Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Oeh, Luik zou het voor mij juist de moeite waard maken. Lijkt me echter voor het festival geen verstandige zet, want veel concerten en festivals in Luik trekken vaak minder volk. Zeker als het in OM zou plaatsvinden. Dat is met OV toch best lastig te bereiken.

Desertfest heeft voldoende naam én een redelijk trouw publiek, niet?
regio Luik kan als ligging interessant zijn voor fans uit omringenden landen?

Ik ben Luik fan, dus wellicht niet helemaal objectief. Zal echt afhangen van de locatie. Vermoed dat het OM zal worden, want meerdere zalen en vaste concertzaal (itt Manège Fonck, wat wel echt een legendarische zaal is en in het centrum). Vind OM een prima zaal/locatie, maar erg weinig parkeermogelijkheden en je moet vanaf Guillemins (hoofdstation) wel nog de trein pakken naar Sclessin. Er is echter sinds een aantal maanden een nieuwe tram in Luik, die het centrum o.a. verbindt met Sclessin. Die heb ik nog niet geprobeerd, dus mogelijk dat OM nu beter bereikbaar is. Je bent iig in de buurt van een prachtig stadion 😁.

Een trouw publiek is er zeker, ook veel internationale bezoekers dus afhankelijk van waar die komen kan het voor hen zeker goed uitpakken. Mensen uit de UK zullen minder blij zijn en Duitsers bv. juist wel. Zelfs Antwerpen is voor veel Duitsers gunstiger om heen te gaan dan bv. Desertfest Berlijn

Soulcrusher of Tyrant Fest alvast serieuze alternatieven.
Veel meer Sonic whip publiek dan soulcrusher ook al is er natuurlijk behoorlijk wat crossover tussen de twee. Die hebben net hun eerste namen bekend met o.a Russian circles, the Sword en king Buffalo.

Tjah Luik is voor ons Nederlanders vanuit de niet Limburg hoek gewoon veel slechter bereikbaar maar ze zitten wel dichter bij Duitsland wat zijn eigen Desert fest heeft maar ook altijd wel de plek is geweest waar bands als Karma het best doen. Dus snap het wel maar of het gaat lukken geen idee.

• Leuk
Waarderingen: johanra en Joslittel
Gisteren was ik bij de 2e try-out show van Psychonaut in Trefpunt, Gent. Ik volg op zich wel enkele punten van @won666 . Zelf heb ik nu geen muzikale fouten ontdekt, maar het was inderdaad soms wat zoeken naar overgangen, het publiek bespelen, rustmomenten pakken, enz. Ik denk dat ze oprecht wat nerveus waren over hoe de nieuwe songs ontvangen zouden worden. Ze vertelden dan ook dat het hun meest 'persoonlijke' album is in de rij, vandaar. Ergens is dat natuurlijk ook de charme van een try-out en maken die zichtbare emoties het allemaal wat intiemer. Los daarvan speelden ze de nieuwe nummers eigenlijk gewoon super goed.

Het lijkt me een heel 'compleet' album te worden, met wellicht wat meer afwisseling dan hiervoor. Stargazer viel me in het bijzonder op en zou ook een iets breder publiek kunnen interesseren. Hoewel de setlist er anders uitzag dan wat won666 beschreef in Mechelen (vooral naar volgorde toe), speelden ze een welbepaald nummer ook hier niet als laatste. En dat was helemaal niet erg. Ze eindigden met hun favoriete nummer van de nieuwe plaat, wat er op de plaat zelf eigenlijk 2 zijn. Helaas geen tijd meer voor nog een encore. 1u15 vliegt zo voorbij.

Ik zou sowieso iedereen aanraden om naar World Maker te luisteren vrijdag. Het belooft misschien wel hun beste werk tot nu toe te worden en er zitten echt een paar knallers tussen! Heel benieuwd hoe het allemaal op plaat klinkt.

En gisteren de volgende afspraak in een drukke muziekperiode met Volbeat, Bush en Witch Fever in Ahoy Rotterdam. Eindelijk weer eens een fatsoenlijke boeking om de hoek. Maar de algehele afdronk van de avond is dat het 'wel leuk' was maar nergens verheffend.

Witch Fever was duidelijk nog een maatje te klein voor dit werk. Muzikaal soms aardig maar vocaal niet sterk en ze hebben niet de songs om een half uur te boeien. Bush was aanzienlijk beter met een veel strakker geluid! Gelijk starten met Everything Zen was een goede zet. Gavin had er zin in, was bewegelijk, goed bij stem en nam het publiek gemakkelijk mee. Dooddoener was wel dat de set na een matige afsluiter opeens over was zonder Comedown en Glycerine te spelen..
Dan Volbeat. Een hele degelijke headlineshow van een degelijke band. Net zo degelijk als de meerderheid van het publiek want er zat weinig energie in vandaag (ook bij mezelf eerlijk gezegd). Michael trok er hard aan, eigenlijk te hard met vooral teveel Max Verstappen onzin. Daardoor een aantal inkakmomenten. De show er omheen was eigenlijk afwezig (paar veranderende doeken en prima lichtshow) maar daarvoor ga je naar mijn idee ook niet naar een Volbeat show. Een aantal nummers zoals Seal the Deal zorgden wel voor een vlam in het publiek maar al met al was een gezellig meezingen maar weinig enthousiast terug naar huis.

Afsluitend toch nog twee organisatorische opmerkingen over het concept golden circle. Ik stond in het normale vak en vrij dicht bij de barrière met de GC. In Ahoy was de ingang/uitgang van de GC nu zo geplaatst dat als iemand vanuit de GC bier wilde halen ze eerst door de massa van de normale staanplaatsen moesten (ze hadden geen eigen uitgang op de promenade) met heel veel irritatie aan beide kanten tot gevolg, erg onhandig. Maar wat ik vooral heb geconstateerd is dat zo GC barrière de dood is voor een ouderwetse met zijn alle losgaan vibe is. Het meest bizarre is dat de crowd surfers bij de barrière werden tegengehouden door security mannetjes waardoor ze door de mensen daar vooraan een beetje kansloos in de lucht werden gehouden met de vraag, wat nu? Heel knullig. En er kan ook geen fatsoenlijke grote pit ontstaan.

Ook ik was bij Volbeat gisteren en kan grotendeels onderschrijven wat Jos hierboven zegt. Publiek was wat tam, Michael Poulsen trok teveel Amerikaanse trucjes uit de kast die mij hier en daar wat tegen begonnen te staan (teveel gelul, grapjes herhalen en ik heb mezelf wel 10x de hand moeten geven omdat ik het volgens hem goed deed) en de show had niet zoveel extra elementen die de aandacht trokken. Al met al was het prima, maar niet memorabel. Gelukkig zijn er altijd een paar liedjes die het de moeite waard maken en was hij goed bij stem.

Ook ik was bij Volbeat gisteren en kan grotendeels onderschrijven wat Jos hierboven zegt. Publiek was wat tam, Michael Poulsen trok teveel Amerikaanse trucjes uit de kast die mij hier en daar wat tegen begonnen te staan (teveel gelul, grapjes herhalen en ik heb mezelf wel 10x de hand moeten geven omdat ik het volgens hem goed deed) en de show had niet zoveel extra elementen die de aandacht trokken. Al met al was het prima, maar niet memorabel. Gelukkig zijn er altijd een paar liedjes die het de moeite waard maken en was hij goed bij stem.
Heb het idee dat dit Volbeat wel omschrijft de laatste jaren, altijd rond een 7 scoren met een optreden maar nooit echt een memorabele show waardoor ze ook dat laatste stapje denk ik net niet gaan maken naar een headliner op festivals als Pinkpop.

Ik was gister ook bij Volbeat en kan grotendeels mee gaan in de reacties hierboven, al moet ik zeggen dat ik ze wel gewoon enorm strak vond spelen. Qua setlist was vooral de eerste helft echt mijn ding, met persoonlijke favorieten Sad Man's Tongue, Heaven nor Hell en Shotgun Blues(!!). Ook de nummers van het nieuwe album vond ik erg tof (vooral By A Monsters Hand ging er goed op). Maar inderdaad wel veel geouwehoer en weinig show (al boeit dat laatste me nooit zo). En het publiek was zeker tam, ik stond bijna helemaal vooraan in de GC en zelfs om mij heen zat er niet veel leven in. Kon gelukkig nog net een mosh pit vanaf bij Still Counting ;)

Bush vond ik tof, Everything Zen en Machinehead zijn wel gewoon classics en ook dat nieuwe album vind ik verrassend goed (en dus ook de nummers die ze daarvan speelden). Qua opbouw wel wat vreemd inderdaad, door zo rustig te eindigen.

Afsluitend toch nog twee organisatorische opmerkingen over het concept golden circle. Ik stond in het normale vak en vrij dicht bij de barrière met de GC. In Ahoy was de ingang/uitgang van de GC nu zo geplaatst dat als iemand vanuit de GC bier wilde halen ze eerst door de massa van de normale staanplaatsen moesten (ze hadden geen eigen uitgang op de promenade) met heel veel irritatie aan beide kanten tot gevolg, erg onhandig. Maar wat ik vooral heb geconstateerd is dat zo GC barrière de dood is voor een ouderwetse met zijn alle losgaan vibe is. Het meest bizarre is dat de crowd surfers bij de barrière werden tegengehouden door security mannetjes waardoor ze door de mensen daar vooraan een beetje kansloos in de lucht werden gehouden met de vraag, wat nu? Heel knullig. En er kan ook geen fatsoenlijke grote pit ontstaan.

Ja dit was helemaal kut. Ik stond dus zelf in de GC (cadeautje van m'n vriendin, zou het anders niet zo snel doen), maar er was geen doorkomen aan als je ff moest plassen of een biertje halen. Ook nog half ruzie gehad met iemand die me verweet voor te dringen, maar ik wilde gewoon terug naar de GC😅 Als je dan toch de hoofdprijs betaald voor zo'n GC plaats mag je ook wel verwachten dat ze daar gewoon barren neerzetten, de ruimte is er en volgens bij waren die bij The Smashing Pumpkins vorig jaar ook gewoon in gebruik.

Al met al dus wel genoten van de show, maar minder van de organisatie en het publiek.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ik was gister ook bij Volbeat en kan grotendeels mee gaan in de reacties hierboven, al moet ik zeggen dat ik ze wel gewoon enorm strak vond spelen. Qua setlist was vooral de eerste helft echt mijn ding, met persoonlijke favorieten Sad Man's Tongue, Heaven nor Hell en Shotgun Blues(!!). Ook de nummers van het nieuwe album vond ik erg tof (vooral By A Monsters Hand ging er goed op). Maar inderdaad wel veel geouwehoer en weinig show (al boeit dat laatste me nooit zo). En het publiek was zeker tam, ik stond bijna helemaal vooraan in de GC en zelfs om mij heen zat er niet veel leven in. Kon gelukkig nog net een mosh pit vanaf bij Still Counting ;)

Bush vond ik tof, Everything Zen en Machinehead zijn wel gewoon classics en ook dat nieuwe album vind ik verrassend goed (en dus ook de nummers die ze daarvan speelden). Qua opbouw wel wat vreemd inderdaad, door zo rustig te eindigen.

Ja dit was helemaal kut. Ik stond dus zelf in de GC (cadeautje van m'n vriendin, zou het anders niet zo snel doen), maar er was geen doorkomen aan als je ff moest plassen of een biertje halen. Ook nog half ruzie gehad met iemand die me verweet voor te dringen, maar ik wilde gewoon terug naar de GC😅 Als je dan toch de hoofdprijs betaald voor zo'n GC plaats mag je ook wel verwachten dat ze daar gewoon barren neerzetten, de ruimte is er en volgens bij waren die bij The Smashing Pumpkins vorig jaar ook gewoon in gebruik.

Al met al dus wel genoten van de show, maar minder van de organisatie en het publiek.
Als niemand nog GC tickets koopt, dan lost dit probleem zich vanzelf op (wishfull thinking) :)

• Leuk
Waarderingen: Pommer
Gisterenavond genoten van een vrij intieme try-out show van Psychonaut te Hasselt, ter ere van hun nieuwe plaat "World Maker". Zaaltje van slechts 200 man voor een band die over minder dan een maand de AB zal platspelen.

Eerlijk is eerlijk, het was weer een topoptreden. Eerste (nieuwe) nummer was toch weer even in de muziek komen, maar vanaf lied 2 zat ik er volledig in. Hierna volgde "All I Saw as a Huge Monkey" en vanaf heeft de trein niet meer stilgestaan. Eindigen met "The Fall of Consciousness" en nieuwe tweeklapper "You Are the Sky ..." & "... Everything Else Is Just the Weather" was fenomenaal goed.

Dag 1 van Left of the Dial was voor ons Lemondaze, Martial Arts, Croithe, The Family Men en Curser. Lemondaze was een heerlijke shoegaze-start. De ene zangeres was wel iets beter dan de andere, maar al met al prima band. Vervolgens Martial Arts en wat was dat lekker zeg. Ik denk een topband in spe die later echt de grotere festivals gaat platspelen. Daarna Croithe. Een prima band in een niet al te beste venue (De Doelen Studio). Ze kwamen dus ook niet echt tot hun recht. Jammer. De klapper van de avond was voor mij The Family Men. Een geweldig heerlijke noiseband uit Zweden. Het ging lekker los. Gelijk maar even hun album op vinyl gescoord en laten signen. Als afsluiter Curser in Rotown. En dat was ook gewoon een prima band met een ontzettend energiek optreden en zelfs een toegift. Een prima eerste avond.

Ook de eerste dag van Left of the Dial achter de rug. Begonnen bij Mock Media, wat een beetje tegenviel. Daarna Clutter wat verrassend leuk was, gevolgd door het absolute hoogtepunt van de avond PISS. Zou niet misstaan op festivals als Roadburn en Le Guess Who. Daarna met 5 mensen uit onze groep een shirt van ze gekocht.

Vanuit daar door naar De Doelen voor een klein stukje Croithe, wat me weinig deed. The Family Men klapte er wel goed op en was daarmee hoogtepunt nummer 2. Rabbitfoot stak er daarna een beetje flets bij af, terwijl die hoog op mijn lijstje stonden van tevoren.

The Great White Nothing is een Vlaamse Progressive Post/Black Metalband die dit jaar hun debuutalbum heeft uitgebracht. En de oplettende lezer hier heeft gezien dat die op dit forum bij liefhebbers van dit genre in is geslagen als een bom. En ik kan nu alvast verklappen dat dit album aan het eind van het jaar in diverse lijstjes terug te vinden zal zijn.

Dus toen @Dr. Hannibal en ik er een paar weken geleden achter kwamen dat deze band vandaag het voorprogramma zou zijn van Pothamus in de kleinste zaal van de Patronaat in Haarlem, konden wij dat buitenkansje niet laten lopen. Zeker niet voor de 18 euro die het kaartje heeft gekost.

En dus waren we vandaag in Haarlem in de derde zaal van de Patronaat en wat een minizaaltje is me dat! 150 man kunnen er maximaal in, maar volgens mij sta je dan echt in elkaars oksels gevouwen naar een band te kijken bij een uitverkochte tent.

Het is eigenlijk iets heel bizars als je echt fan bent van een band of een album van een band en je komt de zaal in en je kunt zo naar voren lopen richting een heel laag podium, wetende dat je de bandleden zodadelijk letterlijk aan zou kunnen raken. Dat hebben we uiteraard niet gedaan, maar een mooie plek recht voor het podium op de derde rij was zo gevonden.

Het bleek het tweede optreden ooit te zijn van The Great White Nothing. En eerlijk? Ja dat was ook wel een beetje te merken. Want het was geen vlekkeloos optreden. Een paar schoonheidsfoutjes, wat technische problemen en geen ideale geluidsmix bevestigde dat. Maar desalniettemin, en dat meen ik oprecht, spatte voor mij de potentie eraf. Die composities zijn zo ongelooflijk sterk. De harde stukken kwamen geweldig over. De frontman is een fenomenale zanger. Kortom, deze band heeft hét. Ik heb echt het gevoel dat we een band hebben gezien die zich de komende jaren gaat nestelen in de top van de Post/Black. Meerstemmige zang, piano en synths, intensiteit, een geweldige drummer. Ja echt, ik kan erover blijven praten. Heerlijk vooruitzicht om ze in januari weer live te kunnen gaan zien in Antwerpen!

En dan moet na al die superlatieven het hoofd programma nog komen. Dat is Pothamus. En Pothamus is een band die ik de afgelopen tijd al vier keer live heb gezien. En elke keer onwijs genoten, dus ook vandaag de verwachting dat het goed zou worden. De zaal was inmiddels goed volgelopen en wij verkozen na TGWN het toilet, de merchtafel en de bar, dus tegen de tijd dat wij onze plek gingen zoeken voor Pothamus was het vooraan helemaal vol gestroomd. Alleen maar mooi vind ik dat. Ik heb ze zogezegd al een aantal keer gezien, kwam met name voor het voorprogramma, maar als fan van Pothamus vind ik het supergaaf om te zien dat ze een volle zaal trekken.

En ja, ook dit keer kregen ze me hun hypnotiserende ritmes, hun prachtige zanglijnen en hun bizar krachtige explosies weer helemaal mee. Ditmaal kregen we een combinatie set van de twee albums Raya en Abur en dat werkt echt heerlijk. Mocht je deze band ooit live gaan zien, doe je ogen dicht, laat je meevoeren op de trage, herhalende ritmes van de drums en voel hoe je meegezogen wordt naar die ongelooflijke explosies. Dan heb je een top set!

Na afloop de heren van The Great White Nothing opgezocht bij de merchtafel en een praatje kunnen maken. Zo grappig en leuk dat het voor hun helemaal nieuw is dat mensen überhaupt shirts en vinyls hebben gekocht, zoals wij eerder op de avond hadden gedaan en dat zij die dan zagen bij ons. Überhaupt het vijf jaar werken aan een album en dan de grens over mensen tegenkomen die het geweldig vinden wat je hebt gemaakt, vonden ze iets heel bijzonders. En dat maakte het voor ons ook direct extra bijzonder. Dat je een band die volgens jou iets ongelooflijk moois heeft gemaakt dat dan op deze manier terug kan geven.

Kortom, heel veel woorden. Maar TLDR: Genoten!!!!

Dag 2 van Left of The Dial bracht ons: Yaang, The New Cut, Th Da Freak, Ain't, Makeshift Art Bar, Rip Magic en For Breakfast.
Yaang was een prima opener van de dag. Een band zonder drum, maar goed te doen. Daarna The New Cut: een heerlijk bandje.
Daarna Th Da Freak uit Parijs. Wat is dat potdomme een geweldige band en wat een energie en een gekkigheid. Topband, topoptreden. Voor mij het eerste hoogtepunt van de dag.
Vervolgens Ain't. Dat rockte ook meer dan aardig. Bandje om in de gaten te blijven houden.
Het tweede hoogtepunt van de dag was Makeshift Art Bar. Ik had daar al een beetje op gerekend, maar het kwam ook uit in een bomvolle Annabel Up. Geweldige set dansrock of rockdance. Lekker.
Daarna Rip Magic als opvuller. Niet heel speciaal en ook weinig publiek. Dat weinige publiek gold ook voor For Breakfast en dat was dan weer jammer. Is een prima band. 7 man op een te klein podium in Perron. Het aparte aan de band was met name de klarinet en dwarsfluit. Maar met de drummer, 2 gitaristen en de de bas maakten ze af en toe toch best lekkere herrie.

• Leuk
Waarderingen: B0G5, Jamel en Lion
Ook dag 2 van Left of the Dial achter de rug. Na een stevig ontbijt begonnen op de bierboot waar Van Zon eerst een mooie set speelde en Men Van Tol prima achtergrondmuziek was, maar niet opviel. Vanuit de boot zijn we via The Hobknobs (Klittens en Lewsberg leden, schattig maar de individuele bands zijn leuker) in Waterfront richting V11 gegaan.

Terwijl de rest van de groep daar Pop Music Fever Dream zag en ze perse vandaag nog een keer wil zien, raceten we met twee naar de ticketdesk om als eerste de scavengerhunt in te leveren. Daarna zagen we nog een energiek Test Plan en gezellig Honk in V11. Het eten duurde vervolgens zo lang (en ze waren ons een halfuur lang vergeten) dat we bijna must-see Green Star misten. Na de laatste hap zijn we met gevaar voor eigen leven naar Waterfront gefietst. Uiteindelijk bleken ze minder fantastisch dan op plaat. Hoewel het nog steeds fijn in het gehoor lag.

Hank in 160k was daarna bijna wat ik van Green Star had verwacht, erg goed. Gevolgd door het geweldige Bruise Control op het herhaling, inclusief heel veel nieuwe blauwe plekken. Ik raakte iedereen kwijt en ben toen alvast naar volgende halte Soapbox gegaan, maar was de enige die binnen geraakte. Daar was het onprettig druk en de muziek zorgde niet dat ik dat wilde accepteren. Dus na een kwartiertje toch maar gevlucht. Via DBA! (oké maar niet echt de moeite waard) in Rotown toen naar Body Horror in de Arminiuskerk. Daarmee sloten we heerlijk de avond af. Na een midnight snack was bij iedereen de pijp toen wel leeg.

Leuke verslagen met weer verschillende routes! Ik baal er wel van dat ik er dit jaar niet bij kan zijn.

• Leuk
Waarderingen: teunajax
Alcest met support BRUIT ≤ gisteren/vrijdag in de Trix.

Mijn 3e BRUIT ≤ show dit jaar na 2 album sets op Pelagic Fest. Deze zitten beide bij mijn topoptredens van 2025 en de show van gisteren kan gewoon bij in dat rijtje. Nu kregen we 4 songs van The Age of Ephemerality en 2 uit The Machine Is Burning en dat werkte heel goed. Het was voor mij afwachten hoe dit zou werken als support voor een andere act maar het bleek uiteindelijk een heel goede match met het Alcest publiek dat heel aandachtig was en ook heel enthousiast aan het einde. Afwachten nu hoe show #4 als support van Psychonaut gaat uitpakken.

Alcest was ook alweer de derde keer op een jaar tijd, de setlist had een paar extra nummers tov Graspop en was ook in grote lijnen hetzelfde als de AB show eind vorig jaar met wat variatie naar het einde. Op Graspop was het geluid niet echt top maar gisteren was het weer heel goed dus nu ook weer een topshow gezien van Alcest, de show in de AB was misschien nog net iets beter al kwam dat misschien gewoon doordat we toen aan de kant van Neige stonden en nu tov Zero de andere zanger/gitarist die ook best indrukwekkend is en gewoon onmisbaar voor de live sound van Alcest.

Users who are viewing this thread