Graspop Metal Meeting 2026

Opzet van 2025/2026 is prima, alleen dat blurren niet, tenzij ze ook daadwerkelijk leveren.

Dit dus. Vond het speculeren over de missende subheadliner op vrijdag of de missende Marquee headliners wel leuk, maar dan moeten die namen ook daadwerkelijk "nieuw" zijn i.p.v. doorgeschoven.

Drie nieuwe, grote namen "beloven" (of de verwachting hierrond scheppen), maar dan gewoon reeds bekendgemaakte namen doorschuiven naar die plekken, dat zorgt net voor teleurstelling.

• Leuk
Waarderingen: Steph85 en Loek123
Ach ze staan onder Brazilianen, persoonlijk vind ik Brazilian leuker dan Bush, maar ieder zen goesting. ;)
Get Out Romano GIF by TV Land

• Leuk
Waarderingen: Slyder73x
Opzet van 2025/2026 is prima, alleen dat blurren niet, tenzij ze ook daadwerkelijk leveren.
Maar als je niet blurred, dan hou je nog steeds hetzelfde toch? Plus dat je nooit iedereen tevreden krijgt. Wij weten hier niet wat er achter de schermen allemaal voorbij is gekomen en wat er eventueel niet gelukt is.

Ik vind de nieuwe namen eigenlijk wel grotendeels OK. Ja, The Offspring is te klein als headliner, maar goed, ik vind ze binnen hun genre wel leuker dan Green Day en al helemaal dan Sum 41 of blink-182

Bush, Cavalera, Cradle of Filth, Dying Wish, Harakiri for the Sky, Leprous, Quickstand, Sleep Theory, Sonata Arctica, Terrorizer en Vltimas vind ik allemaal prima aanvullingen.

De bagger van Six Feet Under als headliner van de Marquee is natuurlijk bespottelijk. En Sex Pistols featuring Frank Carter hoorde bij het allermatigste wat ik dit jaar heb gezien, dat hoefde nu ook weer niet opnieuw (duiding: niets mis met Frank, het waren de Pistols die nergens op leken)

Wat ik eigenlijk toch wel altijd vreemd heb gevonden, is dat The Offspring nooit de status heeft bereikt van Green Day.
Of omgekeerd, waarom Green Day juist wel zo groot is geworden.

In mijn tienerjaren braken beide bands door met kneiters van commerciële hits (Basket Case vs. Self Esteem) en albums (Dookie vs. Smash), en ook daarna hebben ze allebei zeer succesvolle hits en albums geproduceerd.
Ik denk niet dat de een op dat gebied onder doet voor de ander.
Waarom is de een dan toch een onbetwiste headliner op menig festival en de ander niet (tot nu dus klaarblijkelijk)?

Kijken ga ik sowieso toch wel, want jeugdsentiment en geen mogelijke clashes.
Laat het ze dan maar eens zien of ze die status aankunnen.
Kletsen kunnen ze in ieder geval al net zoveel als Green Day.. 😝
En echt in alles was het toen inderdaad hetzelfde. Werden allebei toendertijd beticht van het feit dat ze niet punk genoeg waren maar uit een rijker milieu kwamen. Had persoonlijk altijd de voorkeur voor The Offspring.🤣

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik vind de nieuwe namen eigenlijk wel grotendeels OK. Ja, The Offspring is te klein als headliner, maar goed, ik vind ze binnen hun genre wel leuker dan Green Day en al helemaal dan Sum 41 of blink-182

Bush, Cavalera, Cradle of Filth, Dying Wish, Harakiri for the Sky, Leprous, Quickstand, Sleep Theory, Sonata Arctica, Terrorizer en Vltimas vind ik allemaal prima aanvullingen.

De bagger van Six Feet Under als headliner van de Marquee is natuurlijk bespottelijk. En Sex Pistols featuring Frank Carter hoorde bij het allermatigste wat ik dit jaar heb gezien, dat hoefde nu ook weer niet opnieuw (duiding: niets mis met Frank, het waren de Pistols die nergens op leken)
te klein als headliner? Krijgen hun grote zaal vlotter vol dan andere headliners die er staan

Enige tegenvaller zover is dat Cavalera zo vroeg op de main staat. Dat stond de vorige keer toch fijner op de Jupiler
Nee, laat maar zo, ben toen portefeuille en gsm kwijtgespeeld, kan ik ze deze keer iets nuchterder zien en zonder me zorgen te maken over mensen terugvinden, kaarten blokkeren enzo :LOL:

• Haha
Waarderingen: Piebe71
Ben mss wat Biased, en vergelijk nu teveel, maar toch wel echt blij met men combi voor Rock am Ring dit jaar. Die line up is toch ettelijke keren beter dan die van graspop nu vind ik. Een jaar waarin zoveel toert, en toch missen we nog heel wat..

Altijd gemakkelijk gezegd en geoordeeld. Zal wel het en ander niet zijn doorgegaan.
Dat blurren zullen ze wel niet meer doen. Levert toch maar gezaag op.
Vind dat ook wel makkelijk gezegd. Als je op deze manier gaat blurren en de verwachting wil scheppen dat er meer/grotere namen komen, moet je niet met stront komen. Dat er ''gezaag'' over komt is logisch want dit valt gewoon onder false advertising.

Organisatie/boekers van een multi-miljarden bedrijf als LN worden weer volop met hand en tand verdedigd hier, en dat stoort mij ook elk jaar. Geef gewoon toe dat je met Marquee/Metaldome headliners als Six Feet Under, Cradle en PRESIDENT en nog een aantal namen doorschuiven omdat je de namen niet rond krijgt gewoon geen knip voor de neus waard bent. Je publiek allemaal lekker maken met wat er nog zou kunnen komen en gewoon niet leveren. Ontzettend lame.

te klein als headliner? Krijgen hun grote zaal vlotter vol dan andere headliners die er staan
Inderdaad, ook totaal niet mijn affiche. Maar je hebt vanboven meerdere namen waarvan iedereen wat hits kent. En nostalgie verkoopt duidelijk. Zie die dag zelfs vrij snel uitverkopen nu. Graspop puristen lok je hier niet mee. maar een geweldige affiche voor de casual festival ganger.

Vind dat ook wel makkelijk gezegd. Als je op deze manier gaat blurren en de verwachting wil scheppen dat er meer/grotere namen komen, moet je niet met stront komen. Dat er ''gezaag'' over komt is logisch want dit valt gewoon onder false advertising.

Organisatie/boekers van een multi-miljarden bedrijf als LN worden weer volop met hand en tand verdedigd hier, en dat stoort mij ook elk jaar. Geef gewoon toe dat je met Marquee/Metaldome headliners als Six Feet Under, Cradle en PRESIDENT en nog een aantal namen doorschuiven omdat je de namen niet rond krijgt gewoon geen knip voor de neus waard bent. Je publiek allemaal lekker maken met wat er nog zou kunnen komen en gewoon niet leveren. Ontzettend lame.
Zucht 😂.

Een festival is elk jaar een evenwicht zoeken tussen dingen die harder meevallen dan gedacht en omgaan met tegenslagen. Op de moment van de poster zullen er wel dingen zo goed als rond zijn geweest, maar dit kan altijd mislopen.
Dat gaat niet over lame of over live Nation. Want die boeken graag zo ambitieus mogelijk, dit waren ook mooie spots om nog te geven. Daarvoor halen bands hun neus meestal niet op, indien beschikbaar. Bovendien is het festival verre van uitverkocht, altijd reden om ervoor te gaan.

Het gaat niet over verdedigen maar door deze perceptie gaan ze dit soort poster niet meer delen, dan gaan ze wel terug naar die van 2024.

Als je al zolang meedraait als mij, dan kan je goed inschatten hoe die dingen lopen / mislopen en meevallen / tegenvallen.

Metal meeting is steeds minder van toepassing op Graspop. Van alle 16 (sub)headliners zou bijna alles prima op Werchter passen.

Het is inmiddels wel duidelijk dat de line up je aanspreekt. Dat hoef je niet meerdere keren te herhalen. Ga gewoon niet en als je toch al een kaart gekocht hebt dan had je die niet moeten kopen want blijkbaar waren de toen al bevestigde namen jou een kaart al niet waard.
De namen met eventueel zicht op nog wat mooie Marquee namen was genoeg. Maar al dat doorschuiven slaat nergens op. Voel me gewoon besodemieterd. En in marketing/planning is niks een foutje. Dus zie nog best gebeuren dat het met opzet zo gepresenteerd is omdat ze zelf al wel wisten dat het anders lastig zou worden in de verkoop.

Als er een paar grote namen even niet lukken, dan regel je maar wat anders. Maar als je gaat doorschuiven omdat het niet wil lukken....

• Leuk
Waarderingen: Rockbeer
De namen met eventueel zicht op nog wat mooie Marquee namen was genoeg. Maar al dat doorschuiven slaat nergens op. Voel me gewoon besodemieterd. En in marketing/planning is niks een foutje. Dus zie nog best gebeuren dat het met opzet zo gepresenteerd is omdat ze zelf al wel wisten dat het anders lastig zou worden in de verkoop.

Als er een paar grote namen even niet lukken, dan regel je maar wat anders. Maar als je gaat doorschuiven omdat het niet wil lukken....
Nope

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo

Dus over dat glas halfvol...

Eigenlijk ben ik overal wel blij mee er zit een leuke mens bij het pakket al in all bij elkaar is gewoon lekker de eerste dag is geen knaller maar wel gewoon een leuke afsluiting En eigenlijk zijn de bands die naar mekaar spelen mooi complimenterend aan elkaar met de offspring en limp bizkit

Ik ga toch kijken want ik vind beide niet slecht Ik vind ze leuk, en geven allebei een leuke showweg dus yo let's Go
Maar sowieso blij dat al het gezeik nu afgelopen is van wie wat waar wanneer we kunnen nu weer lekker gewoon kletsen over de leukste nummertjes en de looproutes

Als je al zolang meedraait als mij, dan kan je goed inschatten hoe die dingen lopen / mislopen en meevallen / tegenvallen.
Daar hoef je niet eens lang voor mee te draaien, volgens mij is dit gewoon vrij algemene kennis waar iedereen die zich er een beetje in wil verdiepen wel wat van kan weten. Er zijn bijvoorbeeld best wel festivalboekers te vinden die heel open zijn over dit soort processen en het spel die ze elk jaar weer moeten spelen met bands en hun management.

Vanochtend nog een podcast zitten luisteren met de boeker van 2000 Trees & ArcTanGent en die van Damnation (aanrader trouwens, '2 promoters, one pod' heet het). Daarin kwam ook zo'n voorbeeld ter sprake. Creeper stond op een 'gelekte' poster voor 2000 Trees en niet op de uiteindelijke poster van hun eerste aankondiging. Dat kwam omdat er wel degelijk onderhandelingen waren tussen het festival en Creeper, zelfs zo ver dat het management van Creeper (en managers van andere bands) een beeld kregen van de verhoudingen op de poster. Maar uiteindelijk liepen die onderhandelingen toch vrij onverwacht spaak en speelt Creeper niet op Trees. Maar één van de andere bands heeft per ongeluk de poster waar Creeper nog wel op stond gedeeld op hun socials en dus ontstond er onrust.

We hebben het met Graspop ook vaak meegemaakt met die leak posters. Bands die erop stonden die bij de definitieve poster waren verdwenen. Soms kwamen ze dan later alsnog, maar ook heel vaak zijn die er nooit terug op verschenen. Zo werkt dat gewoon en het is voor een festival denk ook super lastig om de balans te vinden tussen allerlei verschillende belangen. Zeker in een tijd waarin informatieverstrekking zo gruwelijk snel en massaal gaat in vergelijking met, laten we zeggen, een jaar of tien geleden.

Users who are viewing this thread