Porcupine Tree, 27 oktober Avicii Arena (Stockholm)
Honderdzestig minuten lang adembenemend zitten luisteren. Als ik de opmerking van
@festivallouis (dacht ik) over het dragen van bandshirts en dat PT hierdoor een metalband mag oprakelen: dat deed ie nu weer, al had hij ook een woordje te zeggen over Opeth, waar uiteraard veel shirts van waren (want Zweden).
Dan het concert zelf. Openen met Blackest Eyes bleek een goede zet, publiek zat er gelijk in. Daarover gesproken, ik weet niet hoe het in de Ziggo Dome gaat zijn, maar hier was hooguit een derde van dezelfde capaciteit gevuld, dus het was gigantisch leek. Dat mocht de pret bij de heren niet drukken.
Het nieuwe album kwam goed uit de verf, waar ze alle nummers van speelden. Ook nummers die me op het album toch iets minder pakten, zoals Dignity, maar zeker Chimera's Wreck waren erg sterk!
Fear of a Blank Planet en Anesthetize (waarvoor dat heavy-metalverhaal werd opgerakeld) waren puur genieten.
Ik was een beetje huiverig in het eindigen met Trains (want kalmpjes) maar dat was niet nodig. Ze brachten er spanning in en toch wat hardere elementen.
Het was dus gewoon erg goed. In ieder geval, ga eventjes een ticket kopen voor de Ziggo, want ik gun ze niet een tweede heel lege zaal.
Oh, en ik denk tot morgen voor een nieuw verslag (als ik er zin in heb).