Graspop Metal Meeting 2026

De nieuwe namen vallen me nogal tegen, mogelijk wel de meest teleurstellende aankondiging van Graspop in de afgelopen jaren.

Vooral The Offspring als headliner is toch wel echt beneden verwachting voor een donderdag headliner, zelfs in een driedubbele headline constructie vind ik het wat magertjes. Begrijp ook het commentaar van de anderen over het doorschuiven van de vrijdag south stage sub en de marquee head. Dat is gewoon mis gegaan in het 'managing expectations' stukje daar bij de organisatie. Alter Bridge is gewoon een sterke mainstage sub maar als je verwacht dat er nog iets boven komt dan is het alsnog jammer.

Die drie zaken samen zorgen toch wel voor wat teleurstelling.

Eigenlijk ook geen must sees erbij gekomen in deze 25 namen.

The Offspring, Sleep Theory, Sex Pistols, Fleddy Melculy, Harikiri. Sonata Artica, Leprous allemaal mogelijk nog wel checken als ze niet clashen

De nieuwe namen vallen me nogal tegen, mogelijk wel de meest teleurstellende aankondiging van Graspop in de afgelopen jaren.

Vooral The Offspring als headliner is toch wel echt beneden verwachting voor een donderdag headliner, zelfs in een driedubbele headline constructie vind ik het wat magertjes. Begrijp ook het commentaar van de anderen over het doorschuiven van de vrijdag south stage sub en de marquee head. Dat is gewoon mis gegaan in het 'managing expectations' stukje daar bij de organisatie. Alter Bridge is gewoon een sterke mainstage sub maar als je verwacht dat er nog iets boven komt dan is het alsnog jammer.

Die drie zaken samen zorgen toch wel voor wat teleurstelling.

Eigenlijk ook geen must sees erbij gekomen in deze 25 namen.

The Offspring, Sleep Theory, Sex Pistols, Fleddy Melculy, Harikiri. Sonata Artica, Leprous allemaal mogelijk nog wel checken als ze niet clashen
Dit is wel een beetje de samenvatting van deze drop.

• Leuk
Waarderingen: Imag
Amai dat kwam onverwacht. En ik had eigenlijk niet verwacht dat het The Offspring nog ging worden. Is de enige keer volgend jaar dat die 4 shows achter een doen.

Mogen we nog blij zijn dat ze 17 juni een rust dag hebben. Tegen dat ze 21 juni op Hellfest spelen zijn die mannen te uitgeput om nog een goede show te geven 😝

Maar wel blij mee in tegenstelling tot velen! Is misschien niet de grootste band maar gaat echt wel leuk worden!

De rest van de affiche bekijk ik zo meteen
Intussen verder bestudeerd

Blij met volgende toevoegingen: Asomvel*, Cavalera, Danko Jones*2 Distant, Dying Wish, Fleddy Melculy, Maleovelence, Sonata Arctica en Vlitus.

Mijn algemene indruk van de affiche? Die zaterdag is en blijft om te huilen (daar veranderen Fleddy en Sonata helaas niks aan), die donderdag blijft heerlijk en zondag ook. Vrijdag is ook lekker. Ik zweer het man, als die vrijdag van Hellfest de zaterdag had geweest van Hellfest (zoals ik al eerder zei: ik ben zeer jaloers op de vrijdag van Hellfest), dan was ik tussendoor een dag naar Hellfest gegaan. Er is ook niks deftigs bijgekomen op zaterdag in de marquee. Moonspell is natuurlijk leuk. Six Feet Under vind ik enkel de covers leuk, maar hun eigen muziek echt niet en ze zullen dat wel voornamelijk spelen. Ik denk dat ik die zaterdag al vroeg zal gaan slapen.

Verder is het duidelijk dat er hier en daar nog wat mis is gegaan. Ik denk dat voor donderdag Parkway Drive (wilden focussen op nieuwe muziek), Gojira (wou een jaar wachten), Sleep Token (wou een jaar wachten), Disturbed (had pauze nodig) of Ghost (wou een jaar wachten) in de running waren en er zodus iets is mis gelopen. Ook Alter Bridge dat opeens gepromoveerd wordt is maar raar.

Ik hoop nog heel hard op Crypta maar vrees dat er geen plek meer is. Enkel nog northstage plekjes vrij en 2 metal dome plekjes. Die metal dome plekjes zijn als ze op Hellfest moeten spelen. En voor de northstage is hun muziek iets te extreem. Nuja ... op Wacken stonden ze ook in het volle daglicht te spelen natuurlijk dus wie weet.

* Gezien in voorprogramma van Airbourne, en was echt een leuke show. Ik ben ze daarna wel uit het oog verloren en herinner mij niet meer hoe ze waren, maar ik weet wel nog dat ik het goed klonken vond. Dus ik vertrouw op mijn eigen mening ... 😅

*2 Maar hopelijk wel een veer energiekere set dan vorige keer op Graspop (ook de laatste keer dat ik ze zag) want ik moet zeggen ... dat optreden was zo slecht dat ik mezelf nu realiseer dat die binnen anderhalf uur op 8,2 km van mij thuis spelen en ik daar compleet geen aandacht aan gegeven heb door dat optreden van Graspop nog zo vers in mijn geheugen zit. Noch thans ik ben grote fan van de band. Maar toch. Ik heb er in verleden heerlijke shows van gezien maar die show op Graspop was zo slecht dat die een bepaalde stempel voor mij gedrukt heeft. Toch zo meteen eens kijken voor een goedkoop ticketswapke, als ik nog een ticket vind voor 10 euro ga ik het even overwegen maar ik beloof niks

• Leuk
Waarderingen: Projunk
Over 7 maanden roepen we toch weer hoe fantastisch het was.

Voor mij zit de uitdaging er vooral in met onze nieuwkomers. Mijn zusje is er ook bij en nu er duidelijk lichtere headliners zal die het bij het hoofdpodium prachtig vinden.

Ik word waarschijnlijk eerder naar de tenten gelokt.
Dus nog interessant hoe we dat nog een beetje gezellig houden.

• Haha
Waarderingen: Loek123 en Piebe71
En nu de vraag, waar ik zelf denk ik al antwoord op weet, is het ooit gebeurd dat een Marquee headliner omlaag geplaatst is?

In de wilde wereld waar zomaar ineens een leuke Marquee headliner zich zou aanbieden voor die zaterdag... zou een organisatie dat durfen? Als ik ook kijk naar de filmpjes van SFU van dit jaar... IK heb nog voor vollere zaaltjes gespeeld dus mag ik volgend jaar ook? :ROFLMAO:

Maar zonder dollen, hoe leeg wil je de Marquee hebben? Overdag kan SFU prima, mensen blijven wel hangen voor de meme of wachtend op wat later nog komt. Maar laat in de avond wil je toch die spreiding hebben? De Metal Dome gaat dan echt overvol zijn (of Jupiler, maar net wat tegelijk staat). Is het ooit eerder gebeurt dat bands de andere kant op geschoven zijn? Of wissel AVATAR en SFU?

Voor wie wil, hier is mijn geupdate clashfinder: https://clashfinder.com/s/graspop26/
Als dit zou blijken te kloppen zou ongeveer dit mijn loopschema worden

Donderdag:
Distant
Dying Wish
Wind Rose
Accept
Megadeth
Pennywise
Anthrax
The Offspring (wel eerste kwartier helaas missen)

Vrijdag:
Bark
Drowning Pool (laatste stuk)
Asomvel
Guilt Trip
Cavalera (echt stom dat da zou overlappen met Forbidden)
Trivium
Twisted Sister
Volbeat

Zaterdag:
Fleddy Melculy
Feuerschwanz
Rivers Of Nihil
Sepultura
Sonata Arctica
Baby Metal (eerste kwartier missen)
Moonspell (jammer van Architects, maar met hun 36 keer in 2 jaar tijd ofzoiets ... als ze nieuw nummers hebben wil ik iets overwegen en anders ... kust ze)
Laatste deel van Architects
En dan maar gaan slapen zeker?

Zondag:
Gaerea
Harms Way
Europe
Vlitmas
Foreigner
Kanonenfieber (helaas eerste 10 minuten missen)
Alice Cooper (een gedeelte want wil Solstafir volledig zien))
Solstafir
Bury Tomorrow
Sabaton

Stond bij COF beetje achteraan te kijken, en het was vanaf daar niet om aan te horen dus mensen liepen weg. Naar mijn mening had je daar nu beter wat anders neer kunnen zetten. In combinatie met SFU als headliner daar de dag er na is de Marquee lineup, waar ik normaal toch altijd graag sta, best een beetje meh.
Nu maakte je me toch wel weer even nieuwsgierig naar de reviews van anderen destijds.
Voor mijn gevoel waren die ook behoorlijk positief, en dat klopt dus ook grotendeels:

Cradle of Filth (8.5). En nog een tweede topshow om dit korte dagje mee af te sluiten. Met name de nummers waar de zangeres meer in mocht zingen zoals Nymphetamine (Fix) en Her Ghost in the Fog waren van een unieke schoonheid. Danni was ook erg goed bij stem. Overtuigende show!

De Grote Eindconclusie
  1. Parkway Drive
  2. Machine Head
  3. Gojira
  4. My Dying Bride
  5. Antimatter
  6. Lorna Shore
  7. Sleep Token
  8. Pantera
  9. Any Given Day
  10. Finntroll
  11. Architects
  12. Disturbed
  13. Cradle of Filth
Cradle of Filth (9): Ja, echt. Voor deze gimmickband zo’n hoog cijfer. Wat een aangename verrassing was me dit! Heerlijke performance van de band, met wederom subliem geluid in de Marquee. Zelfs Dani Filth klonk beter dan ik hem ooit eerder heb gehoord. Goed, zijn hoge screams zijn niet helemaal mijn ding, maar zijn lagere grunts en screams waren top. Al werd de show vooral gestolen voor toetseniste en zangeres Zoe Marie Federoff. Die is nieuw sinds vorig jaar en mijn hemel zeg, wat een vrouw! Wat een stem, wat een uitstraling. Tilt hoogstpersoonlijk CoF terug naar de top van de symfonische black metalwereld.

Top 10:
  • Machine Head
  • Parkway Drive
  • Pantera
  • My Dying Bride
  • Gojira
  • Insomnium
  • Lorna Shore
  • Sleep Token
  • Cradle of Filth
  • Antimatter
Cradle of Filth (8/10)
Ja gewoon tof!! Hoewel Dani soms als een uitgeknepen chihuahua klinkt, was hij toch aardig bij stem. Goed genoten van de eerste rij linksvoor, setlist vond ik aardig. De vrouw maakte het helemaal af, zij had een fantastische stem!! Helaas werd ik de laatste 2 nummers niet helemaal lekker door de warmte/zon en waarschijnlijk te weinig gedronken en gegeten.
Cradle of Filth (6) Waarom een 6 tja iedereen was in vorm behalve Dani en dat is jammer. Zijn zangeres / toetseniste maakte een hoop goed maar kon toch niet verbloemen dat Dhr. Filth klonk als een verkouden chinchilla on steroids. Maar het was leuk om even meegepakt te hebben.
ar vooral vanwege het vuurwerk wat door deze mannen op het podium werd geleverd.
Donderdag: Molybaron, Beast in Black, Orbit Culture, Cancer Bats, Made in Purple (1 song), Stray From the Path, Epica, Unearth, Septicflesh, Alter Bridge, Ghost, Guns, Cradle of Filth, November Rain.

Beste bands voor mij: SepticFlesh en Cradle of Filth. Jammer genoeg weet ik niet meer veel van de eerste. Ik was onder invloed van de kameraden iets te veel onder invloed geraakt (no drugs). Daarna ben ik gaan liggen tot Alter Bridge begon. Die vond ik wat op automatische piloot spelen precies, hoewel ik er eigenlijk wel fan van ben. Cradle of Filth vond ik goed. Dani krijste zoals het hoort en de band was in vorm en had er zin in. Met zo'n lange carrière heb je natuurlijk ook gewoon veel materiaal om uit te kiezen en de setlist was mij op het lijf geschreven!
cradle of filth: topmoment /10

top 2:
meeting 10/10
cradle of filth
9/10 (want was verbaasd dat de zangeres er zo goed stond.)
epica 8,5/10
Cradle Of Filth (8,5): Heerlijke afsluiter van de dag! Mijn vrouw was inmiddels wel zo moe dat we Carpenter Brut en het restant GnR maar geskipt hebben.

OVERALL TOP-ZOVEEL:
  1. Parkway Drive (10)
  2. Ghost (9,5)
  3. Heidevolk (9,5)
  4. Arch Enemy (9)
  5. Def Leppard (9)
  6. Rancid (9)
  7. Lorna Shore (9)
  8. Vanaheim (9)
  9. Skindred (8,5)
  10. Amon Amarth (8,5)
  11. Epica (8,5)
  12. Gojira (8,5)
  13. Cradle Of Filth (8,5)
Zo zie je maar weer hoe beleving kan verschillen.. ;)

Nu maakte je me toch wel weer even nieuwsgierig naar de reviews van anderen destijds.
Voor mijn gevoel waren die ook behoorlijk positief, en dat klopt dus ook grotendeels:

Wel met de kanttekening dat de X-factor van die show niet Dani Filth maar Zoe Marie Federoff was, die reeds dit jaar, samen met Ashok, met ruzie uit de band vertrokken is. Het voelt nu nog meer dan ooit als Dani Filth zijn project en de rest van de band zijn niet veel meer dan ingehuurde figuranten.

Ik ben komend jaar op vrijdag vrijwel zeker niet op Graspop, dus ik hoef de keuze niet eens te maken. Maar anders zou ik er toch wat nachtjes over moeten slapen of ik er zin in zou hebben om weer te gaan kijken. Ik denk dat de kans vrij groot zou zijn dat ik met Leprous, Twisted Sister en zelfs Volbeat als mogelijke alternatieven toch bij een ander podium zou gaan staan.

Het kan ook best zijn dat ik de GMM en RockCircus show door elkaar haal hoor.

Wel met de kanttekening dat de X-factor van die show niet Dani Filth maar Zoe Marie Federoff was, die reeds dit jaar, samen met Ashok, met ruzie uit de band vertrokken is. Het voelt nu nog meer dan ooit als Dani Filth zijn project en de rest van de band zijn niet veel meer dan ingehuurde figuranten.
En het kan ook zijn dat de recente shit rondom COF ook een beetje tegenwerkt in mijn ''zin'' om ze te zien. En dat het dus nu wel volledig de show van Dani is en hij wat mij betreft live altijd het slechtste uit de bus komt.

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Jamel
Met sommige bands is het net als de enige whisky in een hotelbar laat op de avond. Dat is dan de beste die je ooit gehad hebt, wegens gebrek aan concurrentie en vanwege het tijdstip op de avond (=veel glazen ervan gehad). Dat zal ook opgaan voor SFU en CoF

Ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit plan A was, een grotere band heeft dus afgehaakt voor donderdag.

Die donderdag is nu wel bijzonder licht, dit kon evengoed een avondje Groezrock of Lokerse Feesten zijn. Misschien moeten ze toch terug naar een driedaagse?

De bagger van Six Feet Under als headliner van de Marquee is natuurlijk bespottelijk. En Sex Pistols featuring Frank Carter hoorde bij het allermatigste wat ik dit jaar heb gezien, dat hoefde nu ook weer niet opnieuw (duiding: niets mis met Frank, het waren de Pistols die nergens op leken)
Tja, ontwijk je de geweren, krijg je er pistolen voor terug.

Mijn algemene indruk van de affiche? Die zaterdag is en blijft om te huilen (daar veranderen Fleddy en Sonata helaas niks aan), die donderdag blijft heerlijk en zondag ook.
Haha, dit is wel mooi ergens. Ik vind juist de donderdag en zondag behoorlijk zwak geprogrammeerd. Sabaton en Def Leppard geloof ik nou wel een keer en The Offspring + Limp Bizkit zouden bij Jera On Air misschien headliners zijn. Niet op Graspop.

Aan de andere kant ben ik wel heel erg fan ben van de programmering op vrijdag en zaterdag. Dit gezegd hebbende: ik snap niet waarom er mensen zijn die de huidige communicatie van Graspop verdedigen. Als het 3x voorkomt dat je een band van onder de poster opschuift naar een vlek op de affiche, dan heb je de boel gewoon bedrogen. Ik kan er niks anders van maken en ik heb er dan ook geen boodschap aan dat er misschien dingen zijn misgelopen.
Als het nog niet zeker was, zet dan ook niet zo stellig de bevestigde namen onder vlekken neer, want je had als organisatie kunnen en moeten weten dat je daarmee verwachtingen schept die mensen net over de streep kunnen trekken om voor een ticket te gaan.

• On fire
Waarderingen: gmm033
Iedereen moet beseffen dat de organisatie met de poster niemand probeert te flessen.
Het is misschien onhandig om al een poster delen waarbij de sommige plekken nog onzeker zijn.
Anderzijds siert het hun om eigenlijk te laten zien waar ze voor gingen en dat het dan als een kaartenhuis in elkaar klapt is extra zuur, ook voor de organisatie.

Deze verschuivingen en het so drastisch moeten wijzigen van de poster doet niemand met plezier.

Zoals jimmy al zegt dat ze de poster volgende editie niet meer op dezelfde manier gaan doen. Dat zegt al genoeg.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Jimmeh07
Er zat geen combi in dit jaar qua planning, maar nu met deze line-up toch blij dat het deze editie is die “light” gaat worden. Zou me prima vermaken op donderdag en vrijdag hoor, maar er staat weinig wat ik echt zou willen zien. Zaterdag en zondag blijven de sterkste dagen, dus het worden twee dagen voor mij.

Zaterdag is voor de metalcore liefhebber smullen, zondag heeft meer toppers in de breedte. Totaal andere dagen maar allebei top!

Gewoon een constatering, maar die zaterdag mainstages zijn wel echt bijzonder eendimensionaal geprogrammeerd zeg. Eigenlijk enkel Sepultura en in mindere mate Babymetal en Three Days Grace als vreemde eend in de bijt. We hebben weleens vaker een soort van themadag op één podium gehad, maar beide mainstages zó toegespitst op een bepaalde doelgroep dat heb ik volgens mij nog niet eerder meegemaakt.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Gewoon een constatering, maar die zaterdag mainstages zijn wel echt bijzonder eendimensionaal geprogrammeerd zeg. Eigenlijk enkel Sepultura en in mindere mate Babymetal en Three Days Grace als vreemde eend in de bijt. We hebben weleens vaker een soort van themadag op één podium gehad, maar beide mainstages zó toegespitst op een bepaalde doelgroep dat heb ik volgens mij nog niet eerder meegemaakt.
Helpt natuurlijk wel om de dag kaartjes te verkopen

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Ik vind het echt bijzonder dat een week of anderhalve week geleden mensen dit nog gewoon een supersterke line up vonden

Ja we wachten nog om een paar namen maar het is nu al top en nu wordt er wat gedropt en het is gelijk weer een k** Festival

Ik heb Cradle ook gezien op rockcircus en ik vond ze best lekker
Ik ben blij met de cavalera broertjes want die heb ik nog niet gezien met de Chaos AD set dus kom maar door

En hoor goeie verhalen over de pistols en Bush (good times )

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: jonasvh en Piebe71

Users who are viewing this thread