Graspop Metal Meeting 2026

Er is nog geen nieuw album van ec, ze hebben enkel nog maar een paar singles uitgebracht. Tekkno is nog steeds hun laatste album.

Zijn die nieuwe singles niet allemaal voor het nieuwe album dat gaat komen? Vind die singles tegenvallen dan in ieder geval.

Wat als we even volledig positief zijn over de Graspop organisatie (want eens, @MetalLimbo , waarom altijd zo negatief?)

Maandag knallen ze Foo Fighters eruit, zodat de vaste bezoekers van Graspop alvast hun ticket kunnen bemachtigen morgen, voordat er een hele horde van buiten de metalwereld naar het festival komt ten koste van de vaste gast?

Zie het zelf ook niet gebeuren, maar achteraf is het makkelijk zeggen dat je het al dacht

Zijn die nieuwe singles niet allemaal voor het nieuwe album dat gaat komen? Vind die singles tegenvallen dan in ieder geval.
Dat waarschijnlijk wel, maar die liggen toch allemaal wat in de lijn van tekkno. Revery, tanzneid, elevator operator en waarschijnlijk ook ratata zullen wel op het nieuwe album staan.

Ratatata is alweer anderhalf jaar oud. Staat ook op het laatste album van Babymetal. Zou een standalone voor EC kunnen zijn. Elevator Operator, Revery en Tanzneid zijn allemaal van dit jaar. Redelijk in de stijl van Tekkno toch? Vind zelf vooral Tanzneid erg lekker, de hardcore / rave breakdown op ongeveer 2 minuten om daarna over te gaan in een metal breakdown is toch wel ultiem EC. Voorgaande twee singles waren ook wel aardig hoor, dus kijk toch wel uit naar het nieuwe album (en EC live)!

Hi! Ik heb nog een vraag als first timer op Graspop 2026… ik wil niet zelf met een tent sjouwen en ik zie dat ik
opties heb. De goedkopere optie is de festitent op camping boneyard of anders de luxere versie op inferno. Is op beide douchen gratis? En moet ik voor inferno ook voor 35 euro een apart camping ticket kopen? Inferno staat daar niet bij namelijk. En is het op inferno ‘s nachts rustiger dan boneyard? Sorry voor alle vragen maar ik (mama) ga met mijn puberzoon en wil graag geïnformeerd morgen een goede keus maken 😊 Alvast bedankt voor de reacties!
Vorig jaar op The Crypt gestaan. Nadeel: iets verder van festivalterrein. Voordelen: Parkeren is dichtbij en het is echt wat kleiner en rustiger dan The Boneyard. Blijft een camping waarbij je al je spullen zelf mee moet nemen en je voor douchen moet betalen, maar ik ga er wel weer voor hoor!

• Leuk
Waarderingen: Aussie1973
Klopt wel ja, die zondag is erg breed en sterk geprogrammeerd. Uit elk subgenre staan er toppers. Vooral in de avond kan het bijna niet dat er niks naar je gading staat.

Vrijdag heeft wel een mooi HL duo inderdaad. Daaronder vind ik het wel minder interessant, toch de zwakste dag voor mij. Als metalcore liefhebber is zaterdag ook mooi, al reken ik Bad Omens niet meteen tot mijn favorieten maar ik ken ze nog niet zo goed. BMTH-Architects-Ice Nine Kills is drie keer raak, dus voor mij is de zaterdag main stage bovenkant duidelijk het sterkst.
Vind de zondag dan weer tegenvallen. Jammer dat juist die dag the Gathering staat. De naam op het affiche die ik het liefst wil zien.

Dat waarschijnlijk wel, maar die liggen toch allemaal wat in de lijn van tekkno. Revery, tanzneid, elevator operator en waarschijnlijk ook ratata zullen wel op het nieuwe album staan.
Ratatata is alweer anderhalf jaar oud. Staat ook op het laatste album van Babymetal. Zou een standalone voor EC kunnen zijn. Elevator Operator, Revery en Tanzneid zijn allemaal van dit jaar. Redelijk in de stijl van Tekkno toch? Vind zelf vooral Tanzneid erg lekker, de hardcore / rave breakdown op ongeveer 2 minuten om daarna over te gaan in een metal breakdown is toch wel ultiem EC. Voorgaande twee singles waren ook wel aardig hoor, dus kijk toch wel uit naar het nieuwe album (en EC live)!

Revery nog wel prima inderdaad, maar Tanzneid en Elevator Operator vond ik tegenvallen. Vond dat toch wat meer klinken als meer van hetzelfde. Alsof je een hele goede film hebt gemaakt en dan denkt “weet je wat deze film nodig heeft? Een deel twee”. En dan geen goed deel twee maken.

Maar ik ben dan ook geen metalcore-man. Vooral hooked geraakt door Pump It, waarbij in eerste instantie ik het ook jammer vond dat die schreeuw-stukken erin moesten zitten. Het clean gezongen stuk was een veel groter feest.

Maar als ik aanwezig was geweest, dan stond ik sowieso wel gewoon weer bij de mainstage bij hun optreden, want naast Tekkno hebben ze ook nog wel andere leuke nummers en wie weet waren de singles live ook wel aangeslagen!

Revery nog wel prima inderdaad, maar Tanzneid en Elevator Operator vond ik tegenvallen. Vond dat toch wat meer klinken als meer van hetzelfde. Alsof je een hele goede film hebt gemaakt en dan denkt “weet je wat deze film nodig heeft? Een deel twee”. En dan geen goed deel twee maken.

Maar ik ben dan ook geen metalcore-man. Vooral hooked geraakt door Pump It, waarbij in eerste instantie ik het ook jammer vond dat die schreeuw-stukken erin moesten zitten. Het clean gezongen stuk was een veel groter feest.

Maar als ik aanwezig was geweest, dan stond ik sowieso wel gewoon weer bij de mainstage bij hun optreden, want naast Tekkno hebben ze ook nog wel andere leuke nummers en wie weet waren de singles live ook wel aangeslagen!

Crystals 👌

Ook wel meer fan Tekno dan de nieuwe nrs. Menne 5jarige is nog altijd wel mee 😄

Zo, vandaag is de dag dat we weer een halve week aan werken investeren in 4 dagen fun in Dessel. Na een grondige ronde inluisteren zijn er toch een paar uitschieters die op mijn to-do lijstje staan komende edities. Het zit als volgt:

Donderdag

Within Temptation
Limp Bizkit
Bloodywood
Accept
Pennywise
Megadeth
A Day To Remember
Tom Morello
Pennywise
Snot

VRIJDAG (Voorlopig zwakke dag voor me, eigenlijk is enkel TS en Letlive. een must.)

Twisted Sister
Volbeat
Breaking Benjamin
Drowning Pool
Letlive.
Trivium

Zaterdag

BMTH
Architects
Bad Omens
Three days Grace
Sepultura
Queensryche
P.O.D.

Zondag

Foreigner!!!
Europe!!!
Def Leppard
Mastodon
Electric Callboy
Bury Tomorrow
The Gathering

Al bij al zit er wel genoeg op de line up om me dagen te vullen. Vrijdag zal vooral een ontdekkingstocht worden. Hopelijk komen er nog enkele namen bij waarbij een act a la Pendulum hoog op de lijst staat. Ik zag gisteren Modestep live en zij zouden in het DnB genre zeker niet misstaan op Graspop, zeer sterke metal invloeden en een geweldig optreden!

Gaerea is een dikke aanrader, live zijn die heel goed, 2x eerder gezien op Alcatraz en deze week ook in Trix .
Dat ze in Trix nog overklast werden door Orbit Culture doet niets af aan de prestatie van Gaerea. Volgend jaar op Graspop ga ik ze terug kijken.
Wacht, speelde Gaerea een show met Orbit Culture. Waar was ik?!?! 😶😶😶

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
Oei, zijn ze live dan niet oké?
Even op inpikken: ik zag ze tweemaal.

De eerste keer speelden ze Amenra-gewijs: geen interactie, beukend geluid en volledige elegantie. Voor mij toen dé show van het weekend.

De tweede keer was er -imo- teveel interactie. Het past naar mijn mening veel minder bij de band. De "hey's" en de "Alcatrazzzz" hoefden niet om de beleving kracht bij te zetten. Zeker niet meerdere keren per lied.

Is Carpenter Brut op zondag dan misschien iets voor je? Zal vermoedelijk wel clashen met of Def Leppard of Electric Callboy…
Ik hou wel van hun muziek om eens te luisteren tijdens een rit in de auto maar het retrowave genre heeft me al enkele keren live enorm teleur gesteld. Het bouwt altijd mooi op naar een climax om dan vervolgens een trage climax te hebben waarbij je toch wat op je honger blijft zitten. Het BPM verschil tussen een Pendulum en Carpenter Brut is toch al snel 40 BPM (met uitschieters tot 60/70BPM verschil) en dat snelle tempo zorgt ervoor dat Pendulum in mijn ogen wel meer geschikt is dan Carpenter Brut.

Nadat ik donderdag men Combi al gefixt heb, zal ik stilaan gaan klaarzitten om een Tip-up te scoren.

Ik verwacht niet direct een vastlopende ticketmaster, maar je weet nooit.

Even op inpikken: ik zag ze tweemaal.

De eerste keer speelden ze Amenra-gewijs: geen interactie, beukend geluid en volledige elegantie. Voor mij toen dé show van het weekend.

De tweede keer was er -imo- teveel interactie. Het past naar mijn mening veel minder bij de band. De "hey's" en de "Alcatrazzzz" hoefden niet om de beleving kracht bij te zetten. Zeker niet meerdere keren per lied.
Ja ik snap je mening over die tweede show wel. Bij mij viel het kwartje net de goede kant op en de band nam me echt mee in die show, meer dan in de eerste. Daardoor ook in de top 3 van afgelopen Alcatraz. Als ze nou mooie shirt designs hadden, had ik in de euforie na de show een shirt gekocht. Ik verwacht dat ze nog fors kunnen doorgroeien met deze aanpak. Benieuwd naar Effenaar show over 1,5 week!

• Leuk
Waarderingen: johanra, jbj en Loek123
Nadat ik donderdag men Combi al gefixt heb, zal ik stilaan gaan klaarzitten om een Tip-up te scoren.

Ik verwacht niet direct een vastlopende ticketmaster, maar je weet nooit.
Idem, toch altijd weer stressen die accommodaties.. 🙃

• Leuk
Waarderingen: Dwarf

Users who are viewing this thread