Pinkpop 2016

Kid

Dagopener
24 jan 2015
609
77
Ben het niet helemaal eens met de opvatting dat alle artiesten, naast muziek maken, maar vooral aan geld denken. Natuurlijk moet iedereen zo nu en dan aan geld denken, anders kun je je werk niet blijven doen, maar de ene artiest is daar wel méér mee bezig dan de andere. Dat betekent niet direct dat de artiest die puur voor de kunst zijn werk doet betere muziek maakt dan de artiest die vooral op geld uit is, maar je kan het onderscheid zeker maken.

En het geldt niet alleen voor de artiest, maar ook zeker voor de festivalorganisator. Het ene festival probeert vooral veel kaarten te verkopen en het andere probeert ook een mooi programma neer te zetten. We weten denk ik allemaal wat voor type festival Pinkpop is, als je het vergelijkt met andere Nederlandse festivals als Lowlands, Best Kept Secret en Down The Rabbit Hole.

Het staat iedereen vrij te vinden wat 'ie wil, maar op Pinkpop zie ik vooral artiesten staan die al jaren niets van artistieke relevantie hebben uitgebracht, maar vooral veel fans hebben.
Muse, The Red Hot Chilli Peppers, Rammstein, Paul McCartney, Robbie Williams, Foo Fighters. Op hoeveel eindejaarslijstjes hebben die de afgelopen tien jaar gezamenlijk gestaan, denk je? Een totaal van 0. Vergelijk dat eens met een PJ Harvey, die met haar laatste album volgens bijna alle tijdschriften 'album van het jaar' had gemaakt.

Ik bedoel niet te zeggen dat alles draait om wat een Pitchfork van een album vind, absoluut niet, maar is er iemand die zonder in lachen uit te barsten kan zeggen dat het laatste album van Rammstein hun beste album tot nu toe was? Of dat ze vinden dat de Peppers tegenwoordig hun beste optredens ooit geven?

Laten we alsjeblieft kritisch zijn op festivals die hun artiesten selecteren op het aantal keer dat ze op Spotify gestreamd worden.

Laten we hopen dat de hype afgelopen is, wellicht dat de organisatie (mojo) dan ook inziet dat er een goed programma moet worden neergezet om uit te verkopen. Lowlands heeft dit ook een aantal jaar gehad, de laatste twee jaar komen ze de kaarten met meer moeite kwijt dan de jaren voorheen. Voor €200 mag je gewoon een goed programma verwachten. Ik ga sinds 1999 drie dagen naar Pinkpop, dit jaar twijfel ik enorm. Het is dat werchter kwa datum slecht uitkomt, twee doordeweekse dagen en dan nog de maandag om thuis te komen, helaas niet te regelen op t werk van mijn vrouw, anders was de keuze snel gemaakt.
Met deze line-up gaat het wel uitverkopen, hoor. Wat dat betreft is het een zeer sterke line-up. ;)
 

brutus257

Gouden Tip
20 nov 2013
493
204
Mooi stukje @pinkpoppino
Ben het hier dan ook roerend mee eens.. heb de laatste 2 jaar ook een iets minder pinkpop meegemaakt mede door de commerciële boekingen en de sfeer! Want door die boekingen trek je heel ander volk, bekijk de beelden eens van pak hem beet 2010 en 2015 je zie duidelijk verschil! Ik ben er wel gewoon bij dit jaar hoor maar wil idd wel weten wat de bedoeling nou is! Wil pinkpop nieuw publiek scoren of wil ie het oude bewaren dat weer langzaam aangevuld word met jongeren? We zien het wel eerst zaterdag maar weer een bekijken wat de kaartverkoop doet blijft de hype??!
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
We zien het wel eerst zaterdag maar weer een bekijken wat de kaartverkoop doet
Ik verwacht binnen het uur weekend-kaarten uitverkocht, qua dagkaarten de zondag-kaarten eerst en erna de zaterdag-kaarten ook razend snel.
De vrijdag zal tot op de dag van Pinkpop start niet uitverkocht raken.
 

Kiwitwins

Playlistbediener
18 feb 2016
14
0
Normaal lees ik alleen maar mee, omdat ik niet echt bezig ben met wie waar aan het touren is. En voorspellingen doen die imo natuurlijk leuk zijn maar bij voorbaat niet uit zullen komen. Ik denk dat men echt veel te veel verwacht van te voren. Ik bedoel de line up die er voorspeld was. Dat wist ik al direct dat gaat niet gebeuren.
Dat Pinkpop de laatste jaren andere muziek programmeerd heeft er denk ik ook mee te maken dat de muziekstijlen veranderen. In de jaren dat ik begon te gaan was het rock gehalte over het algemeen veel hoger omdat dat toen ook aan de orde was. Het was de tijd vanNirvana, Metallica,, RHCP, Garbage, Pearl Jam, green Day, Lenny Kravitz, The Offspring, RATM, zelfs Sepultura stond toen in de top 40 met Roots. We hebben het over begin jaren 90...
De muziekstroming van nu is gewoon meer poppy, dance, Rap etc. Natuurlijk heb je ook de Rock bands of de alternatieve stroming. Maar die is veel minder vertegenwoordigd.
Men zegt altijd dat Pinkpop een beetje Classic begint te worden. Maar als je al die bands die ik net noem laat komen dan is het ook classic. Want die waren 20 jaar geleden hot en doen nu gewoon nog mee op naam..

Eerlijk is eerlijk ik kreeg bijna een infarct toen ik de naam Lionel Richie hoorde. Deze meneer hoort in mijn beleving echt niet op Pinkpop.
Die wordt ook bij Mojo gewoon door de strot geduwd. Wil je Paul dan moet je deze ook nemen. En arme Jan kan dat weer recht lullen door te zeggen dat het zijn favoriet is. Geloof je het zelf? Maar misschien wordt ik wel verrast, wie weet.

Ik ga gewoon ieder jaar naar Pinkpop meestal ken ik maar de helft van de bands van naam. En kom ik er ineens achter, och dat zijn die en die van 3fm. Voor de echte rockers zijn er in de laatste jaren andere festivals bij gekomen. Pinkpop is eigenlijk zo lang als ik mij kan herinneren in ieder geval gericht geweest op de massa. En die massa was in de jaren 90 alternatief en rock georiënteerd.

Maar wat ik wilde zeggen, door de laat zo hoog te leggen voor jezelf is de teleurstelling des te groter. Er zijn namelijk ook mensen die jullie line up voorspelling kopieren, op Facebook gooien en dan komen er ineens collega's naar me toe, met ik heb de line up van Pinkpop. En toen dacht ik echt geloof je het zelf?

Ik ga me wel amuseren er is genoeg te beleven, te ontdekken en te herbeleven.
 

Daantje

Dagopener
21 mrt 2015
518
70
Leuk hoor zon hard plastic kaartje.!
Vandaar die prijsverhoging van €15,- ?

Doe mij maar een papieren kaartje en een fatsoenlijk dagprogramma :)
 

brutus257

Gouden Tip
20 nov 2013
493
204
Bullshit @kid pinkpop is niet zo'n festival geweest je noemt hierbij ook alleen de headliners waarvan muse en foofighters een goed album hebben uitgebracht imo. Ben op veel festivals geweest maar kwa sfeer was er niets mooiers als het pinkpop, rustig gemoedelijk niemand die populair probeert te doen Nee iedereen laat elkaar is zijn waar (met tegenstelling tot lowlands)
Het gaat erom dat het tijdschema+line up erg slecht is en meer bedoelt is voor dagjes mensen terwijl de weekend tickets omhoog zijn gegaan waarom ik heb misschien 6 namen die ik wil zien die spelen waarschijnlijk tegelijk blijven er dus nog 3 over + headliners najah ik hou er maar mee op
 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.683
666
Het ligt er gewoon aan waarmee je vergelijkt. Bijvoorbeeld zo'n Indian Summer Festival is helemaal een braak festival tegenwoordig. Maar een Rock Werchter is gewoon op alle fronten kwaliteit (qua muziek) beter dan Pinkpop. Als je ziet wat je daar voor artiesten op één dag kunt zien, dan is de keuze snel gemaakt. Daarnaast heb je dan nog een festival als BKS of DTRH waar vooral kwaliteitsmuziek staat, maar geen echte Ziggo dome (lees commerciele) namen.
En het is nu eenmaal een feit dat elektronische muziek de muziekwereld gaat domineren. Zo heeft elk decennium wel zijn muziek soort. Op een gegeven moment is rock/gitaar muziek gewoon klaar qua vernieuwing.
Dat dus bands als Major Lazer, Disclosure, Years & Years etc, nieuwe headliners gaan worden is waarschijnlijk onvoorkomelijk.
 

Kiwitwins

Playlistbediener
18 feb 2016
14
0
Door dat Doe Maar op zaterdag voor Rammstein is gezet, is bij mij "de lionel richie door de strot geduwd theorie" ontstaan. Er was nog wat gedoe over welke plek ze zouden spelen. Ja dat snap ik nu. Ik had ze echt als Sub verwacht op Zondag. of in ieder geval sowieso op Zondag ivm de verwachtte leeftijdscategorie die die dag zal komen. Je zult dan eerder het juiste publiek raken. Nu staat de hele pit vol met mensen die aan het wachten zijn op Rammstein.


Edit:mislukte quote verwijderd
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.467
708
eloelo wrote:
Jij zal dat waarschijnlijk beschirjven als ”variatie”

correct

maar je kan niet ontkennen dat veel dingen te hoog staan op het affiche.
...
Oké, het spoorboekje krijg ik ook wel vol, maar als we kritisch blijven missen er toch tal aan namen.

Ik ben vooral benieuwd naar jouw mening hierover, aangezien dit toch twee terechte punten van kritiek zijn. En gezien jouw realistische verwachtingen van enkele dagen terug kan het toch niet anders dan dat je hierover hetzelfde denkt? James Bay en Puscifer zijn acts die in jouw lijstje ergens in de buik van de affiche terecht zouden zijn gekomen, en nu zijn dat respectievelijk een sub en een 3FM afsluiter. Op dezelfde posities waar vorig jaar nog Ziggo Dome vullende namen stonden.

Ik begrijp dat je een grote liefde hebt voor Pinkpop, en op sommige momenten vind ik echt mooi om te zien hoe dat tot uiting komt. En we hebben hier ook geen kritiek op het instituut Pinkpop, wel op enkele keuzes in hun programmering (de headliners zijn naar Pinkpopnormen bvb wel uitstekend). Maar net als vorig jaar heb ik het gevoel dat jij op geen enkele manier kritisch wil zijn over het festival en kribbig reageert wanneer anderen massaal (al dan niet terechte) kritiek geven. Dit terwijl de lineup voor het tweede jaar op rij sterk afwijkt van de realistische posters die je zelf opmaakte. Niemand neemt jou het kwalijk dat jij met plezier gaat en een vol spoorboekje kan opstellen, maar er moeten toch dingen zijn waar je zelf ook teleurgesteld over bent?

 

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.683
666
Pinkpop is gewoon zijn festival en hij staat gewoon open om verschillende artiesten uit te zien. Verder maakt het niet zoveel wat de artiesten zijn, hij krijgt zijn spoorboekje toch wel ingevuld. Vind het wel mooi dat hij zo fanatiek is.
Maar goed als we heel eerlijk zijn kunnen we op andere festivals natuurlijk veel mooiere spoorboekjes samenstellen, maar dat is niet zo relevant in deze discussie.

 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.677
729
De rust is wedergekeerd op het forum lol...nou soort van.

Gisteren met mijn vrouw naar Amsterdam gegaan naar de persconferentie, Ik had extra kaarten en toch nog PM gekregen dat iemand graag meewilde. Zij wonen 5 minuten van Paradiso af dus eitje. Bleek ook nog dat zijn vriendin bij de Primera werkt dus als alles chaotisch verloopt worden er 2 kaarten achtergehouden. Leuk als je iemand een vriendendienst kunt bewijzen karma om de hoek komt kijken.

Maar ok toen naar binnen en na het reguliere geneuzel het eerste optreden: Storksky. Ik moet zeggen klinkt lekker dus ik denk dat ik die nog wel even ga bekijken.
Toen kwam de vrijdag

Goed. wat ik sowieso wil zien.....RHCP, De Staat, Major Lazer. De rest ga ik wel bedenken op de dag zelf...denk dat ik nog wel even bij Stage4 langsga voor die japanners.

Zaterdag: Rammstein, Ghost Doe Maar Halestorm Lucas Hamming. De rest zie ik wel

Zondag Macca, Lionel, Skunk, BMTH. De rest ga ik nog wel even beluisteren.

Oh ja.....Matt Simons en Douwe Bob......GATVERTAMME!!!

Optredens van Lucas Hamming en de Staat erg leuk. Ik kwam Lucas in de foyer tegen..nog even gezegd dat ik gedacht had dat ie ook van die Douwe Bob crap maakte maar dat dat gelukkig niet zo was.....

Ik snap dat er commentaar is, geen echt grote subs maar het is wel een gemixt geheel. Het voordeel voor mensen zoals mijn vrouw en ik die variatie leuk vinden en pop rock metal en wel wat edm leuk vinden dat de weekendkaarten waarschijnlijk minder snel gaan en dat zal minder stressen zijn. Ik hoop op weinig clashes. Gelukkig zie ik de Staat ook nog op Dauwpop.



Iedereen die naar RW gaat..veel plezier. Iedereen die net zoals mij naar PP gaat ook veel plezier. Ik heb in ieder geval een leuke AirBnB in Kerkrade en 2 fietsen...dus we peddelen lekker op en neer.

Wees lief voor elkaar...

gr. Mario
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
maar er moeten toch dingen zijn waar je zelf ook teleurgesteld over bent?
zoals ik al aangaf, mijn uitgebreide mening komt nog. Dan zal ik een stukje opzetten zoals ik vorig jaar ook deed met de roze bril af.


Pinkpop is gewoon zijn festival en hij staat gewoon open om verschillende artiesten uit te zien. Verder maakt het niet zoveel wat de artiesten zijn, hij krijgt zijn spoorboekje toch wel ingevuld. Vind het wel mooi dat hij zo fanatiek is.
thnx...

btw, leuk stukje bcmrmaybe...
 

Pim

Randprogramma
24 mrt 2013
233
1
Zo negatief als veel mensen hier en in de media zijn over de line up ben ik niet, maar nu ik het vandaag nog eens bekijk valt het me een beetje tegen. Zal hooguit een dag gaan.

Nu ga ik misschien rare dingen zeggen, maar ik denk dat het relatief lage bezoekersaantal van Pinkpop (zeker in vergelijking met Werchter) een belangrijke rol speelt in de line up.
Werchter kreeg in 2015 340.000 bezoekers verspreid over 4 dagen binnen. Dat levert alleen aan catering al veel meer op. Daarmee kan je meer grotere, internationaal bekende acts boeken, die natuurlijk ook steeds duurder worden (en dat gaat verwacht ik nog wel even door met alle concurentie vanuit o.a. de USA). In Nederland festivalland krijg je een Pinkpop met een capaciteit van 85.000 bezoekers per dag ook nog wel uitverkocht verwacht ik.

Als ik het voor het zeggen had ging ik toch echt eens kijken naar een andere (grotere) locatie in Limburg. Ergens met minder omwonenden, agrarisch gebied ofzo. Zal niet makkelijk zijn, maar soms is verandering wel de beste manier om een traditie veilig te stellen voor de toekomst. Kijk naar Rock am Ring en T in the Park en veel langer geleden Pinkpop zelf. Maar ik ben geen festivalbaas :cool:
 

Dieter98

Gouden Tip
16 mei 2015
490
9
Zo negatief als veel mensen hier en in de media zijn over de line up ben ik niet, maar nu ik het vandaag nog eens bekijk valt het me een beetje tegen. Zal hooguit een dag gaan.

Nu ga ik misschien rare dingen zeggen, maar ik denk dat het relatief lage bezoekersaantal van Pinkpop (zeker in vergelijking met Werchter) een belangrijke rol speelt in de line up.
Werchter kreeg in 2015 340.000 bezoekers verspreid over 4 dagen binnen. Dat levert alleen aan catering al veel meer op. Daarmee kan je meer grotere, internationaal bekende acts boeken, die natuurlijk ook steeds duurder worden (en dat gaat verwacht ik nog wel even door met alle concurentie vanuit o.a. de USA). In Nederland festivalland krijg je een Pinkpop met een capaciteit van 85.000 bezoekers per dag ook nog wel uitverkocht verwacht ik.

Als ik het voor het zeggen had ging ik toch echt eens kijken naar een andere (grotere) locatie in Limburg. Ergens met minder omwonenden, agrarisch gebied ofzo. Zal niet makkelijk zijn, maar soms is verandering wel de beste manier om een traditie veilig te stellen voor de toekomst. Kijk naar Rock am Ring en T in the Park en veel langer geleden Pinkpop zelf. Maar ik ben geen festivalbaas
1f60e.png



ruimte zat hoor hier in limburg
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Als ik het voor het zeggen had ging ik toch echt eens kijken naar een andere (grotere) locatie in Limburg. Ergens met minder omwonenden, agrarisch gebied ofzo. Zal niet makkelijk zijn, maar soms is verandering wel de beste manier om een traditie veilig te stellen voor de toekomst. Kijk naar Rock am Ring en T in the Park en veel langer geleden Pinkpop zelf.
Een grotere locatie zal niet verkeerd zijn.
Maar omdat Megaland onder eigen beheer 'Buro Pinkpop', 'Megaland Exploitaties' en 'Festivals Limburg BV' wat weer allemaal valt onder 'Jan Smeets Produkties BV' denk ik dat ze die keuze niet zomaar gaan maken.
Misschien dat men ooit overweegt een nabijgelegen verlaten vliegbasis in te nemen als Rock am Ring gedaan heeft, maar dat zie ik niet gebeuren.
Een grotere locatie zal ook groei meebrengen.
Mijn mening is dat Pinkpop met 4 stages al max uit de capaciteit haalt en er goed aan doet in de buurt van andere festivals te blijven ipv aan Pinksteren vast te houden.
Wat misschien nog kan is 2 mainstages naast elkaar, maar daar zie ik meer nadeel dan voordeel in.
Dus door eigen beheer van het terrein en de 'welgestelde' gemeente zal Pinkpop nog vele jaren op de zefde locatie kunnen blijven, is mijn conclusie.

 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.677
729
Tx @dennisvdbr Het is dat je geen caprisonne naar die kop van Douwe Bob mag gooien. Dat had de middag wel afgemaakt. Lol
 

Pim

Randprogramma
24 mrt 2013
233
1
Inderdaad, die verandering waar ik het over heb zal er voorlopig niet aan komen waarschijnlijk.
Wie weet wanneer Jan Smeets de touwtjes niet meer in handen heeft. Ben benieuwd hoe Mojo/Livenation tegen groei aankijken.
Om met de championsleague mee te blijven doen lijkt dat me op de lange termijn gewoon noodzakelijk.

Het niet meer vasthouden aan Pinksteren is al een goede zet geweest denk ik ja.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.531
834
Nu kan het aan mij liggen, maar ik snap nog steeds niet de kritiek op Paul McCartney.....
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.651
105
Nu kan het aan mij liggen, maar ik snap nog steeds niet de kritiek op Paul McCartney…..

Stel je luistert de hele dag 3fm, en je hebt nog nooit van The Beatles gehoord, dan snap ik best dat je het als ouwe zak ziet, en niet helemaal begrijpt waarom hij er staat.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken