Het is soms lastig bij dit soort artiesten, en ik ben het volledig eens met de inleiding van het Patrool. Het zijn sterke liedjes en het is een goede performer + liveband, maar dat zou betekenen dat het a priori dus fantastisch is, en dat was het voor mij gewoon niet. Had je ze nog nooit gezien, snap ik volledig dat dit concert je wél overrompelt.
Dat zit hem vooral in de setlist, die vind ik niks anders te noemen dan lui. Om nou 9 van de nieuwe 10 albumtracks te spelen vind ik veel te veel van het goede, maar nog een soort van begrijpelijk omdat het een tour rond dit album is. Het gaat vooral om de andere setlistkeuzes. Tot de encore kun je gewoon élk nummer goed gokken, er is gewoon geen spannende keuze. Alleen maar de hits, geen albumtracks of deep cuts. Sterker nog ik heb ze 1x eerder gezien, echt niet vaak dus, en ik heb tot de encore op de nieuwe nummers na) gewoon alléén maar dezelfde liedjes gehoord als op TW Classic tijdens de vorige tour. Voor een artiest 'die zichzelf steeds opnieuw uitvindt' vind ik dat gewoon schandalig. De podiumopstelling is ook 1 op 1 hetzelfde als de vorige tour. Als je ze die tour hebt gezien, dan is er (op de nieuwe nummers na) gewoon niks veranderd. De voor mij interessantste keuzes tijdens TW Classic 2022 vielen dan nog weg ook: 'Higgs Boson Blues', 'City of Refuge', 'There She Goes My Beautiful World', 'Get Ready For Love' of 'Vortex' als bijzonderheden, nee die zijn allemaal vervangen voor nieuwe nummers. Dus wéér 'Carnage' en wéér 'White Elephant', toen ook al gespeeld. Qua arrangementen ook niks anders, 'Jubilee Street', 'Tupelo' alles identiek.
Vanaf de encores werd het voor mij eigenlijk pas een meerwaarde ten opzichte van vorige keer. 'Palaces of Montezuma', 'Papa Won't Leave You Henry' en vooral 'Weeping Song' als tweede encore was gewoon wel echt heel erg vet. De hoogtepunten voor mij samen met de nieuwe nummers 'Joy' en 'Wild God'.
Nick Cave zelf vond ik ook gewoon minder dan de vorige keer op TW Classic en dan toen ik hem zag met Warren Ellis in Carré. Minder gevat, minder energiek, een beetje afgeraffeld als het ware tijdens bijvoorbeeld 'Conversion'. Tel daarbij op een apathisch (maar wel stil, dat dan weer wel) publiek en dan was dit voor mij gewoon een 7,5, prima avond maar meer niet.