Lowlands 2024

Athos

Support act
13 jul 2023
984
1.535
Wat dat betreft kunnen ze echt nog wel wat leren van de geluidsmensen van DTRH, heb denk ik nog nooit zo'n goed geluid gehad ergens op een festival. Voorin de stem goed te horen, en achterin ook alles prima
Ik mag toch aannemen dat hier wel overlap in zit...
 

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
441
425
EINDOORDEEL LL 2024

LL blijft met mooiste festival van NL voor mij. Tegelijkertijd realiseer ik mij dat ik ook heel veel festivals in NL en Be niet ervaren heb.
  • DOA 1991 eerste keer en daarna nog heel vaak tot ze ophielden te bestaan
  • LL vanaf 1993 (alleen 2005 niet)
  • Pinkpop 1995 alleen de maandag toen het nog met Pinksteren was. Plakten we achter DOA aan. Daarna nog een paar keer. Niet meer gegaan vanwege de continue te grote drukte op 1 plek.
  • GMM 1998 een keer geweest en in 2023
  • TW classic in 2022
  • JOA 2023 & 2024
  • Brakrock 2023
Als ik dan kijk wat ik nog graag zou willen bezoeken dan zou dat in eerste instantie BKS zijn en dan DTRH. (Andere tips zijn welkom hoor 😉)

Dus ja, ik ben wat bevooroordeeld. Ik vind heel veel goed geregeld op LL. Het parkeren, de campings, de toiletten, de douches etc. Andere faciliteiten als supermarkt, Bol.com (vh HEMA) etc. Food line up is altijd goed en wordt steeds beter. Dit jaar bedacht om niks dubbel te nemen. Niet gelukt. Voor mij dit jaar:

Donderdag:
  • Rotdog (best prijzig voor een tussendoortje, maar de smaak is gewoon erg goed. Mijn maatje was ook direct verkocht)
Vrijdag:
  • Uitsmijter ham & kaas bij Kometenbrood (ook prijzig, maar vult ook goed)
  • Broodje kroket
  • Puntzak friet
  • Chief beef kimchiburger (wauw, wauw, wauw 😋)
Zaterdag:
  • Toast avocado bij Kometenbrood (2,5 munt, maar heerlijk!)
  • Pad Thai bij Keukengebeuren (4 munten, vorig jaar toevallig ook gegeten. Nu bewust opgezocht. Heerlijk!)
  • Saté & loempia bij de Indo (lekkere snack, niks mis mee)
Zondag:
  • Uitsmijter ham & kaas bij Kometenbrood (need I say more?)
  • Frietje stoofvlees
  • McFlurry (ha, ha, ha, ha, ha!)
  • Saté & loempia en Lumpur
Missers qua programmering:

Ik vond dat er best veel acts waren die in een te grote tent stonden. Waar ligt dat aan? Bewust gedaan? Publiek wat er geen interesse in heeft, maar gaat voor dance en het feestje? Ik maak me dan wel zorgen over de koers die ze gaan of blijven varen. Ik bedoel het uitvallen van QOTSA en The Smile maken niet dat er daardoor ander publiek is. Voorbeelden? Half Moon Run, The Lathums, Inhaler, Spiritbox en dan mis ik er vast nog wel een paar……

Ergernissen:
  • Drugsgebruik in het openbaar. Doe lekker wat je wil, maar niet voor mijn neus. “Hoe ga jij? Ik ga lekker, wil je ook nog wat?” Al bungelend met je zakje met whatever erin zit rond te laten gaan. Achterlijk verslaafden gedrag. Totaal niet in de gaten hoe zielig en onverantwoordelijk je eruit ziet. Het is wachten op de eerste drugs dode op LL. Ben ook echt benieuwd hoe de organisatie en Mojo hier tegenaan kijken. (En dan de dooddoener, ik heb meer last gehad van dronken mensen. Oh ja, hoe weet je dan dat ze alleen maar drank op hebben?).
  • Lange rijen. Tja, volgens mij vinden de meeste LL bezoekers het leuk om in de rij te staan en te wachten.
  • Grote groepen die nog even naar voren willen. Prima, maar probeer mij niet omver te lopen. Als je dan de deksel op je neus krijgt, nog verontwaardigd zijn ook.
  • Deze was nog beter. Bij Froukje. Met een hele groep je naar voren dringen, voor mijn neus gaan staan en dan gaan praten. WTF. Hou je bek. Uiteindelijk er twee aangesproken. Ook weer verontwaardigd. Gelukkig houden ze zich daarna wel stil, maar het hoeft niet zo te gaan. Heb respect voor de artiest en de andere bezoekers.
  • Moshpit….. know your history https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moshen Echt dat volk dat ergens naar binnen stormt om daar even flink te doen, maar niks met de band of muziek heeft. Wat kom je doen?
De weegschaal blijft gelukkig nog doorslaan naar de positieve kant, maar het is de eerste keer dat ik me afvraag of ik het nog zo leuk vind. Aan de andere kant, als ik kijk naar alle leuke gesprekken, het onverwachtse (Sugababes), de gave optredens die ik toch weer gezien heb: Half Moon Run, Bob Vylan, Wunderhorse, Justice, Spinvis, Softplay, Fat Dog, Wargasm en Spiritbox….. tja dan laat ik me toch niet wegjagen door een stel van die zielige stumperds van mijn LOWLANDS ❤️

Volgend jaar misschien toch Glamping proberen. Qua kosten schat ik het zo voor 2 personen op 1800,00 / 2000,00. Toch wel serieus geld.

Tot volgend jaar LL 😘
Precies wat er gaande is. Heel goed omschreven. Al was ik er niet dit jaar. Voorheen ook al 20 jaar geweest. Het slaat naar mijn idee ook de verkeerde kant op.
Bij heel veel geen respect voor de bands en het publiek die wel willen luisteren.
Hopeijk vallen er geen doden maar ik ben inderdaad ook bang dat dit niet lang op zich laat wachten.
 
  • On fire
Waarderingen: @Marc

Athos

Support act
13 jul 2023
984
1.535
In 1999 was er toch al een drugsdode op LL? Iemand die onder invloed in een lichtpaal was geklommen en dacht dat ie kon vliegen.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
932
1.698
Precies wat er gaande is. Heel goed omschreven. Al was ik er niet dit jaar. Voorheen ook al 20 jaar geweest. Het slaat naar mijn idee ook de verkeerde kant op.
Bij heel veel geen respect voor de bands en het publiek die wel willen luisteren.
Hopeijk vallen er geen doden maar ik ben inderdaad ook bang dat dit niet lang op zich laat wachten.
Ik vind het toch wel knap dat degene die niet op Lowlands was het hardste roept dat het de verkeerde kant op slaat terwijl de meeste hier juist een top editie hebben meegemaakt.. zeker ten opzichte van het jaar ervoor.

Dat het publiek veranderd is logisch (nieuwe aanwas jong publiek) en zie je op alle succesvolle festivals in Nederland. En dat daar bepaalde trends (drugs gebruik etc) meekomen is helaas ook logisch. Het belang is alleen om ervoor te zorgen dat er een balans blijft tussen nieuw publiek (welke nodig is om je festival te behouden) en de Lowlandsgangers die al meerdere jaren meegaan, ook in de programmering. En volgens mij was die balans goed dit jaar. Daarnaast zouden inderdaad sommige groepen mensen op Lowlands een kleine festival opvoed cursus kunnen gebruiken, maar ik vond zelf die groepen minimaal aanwezig dit jaar en heb me op een Pinkpop meer geërgerd aan het publiek.

Daarnaart vond ik de balans vorig jaar op LL meer verdwenen dan dit jaar. Dus heb juist het idee dat dit jaar miss wel een aanzet is tot nog betere en "gebalanceerde" jaren.
 

El Branco

Gouden Tip
18 feb 2017
441
425
Ik vind het toch wel knap dat degene die niet op Lowlands was het hardste roept dat het de verkeerde kant op slaat terwijl de meeste hier juist een top editie hebben meegemaakt.. zeker ten opzichte van het jaar ervoor.

Dat het publiek veranderd is logisch (nieuwe aanwas jong publiek) en zie je op alle succesvolle festivals in Nederland. En dat daar bepaalde trends (drugs gebruik etc) meekomen is helaas ook logisch. Het belang is alleen om ervoor te zorgen dat er een balans blijft tussen nieuw publiek (welke nodig is om je festival te behouden) en de Lowlandsgangers die al meerdere jaren meegaan, ook in de programmering. En volgens mij was die balans goed dit jaar. Daarnaast zouden inderdaad sommige groepen mensen op Lowlands een kleine festival opvoed cursus kunnen gebruiken, maar ik vond zelf die groepen minimaal aanwezig dit jaar en heb me op een Pinkpop meer geërgerd aan het publiek.

Daarnaart vond ik de balans vorig jaar op LL meer verdwenen dan dit jaar. Dus heb juist het idee dat dit jaar miss wel een aanzet is tot nog betere en "gebalanceerde" jaren.
Die meening deel ik. Was er inderdaad niet dit jaar. En ja programmering was inderdaad beter dan vorig jaar. En ja het publiek wordt jonger. Maar dat mag geen excuus zijn van, geen of weinig respect voor de wel geintreseerde bezoeker. Na 20 jaar heb ik daar wel een meening over. Sorry
We gaan het meemaken wat het wordt 2025 want dan ben ik er weer bij. Bij leven en welzijn. Hopelijk zet deze possitieve trend van dit jaar door. Met als afsluiter Radiohead
EvE blijft die natte droom houden.🤘🤘
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
932
1.698
Die meening deel ik. Was er inderdaad niet dit jaar. En ja programmering was inderdaad beter dan vorig jaar. En ja het publiek wordt jonger. Maar dat mag geen excuus zijn van, geen of weinig respect voor de wel geintreseerde bezoeker. Na 20 jaar heb ik daar wel een meening over. Sorry
We gaan het meemaken wat het wordt 2025 want dan ben ik er weer bij. Bij leven en welzijn. Hopelijk zet deze possitieve trend van dit jaar door. Met als afsluiter Radiohead
EvE blijft die natte droom houden.🤘🤘
Ik denk dat het minder respect hebben van het publiek ook meer een maatschappelijk probleem is ipv een Lowlands probleem en iets wat je helaas op meerdere festivals en concerten meemaakt. Je merkt toch dat er steeds meer mensen indivualistischer zijn of worden en het omkijken en rekening houden met andere afneemt, maar dit is misschien meer een discussie voor in het filosofisch café op Lowlands😜

Daarnaast hoop ik heel erg met je mee dat een band als Radiohead afsluiter zal zijn volgend jaar. Al teken ik ook al voor the Smile in de Bravo.
 

DanielNedelko

Randprogramma
4 jul 2022
200
484
Positieve spin aan het negatieve praatcirkeltje: zou er in korte tijd niet gewoon heel veel “nieuw” festivalpubliek bij zijn gekomen, dat nog wat moest wennen? Enerzijds zijn festivals in het algemeen en Lowlands in het bijzonder nu simpelweg veel populairder onder een groot publiek. Anderzijds heeft alles een paar jaar compleet stilgelegen, waarna jonge mensen pas met vertraging voor het eerst naar een festival konden, terwijl na die periode een flink deel van de oudere garde juist is afgehaakt. Best een flinke verandering in het publiek in korte tijd. Pas als je je een paar keer hebt geërgerd aan mensen die door jóúw favoriete artiesten ouwehoeren, of streng bent aangesproken door een Indiaan, hou je de volgende keer zelf ook wat meer rekening met andere mensen. Misschien heeft het dus gewoon allemaal wat tijd nodig.

Theorietje, omdat ik het dit jaar weer opvallend beter vond dan vorig jaar, terwijl dat verguiste feestpubliek gewoon weer in grote getalen aanwezig was.
 

DeDan

Playlistbediener
22 aug 2023
47
99
Positieve spin aan het negatieve praatcirkeltje: zou er in korte tijd niet gewoon heel veel “nieuw” festivalpubliek bij zijn gekomen, dat nog wat moest wennen? Enerzijds zijn festivals in het algemeen en Lowlands in het bijzonder nu simpelweg veel populairder onder een groot publiek. Anderzijds heeft alles een paar jaar compleet stilgelegen, waarna jonge mensen pas met vertraging voor het eerst naar een festival konden, terwijl na die periode een flink deel van de oudere garde juist is afgehaakt. Best een flinke verandering in het publiek in korte tijd. Pas als je je een paar keer hebt geërgerd aan mensen die door jóúw favoriete artiesten ouwehoeren, of streng bent aangesproken door een Indiaan, hou je de volgende keer zelf ook wat meer rekening met andere mensen. Misschien heeft het dus gewoon allemaal wat tijd nodig.

Theorietje, omdat ik het dit jaar weer opvallend beter vond dan vorig jaar, terwijl dat verguiste feestpubliek gewoon weer in grote getalen aanwezig was.
Volgens mij speelt dit inderdaad zeker mee. Daarnaast denk ik ook dat veel van het jongere en/of nieuwe publiek moeten wennen aan een festival setup anders dan de knaldrang feesten met vooral (hard)techno, waar het zeker na corona enorm om draaide. Afgaande op het gros van de verslagen hier en om in de positieve sferen te blijven, laten we aannemen dat het steeds beter wordt!

- Off topic, als je nu sommige live beelden terugkijkt of weer zo'n nummer opzet wat een gouden Lowlands moment terugbrengt dan start de week weer goed en zou ik zo komend weekend weer terug willen (ookal ben ik er praktisch net een paar dagen fysiek weer bovenop :) )
 
Laatst bewerkt:

mgbss

Support act
15 feb 2019
998
1.162
- Off topic, als je nu sommige live beelden terugkijkt of weer zo'n nummer opzet wat een gouden Lowlands moment terugbrengt dan start de week weer goed en zou ik zo komend weekend weer terug willen (ookal ben ik er praktisch net een paar dagen fysiek weer bovenop :) )
Hierom pleit ik al jaren voor een tweede Lowlands-weekend, direct achter het oorspronkelijke weekend ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: DeDan

Neinonein

Playlistbediener
27 jun 2024
13
25
Pas 2e keer lowlands voor mij, maar viel mij op dat je juist niemand van pak m beet 20 jaar oud ziet die hun eerste festivalweekend beleven.

Zal ook met de kosten te maken hebben, maar het begint pas vanaf een jaar of 26.

Al met al een zeer gezellig, maar vrij homogeen publiek.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: davadude en Archie

Camping2

Randprogramma
6 jun 2022
160
343
Wat dat betreft kunnen ze echt nog wel wat leren van de geluidsmensen van DTRH, heb denk ik nog nooit zo'n goed geluid gehad ergens op een festival. Voorin de stem goed te horen, en achterin ook alles prima
Ampco Flashlight levert het geluid bij ongeveer alle grote festivals in NL en zetten daar bij elk podium ook een mannetje/vrouwtje bij die het overzicht houdt.
Per mannetje/vrouwtje, maar vooral podium en waar je staat kan het geluid natuurlijk altijd verschillen.
 

Davidd

Support act
7 jul 2021
932
1.698
- Off topic, als je nu sommige live beelden terugkijkt of weer zo'n nummer opzet wat een gouden Lowlands moment terugbrengt dan start de week weer goed en zou ik zo komend weekend weer terug willen (ookal ben ik er praktisch net een paar dagen fysiek weer bovenop :) )
Dit herken ik helemaal. Ook fijn dat 3voor12 zoveel registraties heeft gedaan op LL. Helpt toch erg mee met het nagenieten van het festival en zo kan je ook dingen terugkijken die ik heb moeten missen, omdat ik ergens anders was.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.539
1.778
Vond het geluid in de Bravo sowieso niet al te best. De bass bij Thundercat stond echt veel te hard, bij Soulwax ook maar hierbij kan je dat nog enigzins begrijpen
Bij James Blake was het ook niet leuk meer. Kon echt 0,0 genieten van de muziek, maar was alleen maar bezig met mijzelf staande te houden vooraan. no Suprises en Godspeed was enkel genieten, omdat hier geen bass in zat.

De bass staat daar op de grond, voor de eerste rij. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar heb het nog nooit zo ervaren.
 

wsslvrwrt

Dagopener
18 jul 2022
545
826
Bij James Blake was het ook niet leuk meer. Kon echt 0,0 genieten van de muziek, maar was alleen maar bezig met mijzelf staande te houden vooraan. no Suprises en Godspeed was enkel genieten, omdat hier geen bass in zat.

De bass staat daar op de grond, voor de eerste rij. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar heb het nog nooit zo ervaren.
Sampha idem op sommige momenten
 

Bamischijf

Playlistbediener
30 jul 2024
30
73
Bij James Blake was het ook niet leuk meer. Kon echt 0,0 genieten van de muziek, maar was alleen maar bezig met mijzelf staande te houden vooraan. no Suprises en Godspeed was enkel genieten, omdat hier geen bass in zat.

De bass staat daar op de grond, voor de eerste rij. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar heb het nog nooit zo ervaren.
Ja dat is meestal zo.

Moderat was een paar jaar geleden in de Alpha ook drama, veel te veel bass dat je de rest van de audio niet meer mee kreeg.

Vorig jaar in de Bravo vond ik Moderat perfect (misschien iets te vroeg), qua setting en sound.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken