Ultima Ratio Fest - Tivoli 15 oktober
Al sinds de aankondiging hyped voor het pakketje dat gisteravond optrad met
Paradise Lost, Primordial, Omnium Gatherum en
Harakiri for the Sky. Gister was het eindelijk zover en het stelde geen moment teleur! Wat sowieso al mee zat is dat de show in de fijne Ronda zaal geboekt was, waar ook voor de misses altijd goed zicht te regelen was. Was overigens alles behalve vol dus voldoende ruimte. Daarnaast ook erg gezellig dat
@RubenJS en
@Dr. Hannibal aanwezig waren.
Maar goed, de bands:
Harakiri startte om 18 uur en hoe! De laatste maanden is het kwartje volledig gevallen voor deze band en ze maakten het volledig waar. Samen met de genoemde forumleden hier vooraan intens van genoten. De combinatie van de stuwende en hypnotiserende muziek met de emotionele teksten raakte me/ons flink. Deze band is hard bezig om zich op te werken tot één van de parels in de extreme metal. Volgende keer weer terug voor een eigen show graag en ik ben er bij!
En door naar
Omnium Gatherum. Ze speelden prima maar nergens enorm memorabel. Prettig wegluisterende melodeath waarbij het fijn vertoeven is. De zanger is misschien wat te energiek voor de muziek die ze maken maar hij houdt de sfeer erin zal ik maar zeggen. Wat wel memorabel was, was de show van
Primordial. Kanonnen zeg. De enige band die ik nog niet eerder live gezien had. De band waarvoor de aanwezige Graspop vrienden zelfs naar Dublin vliegen. Vanaf de start stond de band er en met name de frontman maakt indruk met zijn stemgeluid en performance. Helder geluid waarin de zang perfect stond gemixt. Hierdoor kwamen hun slepende composities goed tot hun recht. Beide nieuwe nummers werkten ook live erg goed. Maar het slotakkoord met No grave Deep Enough (deze tour bijna niet gespeeld, wat een kado!!) en Empire Falls hoort bij de betere 15 minuten muziek die ik live gezien heb. Fantastisch! Als die niet op een festival te aanschouwen zijn deze zomer zou dat dood en doodzonde zijn.
Paradise Lost, toch een van mijn favo bands, had daarna een moeilijke taak om hier nog overheen te komen. Helaas lukte dit ze niet. Het optreden was niet slecht maar miste impact, kracht. Voornamelijk toe te schrijven aan de zang van Nick die na een intense tour het niet meer aankon. Maar hoe dan ook wel lekker staan genieten van toppers als Enchantment, Hallowed Land en No Hope in Sight. Heel tevreden huiswaarts gekeerd.