Pinkpop 2016

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.671
2.004
Denk dat je je stevig vergist in het prijskaartje dat aan een Years & Years, gezien hun populariteit verwacht ik dat die toch een gelijkwaardige gage als een Damien Rice kunnen vragen.
 

JB.

Sunset slot
Sfeerbeheer
2 dec 2013
2.531
834
Pinkpop is dus een commercieel popfestival dat winst moet maken, dan kun je natuurlijk niet met 3 alternatieve opkomende headlinertjes met een fijne alternatieve line-up aan komen. Je hebt gevestigde en populaire namen nodig, door de one-hit-wonders te programmeren is het risico hierbij het minst.

BKS wil ook winst maken hoor. reken daar maar op. Maar die richt zich op een stukje nichemarkt in de muziekwereld en probeert daar zijn centen te verdienen. Pinkpop richt zich meer op het grote publiek, en dat publiek kent vooral radio hitjes. Dus in dat oogopslag programmeren ze inderdaad prima. Ben blij dat ze nog zo'n dagje zoals Rammstein booken ;)
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.594
4.695
Die dude kan gewoon niet zingen, die zou moeten betalen om te mogen optreden..
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.721
7.488
Valt mij heel erg tegen dit affiche en ben dan ook zeer blij met mijn RW ticket.
Paar bandjes die ik wel zou willen zien, ook een paar leuk om mee te pakken.

Vrijdag:
Common Linnets - Ja sorry, maar ik vind deze band dus wel fijn. Alleen al 3 keer gezien dus de grootste lol is er nu ook wel af
Gary Clark JR. (RW)
Bear's Denn (RW)
One Ok Rock - wel leuk om mee te pakken
De Staat - Zou ik erg graag willen zien
RHCP (RW)

Zaterdag:
Lucas Hamming - Erg gechameerd van zijn muziek
Parquet Courts - Leuk om mee te pakken
Doe Maar - Leuk om mee te pakken ivm mee zing gehalte
Rammstein (RW)

Zondag:
Skunk Anansie - Zou ik net als de staat ook erg graag willen zien
Paul McCartney (RW)

Dus voor mij een beetje meh. Voor degene die het wel leuk vinden, veel plezier :)
 

Jack1617899544

Gouden Tip
30 sep 2014
333
1
Ik vind het eigenlijk een toffe line-up it jaar, iig beter dan het meeste van 2015. Er zijn wel acts er tussen die niet 'relevant' zijn of gewoon een beetje te opvallend zijn (waar krijg je ze nou vandaan Mojo?), maar ik zou heel graag dit zien:

Vrijdag: RHCP, James Bay, De Staat, Gary Clark Jr, One OK Rock, The Struts, Storksky

Zaterdag: Rammstein, Doe Maar, Lianne la Havas, Ghost, Halestorm, Walk Off the Earth, Skillet, Nothing But Thieves, Lucas Hamming, Parquet Courts

Zondag: Macca, Lionel Richie, Skunk Anansie, Bring Me the Horizon, Balthazar, All Time Low, Vintage Trouble, St. Paul & the Broken Bones, Slaves
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Kijk nu eens vanuit de ogen van een 3FM-luisteraar, of als iemand die weet wat hij kan verwachten van Pinkpop. Dan is het toch prachtig dat je RHCP (van Heeey Oooh), Bastille, Major Lazer, James Bay, Year&Years, die dude van The Beatles, Tom Odell, Kygo, Doe maar en opkomend talent Lucas Hamming kunt zien?

Dat deel pakken ze ook prima, 3fm festival ten top op dat gebied. Maar dat neemt toch helemaal niet weg dat je die namen over 3 dagen kunt verdelen in plaats van op 1 dag te pleuren? Doordat ze duidelijk programmeren om de 3 losse dagen te verkopen verliezen ze populariteit bij het volk dat al jaren komt om zich 3 dagen te vermaken. Ze moeten die namen gewoon verspreiden over 3 dagen. Daarnaast kan ik ook slecht tegen die omhooggevallen acts, James Bay, Doe Maar, Years & Years, Lianna La Havas, Kygo vindt ik allemaal prima dat die er tussen staan maar waarom zo hoog. Als ze 2 na laatste op de main staan of 1 na laatste op de 3fm stage. Maar waarom 3fm afsluiten, waarom sub-headliner. Boek die acts gewoon voor een normale spot net zoals Werchter.

Damien Rice was ook te mooi om waard te zijn. Maar ik had nog wel een 'alternatieve' grote naam verwacht, en die zit er gewoon niet tussen. Dus ik moet het doen met de headliners, Slaves, Parquet Courts, Graveyard, Ghost, Balthazar etc. doen maar ik vermaak me wel hoor.
 

Stoffer

Gouden Tip
13 dec 2013
422
8
Jongens, en dan ga ik mn nest in.

Artiesten denken, naast muziek maken maar aan 1 ding, en daar draait alles om, op BKS, op PP, RW, Lowlands, ieder festival: Geld!

Als het geen geld in het laatje brengt interesseert geen boeker/festival hoe kwalitatief relevant of welke andere term goeroe's maar gebruiken. Ik studeer Evenementen en kan zeggen dat dit de keiharde waarheid is. Of je nou Damien Rice, New Order of zelfs ubergigant Arcade Fire heet. Overal zit marketing en andere strategieën achter om zoveel mogelijk geld weg te halen.

Met andere woorden, ik zeg dit verhaal ook vaak zat tegen een maat van me die ook helemaal van het kwalitatieve relevante is en de rest basht. Muziek deel ik in 2 categorieën in, Leuk en niet leuk. En dan stel ik de volgende vraag aan de forumleden die ook zulke goeroe's zijn:

''Luister jij wel eens kwalitatieve muziek die je eigenlijk gewoon bout saai vind en niet leuk vind?''

9 vd 10 zullen antwoorden ''Nee'' want ze vinden het (en dan kom ik terug) het dan niet leuk vinden .

Met andere woorden, kwalitatief relevant en alle andere termen bestaan in mijn ogen niet. Alles valt onder genres en je vind dan een bandje leuk of niet leuk. Toch? Overigens kun je dan nog zeggen iemand is live minder/niet goed/wel goed maar okay.

Het is en blijft een kwestie van smaak en ik verdeel alles lekker onder leuk en niet leuk :)


(en voor de mensen die denken dat ik een 3FM luisteraar ben, nee ik luister niet per sé die bandjes want ik vind namen als PJ Harvey, Beck, Tame Impala, Goat etc ook gewoon tof).

Tot morgen :)
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Artiesten denken, naast muziek maken maar aan 1 ding, en daar draait alles om, op BKS, op PP, RW, Lowlands, ieder festival: Geld!

Zoals ik al eerder zei, commercieel gezien is dit gewoon weer een prima zet van Pinkpop. Vrijdag en zondag gaan wel uitverkopen, en de zaterdag zal het prima doen.

Ze moeten het gewoon ook interessant houden voor mensen die jaarlijks het hele weekend aanwezig zijn. Want zo verliest een weekendje Pinkpop toch wel een deel van zijn charme.
 

Shaverion

Support act
12 nov 2012
1.129
0
Over de mensen die zeggen dat kwaliteit niet uit maakt en dat het toch wel uitverkoopt omdat het populair is, klopt dit jaar helemaal. Maar daar zit een einde aan. Wat je overal ziet in populaire cultuur is dat er een groep mensen is die voor ligt op de rest, en dat is bij festivals ook zo. Als trendsetters wegjaagd volgt de massa vanzelf. Het is nu hip om naar Pinkpop te gaan, geef het 1 of 2 jaar en Lowlands verkoopt weer in een uurtje uit, of BKS is het 3e grote festival van Nederland.

1 iemand die wel kritisch is en wel wat verder kijkt dan 3fm neemt zo z'n vriendengroep van 10man mee naar een ander festival, daar is vaak niet zoveel voor nodig.

 

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.397
592
”Luister jij wel eens kwalitatieve muziek die je eigenlijk gewoon bout saai vind en niet leuk vind?”

Ja.

Ik luister zo vaak artiesten/albums die ik nooit eerder gehoord heb en dan weet ik vooraf niet wat ik ervan ga vinden. Zelfs als ik zo'n album niet echt leuk zou vinden, kan ik het wel heel goed vinden (Destroyer als meest geschikte voorbeeld denk ik). Daarnaast luister ik wel eens muziek die ik dan wel even leuk vind om te luisteren, maar die eigenlijk gewoon helemaal niet goed is (Fall Out Boy). Leuk dat alle tourende artiesten geld willen verdienen, maar dat stelt ze niet kwalitatief gelijk aan elkaar, die samenhang zie je onterecht.

Verder over Pinkpops lineup; ze hadden Nick&Simon als sub en K3 als headliner kunnen programmeren en het interesseert die Pinkpopfans allemaal helemaal niks, die gaan toch wel. Slechte zaak is dat.
 

Roy Dykstra

Playlistbediener
27 apr 2014
43
15
Dit is dan wel het laatste jaar dat ze zonaar uitverkopen, de reacties zijn overal echt erg kritisch. In tegenstelling tot vorig jaar vind ik dat de hype is afgenomen.

Laten we hopen dat de hype afgelopen is, wellicht dat de organisatie (mojo) dan ook inziet dat er een goed programma moet worden neergezet om uit te verkopen. Lowlands heeft dit ook een aantal jaar gehad, de laatste twee jaar komen ze de kaarten met meer moeite kwijt dan de jaren voorheen. Voor €200 mag je gewoon een goed programma verwachten. Ik ga sinds 1999 drie dagen naar Pinkpop, dit jaar twijfel ik enorm. Het is dat werchter kwa datum slecht uitkomt, twee doordeweekse dagen en dan nog de maandag om thuis te komen, helaas niet te regelen op t werk van mijn vrouw, anders was de keuze snel gemaakt.
 

DennisvdBr

Droomheadliner
Sfeerbeheer
19 nov 2012
21.534
6.755
Luister jongens ik lees nog even mee (buiten mijn reacties van gisteren avond).
Maar ik ga echt nog met een uitgebreide reactie komen hoor, leef jullie ondertussen lekker uit met alles wat jullie slecht vinden aan Pinkpop.

Mooi extratje dit jaar.
Dit jaar zijn er voor het eerst ook de zogenaamde Collector Tickets verkrijgbaar voor Pinkpop! Een uniek toegangsbewijs voor Pinkpop 2016, een prachtig vormgegeven hard plastic pasje aan een lanyard. Een souvenir die je voor eeuwig kan bewaren.
 

WeckoJ

Geliefde act
14 nov 2012
1.763
0
@DennisvdBr: laat ik voorop stellen dat ik het fijn voor je vind dat je lichtpuntjes ziet. Maar hoe enthousiast jij doet kan ik echt niet begrijpen. Aangezien jou verwachte line-up toch nog een stuk beter was dan wat het echt geworden is. Ik kan echt niet begrijpen dat jij niet ook teleurgesteld bent dat er een hoop interessantere acts gepasseerd zijn.

Subheadliners zijn erg matig. Doe Maar is leuk, maar zet die lekker midden op de dag. Lionel Ritchie.. op Glastonbury zou die ook ergens midden op de dag staan, hier zijn het dus beide subs. Nee de enige echt interessante namen zijn de headliners en zelfs die zijn voor mij niet zo interessant.

Uiteraard is dat mijn mening en ik hoop dat iedereen die gaat het achteraf ook waard vond. Ik vind het nogal prijzig voor wat je krijgt.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
Zo, na de eerste banale reactie even de balans opmaken.

Mocht ik wel gaan, dan zou ik gaan kijken bij:

Vrijdag: RHCP, De Staat, Gary Clark JR. Toch best zwak vergeleken met vorig jaar toen ik Faith No More, Paloma Faith, Slash, MUSE, George Ezra en Elbow zag.
Zaterdag: Rammstein, Doe Maar, Lianne, Ghost, Skillet, Halestorm.
Zondag: Paul, Skunk Anansie, Tom Odell, Slaves.

Om met één van de bandnamen van PP te spreken is het dit jaar wel een beetje een all time low. 13 namen die ik vooralsnog wil zien. 7 nog te followen zullen ook wel niet al te best zijn.

Denk dat een dagkaart voor zaterdag (via Ticketswap of MP) voldoet.
 

PinkpopPino

Playlistbediener
11 jan 2016
7
0
Luister, iedereen heeft zijn eigen mening en iedereen zijn eigen smaak. Maar wat niemand kan ontkennen is dat kwa "namen" deze Pinkpop editie geen festival genoemd mag worden, maar drie losse concerten met een matig voorprogramma. De dagkaarten zeker voor de vrijdag en zondag zullen snel wel uitverkopen, maar toch moet Pinkpop en Mojo zich eens achter de oren krabben.

Ze zullen toch echt eens een keuze moeten maken (en uitspreken) welke kant ze met Pinkpop uit willen. Pinkpop is van oudsher (ja ik ga al heel lang) een festival van bandjes. Meer richting de rock kant dan de pop kant. Vroeger wist je gewoon dat als je naar Pinkpop ging je kon springen, dansen en genieten van het festival. Het waren niet alleen gitaren, maar het waren over het algemeen wel echte festival artiesten.

De laatste jaren willen Pinkpop en Mojo alleen nog maar geld verdienen en kiezen ze telkens alle commerciele artiesten. Dat is op zich niet erg, maar de echte Pinkpoppers van weleer zullen dan steeds meer afhaken en ergens anders een festival bezoeken. Dat is ook zeker niet erg. Als dat de keuze is van Pinkpop dan is dat de keuze die ze moeten maken. Zolang ze commercieel aantrekkelijke artiesten boeken (die eigenlijk niets met festivals te maken hebben) verkopen ze vast nog jaren uit.

Echter zal de doelgroep steeds meer verschuiven. Vele jaren geleden stond ineens DJ Tiësto op Pinkpop. Iederen schreeuwde moord en brand. Dit kon toch niet? Dit was toch Pinkpop onwaaridg? Vorig jaar stond ineens Avicii op Pinkpop en hoorde je ineens heel veel mensen (zeker niet iedereen) "hey leuk, Avicii op Pinkpop. Ik ga er ook maar eens heen dit jaar". Als je tien jaar geleden had gezegd dat Macca een headliner was en Lionel Richie de subheadliner die dag, zou iedereen moord en brand schreeuwen, nu zijn veel mensen tevreden en gaan ze ook maar eens een keertje kijken.

Als Mojo en Pinkpop enkel voor de commercie gaat, dan hadden ze nu André Rieu als headliner moeten boeken. Ook die zou het Pinkpop veld kunnen uitverkopen voor een dag. Nu zal iedereen André Rieu op Pinkpop belachelijk vinden. Maar als Mojo en Pinkpop deze lijn van commerciele belangen zo blijven doorvoeren zal over tien jaar vele mensen hier op het forum zeggen: "hé leuk, André Rieu op Pinkpop. Laat ik dit jaar dan ook maar eens een keertje gaan. Gezellig samen met de kleindinderen". Ikzelf vind Macca trouwens een topartiest en als hij nog eens in de Ziggo Dome speelde zou ik zeker overwegen te gaan kijken, dat zou ik met Rieu nooit doen. En nee, ik vergelijk deze twee ook absoluut niet met elkaar. Dat is vloeken in de kerk. Het is puur om aan te geven welke kant het op gaat met dit festival.

En wie denkt dat het wel mee valt?......... Ik spreek jullie over tien jaar dan nog wel eens.

Kortom, vroeger kwamen mensen naar Pinkpop om het leuke festival met die leuke sfeer en goede muziek. Nu komen mensen naar Pinkpop voor die ene band waar ze dan aandachtig naar luisteren zoals in hun luie stoel naar dezelfde artiest op een cd-tje.

Jammer dat Pinkpop het zo ver al heeft laten komen.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
Met alle respect, maar Rieu en McCartney kun je absoluut niet vergelijken. Nu niet en over vele jaren ook niet.

Daarbij meen ik me te herinneren dat iedereen vorig jaar zowel tijdens de bekendmaking als na zijn optreden niet over Avicii te spreken was.
 

elo

Headliner
3 dec 2013
5.594
4.695
Luister jongens ik lees nog even mee (buiten mijn reacties van gisteren avond).
Maar ik ga echt nog met een uitgebreide reactie komen hoor, leef jullie ondertussen lekker uit met alles wat jullie slecht vinden aan Pinkpop.

Mooi extratje dit jaar.

Dit jaar zijn er voor het eerst ook de zogenaamde Collector Tickets verkrijgbaar voor Pinkpop! Een uniek toegangsbewijs voor Pinkpop 2016, een prachtig vormgegeven hard plastic pasje aan een lanyard. Een souvenir die je voor eeuwig kan bewaren.

Ik vind niks ''slecht'' aan Pinkpop. We hebben het hier alleen over het programma van dit jaar, dat enorm onsamenhangend is. Jij zal dat waarschijnlijk beschirjven als ''variatie'' maar je kan niet ontkennen dat veel dingen te hoog staan op het affiche. Op de plek van Lianne La Havas (voor de sub), staan vaak grotere namen. Ook Doe Maar is in veel ogen zeker een sub, maar ten eerste staan die volkomen misplaatst voor Rammstein, en ten tweede zou ik ook hen eerder een plekje naar onder schuiven. Oké, het spoorboekje krijg ik ook wel vol, maar als we kritisch blijven missen er toch tal aan namen. Ik noem: Damien Rice, Biffy Clyro, Tenacious D, etc. Over de verrassing van Lionel Richie heb ik niet zoveel te zeggen, vind het wel prima, maar word er niet warm of koud van.




































































































































































































































































































 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
Lionel Richie is natuurlijk niet erg relevant meer. Vraag me af hoeveel mensen echt op hem zitten te wachten. Dan was een Tenacious D leuker geweest. En logischer ook. Dan had je Doe Maar voor Paul gezet, en Tenacious voor Rammstein.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.450
7.443
Vind de variatie ook wel meevallen. Hoop bandjes met dezelfde soort muziek en singer-songwriters. En te weinig hiphop ook.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken