Nou daar gaat die… (roze bril af)
Mijn mening oover de line-up van Pinkpop 2016 so far...
Als je aftrapt met Storksky heb je in mijn ogen de beste Nu of Nooit winnaar sinds een aantal jaren wel te pakken. Ik denk wel dat een vergelijking met Royal Blood heel snel gemaakt kan worden, het bevalt mij (ook nu 2 x live gezien al) heel goed.
Wat mij op vrijdag opvalt is de insteek op ‘jeugd’, dat vind ik voor een school en werkdag vrij opvallend met Red Hot Chili Peppers als afsluiter had ik echt een 30 a 40 plus dag verwacht.
Naar mij idee was Years & Years totaal onverwacht. De namen in Stage 4 doen mij niet zo veel deze dag. Als ik kijk naar de Brand-stage is De Staat wel totaal misplaatst, deze jongens verdienen toch minstens 3FM-stage. Misschien dat ze er zelf om gevraagd hebben voor licht effecten of zo, geen idee? Misschien dat de organisatie Major Lazer tegenover de Staat deze overweging maakt. Maar waarom dan niet The Common Linnets en De Staat omwisselen, was naar mijn idee logisch geweest. Op 3FM-stage is in mijn ogen Gary Clark Jr de meest intressante naam, dat gaat lekker worden, kan ik zeer sterk waarderen. Op mainstage starten met The Common Linnets, nah Ilse is wel scherp om te zien, dat is wel ‘leuk’... Bastille voor James Bay, wat raar. Misschien dat men dacht dat Bastille pas (recent in 2013 en 2014 notabene) geweest is. Dat is heel kort geleden heel vaak. Maar James Bay op mainstage als sub is wel te veel van het goeie, kon men geen ‘echte’ sub krijgen voor deze dag? Red Hot Chili Peppers liften momenteel op hun oude successen, het nieuwe album moet nog komen en hoop voor ze dat deze goed ontvangen zal worden. Anders eindigd deze dag in een Pinkpop Classic en hebben we de zondag nog niet eens gehad.
Op zaterdag is voor mij de meest positieve verrassing lekkere ska van Doe Maar, dat de reunie gestrikt is is een groot compliment waard buiten de 3 ZiggoDome shows die de heren ook al gaan spelen. Dat was misschien een beetje onverwacht toch gelukt. Ik zal lekker meezingen, geloof me maar. De positie voor Rammstein is dan wel vreemd te noemen. Maar misschien te verklaren. Als ik kijk naar 3FM stage zie ik daar duidelijk het harde werk dat aansluit op Rammstein, waar men in 2014 op de Metallica / Metalmaandag nog alles op mainstage en 3FM-stage had gezet, hé stond Ghost er toen ook niet al... Wel compliment dat Puscifer geboekt is, zeer gewaagde zet. 3FM stage op zaterdag gaat mij wel heel goed bevallen. Wederom is Stage 4 deze dag niet aan mijn intresse te voldoen. In de Brand tent is Lucas Hamming wel de derde Nederlandse inbreng van deze dag, maar zeker geen slechte. De huisband van DWDD is niet van de Nederlandse podia weg te denken dit jaar, orgineel dus niet maar dat kan deze jongen makkelijk anders bewijzen. De Brandtent met Simons en Schulz is niet mijn ding. Nothing but Thieves is misschien wel interessant maar de keuze voor 3FM-stage gaat hier toch door voor mij. Op mainstage Walk off the Earth, wie? Ja, kan me voorstellen dat er over is nagedacht, maar misschien was de wissel Walk off the Earth met Lucas Hamming heel logisch geweest. James Morrison verklapte zijn komst op Radio 2 en had ik verwacht als 3FM afsluiter, een middaguurtje mainstage zal veel gillende tienermeisjes in een positieve vibe achterlaten zodat ze lekker op tijd naar hun tentje in de slaapzak kunnen als ik uit mijn dak ga bij de spectakel show van helden Rammstein. Lianna La Havas valt wel op hier, verfijnd zangeresje. Populaire chick hoor, goed om Doe Maar nog tussen haar en Rammstein in te zetten, lijkt me veilig genoeg.
Zondag eindigd met feest. Lionel Richie, misschien wel de meest positieve verrassing van deze line-up. Vorig jaar nog North Sea Jazz en Glastonbury laten meeslepen in de meezingers en nu naar Pinkpop. Zeer goed neergezet naast Sir Paul McCartney. Hij mag dan wel op leeftijd zijn en dat is misschien wel aan zijn vocalen te horen. Maar men moet toch onder ogen zien dat hier één van de invloedrijkste Pop-artiesten op Pink-Pop staat. Ja die ouwe man die een liedje gitaar mocht spelen met de allergrootste Rihanna en Kanye, nou nou... Sodeju, een Beatle op Pinkpop. Iedereen die Pinkpop een warm hart toedraagd en ooit tot de allerlaatste seconde is geweest weet wat dan gebeurt... The Beatles man, heeft het uberhaupt uitleg nodig. Hij heeft solo werk, werk met zijn Wings en ik weet niet hoeveel hits uit de prehistorie met The Beatles. Dat kan alleen maar succesvol worden, zoals hij op (noet de kleinste) festivals al heeft bewezen.
Oké, verder met zondag... Dat er gewoon weer iemand zijn USB stick mag komen afspelen is tot daar aan toe, maar ook nog op mainstage. Kygo, waarom... Hij zal tegenwoordig wel hits hebben, hits die door andere zijn gezongen dat wel. Beter kan zingen John Newman. Maar Douwe Bob staat er nog voor, Douwe gaat nog naar het songfestival. Nou Bob, break a leg...
Stage 4 kom ik zomaar 3 interessante namen tegen, Slaves, The London Souls en Graveyard. Die ga ik denk ik wel bekijken, zodat ik Douwe Bob, john Newman en Kygo mooi ga missen. 3FM-stage met Tom Odell. Was die er niet recent nog, en wat heeft hij in tussentijd nog gepresteerd dat hij op Pinkpop komt? De rest is wel interessant. All Time Low en Bring Me The Horizon brengen een rock/pop mix die veel mensen kan aanspreken. Miscchien wel het soort boybands dat je op Pinkpop kan verwachten. Dan het duo Skunk en Nansie als afsluiter, komt een album aan en hoop dat die niet ‘weak’ is. Anders is het nostalgie 90’s rock met Hedonism en Brazen Weep. Niet te veel drinken want dan heb je de volgende dag Charlie Big Potato. De Brand tent gaat wel een bepaalde sfeer in met St Paul, maar daar laat ik mijn woorden bij. Jamie Lawson zegt me niet veel. Vintage Trouble is wel een mooi alternatief, een moeilijke keuze tussen Bring Me The Horizon en Vintage Trouble is het wel. Belgische Balthazar staat wel erg miserable als afsluiter van Brand tent, had wel een spot op 3FM stage mogen krijgen. Daarbij zijn er veel die een mooi plekje voor Macca zoeken en dus al voor het karaoke feest van Lionel klaar gaan staan. Ik denk niet dat Skunk Anansie en Balthazar het wegtrekken en verdelen van het bijna 70 duizend tellend publiek voor elkaar gaan krijgen, jammer voor ze.
Ontbreekt nog vrijdag 2 (1 in Brand en 1 op Stage 4), zaterdag nog 4 (1 op 3fm, 1 in Brand en 2 op Stage 4) en zondag nog 3 ( 1 op 3fm, 1 in Brand en 1 op Stage 4) , dus nog 9 namen.
De verwachting hiervan is niet heel hoog, daarom een komst van Damian Rice, Tenacious D, Iggy Pop en Herbert Grönemeyer kan ik wel vergeten dacht ik zo. Hier zullen wel de kleine zaaltjes vullers komen te staan. Er zijn pas 9 Nederlandse namen, daar kan best nog een Top40 artiest bij, met bijvoorbeeld veel Drank en Drugs. Met 14 namen ui UK en 14 uit USA is het internationaal wel goed verdeeld en dan nog eens 6 verschillende andere nationaliteiten (Canada, Noorwegen, Japan, 2 uit Zweden, 2 uit Duistland en 2 uit België).
Consumtieprijs blijft 2,50 dat is fijn om te weten met vers gebakken frietjes in vooruitzicht.
Al met al, ik ben tevreden en ga 3 mooie dagen hebben op Megaland. Zonder twijfel!!