Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
En dan Igorrr
Genre op zich. Metal is forever.
O.m. dankzij bands zoals Igorrr die de grenzen blijven verleggen.
Hun optreden op Graspop twee jaar geleden was ongelooflijk goed, vanavond een totaal andere setlist en ze blijft gewoon evolueren.
Wat je gemist hebt, kan je niet meer inhalen, wat ze op Graspop speelden, zat er nu niet meer in (naar mijn gevoel toch, heb nu geen vergelijkende studie van de setlists gedaan), maar ik kan nu al garanderen dat Igorrr alles heeft om ook een legendarisch optreden te geven in één van de tenten van Alcatraz 🖤🤘🏼
Even voor mij, hoe treedt Igorrr precies op? Is dat nog anders dan op een festival qua set-up? Heb ze op Hellfest eens meegepakt en zit nog te twijfelen over hun februarishow, omdat ik de muziek wel heel tof vind.

Even voor mij, hoe treedt Igorrr precies op? Is dat nog anders dan op een festival qua set-up? Heb ze op Hellfest eens meegepakt en zit nog te twijfelen over hun februarishow, omdat ik de muziek wel heel tof vind.
Ik vond het nu anders dan op Graspop twee jaar geleden. Toen leek alles meer te draaien rond een soort dj, nu was het meer als een klassieke metalband. (In mijn herinnering he, twee jaar geleden, alcohol, festival waar ik tientallen bands zie...)

Er was in elk geval heel veel afwisseling. Dat is natuurlijk sowieso al eigen aan Igorrr maar was nu nog meer dan toen vond ik. Met rustiger stukken waar de zangeres het voortouw gehad en met hardere stukken waar de zanger meer overnam.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met je vraag dus niet zeker of het een antwoord is.

In het algemeen zou ik zeggen: als je hun muziek al goed vind op cd/Spotify zou ik in elk geval niet twijfelen om ze live te gaan zien, want daar zijn ze nog 10x beter vind ik. (Voor mij persoonlijk gelijkaardig met bands zoals Zeal&Ardor of Afsky. Die zijn ook wel goed op plaat, maar live gewoon nog zoveel beter).

Soulcrusher vanavond... Oranssi Pazuzu alweer zeer sterk, maar Blood Incantation... wat een brute (strakke) show.
Ja Blood Incantation was werkelijk weer meesterlijk. Ik genoot ook van de euforie in de zaal en het deed me afvragen hoe groot deze band uiteindelijk zou kunnen worden.

Sowieso vond ik het niveau hoog gister. Al met al 8 (bijna) volledige sets gezien en geen enkele van die shows viel me tegen. Zal vandaag een wat uitgebreider verslag typen, m'n telefoon op een Nijmeegse hotelkamer leent zich daar wat minder voor. 😅

Korte samenvatting van twee dagen Soulcrusher:

Dag 1:

Darkher: insert we got Chelsea Wolfe at home-meme. Nee, daar doe ik haar misschien een beetje te kort mee. Want het was oprecht heel goed en indrukwekkend. Deed me denken aan Abyss/Hiss Spun era van Chelsea Wolfe. Kende haar nog niet, maar staat nu zeker op mijn radar.

Imperial Triumphant: Zoals altijd heel goed. Mix stond op het begin alleen niet heel goed? Maar kan ook mijn positie in de zaal hebben gelegen. Snap niet waarom ze in zaal twee stonden, de enige show daar die dag waar er geen binnenkomen was (helaas was dit op de zaterdag veel erger).

Bongripper: Wist niet zo goed of ik dit live lang boeiend zou vinden, maar het antwoord is volmondig ja. Heerlijk hypnotiserende muziek.

Igorrr: Ik ga hier misschien op wat tenen trappen, maar dit was wel echt de grootste teleurstelling van het weekend. Het zal ook wel aan mijn verwachtingen hebben gelegen. Ik heb ooit een album aangehad en hier en daar wat willekeurige nummers, het laatste album nog niet. Mijn verwachting was een mix van breakcore en metal. Wat ik voorgeschoteld kreeg was echter een black/death metal band die het afgelopen jaar niks anders dan musicals heeft gekeken. Ik trok het niet zo goed. Ik denk dat er letterlijk maar 1 stukje breakcore was als intro van een nummer (oké, laatste 10 minuten o.i.d. niet gezien omdat ik de voorkeur gaf aan een trein eerder naar huis). Het was verder objectief gezien wel echt goed hoor. Het stak allemaal heel goed in elkaar. De zangeres was echt steengoed en stal wat mij betreft de show, de zanger zijn screams/grunts waren mij iets 13 in een dozijn, maar verder ook wel goed. Maar het geheel was mij iets te theatraal en gimmicky, helaas.

Dag 2:

Throwing Bricks: Zoals altijd een heerlijke energie. Wat mij betreft wel de band to watch in deze hoek van de Nederlande scene, al helemaal live.

Predatory Void: Op papier zou dit echt zo mijn ding moeten zijn, maar op een of andere manier is het het altijd net niet voor mij. De mix lag mij ook niet zo lekker, dit had ik toen op Roadburn ook. Maar misschien ligt het wel aan mij. Het was overigens zeker niet slecht.

Fórn: De band waar otay:onii recent onderdeel van is geworden. En ik kende de band hiervoor nog niet, maar dat ze een toegevoegde waarde is dat is zeker. Holy shit, wat een performance gaf ze haha. Maar ook de rest was zeer sterk. Heerlijke loodzware verpulverende muziek.

Pothamus: Hier sloeg de vermoeidheid (alsook de speciaalbiertjes) bij mij even toe, dus ik kon mij helaas even niet zo goed focussen, wat deze muziek wel nodig heeft. Maar het was zeker goed.

Oranssi Pazuzu: Ja, dit is dus het optreden wat ik eerder dit jaar op Roadburn had verwacht. Ho-ly shit, zo fucking intens. Ik weet niet eens wat ik er verder over moet schrijven.

Blood Incantation: Dan denk je het hoogtepunt met Oranssi Pazuzu wel te hebben gehad, komt Blood Incantation daar nog even aankakken. Tja, ik had het ook wel kunnen weten na de show in Tivoli eerder dit jaar. Het was magisch. De hele zaal was in euforie. Ze zijn eigenlijk ook bijna niet met elkaar te vergelijken, dus ik doe het ook niet. Maar Blood Incantation is de winnaar van dit weekend.

Top 5:
1. Blood Incantation
2. Oranssi Pazuzu
3. Fórn
4. Darkher
5. Bongripper/Imperial Triumphant

Alleen Wren en Negative Blast heb ik niks van gezien, de rest op zijn minst een klein stukje. Eigenlijk niks slechts gezien, ondanks dat Igorrr niet helemaal mijn ding bleek. Geslaagde editie weer!

Korte samenvatting van twee dagen Soulcrusher:

Dag 1:

Darkher: insert we got Chelsea Wolfe at home-meme. Nee, daar doe ik haar misschien een beetje te kort mee. Want het was oprecht heel goed en indrukwekkend. Deed me denken aan Abyss/Hiss Spun era van Chelsea Wolfe. Kende haar nog niet, maar staat nu zeker op mijn radar.

Imperial Triumphant: Zoals altijd heel goed. Mix stond op het begin alleen niet heel goed? Maar kan ook mijn positie in de zaal hebben gelegen. Snap niet waarom ze in zaal twee stonden, de enige show daar die dag waar er geen binnenkomen was (helaas was dit op de zaterdag veel erger).

Bongripper: Wist niet zo goed of ik dit live lang boeiend zou vinden, maar het antwoord is volmondig ja. Heerlijk hypnotiserende muziek.

Igorrr: Ik ga hier misschien op wat tenen trappen, maar dit was wel echt de grootste teleurstelling van het weekend. Het zal ook wel aan mijn verwachtingen hebben gelegen. Ik heb ooit een album aangehad en hier en daar wat willekeurige nummers, het laatste album nog niet. Mijn verwachting was een mix van breakcore en metal. Wat ik voorgeschoteld kreeg was echter een black/death metal band die het afgelopen jaar niks anders dan musicals heeft gekeken. Ik trok het niet zo goed. Ik denk dat er letterlijk maar 1 stukje breakcore was als intro van een nummer (oké, laatste 10 minuten o.i.d. niet gezien omdat ik de voorkeur gaf aan een trein eerder naar huis). Het was verder objectief gezien wel echt goed hoor. Het stak allemaal heel goed in elkaar. De zangeres was echt steengoed en stal wat mij betreft de show, de zanger zijn screams/grunts waren mij iets 13 in een dozijn, maar verder ook wel goed. Maar het geheel was mij iets te theatraal en gimmicky, helaas.

Dag 2:

Throwing Bricks: Zoals altijd een heerlijke energie. Wat mij betreft wel de band to watch in deze hoek van de Nederlande scene, al helemaal live.

Predatory Void: Op papier zou dit echt zo mijn ding moeten zijn, maar op een of andere manier is het het altijd net niet voor mij. De mix lag mij ook niet zo lekker, dit had ik toen op Roadburn ook. Maar misschien ligt het wel aan mij. Het was overigens zeker niet slecht.

Fórn: De band waar otay:onii recent onderdeel van is geworden. En ik kende de band hiervoor nog niet, maar dat ze een toegevoegde waarde is dat is zeker. Holy shit, wat een performance gaf ze haha. Maar ook de rest was zeer sterk. Heerlijke loodzware verpulverende muziek.

Pothamus: Hier sloeg de vermoeidheid (alsook de speciaalbiertjes) bij mij even toe, dus ik kon mij helaas even niet zo goed focussen, wat deze muziek wel nodig heeft. Maar het was zeker goed.

Oranssi Pazuzu: Ja, dit is dus het optreden wat ik eerder dit jaar op Roadburn had verwacht. Ho-ly shit, zo fucking intens. Ik weet niet eens wat ik er verder over moet schrijven.

Blood Incantation: Dan denk je het hoogtepunt met Oranssi Pazuzu wel te hebben gehad, komt Blood Incantation daar nog even aankakken. Tja, ik had het ook wel kunnen weten na de show in Tivoli eerder dit jaar. Het was magisch. De hele zaal was in euforie. Ze zijn eigenlijk ook bijna niet met elkaar te vergelijken, dus ik doe het ook niet. Maar Blood Incantation is de winnaar van dit weekend.

Top 5:
1. Blood Incantation
2. Oranssi Pazuzu
3. Fórn
4. Darkher
5. Bongripper/Imperial Triumphant

Alleen Wren en Negative Blast heb ik niks van gezien, de rest op zijn minst een klein stukje. Eigenlijk niks slechts gezien, ondanks dat Igorrr niet helemaal mijn ding bleek. Geslaagde editie weer!
Vrijwel precies mijn ervaringen. Igorrr vond ik (wederom) helemaal niks. Heerlijk festival verder.

• Leuk
Waarderingen: Fluxion en Joslittel
Gister dus behoorlijk genoten van mijn eerste dag Soulcrusher ooit. Ik heb het festival al een paar jaar op de korrel, maar er was een headlineset van Blood Incantation voor nodig om mijn vrienden ook echt te overtuigen. En blij toe, want het was een heel mooie dag!

Wyatt E: om diverse redenen al een paar keer misgelopen, dus dit was een mooie gelegenheid om toch eens een set van dit Vlaams doomgezelschap mee te pakken. Hun met tribal-achtige sounds doordrenkte drone/doom composities zorgden voor een aangename start van het festival. Niet een band waar ik thuis vaak naar zal luisteren, wel een band die live prima mee te pakken is als ze eens op een festival of ergens in een voorprogramma staan ofzo.

Oryx: en hier was onze eerste kennismaking met een optreden in de kleine zaal op een uitverkocht Soulcrusher. Geen doorkomen aan, ergens achterin de zaal wel iets proberen mee te pakken. Maar dat werkt dan toch niet echt, dus zijn we vrij snel richting de speciaalbierenbar gelopen.

Throwing Bricks: vette set was dit! Ik kan wel iets met die post-hardcore sound. En vooral op de stukken wanneer ze het gaspedaal wat loslaten en ze mooie sfeervolle muziek uit de boxen laten klinken. Voor mij toch wel een verrassing, want bij ons in de groep was er vooraf (en eerlijk gezegd ook achteraf) geen groot enthousiasme. Ik vond het echter een set voor herhaling vatbaar.

Predatory Void: wel snel geleerd van de ervaringen bij Oryx en op tijd richting de kleine zaal gegaan, want Predatory Void was de gedeelde eerste échte must see. En terecht, zo bleek, want wat een fijne set was dit! Lina is echt een powerhouse op vocals. En Lennart weet me eigenlijk altijd wel mee te nemen in zijn composities, met welke band hij dat ook doet. We hadden ook een heel mooie plek, het geluid was goed (al vielen de clean vocals van Lina soms wat weg in de mix). Kortom: voor mij een top-3 van de dag performance!

Fórn: en in de grote zaal volgde daar direct de volgende, want wat heeft Fórn ons weggeblazen! Ze waren me bij het inluisteren al wel positief opgevallen, maar dat het me live zo zou overdonderen dat had ik niet verwacht. En dat kwam met name door de vocalist, die in woord en daad de show stal. Haar eerste bijdrage aan de set was een ijzingwekkende scream waar Dani Filth trots op zou zijn, ondersteund door een soort wilde abstracte, wilde vorm van dans. En wat volgt was een set waarin ze steeds andere stukken van haar range liet horen. Zo heeft ze ook een geweldige rock 'n roll-achtige stem die me een beetje aan Beth Hart deed denken. Een minuut of tien van de set deed ze overigens midden in het publiek en dat zei eigenlijk alles over hoe ze zich in de performance gooide. De rest van de band is ook zeker het vernoemen waard, want de funeral doom stond als een huis en de andere vocalist had een vette zware grunt die perfect matchte. Al met al een heerlijke ontdekking!

Na bovenstaande sets behoefte aan frisse lucht en wat eten. Dus kozen we ervoor om Sijjin te skippen en wat te eten op het nabijgelegen treinstation. Om zodoende weer helemaal opgeladen te zijn voor het avondprogramma.

Pothamus: dat begon met toch inmiddels wel één van mijn favoriete post-metal bands, Pothamus. Dit was de vierde keer in iets meer dan een jaar tijd dat ik ze heb gezien en ook nu wisten ze me mee te krijgen in hun hypnotiserende klanken. Dat doen ze door heel subtiel vanuit een repetitieve tribal-achtige sound de muziek laagje voor laagje op te bouwen. Waar vocalist met zijn bijzonder subtiel geplaatste zang, zowel clean als harsh, een vooraanstaande rol in speelt. In zo'n set van 50 minuten sta je eigenlijk 40 minuten naar een opbouw te luisteren en wordt je zo'n drie keer beloond met een super intense uitbarsting van geluid. En man, wat ga ik daar goed op! Vierde keer raak en na hun set gelijk maar kaarten gekocht voor hun show in Haarlem over twee weken (voornamelijk ook ingegeven door het voorprogramma, maar toch...).

Fange: we kwamen verrassend genoeg na Pothamus nog vrij ver vooraan in de kleine zaal voor Fange. Maar onze positie helemaal aan de zijkant van de zaal zorgde ervoor dat ik pas na hun (extreem lange) intro erachter kwam dat ze zonder drummer speelden en de drumritmes dus door een drumcomputer werden geproduceerd. En het is misschien flauw, maar dan ben ik er eigenlijk al klaar mee. Live metal zonder drummer werkt voor mij eigenlijk nooit. En dan vond ik de energie waarmee ze op het podium arriveerden (met een hoop agressie) ook niet helemaal de juiste vibe. En dus zijn we na een minuut of 10 alweer weggegaan.

Oranssi Pazuzu: daardoor wel mooi op het gemakje een speciaalbiertje kunnen scoren en op tijd in de grote zaal plaats kunnen nemen voor Oranssi Pazuzu. Deze band op album al een paar keer de kans gegeven, maar het klikte steeds niet echt. Tot een paar weken geleden eigenlijk. En vooraf gehoord dat het live al helemaal een ervaring is, dus de verwachtingen waren hooggespannen. Die werden ingelost, want het werd een heel vette set! Wat een unieke sound joh. En de manier waarop zij composities opbouwen is echt heel erg vet. Dus een kleine 50 minuten behoorlijk genoten. Al moet ik wel zeggen dat ze me op sommige momenten wat kwijtraakten omdat het een wel heel grote brij aan geluid werd. Maar zeker de moeite waard om eens mee te maken! En ik ga er een eventuele volgende keer met liefde weer goed voor staan. Wel wat eerder de zaal verlaten omdat ik een goede plek wilde bij de volgende band.

Healthyliving: in de kleine zaal stond namelijk de band die me bij het inluisteren het meest heeft overtuigd, namelijk Healthyliving. Hun composities worden vooral gedomineerd door een indie/dreampop-achtige sound. En dan soms worden de duimschroeven aangedraaid en gaat het richting een punk/hardcore-achtig geluid. En ik kan dat wel smaken! Ze zorgden in de playlist ook steeds voor een aangenaam rustmomentje tussen alle extreme metal geweld door, wat deze Soulcrusher dag toch wel zou domineren. En ik hoopte dat het live ook het geval zou zijn. En al hadden ze van mij liever wat eerder op de dag gespeeld, ipv zo tussen Oranssi en Blood Incantation gepropt, desondanks blij dat ik toch een goeie 35 minuten bij hun set ben wezen kijken. Vooral het nummer Galleries is één van mijn hoogtepunten van de dag.

Blood Incantation: maar dan toch op tijd weer terug naar de grote zaal om een mooie plek voor het hoofdgerecht te claimen. Ik heb deze band met hun Absolute Elswhere set al twee keer gezien dit jaar, maar dat weerhield me er zeker niet van om ook gister weer met een hoop enthousiasme en verwachting toe te leven naar hun set. En terecht, want wat was dit weer goed. Ik vind het niet normaal hoe strak zij die complexe muziek live kunnen spelen en hoe alle nuances in de muziek kristalhelder door de speakers komen. Er heerste ook vanaf de eerste klanken van The Stargate een soort euforie in de zaal, wat het allemaal extra vet maakte. Absolute Elsewhere verveelt niet en het supervette nummer The Giza Power Plant was voor mij een live debuut. Dus al met al heel erg vet en ik ben super benieuwd hoe groot deze band uiteindelijk kan gaan worden.

Algemene indrukken: ik vond het dus een fijne eerste kennismaking met Soulcrusher. De Doornroosje is een prima venue, waar ze voor mij vooral uitblinken in het aantal bars. Drie in de grote zaal, twee in de kleine zaal, twee buiten de zalen op de begane grond en dan nog de speciaalbierenbar (speciaal ingericht voor het festival) op de eerste verdieping. Top! Wat ik wel een nadeel vond was dat een uitverkochte editie betekent dat je echt selectief moet zijn met welke shows je wilt zien. Met name in de kleine zaal moet je gewoon op tijd binnen zijn. En tussen de sets door was ook geen verplaatsingstijd ingebouwd, wat andere festivals vaak wel doen. Daardoor lukt het wat lastiger om van set naar set te hoppen, zoals ik op dit soort festivals graag (een gedeelte van de dag) doe. Maar goed, uiteindelijk heb ik de voor mij belangrijkste sets wel (bijna) volledige mee kunnen pakken, dus prima verder.

Ik sluit een terugkeer op een volgende editie zeker niet uit, maar met het grote aanbod aan dit soort festivals is het wel behoorlijk afhankelijk van de line-up.

Laatst bewerkt:
Ik heb even niet de energie om veel te schrijven (ben snip verkouden) maar heb weer een hele mooie 2 dagen Soulcrusher gehad. Was wel veruit de drukste editie maar het niveau van de muziek was het hoogste van deze 4de keer dat ik er was.

Top 5:

1. Pothamus
2. Oranssi Pazuzu
3. Igorrr
4. Master Boot Record
5. Telepathy

Eervolle vermeldingen voor Oryx en Darkher

Ook voor mij afgelopen zaterdag mijn eerste keer Soulcrusher. En dit beviel echt uitstekend! Eigenlijk heeft Jamel alles al mooi onder woorden gebracht. Doornroosje is een fijne venue voor een festival en als speciaalbierliefhebber was het een klein walhalla. Ik ga vanaf nu zowel Sonic Whip als Soulcrusher met extra aandacht volgen. Bij een setje leuke namen wil ik er zeker weer eens heengaan.

Voorafgaand aan het festival vond ik de playlist best taai om doorheen te komen. Veel zware, soms schreeuwerige muziek. Daarom maar besloten om het vooral live over mij heen te laten komen en dat was een goede beslissing. Op Throwing Bricks na wistte alle bands die ik gezien heb me ook écht te pakken. maar er waren wel drie duidelijke winnaars.

Op 3 Forn. Het blijkt maar weer dat ik een sucker ben voor doom muziek want dit pakte me vanaf de eerste noot. Traag, loom, depressief, expressief maar vooral meeslepend. Met veel dank aan de machtige performance van de frontvrouw, zingend en dansend als een demon. Hele gave live ervaring. Na een lang pauze met eten, speciaalbier en een gesprek over de stijgende zorgkosten met Queralante Partij was het eindelijk eens tijd voor de live vuurdoop van Oranssi Pazuzu. Een band die ik al jaren live wil zien maar ik had nooit verwacht dat deze band live zó indrukwekkend was. Soms atonale herrie maar altijd verpakt in mooie nummers met een opbouw en emotionele lading. Veel muzikale details maar tegelijk ook de impact van een pletwals. Een band die zijn reputatie eer aan deed en zou dit heel graag nog eens beleven.

En als je denkt dat er niks meer overheen kan komt daar Blood Incantation. Eindelijk kon ik die topplaat eens live zien maar ook hier had ik niet verwacht hoe euforisch en overweldigend deze live ervaring was. Alles klopte aan deze show. Wat mij betreft staan we hier naar de nieuwe Opeth te kijken, ik gun ze de status en publiek van harte. Als je stappen maakt in je muzikale opvoeding ontdek je albums waarvan je graag zou willen dat je deze live hebt kunnen horen spelen ten tijde van hun release. Dark Side of The Moon, Born in the USA of een Blackwater Park van Opeth. Voor Blood Incantation is dat nú het moment. Het magnus opus waar over 20 jaar jonge metalheads jaloers naar kijken. Oke, genoeg euforie en ophemeling voor deze maandagochtend. Maar deze band maakt de hype dus ook echt waar.

Met uiteindelijke top 5:
  1. Blood Incantation
  2. Oranssi Pazuzu
  3. Forn
  4. Wyatt E.
  5. Predatory Void

Oranssi Pazuzu: daardoor wel mooi op het gemakje een speciaalbiertje kunnen scoren en op tijd in de grote zaal plaats kunnen nemen voor Oranssi Pazuzu. Deze band op album al een paar keer de kans gegeven, maar het klikte steeds niet echt. Tot een paar weken geleden eigenlijk. En vooraf gehoord dat het live al helemaal een ervaring is, dus de verwachtingen waren hooggespannen. Die werden ingelost, want het werd een heel vette set! Wat een unieke sound joh. En de manier waarop zij composities opbouwen is echt heel erg vet. Dus een kleine 50 minuten behoorlijk genoten. Al moet ik wel zeggen dat ze me op sommige momenten wat kwijtraakten omdat het een wel heel grote brij aan geluid werd. Maar zeker de moeite waard om eens mee te maken! En ik ga er een eventuele volgende keer met liefde weer goed voor staan. Wel wat eerder de zaal verlaten omdat ik een goede plek wilde bij de volgende band.
...was het eindelijk eens tijd voor de live vuurdoop van Oranssi Pazuzu. Een band die ik al jaren live wil zien maar ik had nooit verwacht dat deze band live zó indrukwekkend was. Soms atonale herrie maar altijd verpakt in mooie nummers met een opbouw en emotionele lading. Veel muzikale details maar tegelijk ook de impact van een pletwals. Een band die zijn reputatie eer aan deed en zou dit heel graag nog eens beleven.
Echt blij dat het jullie ook heeft kunnen pakken trouwens, live! Deel de ervaring dat ze op album ook vrij taai zijn, maar vorig jaar in dezelfde zaal al ervaren dat het live echt fantastisch is, en ik hoopte dat ze die ervaring voor jullie konden evenaren. Voor mij is dat in ieder geval gelukt, het was weer erg indrukwekkend, voor jullie is het zo te zien ook helemaal goed gekomen :)

Nog een top 5 van mijn kant:
1. Oranssi Pazuzu
2. Pothamus
3. Fórn
4. Predatory Void
5. Wyatt E.

Dit waren alle shows waar ik vol voor ben gegaan, en ze waren eigenlijk alle 5 geweldig, maar wel in oplopende volgorde van intensiteit voor mij, dus zo heb ik ze dan ook maar gerangschikt. Wat plukjes van Oryx en Throwing Bricks tussendoor klonken ook goed. Healthyliving helaas gemist, moet ik op een andere gelegenheid zeker nog eens beter leren kennen want klinkt op plaat geweldig, Blood Incantation was aan een geweldige set begonnen maar kon voor mij op dat moment van de dag niet heel veel meer toevoegen, ik had genoeg moois gezien en heb hen bovendien nog recent in de Ronda zien spelen, dus een treintje eerder pakken en lekker op tijd thuis zijn woog zwaarder voor mij. Top dagje zo, fijne venue, gezellig groepje, geweldige muziek!

Grappig hoe we exact het tegenovergestelde gevoel kunnen hebben bij Imperial Triumphant.
Verschil moet er zijn 😜

Afgelopen zondag was ik bij Black Country, New Road in Paradiso. Ik vind het een fantastische liveband. De laatste plaat raakt mij totaal niet, maar live weer erg sterk; net als op Lowlands.
Leuk dat ze nu ook nog twee nummers van het live-album speelden. Jammer om te zien dat ze gisteren The Boy speelden ipv Turbines/Pigs. Maar ja, kan niet alles hebben ;).

Afgelopen zondag was ik bij Black Country, New Road in Paradiso. Ik vind het een fantastische liveband. De laatste plaat raakt mij totaal niet, maar live weer erg sterk; net als op Lowlands.
Leuk dat ze nu ook nog twee nummers van het live-album speelden. Jammer om te zien dat ze gisteren The Boy speelden ipv Turbines/Pigs. Maar ja, kan niet alles hebben ;).
Ik was gisteren bij Black Country, New Road en had dan weer liever Turbines/Pigs gehad, haha :).

Maar inderdaad een fantastische liveband, zag ze eerder op BKS. Het is misschien niet spectaculair, en ze zien eruit alsof ze gaan repeteren, maar dat heeft de avond ook niet nodig. Het is zo mooi om helemaal in die muziek op te kunnen gaan!

Paradiso is natuurlijk ook de perfecte plek voor hun muziek. En dat beseften ze zelf ook gaf Charlie aan.

Overigens: Westside Cowboy is ook een enorm fijne band. Na afloop nog even hun EP gekocht en behalve erg goed zijn ze ook dankbaar voor wat ze nu meemaken.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Nizjni en Lion
Ik was gisteren bij Black Country, New Road en had dan weer liever Turbines/Pigs gehad, haha :).

Maar inderdaad een fantastische liveband, zag ze eerder op BKS. Het is misschien niet spectaculair, en ze zien eruit alsof ze gaan repeteren, maar dat heeft de avond ook niet nodig. Het is zo mooi om helemaal in die muziek op te kunnen gaan!

Paradiso is natuurlijk ook de perfecte plek voor hun muziek. En dat beseften ze zelf ook gaf Charlie aan.

Overigens: Westside Cowboy is ook een enorm fijne band. Na afloop nog even hun EP gekocht en behalve erg goed zijn ze ook dankbaar voor wat ze nu meemaken.
Westside Cowboy is inderdaad een hele toffe band. Ik heb maar de helft van hun set gezien door wat vertraging, maar vorige maand in ACU waren ze fantastisch.

Black Country, New Road was weer erg sterk. Minder omvergeblazen dan de andere keren dat ik ze zag, maar ze stellen nooit teleur.

Net terug van Coheed And Cambria en Ilaender in Doornroosje (1,5 uur rijden). Ilaender komt uit Twente. De bandleden hebben hun sporen verdiend in onder andere Cryptosis, Fatesealer, No Gods No Masters en Ten Times A Million. Met Ileander doen ze het wat rustiger aan met een geluid dat zich pakweg ergens tussen Deftones, Thrice en Hopesfall bevindt. Over Deftones gesproken: ze coverden 'Be Quiet And Drive' en dat deden ze uitstekend. Daarna Coheed And Cambria. Is de door mij meest bekeken band en ze stellen mij eigenlijk nooit teleur. Ook vandaag weer een strakke set met nieuwe nummers en uiteraard ook een paar goeie ouwe als 'The Suffering', 'In Keeping Secrets of Silent Earth: 3', 'Everything Evil' en 'Welcome Home'. Het was weer geweldig, alleen jammer van het drietal dat vlak voor mij stond en de hele tijd aan het kletsen was. Durf ik er eindelijk wat van te zeggen, kijken ze me raar aan en geven aan dat ik ook ergens anders kan gaan staan.

alleen jammer van het drietal dat vlak voor mij stond en de hele tijd aan het kletsen was. Durf ik er eindelijk wat van te zeggen, kijken ze me raar aan en geven aan dat ik ook ergens anders kan gaan staan.
Verschrikkelijk ergerlijk en ziekte van deze tijd blijkbaar. Ga dan op café om heel de tijd te lullen maar verpest een optreden niet voor anderen. Bende ....
Goed dat je ze toch aangesproken hebt, moesten meer mensen én zelfs gezamenlijk doen!

Verschrikkelijk ergerlijk en ziekte van deze tijd blijkbaar. Ga dan op café om heel de tijd te lullen maar verpest een optreden niet voor anderen. Bende ....
Goed dat je ze toch aangesproken hebt, moesten meer mensen én zelfs gezamenlijk doen!
Eens, enorme ergernis. Ik spreek mensen ook wel eens aan, meestal wordt er redelijk goed op gereageerd, als ik zo’n reactie zou krijgen als @Lawaaipapegaai beschrijft zou ik behoorlijk gek staan te kijken. Afweging is altijd wel in hoeverre je zo’n discussie aan wil gaan zonder jezelf helemaal uit de stemmimg te halen. Heb ook weleens dat mensen na een opmerking erover op een iets zachter volume door blijven praten, probeer me er dan meestal toch maar voor af te sluiten, als één opmerking niet het gewenste effect bereikt vraag ik mij toch af wat een tweede opmerking dan nog uithaalt, behalve een discussie en dus nog meer verstoring veroorzaken. Maar eigenlijk zouden we als bezoekers die wel voor de muziek komen zulke mensen gewoon collectief de zaal uit moeten werken…

Het heeft even geduurd maar ondertussen is het concertseizoen ook voor mij weer helemaal losgebarsten. Dit najaar iets grotere focus op lokale shows, gelukkig betekent dat in Gent niet per se aan kwaliteit inboeten. Een overzichtje van de voorbije week:

27 september: Cotoba / West Coast Caravan (Kinky Star)
Tijdje geleden Cotoba ontdekt, een Zuid-Koreaanse mathrock band en blij verrast toen die hun tour aankondigden met daarop een stop in Gent. Nog beter zelfs, het was een gratis concert in de Kinky Star, mijn favoriete anarchistenhol van de stad. En het concert was dan nog eens steengoed ook! Oprecht positief verrast door de technische kunde van de bandleden, vooral van de drummer (die blijkbaar niet eens een vast lid is). Mooi afwisselende liedjes waarin een goeie poppy riff nooit ver weg was, het bracht me meteen terug naar mijn trip in Seoul eerder dit jaar. Later op de avond kregen we ook nog de Belgische band West Coast Caravan voorgeschoteld, dat was prima maar iets te standaard bluesrock voor mij.

Fijne tijd gehad dus. Achteraf nog staan kletsen met de band aan de merchtafel over hun toeristische avonturen in Gent en leuke foto's genomen, die prompt werden gefotobombd door een overenthousiaste dronken man. Dat is natuurlijk ook het mooie aan dit soort shows want in deze context krijg je altijd een toffe mix van enkele fans met grappige lokale figuren. Zo sprak ook een man met een camera mij aan wat leidde tot de volgende conversatie:

Waarna ik geen spoor meer van hem heb gezien die avond. Topmuziek en dit soort conversaties, wat heeft een mens meer nodig?

1 oktober: Charlemagne Palestine & Seppe Gebruers / Brìghde Chaimbeul (MIRY Concertzaal)
MIRY, nog zo'n fijne plek die eigenlijk nooit tegenvalt en waar ik dus graag langskom, zeker voor dit soort mooie double bills. Allereerst was het aan Brìghde Chaimbeul die ik voor het eerst solo aan het werk zag. Ze had haar Scottish smallpipes, wat elektronica en een goeie dosis humor mee en dat was meer dan voldoende om een klein uurtje te betoveren. Na een ietwat aarzelend begin veranderde de set in een heel dynamisch geheel dat varieerde van pure drone over herhalende motieven tot hypertechnische melodieën. Wat een genot om iemand te kunnen zien die zo'n niche instrument zo meesterlijk beheerst.

Daarna was het de beurt aan Charlemagne Palestine, vandaag in duo met de Belgische pianist Seppe Gebruers. Vier piano's op een rijtje met de gekende decoratie, het was op zich al een indrukwekkend zicht. Het begin was voor mij net iets te dissonant en abstract om echt van te kunnen genieten maar naarmate de set vorderde, begon de samenwerking tussen de twee beter te werken, zeker toen ze de lagere regionen van hun piano's begonnen te verkennen. De dynamiek was best amusant en speels, met Palestine die gewoon zijn ding deed en dan Gebruers die daarop zijn ideeën op grotendeels geslaagde wijze verder ontwikkelde. Na ongeveer 35min vond Palestine het welletjes geweest en zat het concert er plots op, wat een markant figuur blijft het toch.

2 oktober: Lyra Pramuk / Nele De Gussem (Wintercircus)
Ik heb een beetje een haat-liefdeverhouding met het Wintercircus. Enkele jaren geleden met veel bombarie aangekondigd als technisch revolutionaire nieuwe concertzaal op een iconische locatie, maar in de realiteit viel dat altijd wat tegen. Mooi programma, maar het geluid was vaak 'gewoon oke', alles voelt nogal corporate aan, er liep altijd veel praatgraag volk rond dat graag gezien wordt en het heeft jaren geduurd voor hun 360° projectiesysteem werkte. Maar misschien is dit wel het moment om mijn mening bij te stellen want het was voor mij de eerste keer dat het volledige potentieel van de zaal zichtbaar was. De subs die onder het podium zijn ingebouwd waren eindelijk bevrijd, het projectiesysteem zag er sick uit en die opstelling zorgde er ook voor dat ze geforceerd werden om de bar te sluiten tijdens de concerten, wat duidelijk een positieve impact had op de aandachtspanne van het publiek.

Muziek dan: Nele De Gussem beet de spits af met live ambient pop/tech house dat slechts met momenten spannend werd. Het deed me een beetje denken aan Kelly Lee Owens maar dan gewoon minder boeiend en dromerig. Geen probleem, ik was er toch vooral voor Lyra Pramuk wat puur muzikaal wel top was. Die heel dense productie met de strijkers erbij is iets dat mij perfect ligt en de hele set diende als een soort soundtrack voor de mooie visuals. Maar toch, ik weet niet of ik dit nu allemaal zo goed vond werken als live ervaring. Uiteindelijk was de set helemaal voorgeprogrammeerd met alle muziek die uit de laptop kwam, met Pramuk die zich voornamelijk bezighield met zingen en wat dansen en dan af en toe aan een knopje draaide. Het kwam gewoon een beetje knullig over.
Conclusie: nog steeds een gemengde ervaring, al lag het voor één keer niet aan de zaal zelf.

4 oktober: Eefje De Visser (Music Mania 2)
Net terug thuis van deze korte performance waarover ik pas deze ochtend hoorde. Music Mania hun tweede platenzaak is eigenlijk al enkele maanden open maar deze show werd georganiseerd voor hun officiële lange openingsweekend (morgen komt Soulwax nog plaatjes draaien!). Die nieuwe locatie is wel top en ook een echte ontmoetingsplek dankzij de bar en een podium middenin de platenbakken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik Eefje al enkele jaren niet meer zo op de voet volg maar toch mooi om haar nog eens te kunnen zien in deze kleinschalige en chaotische context. De zaak stond natuurlijk stampvol, was mooi om zoveel fans te zien die de nieuwe singles al goed konden meezingen. Uiteindelijk kregen we vijf liedjes te horen (met o.a. het live debuut van single God Los) door Eefje, de gitariste, de bassiste en drums uit de cassettespeler. Nieuw werk klonk prima, misschien toch maar die nieuwe plaat eens opzetten volgende week. Eefje kwam ook erg sympathiek en relaxed over, inclusief wat dansmoves naast mij op James Brown voor het optreden. Kortom, fijn tussendoortje!

Bekijk bijlage 16342
@Thisso ... Ben jij ook wel eens een avondje thuis 😂?

Users who are viewing this thread