The Great White Nothing is een Vlaamse Progressive Post/Black Metalband die dit jaar hun debuutalbum heeft uitgebracht. En de oplettende lezer hier heeft gezien dat die op dit forum bij liefhebbers van dit genre in is geslagen als een bom. En ik kan nu alvast verklappen dat dit album aan het eind van het jaar in diverse lijstjes terug te vinden zal zijn.
Dus toen
@Dr. Hannibal en ik er een paar weken geleden achter kwamen dat deze band vandaag het voorprogramma zou zijn van Pothamus in de kleinste zaal van de Patronaat in Haarlem, konden wij dat buitenkansje niet laten lopen. Zeker niet voor de 18 euro die het kaartje heeft gekost.
En dus waren we vandaag in Haarlem in de derde zaal van de Patronaat en wat een minizaaltje is me dat! 150 man kunnen er maximaal in, maar volgens mij sta je dan echt in elkaars oksels gevouwen naar een band te kijken bij een uitverkochte tent.
Het is eigenlijk iets heel bizars als je echt fan bent van een band of een album van een band en je komt de zaal in en je kunt zo naar voren lopen richting een heel laag podium, wetende dat je de bandleden zodadelijk letterlijk aan zou kunnen raken. Dat hebben we uiteraard niet gedaan, maar een mooie plek recht voor het podium op de derde rij was zo gevonden.
Het bleek het tweede optreden ooit te zijn van The Great White Nothing. En eerlijk? Ja dat was ook wel een beetje te merken. Want het was geen vlekkeloos optreden. Een paar schoonheidsfoutjes, wat technische problemen en geen ideale geluidsmix bevestigde dat. Maar desalniettemin, en dat meen ik oprecht, spatte voor mij de potentie eraf. Die composities zijn zo ongelooflijk sterk. De harde stukken kwamen geweldig over. De frontman is een fenomenale zanger. Kortom, deze band heeft hét. Ik heb echt het gevoel dat we een band hebben gezien die zich de komende jaren gaat nestelen in de top van de Post/Black. Meerstemmige zang, piano en synths, intensiteit, een geweldige drummer. Ja echt, ik kan erover blijven praten. Heerlijk vooruitzicht om ze in januari weer live te kunnen gaan zien in Antwerpen!
En dan moet na al die superlatieven het hoofd programma nog komen. Dat is Pothamus. En Pothamus is een band die ik de afgelopen tijd al vier keer live heb gezien. En elke keer onwijs genoten, dus ook vandaag de verwachting dat het goed zou worden. De zaal was inmiddels goed volgelopen en wij verkozen na TGWN het toilet, de merchtafel en de bar, dus tegen de tijd dat wij onze plek gingen zoeken voor Pothamus was het vooraan helemaal vol gestroomd. Alleen maar mooi vind ik dat. Ik heb ze zogezegd al een aantal keer gezien, kwam met name voor het voorprogramma, maar als fan van Pothamus vind ik het supergaaf om te zien dat ze een volle zaal trekken.
En ja, ook dit keer kregen ze me hun hypnotiserende ritmes, hun prachtige zanglijnen en hun bizar krachtige explosies weer helemaal mee. Ditmaal kregen we een combinatie set van de twee albums Raya en Abur en dat werkt echt heerlijk. Mocht je deze band ooit live gaan zien, doe je ogen dicht, laat je meevoeren op de trage, herhalende ritmes van de drums en voel hoe je meegezogen wordt naar die ongelooflijke explosies. Dan heb je een top set!
Na afloop de heren van The Great White Nothing opgezocht bij de merchtafel en een praatje kunnen maken. Zo grappig en leuk dat het voor hun helemaal nieuw is dat mensen überhaupt shirts en vinyls hebben gekocht, zoals wij eerder op de avond hadden gedaan en dat zij die dan zagen bij ons. Überhaupt het vijf jaar werken aan een album en dan de grens over mensen tegenkomen die het geweldig vinden wat je hebt gemaakt, vonden ze iets heel bijzonders. En dat maakte het voor ons ook direct extra bijzonder. Dat je een band die volgens jou iets ongelooflijk moois heeft gemaakt dat dan op deze manier terug kan geven.
Kortom, heel veel woorden. Maar TLDR: Genoten!!!!