Ik ben naar … geweest en het was …

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Gisteren naar Luwten geweest in Metropool Hengelo. Er waren belachelijk weinig mensen (max 30) voor zulke goede muziek. Het voorprogramma werd gedaan door de toetsenist (Shana). Ze speelde 4 nummers waarvan de eerste 2 een hele fijne sfeer neerzette, de derde vond ik niks en ze sloot af met een The XX achtig dance nummer. Leuk en enthousiast! Luwten zelf was gewoon erg goed. Een foutje door de drummer die te laat inzette werd met een grapje weggedaan, maar voor de rest stond het als een huis. Retestrak en experimenteel zoals bij de muziek past. Helaas werd persoonlijke favoriet (In over My Head II) niet gespeeld. Mede tukkers, jullie weten niet wat je hebt gemist!
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman en Joslittel

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.770
8.333
Nick Cave & Warren Ellis

Ja zo kan het ook. Waar je tegenwoordig snel al eens 3 jaar wacht op een optreden, was deze show zo'n 2 maanden geleden nog geen feit. En wat een show toch weer. Heel vreemd om Cave in zo'n kleine theatersetting te zien, nog vreemder om 'm niet tussen het publiek te zien springen en handen te zien vastpakken op zijn vertrouwde catwalk (al had hij wel graag gewild gezien hij graag de rand van het podium graag opzocht).

Dit was een pak zwaarder en kleiner maar toch weer groots op een bepaalde manier. Daar hielp de truukendoos van Ellis veel aan mee, waaruit synths kwamen die recht naar de maag gingen. Dat en dat heerlijke koortje die echt veel toevoegden aan de nummers. Mag zo nog een keer mee met de Bad Seeds, zoals tijdens de Abbatoir Blues tour (kunnen ze deze lekkere versie van Henry Lee meepakken). Hoogtepunten opnoemen is haast niet te doen, want dit werkte erg goed als één geheel. Al moet ik zeggen dat Hollywood een beest van een livenummer is en dat I Need You ook uitgekleed zwaar indruk maakt. Ghosteen en Carnage werken echt heel goed in een theatersetting.

Dit was geen hits show maar mocht bijna niet onderdoen met de drie shows die ik zag van de Bad Seeds. Dingen als Mercy Seat, Tupelo, Red Right Hand en The Weeping Song hadden hier thematisch toch niet ingepast. Da's voor volgend jaar, op Primavera en TW Classic. Jezus, is het al juni. Oh, en ik hoop voor Best Kept Secret dat ze deze meester hebben gestrikt. Hebben ze bij voorbeeld al een memorabele show mee in huis.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.073
10.220
Left of the Dial

Na een jaar over geslagen te hebben was het afgelopen weekend eindelijk tijd voor de derde editie van Left of the Dial in Rotterdam. Een relatief jong showcase festival voor jonge bands, met name in de hoek van post-punk, garagerock, shoegaze en alles wat daar een beetje bij past. Tevens een hele boeiende manier om Rotterdam beter te leren kennen. Ik woon er al mijn hele leven in of rondom maar elke keer ontdek ik weer nieuwe locaties. Zo was ik nog nooit in Perron geweest en ditmaal ook optredens in een comedy club die ik nog niet kende. Hoogtepunt is en blijft Bands on a Boat. Gratis randprogramma. Zaterdagmiddag opgestapt om 14 uur voor een rondvaart over de maas van een uur met twee optredens. Om het feest nog groter te maken was de drank gratis. De eerste keer ooit staan pitten op een boot, schitterend!

Ik ga niet alle bands beschrijven maar hierbij mijn top 3 van optredens. Bands die ik erg kan aanraden:
  1. Italia 90. Engelse post-punk band die volledig past in het plaatje. Communistische tekens op de gitaar, politiek geladen teksten maar vooral erg sterke nummers. Was de tweede band op de boot, dit ging los! Luister de nummer An Episode of New Factory eens.
  2. Heisa. Intense en boeiende show. Namen je mee op een heerlijke muzikale reis. Wat is België toch gezegend met goede bands. Het programmaboekje omschrijft het als volgt, kan het zelf niet beter: Dreigend, messcherp en zo flexibel als een slang die zijn eigen staart verorbert. De muziek van het Vlaamse HEISA kronkelt en krioelt tussen de meest avontuurlijke uithoeken van de gitaarmuziek. De zuigkracht van Mogwai, de soepele grooves van Tortoise en Warpaint, de pure pathos van Tool en de inktzwarte ontboezemingen van Deftones… HEISA schotelt een heerlijk eigengereide mix van esthetica voor zonder leentjebuur te hoeven spelen. Spanning en sensatie, lieve mensen.
  3. Ramkot. Wederom uit België en wederom goed. Lekker grungy/sludgy gitaarmuziek. Deze band komt er wel. Nog een paar nummers erbij met iets meer dynamiek (meer opbouw) en dan hebben ze een echt goede set. Rotown at uit hun hand.
Grootste tegenvaller was Pothamus. Post-metal band bij hetzelfde label als Amenra en Wiegedood. Verwachtingen waren dus hoog maar maakte het helaas helemaal niet waar. Deze muziek ging helemaal nergens heen. Zelfde maten en tempo's. Geen conclusies, geen hoogtepunten. Jammer.
 

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.647
2.215
Wellicht als laatste festileaker naar Cave & Ellis geweest, maar moet zeggen dat ik mij volledig aansluit bij de lovende commentaren van de rest.

Hoewel ik de eerste paar minuten wat 'starstruck' was, omdat het de eerste keer was dat ik zo'n legende van zo dichtbij (zat op de 2de rij) zag, heb ik er echt intens van genoten. Stuk voor stuk fantastische muzikanten en de backing vocals brachten ook een enorme meerwaarde.

Cave en co waren ook erg uitbundig, mede doordat het de laatste show van de tour was, wat zorgde voor een fenomenale energie in de zaal. Echt ontzettend blij dat ik deze fantastische show heb mogen meemaken! :D
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.825
Zaterdag naar Resonate geweest, met hardcore uit grootmoeders tijd. Nee allemaal namen die booming waren toen ik het nog regelmatig luisterde. O.a. Catscan, Promo, Korsakoff, Tha Playah, Angerfist, The Viper, Paul Elstak, Ophidian, Nosferatu etc. Leuk feestje, goede sfeer, vrij tof publiek. En stiekem best lekker dat zo iets overdag is, dat mogen ze van mij er best inhouden op dit soort classics feesten.

Zondag naar 50 jaar Effenaar geweest. Froukje was leuk om eens live te zien, Goldband en Joost maakte er een feestje van. Stikstof vond ik echt heel straks, maar het werkte niet super. Verder nog Stippenlift, Antoon en TWR72 gechecked. Jebroer en Mr. Polska sloten af, maar toen ben ik naar huis gegaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Gisteren naar Feuerengel geweest in Metropool Hengelo. Zoals de naam al doet vermoeden, een coverband van Rammstein. Normaal ben ik niet zo van de coverbands, maar toen ik ongeveer een half jaar geleden weg ging bij werk zijn een toenmalige collega dat we daar heen moesten gaan. Dus de avond was gecombineerd met eten, gezelligheid en horen hoe het op mijn oude werk ging. Maar eigenlijk ben ik erg onder de indruk geweest van Feuerengel. Metropool is een gewone kleine popzaal (denk aan 1/3 Ronda of 013) en rechthoekig. Dus je zou verwachten dat er niet zoveel mag qua pyro. Niks is minder waar. Vuur tot aan het plafond, toetsenist in een grote ketel waar de zanger met een vlammenwerper (4m straal) op gaat, de halve cirkel met vuurwerk waarmee de zanger zwaait, vuurwerk aan touwtjes boven het publiek, het was echt ongelofelijk. Precies zoals je een Rammstein show voor je ziet en dan in een klein popzaaltje.

Ik heb Rammstein zelf een keer gezien op Werchter en vond dat toen een mooie show, maar ik miste de spontaniteit. Ik snap dat met zoveel pyro alles tot in de puntjes vast moet liggen ivm ongelukken, maar ik had zoiets van eenmaal Rammstein gezien mooi kan van mijn lijstje af. Des te knapper van Feuerengel dat zij ook een pyro-show hadden tot in de puntjes verzorgd, maar ook nog een goede spontane publieksinteractie hadden. Kortom, als je van Rammstein houdt, ga dan ook zeker een keer naar deze band!
 

Rick1617899545

Geliefde act
20 nov 2014
1.648
796
Gisteren naar Feuerengel geweest in Metropool Hengelo. Zoals de naam al doet vermoeden, een coverband van Rammstein. Normaal ben ik niet zo van de coverbands, maar toen ik ongeveer een half jaar geleden weg ging bij werk zijn een toenmalige collega dat we daar heen moesten gaan. Dus de avond was gecombineerd met eten, gezelligheid en horen hoe het op mijn oude werk ging. Maar eigenlijk ben ik erg onder de indruk geweest van Feuerengel. Metropool is een gewone kleine popzaal (denk aan 1/3 Ronda of 013) en rechthoekig. Dus je zou verwachten dat er niet zoveel mag qua pyro. Niks is minder waar. Vuur tot aan het plafond, toetsenist in een grote ketel waar de zanger met een vlammenwerper (4m straal) op gaat, de halve cirkel met vuurwerk waarmee de zanger zwaait, vuurwerk aan touwtjes boven het publiek, het was echt ongelofelijk. Precies zoals je een Rammstein show voor je ziet en dan in een klein popzaaltje.

Ik heb Rammstein zelf een keer gezien op Werchter en vond dat toen een mooie show, maar ik miste de spontaniteit. Ik snap dat met zoveel pyro alles tot in de puntjes vast moet liggen ivm ongelukken, maar ik had zoiets van eenmaal Rammstein gezien mooi kan van mijn lijstje af. Des te knapper van Feuerengel dat zij ook een pyro-show hadden tot in de puntjes verzorgd, maar ook nog een goede spontane publieksinteractie hadden. Kortom, als je van Rammstein houdt, ga dan ook zeker een keer naar deze band!
Jouw "review"komt precies op tijd, staan over 2 weken, min of meer hier in de buurt, kijken of dat in te passen valt
En of tegen die tijd concerten nog wel toegestaan zijn
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.231
4.825
Van Dik Hout @ Gebouw-T. Misschien niet de band die je als muziek critici echt volgt, maar ik had altijd goede vibes bij hun nummers en ze eigenlijk nooit live gezien. Het was gewoon een heel prima optreden, met best veel toffe nummers die ik eerst ook niet kende. Leuk avondje gehad.
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Jaja, het was zo ver. Eindelijk Froukje live gezien gisteren :love:.
Kleine zaal van Metropool in Enschede, 2 uitverkochte avonden dus 2x zo'n 250 man. Naar mijn beleving heb ik de gemiddelde leeftijd behoorlijk naar boven gehaald.
Eigenlijk was ze verder dan ik had verwacht, nagaande dat ze in januari 2020 doorbrak met een nummer voor een schoolproject. Er was een leuke lichtshow, ze speelde wat nummers net iets uitgebreider, sommige kregen een extra outtro waarbij er een compleet andere beat en tempo onder het nummer kwam. Dit was vooral bij Onbezonnen goed uitgevoerd. Er werden ongeveer 5 nummers gespeeld die nog niet uitgebracht waren (waaronder de vannacht uitgekomen Een Teken). Een beetje jammer waren de al aanwezige clicheetjes in de show, zoals de lichtjes en het zitten en springen. Daarentegen stond er wel gewoon een goede show van net iets meer dan een uur waarin de band goed was en Froukje goed zong. Toegift met Niets Tussen en Ik Wil Dansen is trouwens gewoon goud! Ja, blij dat ik haar eindelijk live heb gezien, dat er nog vele malen mogen volgen :D!
 

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
395
244
Gisteren naar 10cc geweest in het Concertgebouw. Voor mij (en merkbaar voor veel bezoekers) was dit het eerste concert na lange tijd. De sfeer zat er goed in en muzikaal klonk het prima. De bandleden wisselden non-stop van instrument en maakten er met korte intermezzo's een gezellige avond van. Volgens mij had de drummer/Burgess het idee in een volgepakt Wembley te staan. Het was even wennen aan de bombastische drumsound, maar desondanks wel lekker strak gedrumd. Al met al een kostelijke avond gehad. En mooi om de 'wat' oudere concertbezoeker te zien genieten van al die oude hits.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.073
10.220
Gisteren naar 10cc geweest in het Concertgebouw. Voor mij (en merkbaar voor veel bezoekers) was dit het eerste concert na lange tijd. De sfeer zat er goed in en muzikaal klonk het prima. De bandleden wisselden non-stop van instrument en maakten er met korte intermezzo's een gezellige avond van. Volgens mij had de drummer/Burgess het idee in een volgepakt Wembley te staan. Het was even wennen aan de bombastische drumsound, maar desondanks wel lekker strak gedrumd. Al met al een kostelijke avond gehad. En mooi om de 'wat' oudere concertbezoeker te zien genieten van al die oude hits.
Gaaf om te horen! Ik zie deze mannen volgend jaar op Sweden Rock en ben blij om te horen dat dit live nog door de beugel kan. Dat is natuurlijk altijd even afwachten. Kijk er erg naar uit om nummers als The Things We Do FOr Love, Wallstreet Shuffle en natuurlijk Dreadlock Holiday live te horen.,
 
  • Leuk
Waarderingen: rricken

tom93

Dagopener
24 apr 2019
593
245
10cc - De Vereniging Nijmegen

Mijn laatste concert was alweer even geleden, dus het was heerlijk om eindelijk weer eens livemuziek te horen. Genoten van deze show bomvol hits. De zaal zelf zat goed vol, maar de balkons waren vrijwel leeg. Vind ik toch bijzonder voor een band met zoveel goede nummers. We hebben het hier over een zaal geschikt voor zo'n 1400 man. Met mijn 28 jaar was ik overigens een van de jongsten. De gemiddelde leeftijd schat ik op 50 jaar.

Natuurlijk is het niet meer geheel de originele band, er is wat nieuw elan toegevoegd en dat geeft juist weer nieuwe energie, maar ze speelden erg sterk en hadden er duidelijk heel veel zin in. Hoogtepuntje was toch wel de akoestische versie van Donna, waarbij de mannen wel erg hoog moesten gaan nadat ze net met I'm Not in Love en Dreadlock Holiday twee van mijn favorieten speelden en afsloten met het heerlijke energieke Rubber Bullets.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Moniek

warriorandweirdo

Geliefde act
8 nov 2017
1.647
2.215
Ben normaal niet iemand die hier frequent iets neerschrijft, maar voor echt uitzonderlijke concerten wil ik graag eens een uitzondering maken.

Zonet terug van Cassandra Jenkins in de Botanique en wat was dit heerlijk een uurtje wegdromen zeg! ?

Was al grote fan van haar nieuwe plaat "An overview on phenomenal nature", maar live tilt ze het niveau nog eens een pak omhoog met een zeer sterke band achter haar, waardoor ze het publiek met groot gemak meehad.

Je kan dus gerust stellen dat dit concert mijn hoge verwachtingen ruimschoots heeft ingelost. ?
 
  • Leuk
Waarderingen: @Marc en Brian

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.245
6.408
Tijd om dit topic weer af te stoffen. Kunnen alle gangers van Damon Albarn hem ook vinden zometeen (ben daar wel benieuwd naar).

Maar ik ben naar King of the World geweest in Metropool. Anderhalf uur lekkere blues van oa oud bandleden van Cuby and the Blizzard samen met een van de beste gitaristen uit de BeneLux. Hammond orgel, lange gitaar solo's die soms leken te huilen ala Gary Moore, raspende zware zangstem. Tijd vloog voorbij. Eindelijk weer met een biertje in de hand (wel zittend) een bandje kijken. Man wat heb ik dit gemist!
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Was een fantastische ervaring. Het concertgebouworkest speelde erg goed en met name de Afrikaanse band was fantastisch. Veel nummers uit Dr Dee en Mali Music. Hoogtepunten voor mij waren Spoons, Apple Carts, de intro van Plastic Beach en natuurlijk Cloud of Unknowing en Sunset Coming On.

Waren ook een aantal nummers van componist Messiaen. Dat had van mij persoonlijk niet gehoeven. :p En het klassieke stuk dat Albarn zelf gecomponeerd had vond ik ook niet echt denderend.

Had daarnaast graag wat meer Gorillaz maar met name wat meer uit Albarns solo oeuvre gezien maar dat is wat muggezifterij. Het was gewoon een fantastisch concert. Heel bijzonder om dit zo te kunnen en mogen meemaken. Erg goed geregeld ook allemaal daar in de Gashouder. Prachtige locatie ook.
 

Martijn

Geliefde act
28 nov 2013
1.437
1.537
Als ze meer hadden gefocust op Damon Albarn de songwriter was dit voor mij een van de beste concerten geweest die ik ooit heb gezien. Het was nu gewoon erg goed, met songs van zijn eerste opera (Dr. Dee), zijn samenwerking met Fatoumata Diawara (le Vol du Boli) en Mali Music. Verder eigenlijk de zelfde hoogtepunten als @Timmetje: traantje weggepinkt bij Clouds of Unknowing (in 2010 in de HMH nog met Bobby Womack gehoord!) en de ontlading bij Sunset Coming On was fantastisch. Ik hoop dat over drie weken zijn soloshow in Eindhoven gewoon door kan gaan, die zal waarschijnlijk nog harder binnenkomen :)
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.373
10.208
Sunset Coming On was echt prachtig, veruit het beste nummer van de set. Echt een geweldige set. Met Afrikaanse muziek maak je me al blij, dus Mali Music was goed. Echt geen slecht nummer op de setlist. Ondanks dat ik niks van Albarn kende, was het echt een goed concert!
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian

Gebruikers die dit onderwerp bekijken