Lowlands 2019 - Nieuws en geruchten

Indiaantje89 wrote:
Billie Eilish krijgt een Upgraded spot op Glasto gezien haar populariteit. Benieuwd of ze hier zoiets ook gaan doen.

Heeft iemand het idee dat ze ooit op een andere plek dan Alpha ingepland heeft gestaan? Sowieso heb ik niet het idee dat al bekendgemaakt was op welk stage ze op Glastonbury zou staan, dus om nu het nieuws te brengen dat het een andere is geworden vind ik ook wat vreemd.
Nouja.. boekingen zijn misschien al een jaar geleden gebeurt. Het is echt stijgende raket geweest het afgelopen jaar. Toen ze eerst op Frequency Oostenrijk en MS Dockville bekend werd gemaakt kende ik haar ook nog niet. En dat is ongeveer een half jaar geleden.

emmers met glijmiddel wrote:

Benjamin wrote:

WhatTheF… wrote:
Jammer. Al genoeg van dit soort. Tijd voor wat anders. Het lijkt zo langzamerhand steeds meer een dance festival te worden. Of ben ik aan het doorslaan.? Komt ook misschien omdat je nu elke dag wat voor je kiezen krijgt. En dan zet ik dit soort werk gelijk uit. Sorry niet mijn ding.

Lowlands is al JAREN steeds meer een dance festival.

Daar ben ik het totaal niet mee eens, in de nacht is er veel elektronische muziek, maar wel heel divers in de X-Ray , Bravo en soms India. Voor de rest zijn er echt veel andere feestjes in de nacht.
En ook voor de rest valt het echt wel mee, ik zit nu even te kijken in het programma maar er zijn maar een klein handje Elektronische acts die wellicht voor 24 uur staan (Jon Hopkins, Paul Kalkbrenner, Colin benders , Modeselektor, en Jarreau Vandal Live.

roluf wrote:
Natuurlijk is dat onzin. Elke dag pak ik het eerste optreden van de dag mee en kijk dan de hele dag bandjes tot het nachtprogramma begint. En dan Zie ik de hele dag geen enkele electronisch act. Uitzonderingen daargelaten. 5 jaar geleden heb ik een keer diplo meegepakt en twee jaar geleden een keer bij Tiga en Disclosure staan kijken. Maar het is de rest van de dag gewoon gitaar muziek.

Misschien dat wij andere definities van dance festivals hebben. Feit is wel dat er in de afgelopen tien jaar veel meer “feestpubliek” rondloopt dan vroeger, waarbij het nachtprogramma een hele grote aantrekkingskracht heeft (want uniek in Nederland en zeldzaam elders in Europa). Wat op een gegeven moment een effect had op het dagprogramma: zie bijvoorbeeld 2013 waarbij headliners NIN en Nick Cave naar verluidt een matige opkomst hadden.

Nou is dit immiddels wel weer bijgesteld en er is inderdaad nog genoeg gitaarmuziek en andere genres te zien overdag (zie ook de opkomst van hiphop). Maar dat er overdag elektronische/dance namen te zien zijn, is al heel lang het geval.

Hoe vaak het voorbeeld NIN en Nick Cave wel niet aangehaald is. Daarna volgens mij nooit meer in die mate voorgekomen. Diversiteit = Lowlands. Gelukkig maar. Ging vroeger altijd naar metal festivals. Kan me nu niet meer voorstellen dit 24/7 op een festival te moeten aanhoren.

Het is nooit meer in die mate voorgekomen omdat Lowlands dat soort acts niet meer laat headlinen. Kijk naar het jaar daarop waarbij Disclosure de Alpha mocht afsluiten met precies dezelfde show die ze een jaar geleden in de Bravo deden. Meteen het gemakkelijker maken voor het nieuwe publiek!

Misschien dat wij andere definities van dance festivals hebben. Feit is wel dat er in de afgelopen tien jaar veel meer “feestpubliek” rondloopt dan vroeger, waarbij het nachtprogramma een hele grote aantrekkingskracht heeft (want uniek in Nederland en zeldzaam elders in Europa). Wat op een gegeven moment een effect had op het dagprogramma: zie bijvoorbeeld 2013 waarbij headliners NIN en Nick Cave naar verluidt een matige opkomst hadden.

Nou is dit immiddels wel weer bijgesteld en er is inderdaad nog genoeg gitaarmuziek en andere genres te zien overdag (zie ook de opkomst van hiphop). Maar dat er overdag elektronische/dance namen te zien zijn, is al heel lang het geval.

De definitie van een dancefestival is wat mij betreft niet zo moeilijk, een dancefestival is in mijn ogen een festival waar Louter elektronische muziek (in welke vorm dan ook) staat. Ik ga nu dit jaar voor de 13e x naar Lowlands, en er is altijd Feestpubliek geweest. Toen ik voor de eerste keer naar LL ging was dat ook omdat ik superveel toffe verhalen om me heen hoorde. Wel is het zo dat het publiek langzaam veranderd (en ik ouder word), maar ben het helemaal met je eens dat het nachtprogramma steeds belangrijker word voor LL.

Juist die diversiteit van genres is voor mij de reden dat ik elk jaar weer terugkom naar de polder.

Dat Lowlands "steeds meer" een dance festival wordt sloeg in mijn ogen eerder op de publieksamenstelling dan op de lineups. Hou zelf ook van de diversiteit van genres die daar te zien is.

Ben wel oprecht benieuwd of Flonti Stacks (net als op Paaspop) nog ergens een setje doet.

Ik hoop het niet ;). Vind Ronnie zelf ook een overbodige boeking. Die stond er 3x in 4 jaar tijd (incl. New Wave). Iets te veel naar mijn zin.

Nouja.. boekingen zijn misschien al een jaar geleden gebeurt. Het is echt stijgende raket geweest het afgelopen jaar. Toen ze eerst op Frequency Oostenrijk en MS Dockville bekend werd gemaakt kende ik haar ook nog niet. En dat is ongeveer een half jaar geleden.

Ik wil niet uitsluiten dat Billie Eilish op het moment van boeken lager ingeschaald werd dan Alpha. Maar op het moment van bekendmaken was haar grote populariteit wel duidelijk. Misschien nog niet per se voor de gemiddelde muziekliefhebber, maar echt wel bij de boekers van MOJO.

Nu was mijn eerste reactie, zolang je niet bekendmaakt op welk podium iemand staat is het in mijn ogen wat onzinnig om er groot nieuws van te maken dat ze op een groter podium gezet wordt. Maar ik realiseerde me later dat dit natuurlijk niet door Glastonbury zelf zo gebracht is. Het nieuws komt zo te zien uit een interview met Emily Eavis, ik ga dat niet zitten terugluisteren, maar het zal wel gewoon een off the cuff remark zijn geweest waar sites als de NME een sappige headline van maakten.

Ikzelf werd me van Billie Eilish bewust toen de single met Khalid uitkwam. Ik weet nog dat ik toen haar oudere nummers ben gaan luisteren en het nummer met Vince Staples herkende, waarschijnlijk was dat dan bij de release op basis van zijn naam in mijn Spotify Release Rader geraakt. Ik weet nog dat ik het uiteindelijk niet helemaal mijn ding vond, maar wel zodanig vaak beluisterd heb, dat zij voortaan ook in mijn Release Radar kwam als ze iets nieuws uithad.

Zelfs toen ze het bekend maakte was ze nog niet eens zo giga bekend als nu. Dat is echt keihard gegaan in zeer korte tijd.

Maar ze is in die tijd gegaan van "kan gemakkelijk AFAS Live uitverkopen" naar "kan ZiggoDome uitverkopen". Dat is een behoorlijke groei, maar het is eerste is al groot genoeg voor de Alpha en MOJO kon natuurlijk zien aankomen dat het met een album en de berichtgeving rond het Ronda-optreden alleen maar groter zou gaan worden.

Ik moet er wel bij zeggen dat de keren dat ik haar live zag het publiek echt heel erg jong was, ik ben zelf student maar voelde me al een soort opa tussen al die 14-jarigen.
Haar fanbase is dus piepjong en ik vraag me zeer sterk af of die in grote getalen naar Lowlands komen...
Onder studenten e.d. valt die hype rondom haar volgens mij ook nog best mee, en dat is toch een substantieel deel van de Lowlands-gangers.
Gewoon 's middags in de Alpha (uurtje of 5) lijkt me best een prima spot voor haar.

Vandaag nieuwe album Kempi uit. Tracks met Anouk, Wende en Winne. Zou ik niet zo'n gekke boeking vinden nog.

Yass, Joep Beving vind ik een toffe boeking!
Ik heb dus geen idee waar ik hem zou kunnen verwachten. India?

Onder studenten e.d. valt die hype rondom haar volgens mij ook nog best mee, en dat is toch een substantieel deel van de Lowlands-gangers.
Gewoon ’s middags in de Alpha (uurtje of 5) lijkt me best een prima spot voor haar.
Zou ik ook zeggen, maar op Coachella doet ze echt, als ik mij niet vergis, een (sub)headline-spot. Daar zitten toch ook niet alleen maar 14-jarigen? Plus dat het publiek door dit soort acts (hoe je het went of keert) verjongt.

Was me ook al af aan het vragen inderdaad welke tent geschikt zou zijn voor Joep Beving. Ik denk dat de X-Ray al wat aan de grote kant is, dus dan lijkt de India wel een logische plek. Typisch zo'n artiest om heerlijk mee op te staan!

Vandaag nieuwe album Kempi uit. Tracks met Anouk, Wende en Winne. Zou ik niet zo’n gekke boeking vinden nog.

Sjoerd wrote:
Yass, Joep Beving vind ik een toffe boeking!

Ik heb dus geen idee waar ik hem zou kunnen verwachten. India?

James wrote:
Gewoon ’s middags in de Alpha (uurtje of 5) lijkt me best een prima spot voor haar.

Zou ik ook zeggen, maar op Coachella doet ze echt, als ik mij niet vergis, een (sub)headline-spot. Daar zitten toch ook niet alleen maar 14-jarigen? Plus dat het publiek door dit soort acts (hoe je het went of keert) verjongt.
In de VS ben je pas op je 21ste volwassen. Dat is niet voor niets ;).

Maar Joep Beving in de India vroeg op de dag lijkt me prima. Heeft toch enige naam en faam na zijn optredens op DTRH en BKS lijkt me?

Users who are viewing this thread