Lowlands 2019 - Nieuws en geruchten

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.322
1.332
Ach, de verhouding man/vrouw maakt mij eigenlijk geen ook donder uit. Het gaat om de muziek. Als dat weordt gezongen door een man/vrouw of daar tussenin is dat helemaal prima.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.015
8.659
een of ander kut hypje

Goeie verwoording! :)

Feit is wel dat er dit jaar meer kwalitatieve vrouwelijke acts touren naar mijn gevoel. Vorig jaar werden er gewoon meer goede platen gemaakt door een vrouw. Dat we die goede acts op festivals zien, is normaal. Maar eens dat de muziek de basis moet zijn voor een boeking. Daarom vind ik de lineup van Primavera dit jaar weer ijzersterk, los van het geslacht. Dat die goede muziek door meer vrouwen wordt gemaakt, is een prettige bijkomstigheid, meer niet. Dat festivals (Primavera dus) die vrouwen als kapstokje nemen om hun verhaal rond te vertellen, boeit mij echt geen hol. Moeten zij maar weten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Ah, ik vroeg me al af hoe laat het bashen-op-iemand-die-de-vrouwen-discussie-aanzwengelt zou beginnen.

Je kan het er niet mee eens zijn en dat is prima. Ik ben zelf wel voorstander van diversiteit op Lowlands (en dat is niet zozeer alleen maar meer vrouwen boeken). Als het maar niet ten kosten van de kwaliteit gaat. Er zijn een aantal festivals die laten zien dat het kan.

Of je nou wil of niet, het is een hot topic, wordt veel over geschreven en grote spelers als ESNS hebben het geagendeerd. Lowlands hoeft echt niet voorop in de strijd te lopen, want we willen allemaal een zo goed mogelijke line-up. Maar als ik van de afgelopen 10 aankondigingen maar 1 vrouw zie verschijnen (Clairo), dan denk ik persoonlijk dat het beter kan.

Edit: Ik zie dat er gezegd wordt dat dit een hype is, maar ik kan me deze discussie al heel lang herinneren. Ga ook graag naar techno- of housefestivals en daar speelt deze discussie al meer dan 10 jaar. Overigens is de discussie wel groter geworden door social media en omdat grote artiesten zich er mee bemoeien.
Pff die discussie bestaat gewoon niet in die scene, ik ga al langer naar de dance evenementen dan 10 jaar en ik heb er nog nooit iemand over gehoord sinds de laatste jaren.

Niemand heeft iets tegen een vrouwelijk artiest, niemand weigert ze, niemand boekt ze expres niet, niemand verbied een vrouw om in een studio te komen en een plaat uit te brengen. Anders hadden Billie Eilish, Anne-Manier, Clairo, Jorja Smith, Helena Hauff, Honey Dijon, My Baby, Courtesy, Moonlight Benjamin allemaal niet op het podium gestaan.

Of wil je van dit soort grafieken ook 50/50 gaan maken?:
1*DdLT1z3jNdqz6R7sfOuyOA.png
.

Het is ook helemaal niet zo dat mannen meer kansen krijgen in de muziek wereld, sterker nog, ik denk dat er meer mannen niet geboekt worden dan dat er vrouwen niet geboekt worden. Its a numbers game. En ja je kan het over vroegere emancipatie hebben, maar ook daar zijn genoeg dingen van te maken om dat tegen te spreken.

 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Ik krijg een forbidden als ik mijn post wil aanpassen. Maar de graph was voor:

The percentage of male, female, or mixed artists in the top 10,000 most-streamed songs on Spotify U.S. from May through September 2016. Left: all releases. Right: only 2016 releases. Data: Spotify, Gracenote.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Indiaantje89 wrote:
een of ander kut hypje

Goeie verwoording!
1f642.svg


Feit is wel dat er dit jaar meer kwalitatieve vrouwelijke acts touren naar mijn gevoel. Vorig jaar werden er gewoon meer goede platen gemaakt door een vrouw. Dat we die goede acts op festivals zien, is normaal. Maar eens dat de muziek de basis moet zijn voor een boeking. Daarom vind ik de lineup van Primavera dit jaar weer ijzersterk, los van het geslacht. Dat die goede muziek door meer vrouwen wordt gemaakt, is een prettige bijkomstigheid, meer niet. Dat festivals (Primavera dus) die vrouwen als kapstokje nemen om hun verhaal rond te vertellen, boeit mij echt geen hol. Moeten zij maar weten.
Dat "los van het geslacht" is imo het belangrijkste.

Maar bij opmerkingen (op Twitter bijvoorbeeld bij de The Vaccines) als: "Gaan jullie nog vrouwelijke artiesten aankondigen? Of blijft het bij witte mannen?"... tsja hokjes denken ten top.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Maar het is toch wel een legitieme vraag? Er zijn nu eenmaal ook veel bezoekers die graag een vrouwenstem horen.

En die staan er op dit moment wel opvallend weinig: op dit moment slechts 3 van de grootste 19 blokken op de site. Daaronder is de verhouding niet heel veel anders als ik dat snel bekijk. En dan 1 op 10 van de aankondigingen tot nu toe.

Dat is toch wel erg karig, hoe je het ook went of keert.

Het hoeft ook van mij echt geen 50/50 te zijn, maar momenteel is (helaas) wel echt een ander verhaal..
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Ah, ik vroeg me al af hoe laat het bashen-op-iemand-die-de-vrouwen-discussie-aanzwengelt zou beginnen.

Dat had ik nou net over wie-kruipt-er-zo-snel-mogelijk-in-de-slachtofferrol.

Het gebeurt een paar keer dat er politieke dingen gezegd worden...en dit is 1 van die dingen. ik ben ontzettend rechts dus ik kan er al helemaal niet tegen maar bijna iedereen hier gaat voor de muziek en niet voor een geslacht.

Ga een mars organiseren..of start een peTIETie.
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.868
1.808
Even tussendoor, wilde deze redelijk nieuwe video van FKJ even delen. Schitterend. Zin in!

<iframe src="https://www.youtube.com/embed/sCNlt5nvSI8" style="margin: 1em auto; height: 537.75px;" width="100%" height="286" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>

Ik word zo blij van Cercle videos. Wil echt een keer op zo'n feestje zijn :)
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.868
1.808
Die nieuwe manier van aankondigen zorgt er dan wel weer voor dat dit topic levendig blijft. Dat is nog wel eens anders geweest.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Maar het is toch wel een legitieme vraag? Er zijn nu eenmaal ook veel bezoekers die graag een vrouwenstem horen.

En die staan er op dit moment wel opvallend weinig: op dit moment slechts 3 van de grootste 19 blokken op de site. Daaronder is de verhouding niet heel veel anders als ik dat snel bekijk. En dan 1 op 10 van de aankondigingen tot nu toe.

Dat is toch wel erg karig, hoe je het ook went of keert.

Het hoeft ook van mij echt geen 50/50 te zijn, maar momenteel is (helaas) wel echt een ander verhaal..
"Er zijn nu eenmaal ook veel bezoekers die graag een vrouwenstem horen"... aja vandaar de opmerking: "Of blijft het bij witte mannen".

Wat voor een ander verhaal, wat zijn wel de juiste verhoudingen volgens jou? En hou je dan ook beetje rekening met "de markt" en de cijfers in de muziek industrie aub?
 

chiem

Randprogramma
13 jul 2018
176
0
Altijd interessant die man/vrouw-discussies. Food for thoughts:

- Waarom moeten er meer vrouwelijke artiesten te zien zijn? Wat is het probleem eigenlijk?
- Moeten we streven naar gelijke kansen, of gelijke uitkomsten?
- Ik heb afgelopen jaren tal van mannelijke artiesten gezien met een vrouwelijk kant, kijken we alleen naar piemeltje/flamoes, of is het meer dan dat?
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.651
105
Het gebeurt een paar keer dat er politieke dingen gezegd worden…en dit is 1 van die dingen. ik ben ontzettend rechts dus ik kan er al helemaal niet tegen maar bijna iedereen hier gaat voor de muziek en niet voor een geslacht.

Dat je rechts bent betekent niet dat je iets wat links is meteen kut moet vinden, laat staan dat de discussie inherent links is, maar enfin.

Ik ben voor meer vrouwen op festivals, maar die 'new normal'-lineup waar het exact 50/50 is gaat te ver, want dan lijkt het meer op een quota halen dan bands boeken om de kwalitieit.
Op dit moment zijn er nog steeds te veel vrouwelijke bands en artiesten die niet serieus worden genomen. Vrouwen die door de technicus van het podium worden gestuurd omdat ze denken dat ze groupies zijn, gevraagd worden of ze wel weten hoe hun versterker werkt, er zijn nog tal van dit soort voorbeelden en ik ben blij dat er iets aan gebeurd. Het is dan ook een goede zaak dat we als publiek zowel zelf worden uitgedaagd om hier over na te denken als dat wij de festivals aan het jasje trekken. Ik snap ook niet echt waarom mensen hier geïrriteerd raken want ipv een goede mannelijke band een goede vrouwelijke band zien is toch niet raar? Overigens zijn de vrouwen die dan wel geboekt zijn kwalitatief echt zeer sterk hoor.

 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.103
325
Van mij hoeft het allemaal niet in nummers of percentages gegoten te worden, zoals ik al aangaf in de post die je nota bene zelf quotet.

Een 'juiste' verhouding voor een festival lijkt me als er weinig mensen spreken over een tekort aan vrouwen en weinig mensen spreken over een teveel aan vrouwen. Dat is nu vrij duidelijk niet het geval, afgaande op sociale media en enkele posts hier.

Zeker gezien er nogal wat vrouwen succesvolle albums uitgebracht hebben in 2018/2019 en op tour zijn valt het gebrek aan vrouwen des te meer op. Een gebrek aan kwaliteit of beschikbaarheid is dit jaar namelijk geen argument.

Wat is trouwens je punt met het geven van een grafieken van populaire streams en het totale aanbod aan muziek?
De populairste streams in Nederland zijn vrijwel alleen Nederlandse hiphoppers, die zie je toch ook niet allemaal op Lowlands?

Mannen maken meer en vaker muziek dan vrouwen, ja. Maar het gaat op een festival als Lowlands toch juist om een mix van verschillende stijlen en culturen, een frisse mix van opkomende en gevestigde namen. Daar horen mijn inziens meer vrouwenstemmen bij dan de hoeveelheid die nu op de line-up staan, en blijkbaar ben ik niet de enige die dat vindt.

Ik snap dan ook niet als iemand vraagt om meer vrouwen er gelijk die 50/50 discussie en andere non-argumenten en drogredenen over dieren en seksuele voorkeur bij wordt gehaald. Je kunt ook voorstander van meer vrouwen zijn, zonder naar een 50/50 verhouding te willen of een uitgesproken standpunt in die discussie te hebben.

PS: het is trouwens niet zo sterk om de opmerking van iemand anders over witte mannen erbij te halen, die mening is niet van mij en onderschrijf ik niet.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Van mij hoeft het allemaal niet in nummers of percentages gegoten te worden, zoals ik al aangaf in de post die je nota bene zelf quotet.

Een ‘juiste’ verhouding voor een festival lijkt me als er weinig mensen spreken over een tekort aan vrouwen en weinig mensen spreken over een teveel aan vrouwen. Dat is nu vrij duidelijk niet het geval, afgaande op sociale media en enkele posts hier.

Zeker gezien er nogal wat vrouwen succesvolle albums uitgebracht hebben in 2018/2019 en op tour zijn valt het gebrek aan vrouwen des te meer op. Een gebrek aan kwaliteit of beschikbaarheid is dit jaar namelijk geen argument.

Wat is trouwens je punt met het geven van een grafieken van populaire streams en het totale aanbod aan muziek?
De populairste streams in Nederland zijn vrijwel alleen Nederlandse hiphoppers, die zie je toch ook niet allemaal op Lowlands?

Mannen maken meer en vaker muziek dan vrouwen, ja. Maar het gaat op een festival als Lowlands toch juist om een mix van verschillende stijlen en culturen, een frisse mix van opkomende en gevestigde namen. Daar horen mijn inziens meer vrouwenstemmen bij dan de hoeveelheid die nu op de line-up staan, en blijkbaar ben ik niet de enige die dat vindt.

Ik snap dan ook niet als iemand vraagt om meer vrouwen er gelijk die 50/50 discussie en andere non-argumenten en drogredenen over dieren en seksuele voorkeur bij wordt gehaald. Je kunt ook voorstander van meer vrouwen zijn, zonder naar een 50/50 verhouding te willen of een uitgesproken standpunt in die discussie te hebben.

PS: het is trouwens niet zo sterk om de opmerking van iemand anders over witte mannen erbij te halen, die mening is niet van mij en onderschrijf ik niet.
Maar de "verhoudingen" zijn juist, dat is het hele probleem van dit verhaal. Steeds maar mensen die uit een onderbuik gevoel gaan plaatsen en totaal niet naar de cijfers en realiteit in de wereld kijken. Je mag best posten dat je meer vrouwen wil zien op het podium, maar verwacht dan ook een tegengeluid als je enkel met losse aannames komt.

Ik begon overigens niet over "dieren".. wasn't me. Over de witte mannen opmerking, jij geeft toch aan dat het een legitieme vraag was? Dat tegen beargumenteer ik. Of die reactie was niet bedoeld op mijn The Vaccines post, anders is hier even spraken over miscommunicatie. Ook zeg ik niet dat je pro 50/50 moet zijn, maar je hebt wel commentaar op het aantal. Dus wanneer is het wel acceptabel en wanneer niet? Je vind het nu te weinig, maar wanneer is het wel genoeg?

En ik vond de post van Daan niet legitiem. "Hopen dat er flink nog wat vrouwen bijkomen" vind ik voor de vrouw nogal in een hokje geplaatst worden. Het komt bij over dat we snel maar een blik vrouwen moeten open trekken, totaal niet kijkend naar inhoud om een balans er in te krijgen... als het maar "vrouwen" zijn. En dat vind ik niet goed. Mijn visie is dat muziek juist universeel is, en dat Lowlands boekt op wat ze horen, niet op wat zien, waar ze vandaan komen, hoe ze denken, waar ze van houden.. maar puur op basis van hun muziek. Maar om iedere dag het dubbeltje om te draaien of een act nu mannelijk/vrouwelijk is vind ik te ver gaan. En daarom geef ik mijn tegengeluid af.
 

bcmrmaybe

Subheadliner
27 feb 2014
4.586
655
Dat je rechts bent betekent niet dat je iets wat links is meteen kut moet vinden, laat staan dat de discussie inherent links is, maar enfin.

Dat beweer ik ook niet. Ik hou van linkse en rechtse bands/artiesten. Ik vind alleen de hele 50/50 discussie onzinnig. Ik ga er vanuit dat LL datgene laat optreden wat zij willen laten optreden. Voor hen zal kwaliteit, populariteit, vernieuwing het belangrijkste zijn. Ik ben geen voorstander van meer vrouwen, ook niet van meer mannen of meer LBHT artiesten of wat dan ook. Als het kwaliteit is of vernieuwend of populair dan wordt het wel geplaatst.

 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.015
8.659
Is dat hele links en rechts nu nog altijd een ding? Jongens toch. Lekker old school alles en iedereen in 2 kampjes opdelen. De pot op met rechts en links. En het idee van 'rechtse' en 'linkse' artiesten. Hou die hokjesdenk onzin maar zo ver mogelijk buiten de muziek.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Maar ik hoop ook nog gewoon op Florence en Kylie Minoogue nog. Al zal die eerste niet meer lukken (dan hadden ze haar deze week toch wel bekend gemaakt lijkt me?)
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
Maar ik hoop ook nog gewoon op Florence en Kylie Minoogue nog. Al zal die eerste niet meer lukken (dan hadden ze haar deze week toch wel bekend gemaakt lijkt me?)

Kylie Minogue...
Alsjeblieft niet zeg, Lowlands hoort voor vernieuwing te staan, dus laat haar lekker thuis.

 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.352
5.046
Indiaantje89 wrote:
Maar ik hoop ook nog gewoon op Florence en Kylie Minoogue nog. Al zal die eerste niet meer lukken (dan hadden ze haar deze week toch wel bekend gemaakt lijkt me?)

Kylie Minogue…
Alsjeblieft niet zeg, Lowlands hoort voor vernieuwing te staan, dus laat haar lekker thuis.
De Alpha is nooit echt super vernieuwend, ik zie het prima staan op een spot ala Sean Paul. Zeer prima pop artiest wat mij betreft. Het benieuwd mij hoe zoiets het live doet, en ze heeft nog geen NL gig staan volgens mij nog.
 

JamesVlem

Support act
24 aug 2016
848
14
James wrote:

Indiaantje89 wrote:
Maar ik hoop ook nog gewoon op Florence en Kylie Minoogue nog. Al zal die eerste niet meer lukken (dan hadden ze haar deze week toch wel bekend gemaakt lijkt me?)


Kylie Minogue…
Alsjeblieft niet zeg, Lowlands hoort voor vernieuwing te staan, dus laat haar lekker thuis.

De Alpha is nooit echt super vernieuwend, ik zie het prima staan op een spot ala Sean Paul. Zeer prima pop artiest wat mij betreft. Het benieuwd mij hoe zoiets het live doet, en ze heeft nog geen NL gig staan volgens mij nog.

Snap wel wat je bedoeld, maar in tegenstelling tot Kylie heeft Sean Paul wel nog wat hits gescoord de afgelopen jaren..
(Vond hem overigens ook best misplaatst, vind het allebei echt Pinkpop acts, maar hetzelfde geldt wat mij betreft voor acts à la; Chef'Special, Ronnie Flex, Bastille en al dat soort troep, gelukkig kan je op Lowlands de Alpha goed ontlopen.)
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken