Graspop Metal Meeting 2026

@Piebe71 zullen wij afspreken dat we samen een biertje drinken voor het podium van de offspring

Ik denk dat ik mijn eigen ook een beetje liet meeslepen door grote namen en dergelijke maar eigenlijk vind ik de offspring lekkerder En beter dan limp bizkit

En omdat ik mijn eigen even de laatste maanden in andere Metal het verdiept was ik ook even vergeten hoe teringlekker de offspring ook alweer klinkt

Vind dat ook wel makkelijk gezegd. Als je op deze manier gaat blurren en de verwachting wil scheppen dat er meer/grotere namen komen, moet je niet met stront komen. Dat er ''gezaag'' over komt is logisch want dit valt gewoon onder false advertising.

Organisatie/boekers van een multi-miljarden bedrijf als LN worden weer volop met hand en tand verdedigd hier, en dat stoort mij ook elk jaar. Geef gewoon toe dat je met Marquee/Metaldome headliners als Six Feet Under, Cradle en PRESIDENT en nog een aantal namen doorschuiven omdat je de namen niet rond krijgt gewoon geen knip voor de neus waard bent. Je publiek allemaal lekker maken met wat er nog zou kunnen komen en gewoon niet leveren. Ontzettend lame.
Eens met President en SFU, maar wat is er mis met COF als headliner van de Marquee?
Daar stonden ze in 2023 immers ook, en dat was top (niet in de minste plaats omdat het tijdens GnR viel ;) )!
Logische plek dus.

Daar hoef je niet eens lang voor mee te draaien, volgens mij is dit gewoon vrij algemene kennis waar iedereen die zich er een beetje in wil verdiepen wel wat van kan weten. Er zijn bijvoorbeeld best wel festivalboekers te vinden die heel open zijn over dit soort processen en het spel die ze elk jaar weer moeten spelen met bands en hun management.

Vanochtend nog een podcast zitten luisteren met de boeker van 2000 Trees & ArcTanGent en die van Damnation (aanrader trouwens, '2 promoters, one pod' heet het). Daarin kwam ook zo'n voorbeeld ter sprake. Creeper stond op een 'gelekte' poster voor 2000 Trees en niet op de uiteindelijke poster van hun eerste aankondiging. Dat kwam omdat er wel degelijk onderhandelingen waren tussen het festival en Creeper, zelfs zo ver dat het management van Creeper (en managers van andere bands) een beeld kregen van de verhoudingen op de poster. Maar uiteindelijk liepen die onderhandelingen toch vrij onverwacht spaak en speelt Creeper niet op Trees. Maar één van de andere bands heeft per ongeluk de poster waar Creeper nog wel op stond gedeeld op hun socials en dus ontstond er onrust.

We hebben het met Graspop ook vaak meegemaakt met die leak posters. Bands die erop stonden die bij de definitieve poster waren verdwenen. Soms kwamen ze dan later alsnog, maar ook heel vaak zijn die er nooit terug op verschenen. Zo werkt dat gewoon en het is voor een festival denk ook super lastig om de balans te vinden tussen allerlei verschillende belangen. Zeker in een tijd waarin informatieverstrekking zo gruwelijk snel en massaal gaat in vergelijking met, laten we zeggen, een jaar of tien geleden.
Ja bijvoorbeeld. Maar dat gaat dan nog over ontwerpposters.

Wil eigenlijk vooral zeggen dat ik voor zoveel gekke redenen bands heb weten afhaken, tour annuleren… je hebt veel gewoon niet onder controle.
In juni vorig jaar stond alles bij Graspop zo hard vol met opties dat er headliners in wachtkamer zaten. En uiteindelijk is het toch nog puzzelen geworden.

@Piebe71 zullen wij afspreken dat we samen een biertje drinken voor het podium van de offspring

Ik denk dat ik mijn eigen ook een beetje liet meeslepen door grote namen en dergelijke maar eigenlijk vind ik de offspring lekkerder En beter dan limp bizkit

En omdat ik mijn eigen even de laatste maanden in andere Metal het verdiept was ik ook even vergeten hoe teringlekker de offspring ook alweer klinkt
Dat biertje klinkt als een plan. En dan ook nog die op Inferno en in de Classic🤣 Denk dat ma de donderdag mijn stem al weer ergens verdwenen is

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07

Wil eigenlijk vooral zeggen dat ik voor zoveel gekke redenen bands heb weten afhaken, tour annuleren… je hebt veel gewoon niet onder controle.
In juni vorig jaar stond alles bij Graspop zo hard vol met opties dat er headliners in wachtkamer zaten. En uiteindelijk is het toch nog puzzelen geworden.

Zonder bands te noemen, kan je wat gekke redenen noemen? Moet ik denken aan "het logo van het festival is dit jaar paars, en die kleur vinden we niks"?

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns
Vltimas, Fleddy Melculy, Terrorizer, Blackgold, Slay Squad... Voor mij toch een goeie worp.
Slay Squad had ik tot 2u geleden nog nooit van gehoord, vanwege de naam ff opgezet in den auto, direct aangevinkt op te zien op GMM, voor mij ook een mooie worp, direct meerdere namen die ik met alle plezier bekijk met een biertje erbij

• Leuk
Waarderingen: redbaron
Zonder bands te noemen, kan je wat gekke redenen noemen? Moet ik denken aan "het logo van het festival is dit jaar paars, en die kleur vinden we niks"?
Nee je moet het eerder zoeken in het feit dat die mensen ook familie hebben met verplichtingen en dergelijke.
Alsof je vrouw zegt: ‘oei gaat niet dan, we hebben al plannen’. Nu banaliseer ik het.

Denk maar aan Pearl Jam en hun kinderen met examens toen.

Wat ik eigenlijk toch wel altijd vreemd heb gevonden, is dat The Offspring nooit de status heeft bereikt van Green Day.
Of omgekeerd, waarom Green Day juist wel zo groot is geworden.

In mijn tienerjaren braken beide bands door met kneiters van commerciële hits (Basket Case vs. Self Esteem) en albums (Dookie vs. Smash), en ook daarna hebben ze allebei zeer succesvolle hits en albums geproduceerd.
Ik denk niet dat de een op dat gebied onder doet voor de ander.
Waarom is de een dan toch een onbetwiste headliner op menig festival en de ander niet (tot nu dus klaarblijkelijk)?

Kijken ga ik sowieso toch wel, want jeugdsentiment en geen mogelijke clashes.
Laat het ze dan maar eens zien of ze die status aankunnen.
Kletsen kunnen ze in ieder geval al net zoveel als Green Day.. 😝
Green Day bracht American Idiot uit.

Nee je moet het eerder zoeken in het feit dat die mensen ook familie hebben met verplichtingen en dergelijke.
Alsof je vrouw zegt: ‘oei gaat niet dan, we hebben al plannen’. Nu banaliseer ik het.

Denk maar aan Pearl Jam en hun kinderen met examens toen.

Jimmy weet jij over ook nog een reden is waarom ze nu al namen bekendmaken ipv eind januari?

Zelf dacht ik om nu meer duidelijkheid te scheppen zodat er meer kaarten verkocht worden en vooral voordat deze potentieel duurder worden door de btw.

Ik heb besloten om toch niet het gehele weekend te gaan. Daarvoor is het als geheel wat te mager helaas, blijf dan liever nog iets langer weg op vakantie dan terug moeten haasten.

Maar dat gezegd hebbende wordt een zondagticket nu wel een stuk interessanter. Van de lineup is The Gathering de enige band waar ik fors van zou balen om te moeten missen. Als ik kijk naar de clashfinder voor zondag dan is de route Gaerea, Life of Agony, Decapitated, Wargasm, Vltimas, Kanonenfieber, Periphery, Gathering, Solstafir, Bury Tommorow, Mastodon, Sabaton mogelijk. Dat vind ik wel potentieel dagkaart materieel.

Heeft iemand een lijstje met alle bekendmakingen van vandaag? Niet zo'n fan dat ze 20-ish namen droppen en maar 6-7 benoemen in de post. Wat wel gezegd mag worden dat Distant, een Rotterdams bandje gewoon op Graspop staat. Dikke props en verdiend. Niet echt mijn muziek, maar groot respect.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Eens met President en SFU, maar wat is er mis met COF als headliner van de Marquee?
Daar stonden ze in 2023 immers ook, en dat was top (niet in de minste plaats omdat het tijdens GnR viel ;) )!
Logische plek dus.
Stond bij COF beetje achteraan te kijken, en het was vanaf daar niet om aan te horen dus mensen liepen weg. Naar mijn mening had je daar nu beter wat anders neer kunnen zetten. In combinatie met SFU als headliner daar de dag er na is de Marquee lineup, waar ik normaal toch altijd graag sta, best een beetje meh.

Als ik dan ook zie hoe laag Decapitated, Kanonenfieber, Lacuna Coil, of zelfs The Gathering (ja de band die ik dus niet kende en niet zo veel aan vond) dan in verhouding staan met SFU... Ik begrijp die gewoon totaal niet. En we hebben wat zitten discussiëren hier wat groot genoeg zou zijn voor de Marquee... SFU stond het dit jaar in het voorprogramma van NILE. Die stonden in 2024 niet alleen niet eens als logo band, maar één-na-laatste rijtje in het klein. 🙃

Uiteindelijk zal het me niet uit maken en sta ik wel bij BMTH maar daar lijkt wel echt iemand te hebben zitten slapen.

Dus over dat glas halfvol...
De emotie en bloeddruk is wat gezakt, zal er eens een biertje bij pakken zodat het glas gewoon vol is, maar ben dan nog over voornamelijk de doorschuivingen behoorlijk teleurgesteld.

Dan is het een goede les voor de marketing afdeling om niet meer dingen te teasen die niet 100% bevestigd zijn. Een annulering kan je communiceren met je publiek, dan is het ''de schuld'' van de band voor het oog van het publiek. Maar nu voelt het als die kraslot kalender waar je dan nog een paar vakjes over hebt, nog 1 slee moet openkrassen voor de 100.000, en dan krijg je 8x zo'n stomme kerstman waardoor je uiteindelijk maar €5 gewonnen hebt.

Hadden ze vandaag pas in 1 keer de hele lijst gepubliceerd hadden mensen vast ook minder teleurstelling. Of op z'n minst een andere soort teleurstelling.

• Leuk
Waarderingen: Paddy en Koekdoos

Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom sleep token toch weggevallen is voor de juni festivals. Leek me een gouden kans op alle grote metal majors te gaan headlinen.

• Winning
Waarderingen: Loek123
Stond bij COF beetje achteraan te kijken, en het was vanaf daar niet om aan te horen dus mensen liepen weg. Naar mijn mening had je daar nu beter wat anders neer kunnen zetten. In combinatie met SFU als headliner daar de dag er na is de Marquee lineup, waar ik normaal toch altijd graag sta, best een beetje meh.

Als ik dan ook zie hoe laag Decapitated, Kanonenfieber, Lacuna Coil, of zelfs The Gathering (ja de band die ik dus niet kende en niet zo veel aan vond) dan in verhouding staan met SFU... Ik begrijp die gewoon totaal niet. En we hebben wat zitten discussiëren hier wat groot genoeg zou zijn voor de Marquee... SFU stond het dit jaar in het voorprogramma van NILE. Die stonden in 2024 niet alleen niet eens als logo band, maar één-na-laatste rijtje in het klein. 🙃

Uiteindelijk zal het me niet uit maken en sta ik wel bij BMTH maar daar lijkt wel echt iemand te hebben zitten slapen.

De emotie en bloeddruk is wat gezakt, zal er eens een biertje bij pakken zodat het glas gewoon vol is, maar ben dan nog over voornamelijk de doorschuivingen behoorlijk teleurgesteld.

Dan is het een goede les voor de marketing afdeling om niet meer dingen te teasen die niet 100% bevestigd zijn. Een annulering kan je communiceren met je publiek, dan is het ''de schuld'' van de band voor het oog van het publiek. Maar nu voelt het als die kraslot kalender waar je dan nog een paar vakjes over hebt, nog 1 slee moet openkrassen voor de 100.000, en dan krijg je 8x zo'n stomme kerstman waardoor je uiteindelijk maar €5 gewonnen hebt.

Hadden ze vandaag pas in 1 keer de hele lijst gepubliceerd hadden mensen vast ook minder teleurstelling. Of op z'n minst een andere soort teleurstelling.
Dit klinkt al een stuk vriendelijker inderdaad. Dan je ticket maar gewoon gebruiken. Misschien treffen we elkaar onder het genot van een pintje🤗😉

• Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Dwarf en Akephalos
Ik heb besloten om toch niet het gehele weekend te gaan. Daarvoor is het als geheel wat te mager helaas, blijf dan liever nog iets langer weg op vakantie dan terug moeten haasten.

Maar dat gezegd hebbende wordt een zondagticket nu wel een stuk interessanter. Van de lineup is The Gathering de enige band waar ik fors van zou balen om te moeten missen. Als ik kijk naar de clashfinder voor zondag dan is de route Gaerea, Life of Agony, Decapitated, Wargasm, Vltimas, Kanonenfieber, Periphery, Gathering, Solstafir, Bury Tommorow, Mastodon, Sabaton mogelijk. Dat vind ik wel potentieel dagkaart materieel.
Zondag is idd een mooie dag in de Marquee met achtereenvolgens Gaerea / Vltimas / Decapitated / Kanonenfieber / Mastodon

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Users who are viewing this thread