The Wombats - Botanique 16/04
Het grote feest der ironie. Eerst en vooral dat ze in een hopeloos uitverkochte Botanique "moesten" spelen. 650 uitverkorenen die het mochten meemaken, terwijl ze in de UK voor 20.000 mensen zitten spelen, onwezenlijk eigenlijk. Maar goed, blij om dergelijke kanjers ook in kleine zalen te kunnen zien, want wat een feest was dit weer.
Maar we begonnen de avond bij Red Rum Club. Ik kende ze niet, maar schitterende band. Zanger zweefde ergens tussen Alex Turner en Arctic Monkeys, maar straalde vooral pure vreugde en plezier af. Strak gespeeld, dijken van nummers en vooral heel leuk om een zeskoppige band mét trompetist te zien. Een van de beste voorprogramma's die ik al mocht meemaken. Enkel Circa Waves in 2019 was nog een beter voorprogramma, toevallig ook voor dezelfde hoofdact.
The Wombats, al jaar en dag vaste begeleider in mijn leven en playlist. Een van de bands die elk jaar in mijn Spotify Wrapped belandt. En terecht. De nieuwe plaat is weliswaar een pak rustiger/volwassener, maar live staat alles als een huis. Baspartijen komen harder door, lyrics komen beter binnen. En zowat elk nummer werd als een anthem onthaald. Oud of nieuw, maakte weinig uit, het publiek - of toch waar wij stonden, en dat was zeker niet tegen het podium gedrukt - brulde elk woord mee. Feels like christmas came early zongen ze, en zo voelde het ook.
The Wombats is een van die schandalig ondergewaardeerd bands die we koste wat het kost moeten blijven koesteren. Technische problemen tijdens de set werden met de glimlach opgelost, en ze stonden alle drie met een ongezien spelplezier op het podium, wat alleen maar aanstekelijk kon werken. Ergens is het jammer dat ze hier niet het aanzien genieten dat hen in hun thuisland wel ten deel valt - uitverkochte O2 Arena's en al - maar wat ben ik blij dat we ze hier nog steeds in de meest ideale omstandigheden kunnen zien.
Dit was gewoon een grote homerun, en ik ben serieus aan het twijfelen om ze nog eens mee te pakken op Suikerrock of all places komende zomer. Want dit is geen Bridget Jones uiteindelijk.