om ook te mogen staan/een x % van de opbrengst naar Pinkpop gaat).
Ik heb mijn profielwerkstuk hierover gedaan en organisaties van eetkraampjes betalen inderdaad het festival om er te mogen staan. Meestal moeten ze naast her staangeld ook nog een deel van de omzet afstaan. Vaak is dit een vaststaand bedrag per consumptie.
 

Stoffer

Gouden Tip
13 dec 2013
422
8
Ik heb mijn profielwerkstuk hierover gedaan en organisaties van eetkraampjes betalen inderdaad het festival om er te mogen staan. Meestal moeten ze naast her staangeld ook nog een deel van de omzet afstaan. Vaak is dit een vaststaand bedrag per consumptie.

Ja precies of na de break een bepaald %. Maar goed interessant is het om je daar idd eens in te verdiepen!
 

Daantje

Dagopener
21 mrt 2015
518
70
Dan krijg je de volgende discussie punt:

Welk doelgroep heeft het meeste te besteden..?

De trouwe pinkpop bezoeker..

Of de tiener meisjes.!

?
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.594
4.695
Zou niet weten waarom dat een disccusiepunt is? Als mensen willen gaan, gaan ze, mits budget natuurlijk. Trouwe PP bezoekers zullen als het zo doorgaat met de line-up ook langzaam gaan afhaken, dat is ook met lowlands het geval. Daar is die hype ook 3 jaar aanwezig geweest en toen was het klaar.
 

Daantje

Dagopener
21 mrt 2015
518
70
Drank en eten is ook een groot inkomsten bron..
Ik als trouwe bezoeker tik aardig wat biertjes weg bij pinkpop.! Over de br hamburger maar te zwijgen.
Tiener meisjes met alles respect verteerd stukken minder. Dus minder omzet. Zeker als dat om duizenden mensen gaat.

Wij organiseren op ons eigen klein dorpje ook altijd een festival.
Jaren terug hadden we di-rect en uitverkocht met gillende tiener meisjes. We draaiden net quite.
Jaar erop band zonder banaan en de helft minder bezoekers.
Wel een Keer zoveel omzet. Winst.!
Tis maar waar je voor kiest..
Dit jaar kiezen we voor een oudere doelgroep met de dijk. De jeugd komt toch wel..
Op zon dorpje dan he.!
Maar wat k mee wil zeggen:
Pinkpop zal toch ook een omzet verschil hebben met 70.000 trouwe bezoekers of 30.000 trouwe bezoekers en 40.000 jonge dames.! Bijvoorbeeld.

Maar goed, deze trouwe bezoeker haakt idd af.! Dit jaar dan.!
Had al mijn vakantie geboekt op zondag naar Mallorca met het gezin toen ik doorkreeg dat Pearl jam niet de zondag gaat headlinen.
Vrijdag & zaterdag haak k ook af.
Rhcp is wat mij betreft over the Hill zeker zonder j.f... Ik hoop dan ook voor jullie pinkpop gangers dat het nieuwe album goed gaat zijn en ze een goede show gaan neerzetten. Ik betwijfel dat.. Vond ze de laatste keer dat ik ze live zag niet super goed.
Maar ze kunnen ook zomaar verrassen.! Het dag programma eronder vind ik niet sterk genoeg om mij over te halen.
Dat geld ook voor de zaterdag. Mis te veel goede Subs.! De qotsa bv. Daarbij komend heb ik Rammstein al 3 keer gezien, 2 in Duitsland. 1 keer pinkpop. En dat was super.! Maar een 4de keer hoeft niet persee.
En doe maar voor Rammstein, hoe verzinnen ze het..! Die horen gewoon lekker op zondagmiddag te spelen.! Zonnetje erbij.! Biertje in de hand. Dat is toch geen Rammstein opwarmer. ? Koekoek.
En dan zetten ze de staat in de tent. Dat wordt bomvol. Net als met THE scène toen.
Vind het maar raar hoe alles wordt neergezet.!

Maar goed, iedereen die wel gaat veel plezier.! Sfeertje is altijd goed.! En ook Dennis veel plezier met je spoorboekje.! Al vind k je te weinig kritiek geeft aan pinkpop.
Vooral als k jou voorspellingen altijd las moet dit toch ook tegenvallen.

Hoop headliners 2017 op Foo Fighters, Pearl jam, U2, Coldplay of radiohead.
Hier 3 van een een paar goede Subs met wat betere dagopvullig.
En dan kom ik zeker weer terug.!

Groet een pinkpop fan.!

Daantje.!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken