Ik ben naar … geweest en het was …

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Porcupine Tree, 27 oktober Avicii Arena (Stockholm)
Honderdzestig minuten lang adembenemend zitten luisteren. Als ik de opmerking van @festivallouis (dacht ik) over het dragen van bandshirts en dat PT hierdoor een metalband mag oprakelen: dat deed ie nu weer, al had hij ook een woordje te zeggen over Opeth, waar uiteraard veel shirts van waren (want Zweden).

Dan het concert zelf. Openen met Blackest Eyes bleek een goede zet, publiek zat er gelijk in. Daarover gesproken, ik weet niet hoe het in de Ziggo Dome gaat zijn, maar hier was hooguit een derde van dezelfde capaciteit gevuld, dus het was gigantisch leek. Dat mocht de pret bij de heren niet drukken.

Het nieuwe album kwam goed uit de verf, waar ze alle nummers van speelden. Ook nummers die me op het album toch iets minder pakten, zoals Dignity, maar zeker Chimera's Wreck waren erg sterk!
Fear of a Blank Planet en Anesthetize (waarvoor dat heavy-metalverhaal werd opgerakeld) waren puur genieten.

Ik was een beetje huiverig in het eindigen met Trains (want kalmpjes) maar dat was niet nodig. Ze brachten er spanning in en toch wat hardere elementen.

Het was dus gewoon erg goed. In ieder geval, ga eventjes een ticket kopen voor de Ziggo, want ik gun ze niet een tweede heel lege zaal.

Oh, en ik denk tot morgen voor een nieuw verslag (als ik er zin in heb).
Leuk om te lezen! Ze hebben een hele fijne setlist inderdaad. Ik zal na de show volgende week even rapporteren hoe vol de zaal zat. Het verbaast mij nog steeds dat het niet allemaal gewoon stijf uitverkocht is eigenlijk. Maar goed, als de muziek maar lekker is, dan weet de rest niet wat ze missen heh?

1000mods - Baroeg

Een keer niet achter de bar maar lekker met een maat in de menigte. En wat voor menigte! De Baroeg stond opeens propvol met een publiek dat uit 50% vrouwen leek te bestaan, zelden gezien daar. Ze speelden 1,45 uur en die hele tijd een deinende en pittende massa. Zo moet het gevoelt hebben bij de eerste Kyuss shows ergens in een zanderige zaal in Amerika. Grovend, sexy, warm. Erg fijne avond

Vet man! Heb ze zaterdag ook gezien in het Burgerweeshuis, viel me al op dat de drummer een shirt van Baroeg aan had haha. Ik kwam eigenlijk vooral voor The Devil and the Almighty Blues, die waren ook heel vet, maar meer laid back. Bij 1000mods daarna ging de zaal wel echt uit zn dak inderdaad! Precies wat je beschrijft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en wenteldave

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.226
4.810
Swedish House Mafia @ ZiggoDome.

Hoewel ik het solowerk van alle 3 de heren (Axwell, Sebastian Ingrosso, Steve Angello) best kan behappen, ben ik niet zozeer fan van hun collab als Swedish House Mafia. Maar goed vrouwlief wilde er heen, en ik had ze ook nog niet eerder live gezien. Dus dan ben ik de beroerdste niet.

Het voorprogramma (van wie ik nog steeds niet ben achter gekomen wie dat nu was) begon erg saai. Eentonige beats waardoor het ook geen lekker opwarmertje was. Meh.

Daarna meme-dj Salvatore Ganacci. Had ik een paar jaar geleden al eens op Tomorrowland gezien. Toen was zijn gimmick best "grappig" om te zien. Maar ik moet zeggen dat het 5 jaar later nog steeds van hetzelfde is en dat het muzikaal weinig om het lijf heeft. En toch heeft hij ergens wel weer sympathie door zichzelf niet serieus te nemen.

Nou nu was het aan de 3 heren uit Zweden. Ik las de recensies van Placebo al over het harde geluid, en ik geloofde het allemaal wel. Maar het geluid in de ZiggoDome stond tijdens Swedish House Mafia echt absurd hard. Ik was blij met mijn gehoorbescherming en zelfs daarmee was het snoei en snoeihard. Je voelde soms ook gewoon letterlijk je haren op je hoofd trillen op het geluid. Als we wat drinken gingen halen in de hallen van de ZiggoDome hoorde je ook letterlijk alles trillen. Nu kom ik vrij regelmatig in deze zaal, maar dit heb ik nog niet eerder zo meegemaakt.

Enfin, SHM dus. Kwa productie value zat het prima in elkaar. Iedereen kreeg bij binnenkomst ook een lichtgevend polsbandje die soms wel voor toffe effecten zorgde tijdens de show. Je kan niet ontkennen dat ze ontzettend veel hits hebben als dj acts zijnde, maar het is ook allemaal een beetje veel van het zelfde. Persoonlijk vond ik het toch allemaal net niet scherp genoeg om enorm te genieten van deze show. Waarbij ik een Eric Prydz nog best do-able vond voor o.a. een Lowlands is SHM dat totaal niet. En ook niet goed genoeg om als een headline act op een Pinkpop o.i.d.. Dit zou alleen na een P!nk of iets dergelijks komen als co-constructie, maar meer dan dat zeker niet.

Dus uiteindelijk geen bijzondere avond, en het geluid was toch echt te hard, en ik ben echt de flauwste niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.284
1.284
Ja mij ook wel geraakt. Ik had de setlist vooraf al bekeken en aangezien ik eigenlijk alleen Agaes Byrjun en ( ) heel goed ken, twijfelde of ik m’n concentratie er het tweede deel wel bij kon houden waar meer van Takk wordt gespeeld. Maar mannnnn, juist het tweede deel heeft mij meer weten te raken dan voor de pauze. Bizar goed.

Untilted #1 en #8 wel als hoogtepunten voor mij. Het eerste en laatste van het concert. Eerst nog even bijkomen voordat ik het bed in duik.. wat een achtbaan.
 
Laatst bewerkt:

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Gisterenavond behoorlijk weggeblazen door Sigur Rós; het concert was inderdaad een pareltje. Mooie setlist met veel nummers van ( ), de delen voor en na de pauze sloten mooi op elkaar aan en vormden echt een geheel. Fijn dat Kjartan weer terug is, hij geeft meer diepte en kleur aan het geluid van Sigur Rós.

De visuals, licht en muziek sloten perfect op elkaar. Echt heel erg mooi!
Unieke band. Zeker het beste concert dat ik van ze gezien heb sinds de Takk-tour.
 

rricken

Gouden Tip
4 aug 2017
395
244
Jaloers. Laat maar naar BKS komen dan.
Zou wel een een mooie naam zijn als afsluiter in de Two.

Overigens vroeg ik me gisteravond af waarom meerdere mensen een Tool shirtje aan hadden. Tijdens de show werden voor mij de overeenkomsten wel duidelijk. Wat was het een mooie en overrompelde avond. Ook een dikke pluim voor het publiek dat muisstil was op de ingehouden momenten.
 

Kesselman

Support act
7 dec 2015
1.208
718
ik hoop sigur ros op een festival te zien, maar ben heel erg bang dat enkel BKS een geschikt festival is.
het feestpubliek op LL zal zo een optreden volledig naar de kloten helpen
alhoewel de bravo er natuurlijk wel uitermate geschikt voor zou kunnen zijn.
 

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.284
1.284
Ik heb zelf over ze gedroomd... Hoe Jonsi op het einde zijn mic en instrumenten weg gooide en de manier waarop hij weg liep heeft schijnbaar veel indruk gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Broccoli Rob en Lion

Broccoli Rob

Campingartiest
18 aug 2017
88
154
Deze van Sigur Ros komt zeker in mijn top 5 beste shows ooit. Intens genoten, het was een echt een achtbaan van emoties, bijna drie uur lang. Dit ga ik niet snel vergeten. Hoe hij in zijn gitaar zong (weet zo niet meer welk nummer), dat was zo indrukwekkend en mooi. En niet vaak zo'n muisstil publiek meegemaakt.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken