Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Pothamus in een uitverkochte AB Club met de Abur release show

Voorprogramma was TAKH en dit optreden alleen was al genoeg voor een meer dan geslaagde avond, Azure Blue (en eigenlijk dat hele self-titled album) is gewoon top.
Pothamus dan deze speelden alle songs van Abur aangevuld met Raya van het vorige album. In de nieuwe songs is er een prominente rol voor de drummer die nu ook zingt en op een shruti-box speelt, dit werkt allemaal goed live en nog beter dan op plaat.
De vergelijking met Amenra is hier al eerder gemaakt maar ik vind ze eigenlijk muzikaal best verschillend alleen het resultaat is op bepaalde momenten hetzelfde namelijk dat de muziek, sfeer en intensiteit ervoor zorgen dat het publiek één wordt met de band.
Bij Pothamus had ik dit gevoel voor het eerst op Alcatraz vorig jaar en ook het nieuwe materiaal slaagt er al in om deze momenten te creëren. Ik heb hen in ieder geval nog een aantal keer op het programma staan dit jaar zodat ik kan zien hoe dit verder evolueert.

Avondje black metal in Hengelo.

Litost - kon ik helaas niet halen, letterlijk de laatste 10 seconden van gezien.

Irae - lekker! Begonnen eerder dan aangekondigd, waardoor ze een nummertje extra konden spelen. Ik was best onder de indruk van hun nieuwste EP en dat kwam live ook goed over.

Doodswens - eigenlijk de band waar ik voor kwam en mijn hoge verwachtingen werden waargemaakt! Jammer dat de merch alleen contant betaald kon worden, anders had ik een t-shirt gekocht.. Hoogtepunt van de avond!

Marduk - was vooraf niet zo bekend met Marduk, heb hier op het forum nog wel eens gevraagd naar hun live reputatie, maar dat werd toen wellicht ondergesneeuwd door andere discussies. Beetje ingelezen in de controverses rond deze band en uiteindelijk geconcludeerd dat ze anders dan mij over zaken denken. Dat doen sommige van mijn vrienden echter ook wel. Vanavond niks gemerkt van politiek, maar gewoon genoten van een legendarische Black metal band, die met al zijn ervaring de zaal volledig in pakte.

Al met al een heerlijke avond black metal. Morgen in het kader van yin & yang: carnaval in Losser!

Gisteren naar Heartworms in Doornroosje geweest en heel erg genoten van een subliem intens optreden. Jojo Orme is een band op zich zelf, en zo enorm expressief! Meermaals liet ze een spannende stilte vallen, waarbij het muisstil was. Glutton for Punishment is (vind ik) een sterk album, maar live is het nog zoveel beter. Wow!! Ik hoop ze dit jaar nog op een festival te zien! BKS??

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: HaaEll en DanielNedelko
Gisteren naar Heartworms in Doornroosje geweest en heel erg genoten van een subliem intens optreden. Jojo Orme is een band op zich zelf, en zo enorm expressief! Meermaals liet ze een spannende stilte vallen, waarbij het muisstil was. Glutton for Punishment is (vind ik) een sterk album, maar live is het nog zoveel beter. Wow!! Ik hoop ze dit jaar nog op een festival te zien! BKS??
Ik was er ook en het was inderdaad een grandioos optreden. Wat een stem ook. Fenomeem in wording denk ik.

Voorprogramma (Maimaimai of zoiets) daarentegen was hemeltergend kut.

Ik was zaterdag avond bij berlioz in Tivoli!

Het was een tof optreden, lekker rustig. Ik ergerde me vooral aan mensen die tijdens het gehele concert een volmondig theekransje aan het houden waren over de rest van hun weekend. Je bent daar toch voor de muziek? Naja.. Het optreden was leuk, de saxofoon was het aller beste en de nummers kwamen lekker snel achter elkaar. Na een "oeps we gaan weg oh nee toch niet" is hij nog een stuk langer door gegaan dan verwacht. Leuke show!

Ik ben naar Heartworms geweest en het was wauw.

De muziek is op plaat al vet, maar komt live nog zoveel beter tot zijn recht. De stem van Jojo Orme is echt van goud. Fluisterzacht of schreeuwend hard maakt niet uit; het is kraakhelder en verstaanbaar. Er is weinig interactie met het publiek, maar dat is eigenlijk ook helemaal niet nodig. De aandacht die ze wil, pakt ze toch wel. Aangevuld met het dansen, de theatrale mimiek en de grootse expressies voelde het regelmatig vooral alsof ik onderdeel was geworden van Jojo's gothic toneelstuk. Ik ben fan.

Iemand zicht op of zij nog naar festivals gaan komen deze zomer?

Laatst bewerkt:
Gisteren naar Heartworms in Doornroosje geweest en heel erg genoten van een subliem intens optreden. Jojo Orme is een band op zich zelf, en zo enorm expressief! Meermaals liet ze een spannende stilte vallen, waarbij het muisstil was.
Gelukzak.
Gisteren in Brussel was er één of andere dronken dame die bij elk stil moment allerlei onzin begon te schreeuwen om toch maar zoveel mogelijk aandacht haar richting te laten uitgaan..

Maandag naar DITZ en HOOFS geweest in Rotown. Wat een heerlijk postpunk/noiseband is HOOFS zeg! En wat een energie stralen ze uit (ondanks het moeilijke vorig jaar met het overlijden van hun frontman). Nu met een frontvrouw. Voor herhaling vatbaar. En dan DITZ. Voor mij de 6e keer in een jaar tijd en het verveelt niet. Ondanks dat Cal Francis verkouden was, kon je dat niet echt aan de stem horen. Ze zetten een vette show neer met vooral hun oudere werk, maar ook 6 nummers van hun nieuwe album. Vooral Britney was weer erg goed.

Een mooie week voor mij. Hier even heel snel mijn indrukken van Franz Ferdinand en Mumford & Sons

Al jaren fan van Franz Ferdinand (je zou he niet zeggen hé!). Prima show. Teveel nieuw werk en teveel stille momenten tussen de nummers door zorgde voor teveel inkak momentjes. Desalniettemin heb ik genoten. De nieuwe plaat past wel beter tussen het oudere werk dan die (draak van een) plaat uit 2018. Als ze iets minder nieuwe nummers spelen en er wat meer tempo inbouwen is het straks op de festivals gewoon ruim een uur feest!

Tja, Mumford..... Het was magisch! Concert trapte iets na 20:30 af met de drie bandleden in een muisstille Melkweg. Zonder versterker en microfoons deden ze twee akoestische nummers. Vervolgens heel veel bekende nummers. Plezier straalde van de band af. Het was duidelijk te zien dat dit de eerste "echte" show van 2025 was. Af en toe wat kleine foutjes en hier en daar wat problemen met het geluid. Goed gebalanceerde setlist. Ik was bang dat ze heel veel nieuw werk zouden spelen, maar dat viel reuze mee (slechts 3 nummers). Begin van de toegift was weer akoestisch zonder versterking. Prachtig!

Ze gaven tijdens de show aan dat ze dit jaar nog een keer terug naar Nederland komen. Ik verwacht een zaalshow in het najaar

Laatst bewerkt:
In tegenstelling tot half Festileaks zat ik gisteren niet bij Mumford of Sam in Nederland, maar bij RHEA in het Wintercircus.
Ze hebben het daar gemerkt , want de zaal was met moeite half gevuld. En dat voor de enige Belgische show in hun tour.

Ze begonnen er pas om 22u15 aan, om een uurtje gaan. Uiteindelijk wel een vermakelijke show. Frontman had wel wat tijd nodig om er in te komen, maar de gitaren van Guillaume Lamont stonden wel meteen scherp.

Over twee weken dan maar naar Vorst voor Sam Fender

Mumford and Sons, wat een show. Wat een plezier en sfeer hing er in de Melkweg! De Melkweg vind ik op zich een sfeerloze zaal, maar door de aankleding hebben ze dat goed op weten te lossen!
Een luisterend publiek dat lekker op elkaar gedrukt stond. Maar precies stil was tijdens de acapella liedjes. In tegenstelling tot de bar 😉
Hit na hit van oud tot nieuw. Ik heb ontzettend genoten! Ben benieuwd waar ze later dit jaar staan.

• Leuk
Waarderingen: Franzzz en Bart1981
Ik ben gisteren naar Dynazty + Nanowar of Steel geweest in de kleine zaal van 013.
Nanowar of Steel was ijzersterk. Kregen wel de hele zaal mee, ook de mensen die niet voor hun kwamen. De band staat bekend om alle onzin in en om de nummers heen dus de show zat echt vol humor, maar wel gewoon zeker een strakke band. Genoeg moshpits, er werd genoeg gedanst, veel meegezongen.
Dynazty kwam daarna, maar je merkte wel dat de sfeer flink was ingekakt. Het publiek was wat stil, er was niet super veel beweging meer.
Het is een goede band, maar je moet niet eerst een band die zichzelf absoluut niet serieus neemt, met daarna een band die zichzelf soms iets te serieus neemt boeken. En dan al helemaal niet in die volgorde. Na NoS was Dynazty gewoon in beetje saai in mijn ogen.

Ik sluit me aan bij @Franzzz en @NachoNienke. Wat een show, wat een plezier en wat een goede sfeer hing daar. Juist de paar foutjes (die direct herkend werden overigens) werden met een lach ontvangen waardoor de mannen gewoon ontspannen stonden te spelen of zoals hij zelf zei: We’ll fuck around till it's time to go. Ik vond een mooie dwarsdoorsnede van hun albums, denk dat er van elk album minstens 2 gespeeld zijn en eigenlijk 'slechts' 3 van het nieuwe album.

Laatste keer dat ik ze zag was Rock Werchter 2023 & Ziggo 2019: dat is toch meer een plichtmatig afwerken van de show en daar zat gewoon minder plezier en enthousiasme in. Laat men dit soort zalen vaker opzoeken, is een feest voor de bezoekers en artiest.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Franzzz
Gisteravond een topavond gehad in Melkweg: Silverstein, Thursday, The Callous Daoboys en Bloom. Bloom is een prima 'melodieuze hardcore' band waar er al zoveel van zijn in Amerika, maar Bloom komt uit Australië. Zeer leuke opener. The Callous Daoboys vond ik helemaal niks. Meer chaos dan ritme. Ik kon er niet in komen. Het enige leuke en aparte was de viool. Thursday was de band waar ik voor kwam en ze stelden mij weer niet teleur. Wat een geweldige band en wat zijn ze nog steeds top en energiek. En wat is Geoff Rickly nog goed bij stem. Geweldige show, waarbij de Full Collapse nummers er wat mij betreft bovenuit steken. De show was alleen wat kort. Silverstein: daar kwam het publiek kennelijk voor. Zetten ook een geweldige show neer, waarbij het merendeel van het publiek alle nummers mee zong. Ze bestaan 25 jaar, vandaar deze tour. Ze begonnen de show ook met een filmische terugblik op die 25 jaar. Heel mooi. En ze zijn nog gewoon erg goed en energiek.

Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren in Zwolle gekeken naar Laura Palmer (shoegaze), No Brains (punk rock) en Eyesores (garage punk). Ik vond Eyesores al een goede band, maar live zijn ze helemaal geweldig. Ik hoop dat de toekomst erg goed zal zijn voor Eyesores.

Ik ben gisteren naar Dynazty + Nanowar of Steel geweest in de kleine zaal van 013.
Nanowar of Steel was ijzersterk. Kregen wel de hele zaal mee, ook de mensen die niet voor hun kwamen. De band staat bekend om alle onzin in en om de nummers heen dus de show zat echt vol humor, maar wel gewoon zeker een strakke band. Genoeg moshpits, er werd genoeg gedanst, veel meegezongen.
Dynazty kwam daarna, maar je merkte wel dat de sfeer flink was ingekakt. Het publiek was wat stil, er was niet super veel beweging meer.
Het is een goede band, maar je moet niet eerst een band die zichzelf absoluut niet serieus neemt, met daarna een band die zichzelf soms iets te serieus neemt boeken. En dan al helemaal niet in die volgorde. Na NoS was Dynazty gewoon in beetje saai in mijn ogen.
Kan dit ook alleen maar bevestingen, wou zwz nanowar of steel hun show zien, echt complete diverse onzin tot en met zoals verwacht en dat toont ook gewoon wat een enorm talent die gasten hebben om dit geweldig over te brengen in ijzersterke zang en instrumentals, top gewoon!

Dynazty was ook gewoon goed, even sterk als hun graspop performance van vorig jaar, maar de vibe was als verwacht totaal anders. Zowiezo 2 goede bands gezien enkel een omgekeerde positie zou logischer geweest zijn om naar huis te gaan met de high van nanowar

Gisteren naar dArtagnan geweest in de Turbinenhalle in Oberhausen (voor ons op een goed uurtje rijden). Deze band voor het eerst ontdekt net voor of tijdens corona rondom hun Feuer & Flamme album en destijds al naar Keulen geweest voor een show (die nog verplaatst was vanwege corona bij de zanger, terwijl we al in Keulen waren, dat was balen). In de tussentijd ook al tweemaal naar het andere project Feuerschwanz geweest in Osnabrück en Eindhoven de afgelopen jaren.

Voor deze show besloten om eens gek te doen en de VIP meet & greet upgrade te kopen (van 45 naar 90 euro per ticket, dus viel alles mee met de prijzen van tegenwoordig). De gehele avond was een groot feest, maar ook het VIP gedeelte was een stuk uitgebreider dan eerdere meet & greets die ik heb gekocht (een kleine 10 jaar geleden voor het laatst). De band nam ruim de tijd voor iedereen en waren ook tactisch verspreid in duo's, waardoor iedereen wat meer verspreid was en dus ook makkelijker daadwerkelijk een praatje kon maken met iedereen. Eindresultaat: weer drie gesigneerde LPs erbij van een van mijn favoriete bands.

De voorprogramma's waren prima, maar verder niet heel speciaal, al was het wel leuk om bij het eerste voorprogramma een bandlid op een surfplank over het publiek te zien gaan, waar we extra goed zicht op hadden vanaf het balkon.

Groot voordeel bij dArtagnan lijkt te zijn dat ze relatief weinig oude nummers spelen en veel focussen op de laatste albums, waardoor je steeds andere shows krijgt. Deze show was 2 albums verder ten opzichte van de vorige keer dat we ze zagen, al was het door die corona-verplaatsing wel verplaatst naar een datum na de release van een album. Maar het bleef een show van de vorige tour. Dus als ik de setlists vergelijk van deze twee shows (waarvan de eerste show niet compleet op setlist.fm staat), dan zie ik al dat ze 8 van de 12 nummers die bekend zijn, deze keer niet meer hebben gespeeld, en dat er minimaal 13 van de 21 nummers de vorige keer niet gespeeld werden. (Maar wel jammer van oudere favorieten natuurlijk)

LP muur voor een maandje aangepast tot aan de platenbeurs met 3x gesigneerde dArtagnan plus 2x Feuerschwanz.

1741517325432.jpeg

Users who are viewing this thread