Ben het niet helemaal eens met de opvatting dat alle artiesten, naast muziek maken, maar vooral aan geld denken. Natuurlijk moet iedereen zo nu en dan aan geld denken, anders kun je je werk niet blijven doen, maar de ene artiest is daar wel méér mee bezig dan de andere. Dat betekent niet direct dat de artiest die puur voor de kunst zijn werk doet betere muziek maakt dan de artiest die vooral op geld uit is, maar je kan het onderscheid zeker maken.
En het geldt niet alleen voor de artiest, maar ook zeker voor de festivalorganisator. Het ene festival probeert vooral veel kaarten te verkopen en het andere probeert ook een mooi programma neer te zetten. We weten denk ik allemaal wat voor type festival Pinkpop is, als je het vergelijkt met andere Nederlandse festivals als Lowlands, Best Kept Secret en Down The Rabbit Hole.
Het staat iedereen vrij te vinden wat 'ie wil, maar op Pinkpop zie ik vooral artiesten staan die al jaren niets van artistieke relevantie hebben uitgebracht, maar vooral veel fans hebben.
Muse, The Red Hot Chilli Peppers, Rammstein, Paul McCartney, Robbie Williams, Foo Fighters. Op hoeveel eindejaarslijstjes hebben die de afgelopen tien jaar gezamenlijk gestaan, denk je? Een totaal van 0. Vergelijk dat eens met een PJ Harvey, die met haar laatste album volgens bijna alle tijdschriften 'album van het jaar' had gemaakt.
Ik bedoel niet te zeggen dat alles draait om wat een Pitchfork van een album vind, absoluut niet, maar is er iemand die zonder in lachen uit te barsten kan zeggen dat het laatste album van Rammstein hun beste album tot nu toe was? Of dat ze vinden dat de Peppers tegenwoordig hun beste optredens ooit geven?
Laten we alsjeblieft kritisch zijn op festivals die hun artiesten selecteren op het aantal keer dat ze op Spotify gestreamd worden.
En het geldt niet alleen voor de artiest, maar ook zeker voor de festivalorganisator. Het ene festival probeert vooral veel kaarten te verkopen en het andere probeert ook een mooi programma neer te zetten. We weten denk ik allemaal wat voor type festival Pinkpop is, als je het vergelijkt met andere Nederlandse festivals als Lowlands, Best Kept Secret en Down The Rabbit Hole.
Het staat iedereen vrij te vinden wat 'ie wil, maar op Pinkpop zie ik vooral artiesten staan die al jaren niets van artistieke relevantie hebben uitgebracht, maar vooral veel fans hebben.
Muse, The Red Hot Chilli Peppers, Rammstein, Paul McCartney, Robbie Williams, Foo Fighters. Op hoeveel eindejaarslijstjes hebben die de afgelopen tien jaar gezamenlijk gestaan, denk je? Een totaal van 0. Vergelijk dat eens met een PJ Harvey, die met haar laatste album volgens bijna alle tijdschriften 'album van het jaar' had gemaakt.
Ik bedoel niet te zeggen dat alles draait om wat een Pitchfork van een album vind, absoluut niet, maar is er iemand die zonder in lachen uit te barsten kan zeggen dat het laatste album van Rammstein hun beste album tot nu toe was? Of dat ze vinden dat de Peppers tegenwoordig hun beste optredens ooit geven?
Laten we alsjeblieft kritisch zijn op festivals die hun artiesten selecteren op het aantal keer dat ze op Spotify gestreamd worden.
Met deze line-up gaat het wel uitverkopen, hoor. Wat dat betreft is het een zeer sterke line-up.Laten we hopen dat de hype afgelopen is, wellicht dat de organisatie (mojo) dan ook inziet dat er een goed programma moet worden neergezet om uit te verkopen. Lowlands heeft dit ook een aantal jaar gehad, de laatste twee jaar komen ze de kaarten met meer moeite kwijt dan de jaren voorheen. Voor €200 mag je gewoon een goed programma verwachten. Ik ga sinds 1999 drie dagen naar Pinkpop, dit jaar twijfel ik enorm. Het is dat werchter kwa datum slecht uitkomt, twee doordeweekse dagen en dan nog de maandag om thuis te komen, helaas niet te regelen op t werk van mijn vrouw, anders was de keuze snel gemaakt.