Nieuwe forumstructuur

Dat is toch geen probleem?
Er is nu al meerdere keren bevestigt door mods dat zodra een bepaald festival voldoende aandacht krijgt, er gewoon een apart topic aangemaakt kan en mag worden.
Maar dan post toch alsnog niemand in dat topic maar gewoon alsnog in het slowchat topic? Of denk je dat dat wel zal meevallen?

Niet eens... de people's choice toch? Ik heb vorig jaar een topic over Brakrock aangemaakt. Omdat ik er heen ging, en nog 1 iemand reageerde geloof ik en die ging. Dus dan leeft het niet. Maar een Roadburn topic werd dit jaar voor het eerst volgens mij echt een beetje los aangemaakt en was best wel een klein en niche succes als ik eerlijk ben.

En wat zit dan een poging tot een Brakrock topic in de weg? Dat is automatisch naar achter geschoven, dat zat in de oude situatie mij niet in de weg. De chattopics vind ik dan weer wel. Ik zie nieuwe berichten in die topics maar ik heb totaal geen benul waar het over gaat. Graspop? Hellodrado? Hellfest? Dynamo? Rock Circus etc..
Dan doe je toch gewoon wat iedereen dan doet: bijlezen.
Dat was toch juist het hele punt van het opsplitsen van het GMM-topic?

Het doel was om de aankondigingen en Graspoppraat (en dat van andere festivals) en het 'overige gelul' te scheiden, maar wel op een overzichtelijkere manier. Ik heb zo'n vermoeden dat dat 'm nog niet gaat worden.

Maar dan post toch alsnog niemand in dat topic maar gewoon alsnog in het slowchat topic? Of denk je dat dat wel zal meevallen?
Honderd procent dat dat eerste inderdaad gaat gebeuren. 't Blijft een soort bubbel.

De reden dat het GMM-topic opgesplitst moest worden, was dat er teveel niet-Graspop gerelateerde zaken besproken zouden worden. Maar als de nieuwe Hardrock & Metal Chat vervolgens de plek wordt om alle overige festivals in dat genre te bespreken, en de specifieke festival topics leeg blijven, kan ik mij voorstellen dat mensen dat net zo onoverzichtelijk vinden.

Aan de andere kant zijn de “overige (land) festivals” topics net zo onoverzichtelijk natuurlijk, en is het nu op zijn minst allemaal binnen een genre. Maar die algemene overige festivals topics wordt weer minder in geleuterd tussen de aankondigingen door. Dus ik snap wel dat dit ook niet door iedereen als de beste oplossing gezien wordt.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Timmetje
Maar in een topic als het GMM topic is dat voor mijn gevoel wel makkelijker omdat het gesprek vaak terugviel op Graspop en andere festivals dan in een algemeen slowchat topic zonder barriéres.

En wat Hannibal ook zegt inderdaad.

Maar goed, het is nog vroeg, dus we zullen het in een paar weken zien. Zou me niet verbazen als alle Graspopervaringen straks gewoon in het metaltopic belanden haha.

Ik denk voor beide opties dat dat reuze zal meevallen.

Festivals als The Rock Circus en Dynamo worden en werden nooit echt veel besproken in het GMM-topic, dat zal op de slow chat niet veel anders worden.
Dat deze festivals toevallig nu als eerste besproken worden, is ook maar toeval, en hoeft nou niet direct een nieuw topic te rechtvaardigen. Meestal zijn dat maar korte oplevingen (bv. na een bekendmaking) en gaat het al snel weer over iets anders. Voor Alcatraz en met name GMM ligt dat wel wat anders natuurlijk..

Als dit soort festivals een eigen topic krijgen, zal er ook vast op gereageerd worden, afhankelijk van hoeveel mensen er interesse in hebben. Ik weet niet of dat per se meer of minder reacties oplevert dan op de slow chat.
Maar als er geen of te weinig reacties komen, dan kun je nog altijd een linkje naar het topic in de slow chat plaatsen. Als er dan nog niemand reageert, dan interesseert het blijkbaar niemand.. 🤷‍♂️😉

Wat mij betreft mogen al die kleine festivals ook best allemaal bij elkaar in een 'overige metalfestivals' topic (maar dan zonder opsplitsing in NL/B/int.), als een meerderheid daar behoefte aan heeft.

Ik ben in ieder geval van plan om de metal hub als nieuwe uitvalbasis te gaan gebruiken, en de vetgedrukte topics met nieuwe reacties zoveel mogelijk te gaan bekijken.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en Timmetje
Waar ik voor vrees is dat dat betekent dat het Graspop en Alcatraz topic ed gewoon leeg blijven straks. En dat de instapdrempel voor nieuwe members groter wordt, want niemand maakt een account aan om in te stappen in een Slowchat topic denk ik.
Dit zie ik vooral als uitdaging voor de mensen die hier al wat langer zitten. Als nieuwe leden zich nu melden in het Graspop-topic worden ze welkom geheten en waar nodig gewezen op bijvoorbeeld het camping tips topic. We hebben aparte topics aangemaakt voor de festileaks shirts, de band-introducties en de meeting, om deze grotere discussies uit het Graspop-topic te houden. Dus volgens mij vraagt het van ons dat we proberen om elkaar en nieuwe mensen bij uitweidende vragen en discussies te wijzen op de alternatieve topics in de Hub. Dat werkt drempelverlagend, omdat al die topics nu bij elkaar staan, in plaats van kriskras verspreid over het hele forum, waardoor ze lastig te vinden zijn.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Timmetje
Het doel was om de aankondigingen en Graspoppraat (en dat van andere festivals) en het 'overige gelul' te scheiden, maar wel op een overzichtelijkere manier. Ik heb zo'n vermoeden dat dat 'm nog niet gaat worden.

Honderd procent dat dat eerste inderdaad gaat gebeuren. 't Blijft een soort bubbel.
De reden dat het GMM-topic opgesplitst moest worden, was dat er teveel niet-Graspop gerelateerde zaken besproken zouden worden. Maar als de nieuwe Hardrock & Metal Chat vervolgens de plek wordt om alle overige festivals in dat genre te bespreken, en de specifieke festival topics leeg blijven, kan ik mij voorstellen dat mensen dat net zo onoverzichtelijk vinden.

Aan de andere kant zijn de “overige (land) festivals” topics net zo onoverzichtelijk natuurlijk, en is het nu op zijn minst allemaal binnen een genre. Maar die algemene overige festivals topics wordt weer minder in geleuterd tussen de aankondigingen door. Dus ik snap wel dat dit ook niet door iedereen als de beste oplossing gezien wordt.
Maar in een topic als het GMM topic is dat voor mijn gevoel wel makkelijker omdat het gesprek vaak terugviel op Graspop en andere festivals dan in een algemeen slowchat topic zonder barriéres.

En wat Hannibal ook zegt inderdaad.

Maar goed, het is nog vroeg, dus we zullen het in een paar weken zien. Zou me niet verbazen als alle Graspopervaringen straks gewoon in het metaltopic belanden haha.
Tja, zoals ze in het Engels zeggen: "You can't have your cake and eat it." 😉
Je kunt het onmogelijk voor iedereen goed doen, iedereen zal wel wat op te merken of te klagen hebben:
  • "Het gaat teveel over GMM in de slow chat."
  • "Het gaat te weinig over GMM in de slow chat."
  • "Er wordt te weinig gepost in het GMM-topic."
  • "Het gaat teveel over Schubbekutteveen Open Air in de slow chat. SOA (pun intended) moet een eigen topic krijgen."
  • "Er wordt te weinig gepost in het SOA-topic.
Zo blijf je natuurlijk bezig..
Feit is nu eenmaal dat we in deze nieuwe (en veelbelovende) situatie zitten, omdat bepaalde (met name vaste, veel-lezende/-postende) leden bezwaar maakten tegen de explosieve groei (terecht) van en het vermeende 'gebrek aan etiquette' (niet terecht) in het GMM-topic.
Nu een meerderheid daarin mee is gegaan, en de forumleiding op basis van goed ontvangen voorstellen daarmee met verve aan de slag is gegaan, komt er al weer nieuwe kritiek, nog voordat het nieuwe systeem goed en wel van kracht is gegaan.

Terwijl het toch allemaal heel simpel is: hoe alles gaat lopen, dat bepalen wij grotendeels zelf met z'n allen.
Vind je dat een topic niet goed loopt omdat er te weinig in wordt gepost?
Post zelf meer, plaats linkjes, tag mensen, etc.
Vind je dat een topic niet goed loopt omdat er te veel in wordt gepost?
Stel een nieuw, apart topic voor, of een verplaatsing naar een ander, bestaand topic.

Maar volgens mij is ook nooit gezegd dat dat niet meer zou mogen, toch?
Ook bij de on-topic reacties over GMM heb je natuurlijk een groot verschil in relevantie.
Wat zou er bv. wel of niet in het GMM-topic terecht moeten komen, en wat hoort beter in de slow chat?:
  • bekendmakingen
  • reacties op bekendmakingen
  • speculaties/verwachtingen over bekendmakingen
  • geklaag over het uitblijven van bekendmakingen
  • "vandaag is de dag!"
Uiteindelijk bepalen we ook dat zelf. Iedereen zal even een afweging moeten maken in welk topic een reactie het best past.
Mochten er relevante reacties in de slow chat terecht komen, dan staat het iedereen vrij om deze even te linken in of kopiëren naar het GMM-topic.
Sterker nog, sommigen hebben zich laatst al gemeld om dit soort berichten te gaan filteren, als ik me goed kan herinneren! 😉

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Royke
Doet iedereen dat dan? Ik eerlijk gezegd niet. Ik heb mijn "points of interest" waardoor ik bepaalde topics "dagelijks" lees, en sommige topics met wat minder urgentie eens doorheen scroll.

Zo heeft Pinkpop minder mijn interesse dan een Lowlands of BKS-topic. Het Graspop topic was mij ook een beetje te gortig om bij te houden. Dus las ik eigenlijk alleen iets terug als er echt iets was gebeurd (na een aankondiging ofzo). Dus zodra ik op het Pinkpop of Graspop topic klik, weet ik van tevoren wel een beetje kan verwachten. En daar kan ik mijn urgentie aan leesurgentie aan koppelen. Zoals de slowchats nu gaan heb ik daar helemaal geen interesse eigenlijk meer in.

Doet iedereen dat dan? Ik eerlijk gezegd niet. Ik heb mijn "points of interest" waardoor ik bepaalde topics "dagelijks" lees, en sommige topics met wat minder urgentie eens doorheen scroll.

Zo heeft Pinkpop minder mijn interesse dan een Lowlands of BKS-topic. Het Graspop topic was mij ook een beetje te gortig om bij te houden. Dus las ik eigenlijk alleen iets terug als er echt iets was gebeurd (na een aankondiging ofzo). Dus zodra ik op het Pinkpop of Graspop topic klik, weet ik van tevoren wel een beetje kan verwachten. En daar kan ik mijn urgentie aan leesurgentie aan koppelen. Zoals de slowchats nu gaan heb ik daar helemaal geen interesse eigenlijk meer in.
Uhh, dan kun je het toch ook gewoon niet lezen dan?
Voor jou lijkt de nieuwe situatie dus juist uitermate ideaal?
Je hoeft alleen nog maar het GMM-topic te lezen, en kunt de rest lekker negeren.

Misschien moeten we het gewoon eens een paar weken aankijken.

Ik zie nu vooral dat men verandering wil, en dan is er verandering en dan is het al meteen niet goed. We zijn nog geen dag verder en er wordt aan de hand van die paar uur al een groot doemscenario geschetst…

Wat @Jamel ook net aangaf, is het Graspop topic er minder op geworden na het openen van die introducties en shirt topics? Lijkt mij niet. Ondertussen zijn er genoeg introducties geschreven en zijn er bijna 30 shirts gekocht.

Dus laten we eerst maar eens kijken of het bij andere topics ook zo’n groot succes wordt.

Is het niet mogelijk een opt-out optie te maken voor de recent actieve topics feed? Dus dat je simpelweg een topic kan uitzetten (en/of zelfs een heel subforum met alle bijbehorende subtopics, dan hoef je ook niet 50x iets uit te zetten) zodat dat niet meer in je recent actieve topics feed komt?

Misschien moeten we het gewoon eens een paar weken aankijken.

Ik zie nu vooral dat men verandering wil, en dan is er verandering en dan is het al meteen niet goed. We zijn nog geen dag verder en er wordt aan de hand van die paar uur al een groot doemscenario geschetst…

Wat @Jamel ook net aangaf, is het Graspop topic er minder op geworden na het openen van die introducties en shirt topics? Lijkt mij niet. Ondertussen zijn er genoeg introducties geschreven en zijn er bijna 30 shirts gekocht.

Dus laten we eerst maar eens kijken of het bij andere topics ook zo’n groot succes wordt.
Dit vind ik toch wel een beetje jammerlijke reactie. We schetsen toch nergens een doemscenario, ik vind (en constateer eigenlijk ook) dat het gewoonweg niet goed werkt. En ik blijkbaar niet alleen.

Verder klopt het ook niet wat je zegt, ik heb altijd aangegeven dat ik de vorige situatie prima vond naar mijn mening. Verder vind ik het Graspop shirts topic juist een vergelijking waarom de oude situatie prima functioneerde. Ontstaan uit enthousiasme, running gags onder de forumlieden, en ontaard in iets heel tofs. De slowchat topics komen heel erg gemaakt en nep over wat mij betreft en verre van oprecht.

Ik neem aan dat ook kritische feedback ook gewaardeerd wordt.

Dit vind ik toch wel een beetje jammerlijke reactie. We schetsen toch nergens een doemscenario, ik vind (en constateer eigenlijk ook) dat het gewoonweg niet goed werkt. En ik blijkbaar niet alleen.

Verder klopt het ook niet wat je zegt, ik heb altijd aangegeven dat ik de vorige situatie prima vond naar mijn mening. Verder vind ik het Graspop shirts topic juist een vergelijking waarom de oude situatie prima functioneerde. Ontstaan uit enthousiasme, running gags onder de forumlieden, en ontaard in iets heel tofs. De slowchat topics komen heel erg gemaakt en nep over wat mij betreft en verre van oprecht.

Binnen een dag kan je nog niet weten of deze nieuwe indeling werkt. Natuurlijk mag je feedback geven, maar om het nu al af te schrijven na een paar uur… Je kan het ook gewoon even een kans geven voor een iets langere periode als men er meer gewend aan is. Ik zie een Rock Werchter topic nu ook niet ondersneeuwen met de cancel van Stromae

• Leuk
Waarderingen: Christiaan

Waarom zou dat dan exact niet werken? Er werd net aangegeven dat het in het graspop topic te vaak over andere metalzaken ging, concerten (van bands die niet op graspop staan) die eraan zaten te komen / geweest zijn en iemand enthouasiast over is, bands (die niet op graspop staan) die een nieuwtje verspreiden, een nieuwe single / album van een band (die niet op graspop staat),... Dat kan nu allemaal mee in dat algemene 'metal'-topic.
Er leek net een duidelijk gevoel te heersen dat dit in 2 stukken splitsen wel oké werd gevonden, maar niet in tientallen verschillende topics en niet gemixt met alle andere muziekgenres.
Er is een kans dat in andere muziekgenres geen nood is aan algemene genre-berichten en dat iedereen voldoende heeft aan de bestaande festivaltopics. Dan gebeurt er daar gewoon niets met dat slow chat topic. Even goed toch?!

Waarom zou dat dan exact niet werken? Er werd net aangegeven dat het in het graspop topic te vaak over andere metalzaken ging, concerten (van bands die niet op graspop staan) die eraan zaten te komen / geweest zijn en iemand enthouasiast over is, bands (die niet op graspop staan) die een nieuwtje verspreiden, een nieuwe single / album van een band (die niet op graspop staat),... Dat kan nu allemaal mee in dat algemene 'metal'-topic.
Er leek net een duidelijk gevoel te heersen dat dit in 2 stukken splitsen wel oké werd gevonden, maar niet in tientallen verschillende topics en niet gemixt met alle andere muziekgenres.
Er is een kans dat in andere muziekgenres geen nood is aan algemene genre-berichten en dat iedereen voldoende heeft aan de bestaande festivaltopics. Dan gebeurt er daar gewoon niets met dat slow chat topic. Even goed toch?!

Ik denk zelfs dat die topics over introducties en het tshirt zijn ontstaan doordat er een discussie over ging om dingen op te splitsen. Als daar nooit iets over was gezegd, waren we waarschijnlijk gewoon in één topic doorgegaan

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en nikita

Users who are viewing this thread