Uiteindelijk weer een fijne editie van Absolutely Free Festival, met vier memorabele muzikale hoogtepunten:
Dag 1
Toegekomen tijdens Jan Verstraeten. Niet mijn ding. Te zwakke nummers en daar helpt geen leren jas, geen konijnenmasker of geen als een reuzegorilla verklede persoon iets aan. Dame Area was vervolgens ook niet naar mijn goesting. Te cliché, vond ik. Tijdens het eerste nummer al doorgegaan naar TJE.
Aanvankelijk was ik twijfelachtig of het iets voor mij was, maar geleidelijk, na enkele nummers, was ik mee. De nummers zijn vrij minimaal qua instrumentatie, maar haast allemaal goed en met uitstekende zang. De aankleding met hier en daar wat subtiele elektronica vond ik ook zeer geslaagd. Wil ik zeker nog eens zien en ik ben benieuwd naar hun eerste album (dat blijkbaar in de maak is).
Daarna naar Deerhoof die ik al meerdere keren gezien heb. De beste keer blijft mijn eerste optreden van hen, in de Lintfabriek in 2006. De laatste keer dat ik ze zag, 10 jaar geleden in Mons, was ik minder onder de indruk. Maar deze keer waren ze weer top.
Het gitaarspel van John Dieterich is natuurlijk iets om niet te missen. Voor Deerhoof schitterde hij al in o.a. Colossamite (check All Lingo's Clamor!) En Ed Rodriguez is zeker zijn gelijke op gitaar. Beide zijn virtuoos, maar zonder in technische saaiheid te vervallen. Hun samenspel deed me bij momenten denken aan The Magic Band en ik probeerde me voor te stellen hoe de stem van Captain Beefheart erbij zou klinken. Ze zouden zeker niet misstaan hebben in The Magic Band.
Greg Saunier, met zijn heel fysieke stijl, is een erg opvallende en entertainende drummer, maar vooral ook een unieke en buitengewoon goede. Satomi, last but not least, bracht naast haar uitstekende baslijnen vooral met haar stem de perfecte klemtoon bij de gitaarlijnen. Genoten van hun optreden!
Vervolgens even naar Adult DVD gegaan, maar na twee cliché postrock-nummers het voor bekeken gehouden en doorgegaan naar Σtella. Ik herinner me dat ik ooit een nummer van Σtella goed vond, maar live vond ik het maar een magere bedoening, dus ben ik teruggekeerd naar Adult DVD, die de rest van hun set verder binnen de postrock-lijntjes kleurden.
Afsluiter van dag 1, Los Bitchos, was naar mijn mening goed, maar ook niet meer dan dat, Beetje hetzelfde als hoe ik over hun platen denk: ze grijpen me nooit echt maar het was ok.
Dag 2
Wakker geworden met gekuch en hoofdpijn door het gerook in de tenten van de dag ervoor. Er werd hier al eerder gewezen op het asociale hiervan tegenover niet-rokers. Ik vind het vooral zielig gedrag van (vanbinnen) onzekere individuen die geen blijf weten met hun handen in publiek en meer met hun imago bezig zijn dan met het optreden.
Ik twijfelde even om te gaan, maar ben toch gegaan. Had Honeyglaze willen zien, maar ben uiteindelijk pas tegen 19u30 toegekomen. Honeyglaze ga ik wel checken op Misty Fields.
Nog een klein stukje Laswerk gezien, dat wel boeiend klonk, maar te weinig gehoord om er echt een mening over te hebben. Ben ook even naar Arsenal Mikebe ft. HHY gegaan maar dat kon me niet bekoren.
Getdown Services had ik vorig jaar al op Misty Fields gezien. In zekere zin wel entertainend, maar niet echt mijn ding. Muzikaal blijft hier niets van plakken. Muzikale evenknie van een verstand-op-nul-film. Het lijken me wel toffe gasten, nochtans.
leather.head valt ook onder de postrock-noemer, maar kon me wel bekoren. Geen grote ego's die de muziek in de weg zitten maar een bende vrienden die passioneel muziek maken. Even ondertussen naar Susobrino gegaan, maar quasi onmiddellijk teruggekeerd naar leather.head.
Hoe Warmduscher het tot headliner van AFF en Misty Fields heeft geschopt is beyond me. Muzikaal voelde het eerder als een koude douche aan. Weinig druk, weinig temperatuur. Ik kreeg het er niet warm van.
Bij SUUNS vond ik de structuur van de nummers geniaal. Ze gaan haast nooit over naar luidere stukken, en dat maakte het boeiender dan het cliché stil-luid-stil-luid van veel groepen. Als een auditieve trip die van één weird naar een ander weird ging. Een tweetal nummers van hen konden me minder bekoren, maar het merendeel dus echt wel. Tof optreden!
Ook heel even voor een stukje van een nummer van The Orchestra (For Now) weggegaan maar teruggekeerd. Er werd hier al heel lovend geschreven over hun optredens, maar het leek me wat te veel binnen de lijntjes van de Windmill-postrock-hype te vallen. Te kort gehoord om er echt iets over te zeggen. Hopelijk kan ik binnenkort eens een heel optreden van hen meepikken.
Afsluiter Porridge Radio tenslotte verraste me. Op plaat vond ik hen wat te emotioneel uitputtend, en ik was dan ook nooit echt diep in hun discografie gedoken. Maar live stoorde die emotionele intensiteit me helemaal niet. Ik had echt niet verwacht dat ze zo goed zouden zijn. Muzikaal alle vier sterk; elk instrument schitterde in de nummers. En Dana heeft een sublieme beheersing van zowel haar stem als haar gitaar. Echt geen noot op de verkeerde plaats. Ben blij dat ik ze toch een keer live heb gezien voor ze splitten. Zonde dat die band stopt. Ik ga me toch verder verdiepen in hun platen.
Favorieten in volgorde:
1. Porridge Radio
2. Deerhoof
3. SUUNS
4. TJE
5. leather.head