Afgelopen weekend samen met
@nikita 3 dagen naar Desertfest Antwerpen in de Trix geweest voor een stevige portie stoner/doom en aanverwante genres.
Ook dit jaar weinig tot niets negatief te melden over het festival en de organisatie. De enige wijziging tov vorig jaar was dat het festival net als Trix zelf nu cashless is. Deze editie was hopeloos uitverkocht, denk niet dat ik het ooit zo druk geweten heb bij de optredens, zelfs in de grote zaal was het soms moeilijk binnen te geraken als je bv een ander optreden volledig uitkeek.
Op het festival ook nog een gezicht kunnen plakken op één van de internationale leden van het forum. Very nice to meet you
@Not4U_Gunslinger
Daarnaast ook nog Tom Barman gezien of dat indicatief is voor een nieuwe richting bij dEUS valt nog af te wachten
De affiche van dit jaar was niet de beste ooit maar toch was er nog genoeg moois te zien om er weer de volle 3 dagen voor te gaan.
Top 6 van het weekend
1.
My Sleeping Karma (Desert Stage - Zondag)
Eén van mijn favoriete bands en de eerste keer dat ik hen zie na het overlijden van hun drummer in '23. Het zag er een tijd naar uit dat de band zou stoppen maar uiteindelijk werd binnen de entourage een opvolger gevonden in hun vaste lichtman.
Na de intro track
The Four Horsemen van
Aphrodite's Child was er al meteen een emotioneel momentje toen de 4 bandleden opkwamen met een kaars die centraal op het podium werd geplaatst gevolgd door de groepsknuffel.
Lichtmannen blijken dus ook uitstekende drummers want ik heb deze niet kunnen betrappen op foutjes. Op de setlist klassiekers als
Brahama, Prithvi , Ephedra maar ook recenter werk waaronder
Prema (uit de meest recente plaat
Atma) deze werd begeleid door hele sterke visuals. Wederom een topoptreden waar het plezier afspat, je moet ze vooral ook live zien om hen ten volle te appreciëren.
2.
YOB (Desert Stage - Zaterdag)
Stonden niet als hoogste op de affiche maar waren natuurlijk dé echte headliner van de dag. De setlist had enkel songs uit
Atma & Clearing the Path to Ascend met
Marrow als afsluiter. Als de sound goed zit zijn dit toch prachtige optredens en voor een band die als doom gecatalogeerd is wordt je er toch verrassend blij van.
3.
Oranssi Pazuzu (Desert Stage - Vrijdag)
Is hier vorige week al uitgebreid beschreven in de Soulcrusher verslagen, zelf had ik hen nog niet eerder gezien en dit was een memorabel optreden. Met dit in gedachte moet ik hen toch nog eens een kans geven op plaat want dat werkte voor mij toch minder voorheen.
4.
Messa (Desert Stage - Zondag)
Pluim voor de organisatie dat ze hen uit de hoed toverden als last-minute vervangers voor
Masters Of Reality.
Voor mij was dit in alle opzichten een upgrade. Vorig jaar speelden ze nog op de Canyon Stage en was toen al onder de indruk maar ze lijken op een jaar tijd toch nog vooruitgang geboekt te hebben want nu was het nog beter. De main stage openen op de slotdag van een festivaldag is niet meteen de meest dankbare taak maar zij hadden onmiddellijk een groot publiek dat dan ook nog helemaal mee was.
5.
Wren (Canyon Stage - Vrijdag)
Hun recente album
Black Rain Falls haalt waarschijnlijk mijn jaarlijst, dus mooi dat ze het ook live kunnen waarmaken. Live hebben ze ook wat langere atmosferische momenten tussen de songs waardoor de stilte-luid dynamiek extra goed werkt. Hoogtepunt was toch wel
Toil in the Undergrowth die live nog net iets heavier was dan op plaat.
6.
Mondo Generator (Canyon Stage - Vrijdag)
Dit is de band van
Nick Oliveri (
ex-Kyuss & QOTSA) die wat dampende Desertrock kwamen brengen. Het eigen materiaal is prima maar ken ik niet zo goed maar als je de show kan openen met
13th floor (ook wel gekend als
Quick And To The Pointless van
QOTSA) er dan nog wat
Kyuss (
Green Machine) kan tussengooien om dan af te sluiten met
You Think I Ain't Worth a Dollar, but I Feel Like a Millionaire dan heb je alle ingrediënten voor een stevige afsluitende club show
Verder heb ik nog eervolle vermeldingen voor:
Neptunian Maximalism - Telepathy - Mr. Bison - Graveyard & Froglord
Herkansing:
Castle Rat, door een overvolle Canyon Stage hier onvoldoende van meegekregen maar een herkansing volgt later dit jaar op Alcatraz.
verder nog gezien:
Orange Goblin -
The Obsessed - Guiltless - Bongripper - Desert Storm - Acid King
De datum voor de volgende editie is ook bekend en dat is dus van 16 tot 18 Oktober 2026 en dan ben ik er waarschijnlijk gewoon weer bij.