Ik ben naar … geweest en het was …

Lion

Dagopener
7 mrt 2017
722
1.454
Mountain Goats in Paradiso.

Ik kwam Paradiso binnen en was een beetje gedesoriënteerd omdat er oppeens kluisjes stonden op de plaats waar de garderobe was. Dat was er vorige maand nog niet.

Mountain Goats was briljant. Echt fantastisch.
Paar hoogtepunten:
You Were Cool werd gespeeld, een nummer dat hij nooit uitgeven heeft omdat het voor hem een erg persoonlijk nummer is. Dat is zo’n mooi nummer en blij dat hij hem gespeeld heeft, want hij speelt die niet vaak.
Het toegift was fantastisch met als laatste nummer Best Ever Death Metal Band In Denton.

Ik had The Mountain Goats in 2019 ook al gezien als duo show met John Darnielle en Matt Douglas, dit keer was het met de hele band. Als hele band is een hele andere beleving als de duo show, vele malen beter.

M’n vrouw was eigenlijk nooit zo verkocht van The Mountain Goats, maar na vanavond wel. Ze vond het zelfs de beste show van het jaar, beter dan Nick Cave, Turnstile etc, ik ben denk ik met haar eens.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Brian en Black Lies

misjaz

Playlistbediener
2 jul 2019
30
16
Ook de mountain goats. Geweldige show inderdaad! Het publiek was erg enthousiast en John zocht ook regelmatig contact met het publiek en iedereen op het balkon. Het leuke was dat je niet wist welk nummer er zou komen omdat ze spelen waar ze zin in hebben. Vond zelf wear black erg mooi en de encore was fantastisch. Leuk dat hij ripple coverde ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lion

b_lars

Gouden Tip
27 jul 2022
250
114
Oscar and the Wolf in Sportpaleis gisteren. Ik dacht dat zijn Pukkelpop show goed was, maar dit overtreft het voor mij ze. Wat. Een. Showbeest. Ik verwacht hem hoog op de festivals deze zomer
 
  • Leuk
Waarderingen: rhcp

PP1980

Gouden Tip
2 feb 2017
371
206
Nu echt voor het laatst Peter Frampton gezien in Haarlem. Gelukkig ook hier de staande ovatie die hij verdient. Dezelfde setlist als in Londen maar dit keer duurde het zelfs 2,35 uur. Hij had er duidelijk zin, vertelde dezelfde verhaaltjes, maar wat een fenomenale gitarist is het toch.

In de aankondiging stond Cardinal Black als voorprogramma maar helaas was hetiemand anders. Weet zijn naam niet meer maar het was 18 minuten bagger.

Peter Farewell and thanks for the musik.😢
 

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
395
244
Nu echt voor het laatst Peter Frampton gezien in Haarlem. Gelukkig ook hier de staande ovatie die hij verdient. Dezelfde setlist als in Londen maar dit keer duurde het zelfs 2,35 uur. Hij had er duidelijk zin, vertelde dezelfde verhaaltjes, maar wat een fenomenale gitarist is het toch.

In de aankondiging stond Cardinal Black als voorprogramma maar helaas was hetiemand anders. Weet zijn naam niet meer maar het was 18 minuten bagger.

Peter Farewell and thanks for the musik.😢
Het was echt een grandioze avond. Wat een muziek zit er toch in die man. Na een top concert van Simply Red op vrijdag was dit toch wel het summum. Thank you Peter!
 

Dennis1808

Geliefde act
28 aug 2014
1.650
105
Warhaus @ de Helling, 15-11

Toen ik vernoom dat Maarten en Sylvie uit elkaar waren ging ik er eigenlijk meteen vanuit dat Warhaus ten dode was opgeschreven, maar gelukkig wist Maarten het weer een nieuwe boost te geven door via Warhaus zijn breakup te verwerken. Vanavond stond hij met Warhaus aan de eerste echte show van de tour en dat was waanzinnig goed. Waar je aan het begin van de set voornamelijk oudjes kreeg (allemaal liefdesliedjes) kreeg je aan het eind voornamelijk nieuwe nummers die over het eind van die liefde gingen. Mooi om te zien dat waar Balthazar geroutineerd overkomt er bij Warhaus nog écht wat spannends te vinden is. De anderhalf uur vloog gewoon voorbij en voor je het wist zat je in het laatste nummer van de toegift: 'Open Window', de beste song die Warhaus heeft gemaakt. Live nog beter en grootser gebracht door ik weet niet hoeveel loops. Aan het eind van de set liep ik naar buiten en ik moet als groot Balthazar fan van het eerste uur toegeven: Warhaus is nog vele malen beter dan Balthazar. Ik kan iedereen die nog twijfelt aanraden om voor de 2023 tour kaartjes te kopen.
 

Seventheen Seconds

Gouden Tip
11 mei 2015
252
62
Net terug van Sports team in Ronda. Voor mij de beste zaalshow van 2022 tot nu toe. Lange tijd stond Fontaines DC bovenaan maar dit optreden overtrof alles. Geen uitverkochte zaal. Veel mensen hebben een historische vergissing begaan om hier niet bij te zijn. Dubbel voorprogramma. Poodle is een grappig bandje.
Schrijf Sports Team maar vast met hoofdletters op voor BKS.
 
  • Leuk
Waarderingen: Davidd, Brian en Lion

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
2 concerten gehad afgelopen week.

Neal Francis + Boogie Monster in Metropool Hengelo. Zonder veel verwachtingen heen gegaan. Eerst het voor mij compleet onbekende Boogie Monster. Zoals de naam doet vermoeden was dat lekker swingend. Een voorprogramma dat niet alleen hele leuke nummers had, maar ook precies aansloot op het hoofdprogramma. Neal Francis verraste mij ook zeer positief. Ondanks dat er niet veel kaarten waren verkocht (tussen de 40 en 50) gaf hij en zijn band alles. Klonk helder, speels en goed. Veel instrumentale stukken en bij vlagen heerlijke bluesy rock. Gewoon een hele fijne avond live muziek gehad.

Wolf Alice + Cloud Café in Tivoli. Hier met wat medekinkers afgesproken en rechts vooraan bij het podium gestaan. Cloud Café als voorprogramma. Bij de eerste nummers dacht ik dat het een lang halfuur zou worden, maar hoe langer het duurde hoe beter ik het vond. Wolf Alice zelf zette meteen vanaf het begin de toon. Veel gespeeld van dat heerlijke laatste Blue Weekend album, veel energie op het podium wat oversloeg naar ons en het geluid was goed. De grote kracht van de band vind ik de veelzijdigheid. Ballads, knallers, groovy nummers worden moeiteloos met elkaar afgewisseld net als de hese fluisterzang, zoet gevoosde zang en het eruit schreeuwen van de tekst. Genoten!
 

Davidd

Gouden Tip
7 jul 2021
435
760
Gisteren ook in Tivoli geweest voor sports team. Erg genoten van het optreden, wat een bak aan energie en entertainment. Veel interactie met het publiek, maar muzikaal daarnaast ook nog is ijzersterk. Het stuk waarbij de gitarist Rob Knaggs een aantal nummers deed beviel mij erg goed. Voor mij persoonlijk qua concerten (buiten de festivals) één van de beste concerten van het jaar samen met Fontaines DC in Tivoli.
 
  • Leuk
Waarderingen: Seventheen Seconds

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.436
1.537
Jullie hadden nog een verslagje van mij tegoed van het optreden van Gorillaz in Dusseldorf vorige week. Damon Albarn is samen met Thom Yorke mijn favoriete artiest, dus ik twijfelde geen moment toen ik via de fanaccounts op Twitter zag dat in het kader van de MTV EMA's een show werd gegeven. De locatie was met de Tonhalle prachtig; in de twintigste eeuw gebouwd als planetarium, maar in de jaren 70 verbouwd om als thuisbasis te dienen voor het symfonieorkest van de stad. Met een capaciteit van 2500 man zal dit een van de kleinste Gorillaz shows in tijden zijn geweest, dus de randvoorwaarden waren ideaal voor een goede show. De wereldtour zit er inmiddels op, en Damon had duidelijk zin in een laatste show om het jaar af te sluiten. Vanuit Albarn veel aandacht voor het publiek, en een show die grotendeels leunde op Demon Days en de nieuwe plaat. Van de nieuwe plaat werd Baby Queen nog niet live gespeeld, maar wel het nog niet uitgebrachte Skinny Ape (energiek gitaarliedje) en het ingetogen Silent Running.



De Escape to Plastic Beach tour in 2010 (met Bobby Womack!) zullen ze voor mij nooit meer overtreffen, maar deze show komt hoog in mijn jaarlijstje terug. De volledige opname wordt volgend jaar uitgezonden op MTV. Met oog op de nieuwe plaat die in februari uitkomt verwacht ik niet dat dat nog lang op zich zal laten wachten, maar voor nu is er alvast de opname van Cracker Island die tijdens de uitzending van de EMA's voorbij is gekomen.

 

Bert

Support act
14 nov 2014
832
753
Net terug van Wolf Alice in de Oosterpoort. Na alle recensies in dit topic was de verwachting hoog. Dat hebben ze meer dan waar gemaakt.
Ook fijn dat TAPE TOY als support er was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Everyknight en Lion

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Helldorado @ Klokgebouw Eindhoven:

Afgetrapt met !Pendejo!. Metal met blazers erbij. Niet helemaal mijn ding. De blazers waren wel ok, maar vocaal trok ik deze band niet echt goed.

Door naar het Belgische Stake. Ja hele toffe set, klonk als een warm mes die door het boter snijdt. Wel jammer dat deze stage eigenlijk de hele dag te overbelicht was. Had in het donker nog wel beter tot zijn recht gekomen. Maar was prima te doen verder.

Heel even gekeken bij Green Lung, al eerder gezien op Roadburn dit jaar en toen kwam het beter tot zijn recht.
Ook hier was de zaal overbelicht wat gewoon jammer was. Snel
Door gegaan naar het kleinste zaaltje waar gelukkig we een donker hol was gecreëerd. De mannen van Speeddözer wisten in een kort half uurtje in een hoog tempo het zaaltje plat te spelen. Sympathieke band die hard werkte voor het muziek wat ze maken. Voor mij de set van de avond ondanks het een kort half uurtje was.

Toen heel even wat gegeten en de laatste helft van Dool gezien. Deze act al vaker mogen zien en ze maken het altijd wel waar voor mij. Voor Nederlandse begrippen blijft dit meer dan prima band. Vervolgens zijn we gaan kijken bij The Datsuns. Viel me klein beetje tegen, de band wist gewoon net niet goed genoeg door te pakken waardoor het een vrij plain showtje werd en alles behalve interessant. Jammer. En ook hier was de overbelichting van de zaal nog aan de orde.

Daarna doorgegaan naar Dopelord. Heerlijke stoner band die wel wist te leveren. Interessant takes en riffs vlogen om je oren. Met een set van 3 kwartier was het weet jammer dat het zo snel was afgelopen. Uitstekende show verder.

Laatste stukje ook nog mee kunnen pakken van The Goddamn Gallows. Deze folkrock band wist er wel als een van de weinige van de dag een “feestje” (ja I know vies woord) van te maken. Dus de 20 minuten dat ik ze zag was niets mis mee.

Dan de publiekslieveling van de dag. Het thuisspelende: Peter Pan Speedrock. Hehe eindelijk ze hebben de lichtknop gevonden in deze zaal. De show was in het donker waardoor de beleving 10x beter werd dan alle shows hiervoor. Mijn vrienden zijn fan van deze band en keken hier echt naar uit. En hoewel ik in het begin er even aan moest wennen, werd dit gewoon de headline show van de avond. Iedereen behalve ik kende alle teksten en het werd aardig opgezweept door Dikke Dennis die er uiteraard ook bij was om Schoppen Aas te doen. Samen met Speeddözer de betere show van de avond.

Daarna 20 minuutjes meegepakt van Temple Fang. Had ik meer van willen zien, maar wisten het slot van hun concert nog best wel te overtuigen. En nu was het de beurt aan Kadavar. Deze band al vaker voorgeschoteld gekregen en wordt altijd prima geserveerd. Wel jammer dat deze zaal aansloot aan de rookruimte (afgezet stuk buiten), waardoor het gewoon koud was in de zaal. Ondanks dat gewoon weer een toffe set, maar ook hier was overbelichte show erg jammer.

The Hellacopters, heel wisselend gevoel over. Bij vlagen hadden ze best leuke rifjes en was het best te doen. Maar vocaal viel het erg tegen en ik vond de belevenis bij de band ook maar zo zo. Gelukkig wisten ze het einde van de show te herpakken om de set een ok/voldoende te geven.

Clutch was de laatste grotere naam van de avond. Op plaat vond ik deze act best ok klinken. Maar het kwam gisteren niet helemaal lekker op mij over. Ik val in herhaling, maar wederom een overbelichte zaal waardoor ik me soms in de eettent stage van Paaspop waande. Leuk voor erbij, maar afsluitende act gaf het echt te weinig aan beleving. Met hakken over de sloot een voldoende.

Toen zijn we naar huis gegaan.

+ Genoeg namen om je dag mee te vullen
+ drukte was prima te doen
+ Klokgebouw blijft een tof podium
- De overbelichting. Zoals hierboven zo vaak vermeld. Shows komen hier gewoon niet goed over zoals het hoort te zijn.
- Saai publiek
- De DJ die happy hardcore ging draaien in de eetruimte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Afgelopen vrijdag bij Michael Gira geweest, gewoon hier om de hoek in Nijmegen! In de mooie Stevenskerk in het centrum. Het heeft toch altijd wat magisch, zo'n bijzondere locatie. Het concert van Mount Eerie in een kerk in het zuid-westen van Vlaanderen staat me nog goed bij als waarschijnlijk het meest emotionele optreden dat ik ooit gezien heb.

Zo emotioneel werd Michael Gira niet maar het was wél een prachtige show. Dat begon al bij het voorprogramma, Kristof Hahn, een bandmaat van Gira uit Swans. Je hoorde er het typische Swans-geluid ook in terug, hij speelt een soort liggende gitaar? Of een keyboard met strings? Moeilijk te omschrijven maar er komt - ook solo - een mooi geluid uit. En wie dacht dat de solo-optredens van Hahn en Gira niet zo hard zijn als een Swans-concert kwam bedrogen uit, wat een geluid kwam eruit, bij beide shows. Gira heeft zelfs één van de speakers gesloopt met zijn stemvolume. Ja die stem klonk eigenlijk vele malen harder dan het geluid dat hij met zijn akoustische gitaar produceerde. Hij moest het laatste nummer van de set zelfs laten schieten omdat zijn stem het niet meer aan kon.

De setlist was erg interessant overigens. Eerst vier nieuwe nummers die op het volgende Swans-album komen, dat begin volgend jaar moet verschijnen. Hoewel hij alleen de akoustische gitaar speelde, hoorde je het geluid van Swans er heel goed doorheen. Ik ben erg benieuwd hoe deze nummers straks klinken met de voltallige band erbij. Vooral The Parasite en The Beggar. Daarna was ik toch wel blij dat er nog vier 'oude' nummers volgden en hoewel dat er zo weinig zijn dat je favoriet er niet snel tussen zit, was ik erg blij dat hij Blind speelde van White Light from the Mouth of Infinity uit 1991. Prachtig nummer dat zich bovendien erg goed voor een akoustische uitvoering leent.

O ja, leuke teaser voor volgend jaar: Gira sloot af met de boodschap dat Swans volgend jaar terug keert naar Nederland, 'ergens in de zomer of zo'. Ik ben benieuwd!
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.215
Nightwish - lotto Arena

Ik waarschuw alvast: fanboy alert. Maar man o man. Na 2,5 jaar eindelijk deze zaalshow van Nightwish mogen beleven. Na de sublieme show op Sweden Rock maken ze het weer totaal waar. Zo ziet een zaal platspelen eruit, machtige sfeer. De opkomst van Floor was heel ontroerend. Een staande ovatie door mensen die al staan. Grootste deel van de show beleefd met ogen dicht en kippenvel. De combinatie Elan - Sleeping Sun ga ik niet snel vergeten, klein traantje. How'the Heart akoestisch was heel mooi. Shoemaker wordt een klassieker inmiddels. Ghost Love Score en voor The Greatest Show on Earth (met de eerste 5 minuten ook live gespeeld, heel vet!!) Blijft de beste afsluiting die een concert kan hebben.

Paar afslutende opmerkingen:
1. Eerte keer Lotto Arena. Erg prettige zaal met goed geluid maar wat een verschrikkelijke logistiek. Megarij en geen garderobe, alleen wat kleine kluisjes buiten in de kou. Dus met jas in de zaal..
2. Ik weet weer waarom ik op GMM ben weggelopen bij Beast in Black. Echt niet mijn ding. Daar laat ik het maar bij.
3. Na het vertrek van Marco is Nightwish live wel een iets andere band geworden maar in mijn optiek zeker geen slechtere band. Met een frontvrouw zoals Floor kan je weinig fout doen.
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
539
490
Mooi beschreven! Ik heb een iets andere ervaring (ook heel positief).

Vanavond voor de tweede keer naar de Lotto Arena, eerste keer was eerder dit jaar met Scooter, welke verre van uitverkocht was. Ik had het plan om turmion kätilöt mee te pakken maar schrok van de enorme buitenrij. Inderdaad alleen (dure) kluisjes buiten (€ 7 waar 1 winterjas in past). Het geluid was inderdaad erg goed bij de acts die ik heb gezien.

Goed, optijd voor Beast in Black, hele rechttoe, rechtaan powermetal. Ik vind het goed te pruimen, er zat heel wat show omheen, voor mij was het een goede special act (sympathieke gasten ook).

Maar toen kwam Nightwish. Inderdaad zeer mooie ontvangst van Floor door het publiek. Ik had me bewust niet téveel voorbereid op deze show. Ik ken de nummers, wist niet wat ik live moest verwachten (behalve dat het goed klinkt).

Man wat een show werd me er weggezet, prachtige visuals eromheen, een geweldige frontvrouw (sympathiek, goede zangeres en krijgt het publiek op haar hand). Mooie setlist met de bekende "knallers" zoals opener Noise maar soms werd het tempo ook teruggehaald (wat mij goed beviel). Mijns inziens was er balans in de set.

Uiteindelijk speelden ze 1:35 uur. Ik had gehoopt dat ze het tot 22:45 vol zouden maken. Hier had ik dan ook het meeste kritiek. Ik had graag de geweldige cover van Over the Hills and Far Away, I Wish I had an Angel en Phantom of the Opera gehoord.

Ik heb me laten verrassen en ben omver geblazen. Een topband met een fantastische frontvrouw die ook nog eens heel oprecht overkomt en de show goed presenteert met daaroverheen prachtige visuals. Een avond spektakel en magie.

Ik ga zeker nog een keer naar Nightwish in de toekomst!
 
  • Leuk
Waarderingen: duck, Joslittel en Brian

jonasvh

Geliefde act
15 okt 2019
1.744
2.415
Wat de logistiek betreft: ik heb het gevoel dat ze na corona het spoor een beetje kwijt zijn bij het Sportpaleis / Lotto Arena.
Elke keer is die inkom voor beide zalen precies weer wat anders. Waardoor iedereen als een kip zonder kop moet zoeken hoe of waar (bij Sportpaleis wat slechter dan LA naar mijn gevoel).
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman en Joslittel

Gebruikers die dit onderwerp bekijken